پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۲۰۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
"گردشگری محرم "یا "محرم گردی" کلید واژه ای است که به تازگی وارد ادبیات حوزه گردشگری شده است؛ این گردشگری با هدف معرفی شهرهای قدیمی ایران که قدمتی طولانی در برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی دارند به گردشگران معرفی می شوند.

شعارسال: "گردشگری محرم "یا "محرم گردی" کلید واژه ای است که به تازگی وارد ادبیات حوزه گردشگری شده است؛ این گردشگری با هدف معرفی شهرهای قدیمی ایران که قدمتی طولانی در برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی دارند به گردشگران معرفی می شوند.

تعزیه محرم

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری خانه ملت فرهنگهای متفاوت و سنتی ایران از قدیم برای گردشگران خارجی جذابیت خاصی داشت، از نوروز باستانی و شب یلدا تا مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی هر یک در لحظه برای هرگردشگری چه ایرانی چه خارجی تازگی و جذابیت خود را دارد.

از مشخصه های دهه اول محرم می توانیم به زیست شبانه حاکم در اکثر شهرها اشاره کنیم، زیست شبانه که فقط برخی از ماههای سال مثل ماه رمضان وجود دارد در دهه اول محرم در اکثر شهرهای ایران نیز این شب زنده داری برای محرم را می بینیم.

تاسوعا و عاشورای حسینی فرصتی برای تغییر نگاه جهانیان نسبت به ایرانیان

در این ایام هر یک از مناطق کشورمان هم سبک و سیاق مخصوص خود را در عزاداری برپا می کنند؛ از سوی دیگر در بسیاری از سنت‌ها عزاداری شهرهای مختلف، شباهت‌های فراوانی وجود دارد از برپایی دسته‌های عزاداری سینه زنی و زنجیر زنی، تعزیه، گرداندن علم و نخل و تهیه غذای نذری از جمله مراسمی است که در شهرهای مختلف کشور برپا می‌شود؛ گاهی این آیین و سنت‌ها به قدری جالب‌ توجه‌اند که مردم را نه تنها از سراسر کشور بلکه از کشورهای دیگر هم به تماشا می آیند.

از مراسم جذاب این عزاداری می توانیم به گِل مالی خرم آباد، چمر و چایینه ایلام، شاه حسین تبریز، عزاداری در حسینیه اعظم زنجان، نخل گردانی یزد، آیین‌های عزاداری ابیانه، تعزیه خوانی در تفرش، چهل تکه‌ای رنگارنگ با روحی یکسان اشاره کرد که هریک برای خود نمادی دارد.

با توجه به مراسم آیینی و سنتی کشور در برگزاری تاسوعا و عاشورای حسینی می توانیم از این ظرفیت فرهنگی و سنتی کشور در راستای جذب توریست استفاده کرده؛ ورود گردشگر به کشور در ایام محرم می تواند تغییر نگاه جهانیان را به ایرانیان در پی داشته باشد.

ایران را به قطب گردشگری مذهبی تبدیل کنیم

احد آزادی خواه عضو هیأت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس درگفت‌ وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد گردشگری محرم می گوید: گردشگری در شرایط کنونی کشور یکی از حوزه های جذاب است؛ کشور ایران به لحاظ جاذبه های گردشگری مذهبی در شرایط مناسبی نسبت به کشورهایی همسایه قرار دارد؛ بیشتر همسایه های ایران مسلمان هستند و این فرصتی است که بتوانیم توریسم مذهبی برای این کشور جذب کنیم .

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تبدیل کشور به قطب گردشگری محرم می افزاید: اگر گردشگری مذهبی علی الخصوص گردشگری محرم به درستی برنامه ریزی شود می توانیم از کشورهای متفاوت از جمله عراق، روسیه ، افغانستان و پاکستان و... توریسم مذهبی بپذیریم و ایران را به قطب گردشگری مذهبی در منطقه تبدیل کنیم؛ استفاده از این ظرفیت در شرایط جنگ اقتصادی می تواند فرصتی برای ارز آوری به کشور باشد.

اگر گردشگریی را توسعه بدهیم نگاههای دنیا نسبت به ایران هراسی و اسلام هراسی تغییر می کند

گردشکری محرم فرصت تازه ای است در جهت آشنایی جهانیان با اسلام محمدی است که در قالب جاذبه های دیدنی محرم در تاسوعا و عاشورای حسینی می بینیم؛ سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در این مورد به خانه ملت یادآور شد: اگر گردشگریی را توسعه بدهیم نگاههای دنیا نسبت به ایران هراسی و اسلام هراسی تغییر می کند و این فرصتی می شود برای کشور ما در جهان است که بتوانیم این اسلام هراسی و ایران هراسی که در کشورهای دنیا از جمله آمریکا و کشورهای غربی است را کاهش دهیم؛ همچنین وجود دانشجویان خارج از کشور مبلغان خوبی در راستای تبلیغ گردشگری محرم هستند.

ترویج درس های عاشورایی در جهان با گردشگری

سید صادق طباطبایی نژاد عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اینکه متولیان حوزه گردشگری باید بتوانند از این فرصت استفاده بهینه کنند می افزاید: مراسم مذهبی تاسوعا و عاشورا درهر شهری از کشور با توجه به آداب و سنن آن شهر برگزار می شود و هر شهری جذابیت خاص خودش را دارد، اگر بتوانیم از این فرصت به درستی استفاده کنیم می توانیم زمینه حضور گردشگران به داخل را مهیا کنیم؛ بی شک با این کار درس های عاشورایی را به جهانیان ترویج داده ایم متولیان این امر باید بتوانند از این فرصت طلایی به درستی استفاده کنند.

یزد پیشتاز ورود گردشگر در ماه محرم و رمضان

احمد مازنی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت شام غریبان امام حسین (ع) نماد غریبی این امام مظلوم معرفی می کند و می گوید: شام غریبان در کشور ما کم و بیش مانند یک مجلس روضه است، با این تفاوت که در این جلسه، چراغ روشن نمی‌کنند و با افروختن چند شمع، روشنی کمی به مجلس می‌دهند؛ ناگفته نماند که شهر یزد از این فرصت گردشگری به خوبی استفاده کرده است و چندسالی می شود که اقدام به پذیرش گردشگر در ماه محرم و رمضان می کند.

حماسه ای که بعد از ۱۴۰۰ سال پیش هنوز زنده است

قاسم احمدی لاشکی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه مردم ایران علاقه و ارادت بی نظیری نسبت به امام سوم شیعیان دارد می افزاید: ایرانیان ارادت بی نظیری نسبت به امام سوم شیعیان دارند و به همین دلیل مراسم دهه اول محرم بسیار متفاوت نسبت به کشورهای دیگر برگزار می شود و این می تواند فرصت مناسبی در راستای تبلیغ ایران اسلامی باشد؛ عزاداری در محرم و صفر در بیشتر کشورها برگزار می شود در واقع بیشتر این عزادارها برگرفته از فرهنگ کشور ماست که از گذشتگان ما به ارث مانده است.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی با تاکید عملکرد رسانه های غرب در انتشار اخبار مربوط به اربعین می گوید: حماسه اربعین که امروز می بینیم باز می گردد به ۱۴۰۰ سال پیش ولی با این حال این مراسم فراموش نشده و هرسال نسبت به سال قبل پررنگتر برگزار می شود؛ در این میان رسانه های وابسته به استکبار اجازه انتشار و تبلیغات حماسه حسینی را نمی دهند.

گردشگری محرم به عنوان ظرفیت دیده نشده

احمدی به گردشگری محرم به عنوان ظرفیت دیده نشده یاد می کند و تاکید می کند: محرم گردی ظرفیت دیده نشده در حوزه گردشگری است استفاده از ظرفیت ها در گردشگری فرصت خوبی است؛ همانطور که روز اربعین بسیاری از گردشگران برای زیارت به عراق می روند می تواند دهه اول محرم ایران را به عنوان کشور مقصد انتخاب کنند . در این میان متولیان این امر از گروه فرهنگی گرفته تا آموزش و پرورش باید در جهت تبلیغات داخلی وخارجی به یکدیگر کمک کنند.

در پایان باید گفت در میان ترسیم چهره ای نادقیق از عزاداران حسینی در شبکه های اجتماعی نشان دادن تصویری منطبق بر واقعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ضمن اینکه توجه به این امر نباید مناسبتی و مختص به زمانهای خاص گردد./


با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری خانه ملت ، تاریخ انتشار: 18 شهریور 1398 ، کدخبر: 434497،www.icana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین