پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۵۲۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
دانشجویان و اعضای هیأت علمی نمونه دانشگاه‌ها در هفته گذشته معرفی شدند.

شعار سال: در هفته گذشته مراسم معرفی اعضای هیأت علمی نمونه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی سال تحصیلی 95-1394 با حضور وزیر علوم در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در بیست و پنجمین دوره معرفی اعضای هیئت علمی نمونه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اعضای هیئت علمی واجد شرایط که پرونده آنها در کمیسیون انتخاب اعضای هیئت علمی نمونه، بررسی و داوری شده است، معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمدرضا اختصاصی دانشگاه یزد، مصطفی بهزادفر دانشگاه علم و صنعت، محمد دورعلی دانشگاه صنعتی شریف، سعید سمنانیان دانشگاه تربیت مدرس، حبیب شریف دانشگاه شیراز، علی غفاری دانشگاه خواجه نصیر، کاظم قاسمی دانشگاه تبریز، مصطفی محقق احمدآبادی دانشگاه شهید بهشتی، حسن مهدیان دانشگاه خوارزمی، حمید طاهر نشاط دانشگاه اصفهان، علی اکبر افجه دانشگاه علامه، مردم متین مقدم دانشگاه فردوسی مشهد، ایرج مهدوی دانشگاه علوم و فنون مازندران به عنوان اساتید برگزیده انتخاب شدند.

همچنین وحید رحمانی از دانشگاه علوم پزشکی مراغه، عباس شاهی علوم پزشکی فسا، داوود پیرانی علوم پزشکی شهید بهشتی، سعیده بحرانی علوم پزشکی اصفهان، امین عابدینی علوم پزشکی اصفهان، علیرضا منافی علوم پزشکی فسا، صابر اعظمی آغلاش علوم پزشکی ایران، زینب همتی علوم پزشکی اصفهان، فرید غریبی علوم پزشکی تبریز،وحدت پورطهماسبی علوم پزشکی تهران،برهان منصوری علوم پزشکی کردستان،کیان حشمت قهدریجانی علوم پزشکی اصفهان و نوروز محمودیعلوم پزشکی بقیه الله دانشجویان نمونه وزارت بهداشت هستند.

همچنین ساناز السادات افضلی صنعتی اصفهان، ،فریده بهشتی دانشگاه فرهنگیان، مرضیه موسی‌زاده دانشگاه الزهرا (س)، داود فانی دانشگاه سیستان و بلوچستان، علی صادقی حبیب‌آباد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، سیدعلی مستجاب‌الدعواتی دانشگاه ادیان و مذاهب، مهدی رحمانی دانشگاه شهید بهشتی، مرتضی نظری هریس دانشگاه تبریز، علیرضا احمدیان دانشگاه خوارزمی، مظاهر احمدی دانشگاه بوعلی‌سینا، علی الماسی دانشگاه شهید چمران اهواز، الناز ایمانی دانشگاه هنر اسلامی تبریز، انوشه کفاش دانشگاه تهران،، محمدبنی‌طرفان دانشگاه خوارزمی، رضا حق‌بخش دانشگاه شیراز، زینب حزباوی دانشگاه تربیت مدرس، محمود رضا سعدی‌خانی دانشگاه لرستان، سمانه جلیلی صدرآباد دانشگاه علم و صنعت، فرزانه محمدپور دانشگاه سیستان و بلوچستان، امیرمحمد کلابی دانشگاه تهران، بهزاد لک دانشگاه قم، محمود مرادی لات محله دانشگاه یاسوج، سمیرا منصوری مجد دانشگاه کردستان، مهرداد نوری کوهپایی خوارزمی، میلاد روحی لنگرودی دانشگاه تهران، یاشار هاشمی دانشگاه محقق اردبیلی و علیرضا کوچک‌زایی دانشگاه هنر اصفهان دانشجویان نمونه وزارت علوم هستند.

* دبیر شورای مدیران فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌های منطقه 2 کشور منصوب شد

طی حکمی از سوی فضل‌الله ایرجی کجوری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، امامعلی شعبانی مدیر برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه مازندران، به عنوان دبیر شورای مدیران فرهنگی و مدیران اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی منطقه 2 کشور منصوب شد.

* نخستین کنگره بین‌المللی جندی شاپور برگزار شد

نخستین کنگره بین‌المللی جندی شاپور با حضور وزیر علوم و جمعی از مسئولان و دانشگاهیان کار خود را آغاز کرد.

محمد فرهادی وزیر علوم در این کنگره گفت: نیاکان ما به دانش و خردورزی توجه زیادی داشته‌اند و همیشه در تلاش بودند تا به طور مستمر فراگیرند.

وی ادامه داد: نکته قابل تامل در دانشگاه تاریخی جندی شاپور، اهتمام نیاکان ما برای ساختن چنین محیط‌هایی در جهت علم اندوزی بوده است که این مراکز در نوع خود و در دنیا بی نظیر محسوب می‌شده‌اند.

فرهادی تصریح کرد: گفته می‌شود تاریخ دانشگاه‌های دنیا در اروپا به قرن یازدهم و دانشگاه بلونیا در ایتالیا برمی‌گردد در حالی که ما می ‌انیم دانشگاه جندی شاپور در قرن سوم میلادی وجود داشته و فعالیت می‌کرده است.

وزیر علوم به کتابخانه ارزشمند این دانشگاه تاریخی اشاره و عنوان کرد: مساله حائز اهمیت در این مورد ادراک بالای ایرانیان برای تاسیس کتابخانه و دانشگاهی به این عظمت و بزرگی است که باعث می شده اندیشمندان از اقصی نقاط جهان برای علم اندوزی و تحقیق و تفحص به این منطقه بیایند.

وی تصریح کرد: نکته دیگر در این دانشگاه، وجود بیش از 400 هزار جلد کتاب در رشته‌های پزشکی، دامپزشکی، گیاه پزشکی، فلسفه، نجوم و ریاضیات است که به زبان های پهلوی، یونانی، سانسکریت ترجمه شده اند.

وزیر علوم افزود: امروز رسالت ترویج علم و دانش بر دوش ما بسیار سنگین است زیرا وقتی نیاکان ما چنین افتخاراتی کسب کردند ما نیز باید بتوانیم این راه علمی را ادامه دهیم و به افق‌های روشن این درخت تناور علم دست پیدا کنیم.

هدف از برگزاری این کنگره، معرفی میراث ارزشمند تاریخی جندی شاپور به مردم جهان و آغازی برای معرفی هرچه بیشتر این پیشینه فرهنگی است.

* تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری امضا شد

تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با موضوع همکاری حمایت از استقرار صنایع دانش بنیان در منطقه ویژه اقتصادی پیام به امضا رسید.

* برترین‌های فناوری نانو معرفی شدند

یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو برگزار شد و 10 محقق برگزیده معرفی شدند.

مرتضی محمودی، مسعود صلواتی نیاسری، محسن شیخ‌الاسلامی، مهر اورنگ قائدی، علی مرسلی، علی‌مراد رشیدی، رضا انصاری خلخالی، محمد حقیقی، داوود دومیری گنجی و امید اخوان به عنوان 10 محقق برگزیده و محمدمهدی نجف‌پور به عنوان محقق جوان برتر معرفی شدند.

همچنین دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر به عنوان موسسات پژوهشی برتر تقدیر شدند.

طرح تولید الیاف نیمه‌رسانا و رسانا از لاله ملک‌نیا، طرح غشاهای سرامیکی نانوساختار از علی‌اکبر بابالو نیز به عنوان طرح‌های منتخب معرفی شدند.

* عنوان رشته سیاست‌گذاری عمومی تغییر یافت

جلسه 132 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه غلامعلی حدادعادل با اشاره سفر اخیر خود به شهر مقدس قم گفت: تعمیق ارتباط و افزایش تعامل و همکاری با حوزه علمیه قم به عنوان کانون اصلی تولید علم دینی به عنوان زمینه علوم انسانی اسلامی همواره مورد توجه بوده است.

وی افزود: در سفر اخیر بنده به همراهی رئیس دبیرخانه و معاونان ایشان در شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی، تلاش شد تا ضمن ارائه گزارش فعالیت‌های شورا به مؤسسات فعال در زمینه علوم انسانی اسلامی، نحوه بهره‌گیری از ظرفیت‌های این مؤسسات نیز مورد بررسی قرار گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به برگزاری جشنواره فارابی ادامه داد: در این جشنواره ضمن تأکید بر نقش علوم انسانی در پی‌ریزی حرکت کشور به سمت اهداف متعالی انقلاب اسلامی، توجه به نوسازی و بازسازی این علوم نیز مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه جلسه و با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مصطفی ملکوتیان و حجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور میراحمدی به عضویت کارگروه علوم سیاسی انتخاب شدند.

در ادامه جلسه 132 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی بررسی سرفصل‌ و برنامه درسی رشته سیاست‌گذاری عمومی در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار قرار گرفت و گزارش تهیه شده در کارگروه علوم سیاسی در این زمینه ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به سابقه و چرایی شکل‌گیری این رشته در این چند دهه اخیر برخی از مباحث مربوط در زمینه ارتباط این رشته با رشته‌های علوم سیاسی، مدیریت و علوم اجتماعی نیز مورد اشاره قرار گرفت.

در ادامه گزارش با توجه به نیاز کشور به این رشته به منظور برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری بهینه در حوزه‌های مختلف و استفاده بهینه از منابع کشور برخی از سرفصل‌ها و برنامه‌های درسی این رشته مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

پس از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای در رابطه با نیاز مبرم کشور به سیاست‌گذاری کلان در حوزه‌های مختلف، در نظر گرفتن حوزه‌هایی مانند اقتصاد سیاسی بین‌الملل و مطالعات فرهنگ در این رشته درسی، در نظر گرفتن واحدهای عملی برای دانشجویان این رشته و توجه به آسیب‌شناسی سیاست‌های عمومی در واحدهای درسی.

اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی همچنین موارد ذیل را نیز مورد تأکید قرار دادند، در نظر گرفتن سرفصل سیاست‌گذاری امنیتی در مباحث این رشته، تبیین دقیق و روشن جامعه مطلوب اسلام به عنوان هدف نهایی هر سیاست‌گذاری و تفکیک بین مطرح سیاست‌گذاری و تحلیل محیط سیاست‌گذاری به عنوان لازمه تربیت هرگونه نیروی انسانی در این زمینه پرداختند.

پس از بحث و بررسی اعضاء پیرامون برنامه درسی و سرفصل‌های رشته سیاست‌گذاری عمومی و با توجه به لزوم ایجاد دو گرایش در این رشته شامل گرایش اقتصادی ـ سیاسی و فرهنگی ـ اجتماعی این برنامه درسی و سرفصل‌ها برای اعمال این اصلاحات به کارگروه علوم سیاسی اعاده شد.

همچنین با تصویب شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی عنوان این رشته درسی به رشته سیاست‌گذاری عمومی و فرهنگ و تمدن اسلامی تغییر یافت.

* مراسم چهلم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دانشگاه تهران برگزار شد

مراسم چهلم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران در دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شد.

در این مراسم محسن هاشمی، حسین مرعشی، صادق زیباکلام و محمدعلی نجفی سخنرانی کردند.

همچنین در این مراسم کلیپ‌هایی از زندگی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پخش شد.

* شیوه نامه حمایت از نشریات علمی داخلی نمایه شده در پایگاه‌های بین‌المللی معتبر ابلاغ شد

شیوه نامه حمایت از نشریات علمی داخلی نمایه شده در پایگاه‌های بین المللی از سوی محسن شریفی مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی پژوهشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور ابلاغ شد.

این شیوه نامه با هدف افزایش کیفیت و ارتقای جایگاه نشریات علمی داخلی نمایه شده در پایگاه‌های بین المللی معتبر تدوین و ابلاغ شده است.

براساس این شیوه نامه، نشریات علمی داخلی که در پایگاه‌های استنادی نشریات " JSR" ) web of science تامسون رویترز (، web of science ) فاقد ضریب تاثیر (و پایگاه استنادی اسکوپوس ( SCOPUS ) نمایه شده باشند مورد تشویق و حمایت مالی قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش، مبلغ تشویق برای نشریات داخلی نمایه شده در چارک Q1، Q2، Q3 و Q 4 پایگاه استنادی JSR به ترتیب تا 150، 120، 100 و 80 میلیون ریال و نشریات داخلی نمایه شده در چارک Q1، Q2، Q3 و Q 4 پایگاه استنادی اسکوپوس به ترتیب تا 60، 40 ، 30 و 20 میلیون ریال است.

براساس این شیوه نامه، تمام نشریات حوزه‌های علوم انسانی، هنر، علوم اجتماعی و رفتاری و نشریاتی که به زبان فارسی منتشر شده و در پایگاه استنادی JSR نمایه شوند با ضریب 5/1 محاسبه می‌شوند.

مدت اجرای این شیوه نامه یک سال و به صورت آزمایشی است.

* پروژه‌های عمرانی دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح شد

پروژه‌های عمرانی دانشگاه علامه طباطبایی شامل مسجد دانشگاه، کتابخانه مرکزی، ساختمان معاونت دانشجویی و کلینیک مشاوره و بهداشت با حضور محمد فرهادی وزیر علوم و هیات رئیسه دانشگاه علامه طباطبایی افتتاح شد.

همچنین خوابگاه دانشجویی دانشگاه علامه با عنوان گل نرگس نیز افتتاح شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 6 اسفند 95، کد مطلب: 13951204000568: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین