پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۱۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در پی ابراز نگرانی دولت افغانستان و سفیران سابق آمریکا درباره توافق صلح دولت آمریکا با گروه طالبان در افغانستان، برای سومین بار از زلمی خلیل زاد نماینده ویژه دولت آمریکا در امور افغانستان خواست که توضیحاتی درباره این توافق ارائه دهد. خلیل زاد روز دوشنبه این هفته اعلام کرد که آمریکا و طالبان در اصول به توافق رسیده اند و در همین حال مقامات و دیپلمات های خارجی به دیلی بیست گفته اند که دو طرف همچنان در تلاش برای نهایی کردن جزئیات توافق هستند.
شعار سال:  "الیوت انگل" (Elliot Engel) رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان از حزب دموکرات آمریکا در نامه ای به خلیل زاد ضمن دعوت از وی برای حضور در یک جلسه با هدف ادای توضیحات، افزود: این جلسه برای این است تا کنگره و مردم آمریکا پس از مدتها فرصتی برای آگاه شدن از مذاکرات شما با طالبان و خطرات و فرصت های بالقوه ناشی از آن داشته باشند.

خلیل زاد روز دوشنبه این هفته اعلام کرد که آمریکا و طالبان در اصول به توافق رسیده اند و در همین حال مقامات و دیپلمات های خارجی به دیلی بیست گفته اند که دو طرف همچنان در تلاش برای نهایی کردن جزئیات توافق هستند.

از سوی دیگر ، در درون کاخ سفید نیز مقامات ارشد دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا همچنان در حال بحث درباره راههای حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان در مدت خروج نیروهای آمریکایی هستند.

خلیل زاد از ماهها پیش مذاکراتی را با نمایندگان طالبان در دوحه قطر آغاز کرده و ترامپ گفته که خواهان خارج شدن نیروهای آمریکایی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ است. این درحالی است که طالبان خواستار خروج تمامی نیروهای خارجی به عنوان شرط امضای توافق شده است.

این سومین باری است که کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان از خلیل زاد برای ارائه توضیحات دعوت کرده اما نماینده دولت آمریکا تا کنون در کنگره حاضر نشده است. انگل و مایکل مک کول نماینده جمهوریخواه در ماه فوریه از خلیل زاد دعوت کردند و همچنین در ماه آوریل اعضای دموکرات این کمیته از نماینده آمریکا در افغانستان دعوت کرده بودند.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در نامه جدید به خلیل زاد نوشت: با توجه به چالشهایی که این کمیته در کسب اطلاعات از دولت ترامپ درباره این موضوع داشته است ، اجازه دهید تصریح کنم که شهادت شما در این کمیته امری اختیاری نیست و اگر این نامه برای حضور شما کافی نباشد سایر گزینه ها را برای تضمین برگزاری به موقع جلسه ادای شهادت شما بررسی خواهم کرد .

مجله آمریکایی "تایم" نیز روز پنجشنبه به نقل از مقامات ارشد آمریکایی و اروپایی و افغان نوشته بود که "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا به علت خطرات احتمالی ناشی از توافق با طالبان حاضر به امضای این توافق نیست. مجله تایم به نقل از دو مقام افغانستان نوشت که دو راهکار جایگزین مطرح شده که یا خود خلیل زاد این توافق را امضا کند و یا آمریکا و طالبان بجای امضای توافقنامه ، یک بیانیه مشترک صادر کنند و دولت افغانستان و چند دولت دیگر نیز از این بیانیه حمایت کنند. در این هفته همچنین ۹ تن از سفیران و دیپلماتهای ارشد سابق آمریکا درباره تبعات توافق شتابزده آمریکا با طالبان هشدار دادند و گفتند که این امر می تواند به جنگ داخلی شدید در افغانستان منجر شود.

در همین حال برخی رسانه های افغانستان به نقل از منابع آگاه گزارش داده اند که اشرف غنی رئیس جمهور دولت وحدت ملی افغانستان روز شنبه با  یک هیات ۱۳ نفری به واشنگتن می‌رود و روز دوشنبه با رییس جمهور امریکا دیدار می‌کند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری جمهوری اسلامی  ،
تاریخ انتشار 15    شهریور    98، کد خبر:   83466945،  www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین