پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۱۵۰
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۶
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه‌و‌بویراحمد با بیان این‌که این استان یک‌هزار و 663 روستا با ساکنان دائمی دارد، گفت: در تلاشیم با توانمندی جوامع روستایی باعث تثبیت جمعیت روستاها و مهاجرت معکوس شویم.

شعارسال: دارا کریمی‌نژاد با بیان این‌که آمار جمعیت بیکار در روستاهای استان 3/11 درصد است، افزود: در زمینه توانمندسازی روستاییان به‌ویژه در بخش اقتصادی فعالیت‌های بسیاری شده و بخشی از آن‌ هم درحال اجراست.

وی ادامه داد: شهرستان لنده یکی از مناطق پایلوت توانمندسازی اقتصادی است که با کمک بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان به روستاهایی که بالای 20 خانوار جمعیت دارند، بین 100 میلیون تا دومیلیارد تومان وام پرداخت شده‌؛ همچنین ساخت مسجد، کتابخانه، مدرسه، مجتمع‌های ورزشی و... از دیگر اقداماتی بوده که در این مناطق صورت گرفته‌است.

کریمی‌نژاد اضافه کرد: شهرستان بهمئی نیز از سوی وزارت کشور برای محرومیت‌زادیی انتخاب شده و توانمندسازی در آن اجرا می‌شود. همچنین در بخش زیلایی شهرستان بویر‌احمد نیز روستاهای زیادی وجود دارد که معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست‌جمهوری با همکاری بانک سینا و بنیاد برکت تفاهم‌نامه‌هایی در زمینه ایجاد اشتغال و اقدامات عمرانی در آن‌ها امضاء کرده‌اند. بسیج‌ مقاومت و سپاه پاسداران نیز اقدام به توانمندسازی روستاییان در زمینه کشاورزی و دامپروری کرده‌اند.

یکی از خواسته‌های اصلی روستاییان اینترنت پرسرعت است

وی با بیان این‌که در همه مناطق روستایی استان در راستای توانمندسازی روستاییان در زمینه اقتصادی و فرهنگی پیش می‌رویم، گفت: در دولت تدبیر و امید توجه زیادی به روستاها شده‌ و در زمینه عمرانی مانند آسفالت، جدول‌گذاری، ارائه خدمات آموزشی و بهداشتی، گازرسانی، برق‌رسانی و مخابرات کارهای اساسی صورت گرفته‌است، هرچند هنوز ضعف‌هایی وجود دارد و باید برای رسیدن به مقصود تلاش بسیاری کرد. می‌توانم بگویم اکنون یکی از خواسته‌های اصلی روستاییان اینترنت پرسرعت است.

تمرکز بر روی بارورسازی استارتاپ‌ها

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه‌و‌بویراحمد افزود: یکی از برنامه‌هایی که قصد داریم روی آن تمرکز بیش‌تری داشته باشیم، استارتاپ‌‌های روستایی است که بنا به ظرفیت هر روستا این اتفاق شکل خواهد گرفت تا از این طریق روستاییان را از تولید خام مطلق بیرون آورده و انگیزه کار به آن‌ها بدهیم؛ همچنین قصد داریم در این نقاط صنایع کوچک ایجاد کنیم.

شناسایی 20 روستای گردشگری در استان

کریمی‌نژاد با بیان این‌که گردشگری و بوم‌گردی از مهم‌ترین حوزه‌های توسعه اشتغال پایدار در روستاهای استان است، ادامه داد: شناسایی بخش گردشگری روستایی در برنامه ششم توسعه قرار گرفته‌ و استان کهگیلویه‌و‌بویراحمد نیز به‌دلیل آب‌وهوای خوب و شرایط اقلیمی مناسبی که دارد، در این زمینه بسیار غنی است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه‌و‌بویراحمد افزود: بیش از 20 روستای گردشگری در استان شناسایی شده؛ روستاهایی که سیر و سیاحت در آن‌ها لذت سفر را برای دوستداران طبیعت دوچندان می‌کند.

وی اضافه کرد: روستاهای مارین، کریک، دیل، سربیشه، زی‌زی، برم‌الوان بهمئی و دره‌آخوند چرام ازجمله روستاهای گردشگری استان هستند. بخش مهمی از اقداماتی که در حوزه اشتغال پایدار صورت گرفته در توسعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی و زیرساخت‌های گردشگری است. گردشگری روستایی به‌عنوان یک اقدام اثربخش برای ایجاد اشتغال پایدار، توسعه روستاها و ایجاد درآمد در آن منطقه است و می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های گردشگری مانند بافت تاریخی، صنایع دستی و تبدیلی و سوغات در زمینه رفع مشکلات معیشتی و اشتغال روستاییان گام‌های مؤثری برداشت. همچنین برای توانمندسازی زنان در صنایع دستی که بیش‌تر گلیم و جاجیم است، اقداماتی درحال انجام است.

کریمی‌نژاد با اشاره به مشکلات کاهش بودجه دهیاری‌ها گفت: در چند سال اخیر مشکلات اقتصادی کشور روی بودجه دهیاری‌ها نیز تأثیر گذاشته‌است، اما با وجود همه مشکلات سعی کردیم دهیاری را به‌سمت درآمدزایی متناسب با مزیت‌ها و ویژگی‌های روستا هدایت کنیم.

این مسئول با بیان این‌که آموزش روستاییان یکی دیگر از برنامه‌هایی است که در استان اجرا می‌شود، افزود: ‌کارگروه‌هایی در استانداری ایجاد کردیم تا وام‌هایی پرداخت شده در همان زمینه موردنظر صرف شود و برنامه آموزشی برای این افراد در زمینه رونق کسب‌وکار داریم.

وی با اشاره به اجرای طرح هادی روستایی اضافه کرد: طرح هادی برای توسعه زیرساخت‌های رفاهی مانند سنگ‌فرش، جدول‌کشی، فضای سبز، سایر فعالیت‌های عمرانی و تغییر سیمای روستاهای شهرستان‌های هشت‌گانه کهگیلویه‌و‌بویراحمد اجرا می‌شود. جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و جذب سرمایه‌گذاران برای اجرای طرح‌های تولیدی و اقتصادی از مزایای اجرای طرح‌های هادی در روستاهاست.

ضرورت توجه به اشتغال پایدار روستا‌یی برای کاهش مهاجرت

کریمی‌نژاد با تأکید بر لزوم توسعه پایدار روستاها افزود: توجه به روستا‌ها برای کاهش مهاجرت از سیاست‌های دولت است و ارائه تسهیلات 5/1 میلیارد دلاری برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری کشور اهمیت این موضوع را نشان می‌دهد. در استان ما نیز اقدامات بسیاری در این حوزه صورت گرفته و بسیاری از افراد با ثبت‌نام در سامانه کارا و ارسال طرح‌های خود توانستند سرمایه موردنظر را برای شروع کسب‌وکار در روستاها دریافت کنند، ولی متأسفانه این سامانه اکنون بسته شده‌است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری کهگیلویه‌وبویراحمد گفت: با وجود اقداماتی که در این حوزه انجام شده، اما هنوز هم مشکلاتی وجود دارد که باید با شناسایی آن‌ها و با کمک دستگاه‌های اجرایی و دولت زمینه اشتغال، توسعه و جلوگیری از مهاجرت را فراهم کنیم؛ چراکه روستاهای استان ظرفیت بسیاری به‌ویژه در بخش کشاورزی و گردشگری دارند.

کهگیلویه‌و‌بویراحمد با وجود منابع غنی که در بخش‌های پتروشیمی‌، آب، گردشگری و... دارد، از لحاظ زیرساخت‌ها و سطح توسعه‌یافتگی وضعیت مطلوبی ندارد. این استان چهارمین استان کشور است که بیش‌ترین جمعیت روستانشین را دارد و بیش از 46 درصد از ساکنان آن را روستاییان تشکیل می‌دهند. بیکاری یکی از مشکلات اصلی این منطقه است که به‌تبع روستاییان هم از این مشکل رنج می‌برند و به امید یافتن شغل راهی شهر می‌شوند. روستاهای این استان ظرفیت‌های زیادی در زمینه گردشگری و کشاورزی دارند که باید با شناسایی آن‌ها زمینه اشتغال، توسعه روستا و جلوگیری از مهاجرت را فراهم کرد. ارائه تسهیلات اشتغال روستایی، انعقاد قراردارد با بنیاد مستضعفان، بنیاد برکت، ستاد اجرایی امام‌(ره) و تدوین سند توسعه روستایی ازجمله اقدامات صورت گرفته برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در کهگیلویه‌و‌بویراحمد است.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار:24شهریور1398 ، کدخبر: 74485: www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین