پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۶۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۲
حجت‌الاسلام احمد ترابی امروز در دیدار روسای دانشگاه‌های خراسان رضوی با نماینده ولی فقیه در استان که در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: اگر بخواهیم اصلاحاتی انجام دهیم دانشگاه نباید به دولت حاکم وابستگی سیاسی داشته باشد. دانشگاه‌ها باید به خود اصل نظام و وطن پای‌بند باشند، به استقلال ملی فکر کنند و جامعیت علمی داشته باشند.

شعارسال: رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی گفت: اساسا دانشگاه‌ها باید از حیطه دخالت و نظارت سیاسی دولت‌ها بیرون بیاید.

حجت‌الاسلام احمد ترابی امروز در دیدار روسای دانشگاه‌های خراسان رضوی با نماینده ولی فقیه در استان که در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: اگر بخواهیم اصلاحاتی انجام دهیم دانشگاه نباید به دولت حاکم وابستگی سیاسی داشته باشد. دانشگاه‌ها باید به خود اصل نظام و وطن پای‌بند باشند، به استقلال ملی فکر کنند و جامعیت علمی داشته باشند.

وی در مورد حجاب ادامه داد: ما همه راه‌های گسترش حجاب را رفته‌ایم و آخرین تجربه فعلی این است که افرادی که در ابتدا لباس نامناسبی می‌پوشند، آقا یا خانم، از ابتدا تلاش برای اصلاح آن‌ها داشته باشیم. در حال حاضر برنامه‌ای در نظر گرفته شده که در آن نگهبان با توجه به اینکه موقعیت امر به معروفی ندارد، تنها شماره دانشجویی فرد را می‌گیرد و مسئولان ذی‌ربط جلسات مشاوره‌ای برای دانشجویان تدارک می‌بینند تا انشاالله جلوی گزندهای جامعه گرفته شود.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی در رابطه با نحوه صحیح ایجاد نشاط میان دانشجویان اظهار کرد: افراط و تفریط منشا ناآرامی‌های جامعه است. بهترین شرایط برای علم آموزی و رشد جوانان محیط همراه با آرامش روحی و فکری است. هر مسئله‌ای که باعث اضطراب و ناآرامی برای دانشجویان شود، علم و فرهنگ جامعه را متاثر می‌کند.

باید جلوی افراط و تفریط در خراسان رضوی را بگیریم

وی گفت: شاید تلقی برخی از دوستان از کلمه آرام این باشد که دانشجو نباید نشاط انتقادی داشته باشد و ابراز وجود کند، خیر این نوع آرامش زنده و مثبت نیست. هدف ما آرامش روحی و فکری است که فعالیت بدنی و ذهنی به همراه داشته باشد. ذهن‌ها باید فعال باشند و بدن‌ها باید همواره در حال فعالیت باشند. در ابعاد مختلف ورزشی، تلاش‌های اجرایی، فرهنگی و علمی، افراد نباید راکد باشند. با توجه به ضرورت‌های موجود در فضای استان باید جلوی افراط و تفریط را بگیریم. هم افراط آسیب‌رسان است هم تفریط. حد متعادل آن چیزی است که قرآن هم به آن تاکید دارد.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی اظهار کرد: افرادی که می‌خواهند فعالیت مذهبی در دانشگاه انجام دهند باید توجه داشته باشند که این فعالیت موجب زدگی و آزار دیگران نشود. جوانان کم‌تجربه هستند و افرادی که در این حوزه تجربیاتی دارند باید بر این فعالیت‌ها نظارت داشته باشند و جوانان را راهنمایی کنند. در محیط دانشگاه فعالیت‌های مذهبی باید همراه با دانش، تفکر و علم باشد. اگر کسی خودش مذهبی نباشد و بخواهد کار مذهبی انجام دهد، کار را خراب می‌کند.

ترابی ادامه داد: یک مدیر دانشگاه زمانی که می‌خواهد فعالیت مذهبی انجام دهد باید مراقب باشد که هم کار منطقی باشد و هم کار بر ضد خودش تمام نشود. برای مثال اگر ساعت‌های طولانی در محیط آموزشی مثل دانشگاه مداحی پخش شود، اعصاب نسبت به ضد این فعالیت‌ها فعال و افراد مذهبی و غیرمذهبی زده می‌شوند.

وی بیان کرد: وقتی نمی‌توانیم کار با نشاط را به درستی انجام دهیم، این کار، کاری خلاف مذهب و غیر مذهبی یا تفریطی خواهد شد. در یکی از دانشگاه‌ها، آقایی رئیس هیات مذهبی شده بود و تصمیم داشت طرح جدیدی اجرا و عزاداری‌ای در دانشگاه طبق رسوم یک شهرستان برگزار کند، به این صورت که حوض گِلی در دانشگاه بسازند و افراد برای عزاداری طبق رسم آن شهرستان عمل کنند. من به آن فرد گفتم که انجام این کار شاید در محیطی که تفکرات و فرهنگ مطابق با آن را دارد، مناسب باشد اما در دانشگاه اصلا معنای خوبی ندارد و اهانت به دانشگاه و عزاداری است.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی افزود: ما درصدد بودیم همواره افراد افراطی را از راس هیات‌ها به کنار بزنیم. اما متاسفانه مدیرانی که کنترل این بخش‌ها در دست آن‌ها بوده مخالف این جریان و به دنبال کسب نیروهایی در خدمت اهداف خود بودند. به همین دلیل گاهی موفق نبودیم.

ترابی گفت: همان طور که کار مذهبی در دانشگاه هنر و علم است، کار با نشاط هم در دانشگاه هنر و علم است. کار فرهنگی و نشاط‌آور باید با علم همگام باشد. هنر این است که ما در عین رعایت مسائل اعتقادی، ملی و فرهنگ اجتماعی خودمان نشاط را به دانشجو منتقل کنیم. استفاده از رقص و کنسرت در برنامه‌های هنری سوء استفاده از هنر خداست.

وی افزود: ما باید مدیریت خود را در هنرنمایی در عین رعایت مسائل اعتقادی و ملی خودمان به دانشجویان ارائه دهیم. این کلمه‌ی «سوء استفاده از هنر خدا» را بنده حدود 40 سال قبل در مقاله‌ای با عنوان آن سوی هنر خوانده‌ام.

جامعه نیاز به نشاط دارد

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی ادامه داد: نشاط لازم است و جامعه نیاز به نشاط دارد. برای حل مشکلات دانشگاه باید اندیشه‌ورزی کنیم. با اهانت هیچ مشکلی حل نمی‌شود. زمانی مشکلات انسان‌ها متمدنانه حل می‌شوند که دو طرف موافق و مخالف به صحبت بنشینند. ما باید چنین فضایی در دانشگاه با تضمین سلامت ایجاد کنیم.

ترابی گفت: ما چون کار را به افراد کارشناس نداده‌ایم نمی‌توانیم عزاداری معنادار و هدفمند یا نشاط مقبول در دانشگاه داشته باشیم. نیرویی که می‌خواهد کار فرهنگی در دانشگاه انجام دهد دو ویژگی اساسی باید داشته باشد؛ یک اینکه شدیدا مذهبی و انقلابی باشد تا تضادی در داخل نظام به‌وجود نیاید و سلامت اعتقادی و انقلابی داشته باشد. دوم اینکه دانش کار فرهنگی را تخصصی و تجربی به‌دست آورده باشد.

وی بیان کرد: البته هر مسئولی در یک دانشگاه شاید چنین تخصصی نداشته باشد که این فرد را شناسایی کند زیرا ما بر حسب تفکر خود افراد را تشخیص و تایید می‌کنیم. مدیر فرهنگی و معاون فرهنگی باید از سوی یک نظام دینی و علمی انتخاب شوند، این افراد نباید افراطی و یا تفریطی باشند. برای نمونه به نماینده ولی فقیه در استان دو گروه انتقاد دارند؛ یکی گروهی که خیلی تندرو و دیگری گروهی که خیلی کندرو هستند. این موضوع نشان‌دهنده این است که ایشان میانه‌رو هستند و در موقعیت‌های مناسب نسبت به هر دو گروه انتقاد سازنده و راهنمایی می‌کنند.

پخش مداحی و موسیقی با صدای بلند در دانشگاه، نوعی آزار است

ترابی بیان کرد: افرادی که اعتقاد به برخی از ممنوعیت‌های دینی ندارند، اعتقادات خود را در خانه خود انجام دهند، دانشگاه خانه جامعه است نه تنها یک فرد. اینکه ما موسیقی و یا مداحی با صدای بلند در دانشگاه پخش کنیم یک آزار است و پسندیده نیست. در هر موقعیتی 20 درصد افراد هستند که صورت دیگری از فضا را می‌پسندند پس ما باید یک فضای متعادل به وجود آوریم و این فضای متعادل با یک نیروی کارشناس و کاردان به وجود خواهد آمد.

وی افزود: جامعه مانند یک خانواده است که در آن طیف‌های مختلفی از افراد حضور دارند که بعضی تفاوت‌ها میان آن‌ها وجود دارد. اگر قرار باشد اصلاحی صورت بگیرد به وسیله همین دانشجویان امروز انجام می‌شود. رئیس یک دانشگاه باید به این موضوع توجه کند که اساتید دانشگاه دلسوز و متخصص باشند تا بتوانند راهنمای خوبی برای فرزندان کشور باشند. معنای واقعی گفت‌وگو این است که همه آرام باشند و گفت‌وگو در یک سطح انجام شود.

رئیس شورای استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی خطاب به جمع گفت: نماز نفس معنویت یک محیط است. در امر نماز پیشتاز باشید. شما اگر می‌خواهید که ببینید چطور عمل می‌کنید، باید به زیرمجموعه تحت حمایتتان نگاه کنید.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری  ایسنا ،تاریخ انتشار: 11 مهر1398،کدخبر:98071108764 ،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین