پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۴۲۵۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفت: دولت به‌ صورت محفلی در مورد انتقال آب دریای خزر تصمیم می‌گیرد و تاکنون چیزی به بیرون درز نکرده است. همه می‌گویند چون آقای رئیس‌جمهور اهل سمنان است می‌خواهد از این موقعیت استفاده کند و آب دریای خزر را به سمنان ببرد. اما باید به دلایل کارشناسی، فنی و تخصصی تن بدهیم که از طریق مجاری درست آن عمل شود.
شعارسال: علی‌اصغر یوسف‌نژاد، نماینده ساری و عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، به وضعیت انتقال آب خزر به سمنان و فلات مرکزی ایران اشاره کرد و گفت: فعلاً چیزی در مورد انتقال آب خزر نشنیده‌ایم و نمی‌دانیم، اما مردم با انتقال آب خزر مخالف‌اند.

او ادامه داد: شرایط محیط‌زیستی، فنی و مالی اجازه نمی‌دهد آب دریای خزر را منتقل کنند، به همین دلیل ما مخالف انتقال آب دریای خزر هستیم. البته تاکنون هم اتفاق خاصی نیفتاده و تمام استان در قبال این موضوع موضع‌گیری دارند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: نمی‌دانم دولت اقداماتی برای انتقال آب دریای خزر انجام داده یا خیر، اما تاکنون چیزی افشا نکرده است.

انتقال آب دریای خزر کارشناسی‌شده نیست

یوسف‌نژاد با بیان اینکه انتقال آب دریای خزر کارشناسی‌شده نیست توضیح داد: مطالعاتی حدوداً صد صفحه‌ای در مورد انتقال آب دریای خزر از طریق مراجع رسمی مستقل کارشناس، از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس، انجام‌ شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد با انتقال آب دریای خزر اکوسیستم طبیعی بر هم می‌خورد و شرایط زیست‌محیطی تغییر پیدا می‌کند. همچنین از نظر فنی و تکنولوژیکی انتقال آب به ارتفاع حدود هزار متر، با شرایط فنی و به خاطر وجود کوه‌ها بسیار ضعیف است.

او اضافه کرد: از نظر سرمایه‌گذاری برای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران چند هزار میلیارد پول نیاز است، ضمن اینکه این اقدام به جنگل‌ها و مراتع هم ضرر می‌رساند.

مردم از نظر اجتماعی آمادگی انتقال آب دریای خزر را ندارند

این عضو هیات‌رئیسه مجلس به مخالفت مردم با انتقال آب دریای خزر اشاره کرد و گفت: مردم از نظر اجتماعی آمادگی انتقال آب دریای خزر را ندارند. دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط در استان هم مخالف این اقدام هستند. انتقال آب دریای خزر به‌صرفه نیست و تجربه ما در دریاچه ارومیه نشان می‌دهد این اقدام برای نسل‌های آینده ضرر و زیان دارد. تمامی ارکان اصلی در مازندران، ان‌جی‌اوها و سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیستی مخالف انتقال آب دریای خزر هستند.

بی‌اطلاعی از تصمیم دولت برای انتقال آب دریای خزر

یوسف‌نژاد ادامه داد: ما اعتراضات و نظرات خودمان را نزد دولت و شخص آقای رئیس‌جمهور مطرح کردیم و از نظر ما انتقال آب دریای خزر منتفی است. اما معلوم نیست دولت چه تصمیمی دارد البته به عقیده ما دولت نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد و دلایل آن همان‌طور که گفتم فنی، تخصصی، اجتماعی و مالی است.

او با انتقاد از مشورت نکردن دولت با مجلس و کارشناسان، به‌ منظور مطرح کردن انتقال آب دریای خزر، گفت: دولت به‌ صورت محفلی در مورد انتقال آب دریای خزر تصمیم می‌گیرد و تاکنون هم چیزی به بیرون درز نکرده است. همه می‌گویند چون آقای رئیس‌جمهور اهل سمنان است می‌خواهد از این موقعیت استفاده کند و آب دریای خزر را به سمنان ببرد. اما باید به دلایل کارشناسی، فنی و تخصصی اجازه بدهیم از طریق مجاری درست عمل شود.

این نماینده مجلس در پایان گفت: انتقال آب دریای خزر کارشناسی نیست و من حاضرم در این رابطه با هر مقامی در ایران، از آقای رئیس‌جمهور تا رئیس سازمان محیط‌زیست، مناظره کنم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت اعتمادآنلاین ، تاریخ انتشار: 30 شهریور 1398 ، کدخبر: 341615 ، www.etemadonline.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین