پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۲۳۲۸۲۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
محمود بهمنی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با استقبال از لایحه دولت در حذف چهار صفر از پول ملی گفت که این کار باعث کاهش هزینه‌ها خواهد شد و تاثیری در تورم و رکود ندارد.

شعارسال : محمود بهمنی در تحلیلی از اثرات اجرایی شدن حذف چهار صفر از پول ملی گفت: هدف لایحه حذف چهار صفر از پول ملی افزایش ارزش پول ملی نیست. چون این کار تاثیری در ارزش پول ملی، کاهش تورم و رکود ندارد. برای توضیح بیشتر باید گفت که ما جهت چاپ ۱۰۰ اسکناس ۱۰۰ تومانی باید برای هر اسکناس ۳۰۰ تومان هزینه می‌کردیم. حال اینکه ارزش ذاتی اسکناس‌ها بیشتر از ۱۰۰ تومان بود یا اینکه ارزش ذاتی سکه‌ها بیشتر از ارزش مبادلاتی است. ولی با حذف چهار صفر، این پول‌ها از جریان خارج شده و وضعیت ساماندهی می‌شود.

وی افزود: از طرف دیگر واحد پول ما ریال است اما امروز اگر به کسی بگویید که یک ریال بدهد نمی‌تواند این کار را انجام دهد. ما برای ضرب کردن یک ریال باید ۳۵ تومان هزینه کنیم. این یعنی اصلاح واحد پولی ضروری است.

بهمنی ادامه داد: در حال حاضر ۱۰ هزار ریال، ۱۰۰۰ تومان است که با اجرای لایحه حذف چهار صفر، یک تومان می‌شود و زیر مجموعه آن پارسه یا هر اسم دیگری خواهد شد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه «تورم با حجم پول رابطه مستقیم دارد»، توضیح داد: وقتی حجم پول در جامعه زیاد می‌شود قیمت‌ها هم افزایش پیدا می‌کند. قرار نیست ما حجم پول را تغییر دهیم بلکه معادل آن پولی که قرار است امحا شود را با اسکناسِ با واحد جدید جایگزین می‌کنیم.

وی افزود: سالانه چیزی حدود ۸۰۰ میلیون تا یک میلیارد برگ اسکناس به دلایلی همچون پوسیدگی و فرسودگی امحا می‌شود و به جای آن اسکناس نو چاپ می‌شود. در این روند به جای اسکناس‌های امحا شده اسکناس با واحد جدید تولید خواهد شد. با این کار هزینه‌ها هم به شدت کاهش پیدا می‌کند. از طرف دیگر از لحاظ روانی هم تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. در حال حاضر ما ۱۲۰ هزار ریال می‌دهیم تا یک دلار بگیریم.

وی با این توضیح که این طرح در زمان ریاست او در بانک مرکزی تهیه شده است، گفت: ما هم آن زمان افرادی را برای بررسی کارشناسی به خارج از کشور فرستادیم. این افراد در کشورهای مختلف نتایج مثبت و منفی این کار را بررسی کردند. نمونه آن ترکیه است که ۶ صفر را حذف کرد. برخی کشورها هم تا ۱۸ صفر از پول خود حذف کردند. لذا اگر این کار در کشور ما صورت گیرد حداقل ۵۰ تا ۶۰ سال خیالمان راحت است. نتیجه نهایی هم کاهش هزینه‌ها و بهبود فضای روانی خواهد بود.

بهمنی در واکنش به انتقاداتی مبنی بر تحمیل هزینه چاپ اسکناس گفت: قرار نیست اسکناس‌های موجود از بین رود بلکه این کار در پروسه زمانی سه تا چهار سال انجام می‌شود. بدان معنا که با امحای اسکناس‌های قدیمی اسکناس جدید با واحد پول جدید تولید خواهد شد. اگر قرار بود در پروسه کوتاه این کار صورت گیرد هزینه زا بود، اما وقتی اسکناس‌های فعلی به مرور از گردونه مبادلات مالی خارج می‌شود هزینه زا نیست. حتی به کاهش هزینه‌ها هم کمک خواهد کرد.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پایان گفت که اگر این لایحه به صورت دو فوریتی در مجلس مطرح شود می‌تواند در این دوره مجلس مورد بررسی قرار گیرد.


شعارسال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ خبر 23 شهریور 98 ، کد خبر : 98062310409 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۳
0
0
این طرح کلش هزینه است منفعتی هم نداره الکی برای دل خوش کردن دولت توجیهش نکنید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین