پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۸۰۹۶
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۵
با جدی‌تر شدن مسئله حذف یارانه بگیران پر درآمد این بین تکلیف متوفیان و خارج نشینان چی خواهد شد؟حرف و حدیث‌های بسیار زیادی نیز این بین توجه عموم را به خود جلب کرده است، از شکایت یک مدیر دولتی به حذف یارانه اش تا اجاره نشینانی که ماهیانه ۲۰ میلیون تومان اجاره می‌پردازند، از خطر حذف یارانه افرادی که گرفتار دام سودجویان برای اجاره حساب، کارت ملی و کارت بازرگانی قرار گرفته اند تا فردی که ۲۰۰ خودرو با نامش وارد کشور شده است!

شعار سال: بازار داغ حذف یارانه بگیران این روز‌ها محافل عمومی را رونق بخشیده است به نوعی که روزانه بیش از ۱۰ تا ۲۰ کانال خبری، هشتک یارانه بگیران و یا حذف یارانه میلیاردرها را دست به دست می‌چرخانند.

حرف و حدیث‌های بسیار زیادی نیز این بین توجه عموم را به خود جلب کرده است، از شکایت یک مدیر دولتی به حذف یارانه اش تا اجاره نشینانی که ماهیانه ۲۰ میلیون تومان اجاره می‌پردازند، از خطر حذف یارانه افرادی که گرفتار دام سودجویان برای اجاره حساب، کارت ملی و کارت بازرگانی قرار گرفته اند تا فردی که ۲۰۰ خودرو با نامش وارد کشور شده است!

ستاد برنامه و بودجه کشور به همراه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها به نوعی چرخ دنده حرکت جدی دولت برای یارانه بگیران میلیاردر و یا میلیونر به شمار می‌روند. اما چرا این بین افرادی که تمکن مالی بالایی نیز دارند از حذف یارانه خود شاکی هستند جای بسی تعجب است.
با وجود اینکه دولت در پی حذف یارانه بیش از ۲۴ میلیون نفر از پردرآمدان جامعه است، اما در این فصل ۷۰۰ هزار نفر مورد هدف قرار گرفته اند که با حذف این تعداد به عبارتی ۳۱ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان از یارانه پرداختی از هر ماه کاسته خواهد شد که بناست صرف امور عمرانی کشور شود.
به همین منظور به سراغ اصلی ترین نهاد و مسئول در امر حذف یارانه بگیران رفتیم تا به طور مفصل به موضوعات استثنائی حذف یارانه بگیران پردرآمد بپردازیم.
تکلیف متوفیان و مقیمان خارج از کشور در فرآیند حذف یارانه‌ها/ سقف تراکنش خانواده‌های یک تا ۵ نفری جهت حذف یارانهحسین میرزایی، سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ در گفت وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژیگروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به گزارش هفته گذشته باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر تاثیر تراکنش های مالی حساب‌های اجاره، کارت بازرگانی صوری و ... بر حذف یارانه افراد مورد سوءاستفاده قرار گرفته، گفت: موارد مختلفی در مسیر حذف یارانه افراد پر درآمد دیده می‌شود که سعی داشتیم به جزئیات و ریز آن‌ها اشاره‌ای نکنیم، پس از آغاز فرآیند ارسال پیام برای حذف یارانه ها، چندین هزار پیامک دریافت کرده ایم که برای بررسی آن‌ها تعداد ۲۰ نفر را مامور کرده ایم تا به تک تک سوالات پاسخ قانونی و منتقی داده شود.

او ادامه داد: در همین مسیر این ۲۰ کارشناس، دلایل مطرح شده از طرف شاکیان را دسته بندی کرده و به مسئولان مربوط گزارش می‌کنند تا در نهایت راه حلی برای آن‌ها تعبیه شود.
این مقام مسئول بیان کرد: در مسیر بررسی داده‌ها و ریزداده‌های بانک‌های اطلاعاتی موجود، تاکنون موردی تحت عنوان سو استفاده از کارت بازرگانی یا هویت فردی برای دریافت کارت بازرگانی گزارش نشده است.

او ادامه داد: در یکی از روستا‌های محروم چابهار فردی گردش مالی ۵ میلیارد داشته است فردی که درآمد مالی آنچنانی ندارد، اما در طول یک سال چنین تراکنشی برای او ثبت می‌شود قطعا باید مورد بررسی‌های دقیق تری قرار بگیرد.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ تشریح کرد: بررسی شرایط زندگی افراد تنها به گردش مالی آن‌ها ختم نمی‌شود، شاخص‌های مختلفی درخصوص رتبه بندی افراد وجود دارد که در رسانه‌ها بار‌ها آن را ذکر کرده ایم، افرادی در این مرحله یارانه آن‌ها حذف شد و معترض نیز شدند طی اطلاعات مالی، ۸۰۰ میلیون تومان گردش مالی داشتند.

چه سقف از هزینه مشمول حذف یارانه می شود؟

او بیان کرد: فاکتور قطعی برای حذف متوسط مجموع تراکنش‌های خرید اعضا خانوار برای ۴ ماه ابتدای سال ۹۸ بوده است. خانوار‌ها به ۴ دسته تقسیم می‌شوند. خانواده یک نفره بالای ۴ میلیون تومان، ۲ نفره ۵ میلیون تومان، ۳ نفره ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۴ نفره ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، ۵ نفره ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و از این تعداد بیشتر نیز به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان به این سقف اضافه می‌شود.

میرزایی ادامه داد: اگر این هزینه رد شود از یارانه بگیران حذف می‌شوند. اما چرا ما تراکنش خرید را لحاظ کرده ایم، به این علت که امکان دارد فرد مجبور به پرداخت اقساط، کارت به کارت و ... باشد که ما با هیچ کدام از این عوامل کارت نداریم چرا که وظیفه قانونی ما وظیفه شخم زنی در روند مالی افراد را تعریف نمی‌کند.

او گفت: اما زمانی که فرد برای خرید به فروشگاهی مراجعه کرده و با کارت خرید می‌کند متوجه می‌شویم میزان درآمد و تراکنش‌های افراد بالا و یا پایین است. در نتیجه اقدام دقیق‌تری در این زمینه اعمال می‌کنیم.تعداد حذف شوندگان از لیست یارانه بگیران در حال حاضر همان ۷۰۰ هزار نفر اعلام شده است.

اجاره نشینان یا خوش نشینان!؟

این مقام مسئول بیان کرد: این بین افرادی در منطقه یک تهران ساکن هستند شاکی به حذف یارانه خود می‌شوند در حالی که استطاعت مالی آن‌ها خوب است. در ادامه مدعی می‌شوند که در حال تعمیر منزل هستیم و نیازمند یارانه، اما جای سوال اینجاست در محله‌ای که هر متر مربع واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان است آیا تعمیرات نیازمند هزینه گزاف نیست؟ قطعا فرد استطاعت مالی خوبی را داشته که توان تعمیر منزل را هم دارد.

او ادامه داد: دلایلی که برای عدم حذف یارانه افراد پر درآمد مطرح می‌شود متاسفانه منطقی نیست و ما دائم در حال بررسی علل به صورت دقیق‌تر هستیم تا مبادا حقی از جامعه‌ای تضعیف شود.

میرزایی در پاسخ به این سوال که آیا اجاره نشینان هم مشمول حذف یارانه ها می شوند؟ گفت: اجاره نشین‌ها هم در صف حذف شوندگان یارانه شاید قرار بگیرند چرا که من از شما سوال می‌کنم فردی که ماهیانه به میزان ۲۰ میلیون تومان اجاره پرداخت می‌کند آیا توانایی مالی وی کم است؟ نیاز این افراد به ۴۵ هزار تومان الزامی است؟ قطعا جواب منفی است و حذف یارانه این افراد با عدالت و انصاف شرعی و قانونی انجام خواهد شد.

او ادامه داد: افرادی که در این مسیر قرار دارند از نظر رتبه بندی اعتباری وضع خوبی دارد و در دهک پردرآمد قرار دارد، یکی از شاخص‌هایی که این افراد را مشمول حذف یارانه قرار داده است سکونت در مناطق مرفه شهرهاست.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ اظهار کرد: در ادامه بررسی‌ها همین اجاره نشینی که ۲۰ میلیون تومان اجاره می‌دهد، شاکی است که از جمع ۴۰ میلیون تومان تراکنش در ماه ۲۰ میلیون تومان بابت اجاره پرداخت شده است! در حالی که ۲۰ میلیون گردش دیگر بر اساس در آمد وی صورت گرفته است.

او گفت: مسئله‌ای که وجود دارد این است که سازمان امور مالیاتی کشور مدعی فرار ۵۰ هزار میلیارد تومان از پرداخت مالیات است. سناریو‌های فرار مالیاتی از طریق کم اظهاری درآمد و استفاده از حساب شخصی به جای حساب تجاری است. یعنی در برخی موارد مشاهده شده است که حسابدار شرکتی است و با حساب شخصی کار تبادلات مالی را انجام می‌دهد که خود به نوعی بی نظمی اداری و فرار از مالیات است.

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ در واکنش به سوال یکی از هموطنان در قسمت نظرات گزارش(کارت بازرگانی یکبار مصرف با طعم حذف یارانه/ اجاره حساب به قیمت ۵۰۰ میلیارد تومان مالیات!) بیان کرد: بازنشستگان نیز دارای دسته بندی هستند، بازنشسته‌ای داریم که به هنگام بازنشستگی خود با دریافت کارت بازرگانی مشغول تجارتی میلیاردی است و مشمول حذف یارانه می‌شود، اما از طرفی نیز بازنشسته‌ای را هم می‌بینیم که تنها ماهیانه حقوق خود را دریافت می‌کند زندگی کاملا معمولی را اداره می‌کند که در نتیجه وی مشمول حذف یارانه نمی‌شود.
تکلیف متوفیان و مقیمان خارج از کشور در فرآیند حذف یارانه‌ها/ سقف تراکنش خانواده‌های یک تا ۵ نفری جهت حذف یارانه
او ادامه داد: شناسایی پایگاه اطلاعات ایرانیان مبنی خود را پیر و جوان و بازنشسته و شاغل قرار نداده است بلکه بر مبنای استاندارد‌های تعریف شده در پی حذف یارانه بگیران پردرآمد است.

این مقام مسئول گفت: جالب است بدانید در مدتی معلوم، ۳۰۰ هزار خانوار ثروتمند را شناسایی کرده ایم که هیچ گونه پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی نداشتند، این تعداد را به سازمان مالیاتی اعلام کردیم.

میرزایی تاکید کرد: بانک مرکزی یکی از مراکز اصلی بانک اطلاعاتی ماست که با کد ملی افراد میزان تراکنش‌ها را به ما اعلام می‌کنند. سازمان امور مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، مرکز آمار ایران، صندوق بازنشستگی کشوری، شرکت ملی پست، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت علوم و تحقیقات، وزارت خارجه سازمان بهزیستی، کمیته امداد امام خمینی (ره) از جمله دستگاه‌هایی هستند که برای شناسایی افراد پردرآمد با ستاد بودجه همکاری قوی داشته اند.

یارانه مقیمان خارج از کشور حذف شده است

سخنگوی ستاد اجرایی تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۸ در پاسخ به این سوال که آیا مسافران و خارج نشینان از دریافت یارانه کنار گذاشته شده اند؟ بیان کرد: ساکنان خارج از کشور به چند دسته تقسیم می‌شوند که در دسته‌های مختلف سیستم حذف یارانه آن‌ها متفاوت است، مسافران فصلی یا شاغلان فصلی که به خارج از کشور سفر می‌کنند تا ماموریت خود را انجام دهند اگر در استطاعت مالی نبوده و سقف تراکنش معلوم را رد نکرده باشند یارانه آن‌ها قطع نخواهد شد. افرادی که ایرانیان خارج از کشور هستند و ساکن کشور‌های دیگر هستند تا پایان سال ۹۵ از این روند حذف شده بودند.

این مقام مسئول به اشاره به فعالیت گسترده کارشناسان برای حذف یارانه بگیران پر درآمد گفت: ۵ سالی است که روی حذف یارانه بگیران پردرآمد با تشکیل سامانه پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان فعالیت می‌کنیم چه بسا که در ادوار مختلف ما شاهد حذف ۳ تا ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از یارانه بگیران بوده ایم که به این صورت رسانه‌ای نشده است.

دارنده خودروی مگان به دنبال سبد حمایتی اقشار ضعیف جامعه!

او گفت: سبد حمایت از سبد خانوار برای خانوار‌های کمیته امداد انجام می‌شد افراد خود را از طریق پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان شناسایی کرد. فردی را درسیستم بررسی مشاهده کردیم که مدعی بود اگر خودروی مگان خود را به نام همسرش کند آیا مشمول دریافت سبد حمایت از خانوار می‌شود یا خیر؟

میرزایی بیان کرد: حذف یارانه‌ها بیش از هر چیزی نیازمند فرهنگسازی است. البته باید این موضوع به جد پیگیری شود که یارانه باید سرجای خود هزینه شود قرار نیست یارانه منبع درآمد و یا سرمایه برای افراد باشد بلکه قرار است مانع افزایش فشار به خانواده‌های آسیب پذیر به هنگام واقعی شدن نرخ خدمات و کالا‌های ضرور باشد.سامانه‌ای شکل گرفته است که با کد ملی یک لیست از مصارف افراد را تعریف می‌کند تا بیانگر این باشد که یارانه پرداختی تا چه حد به هدف پرداخت شده است.
او در پایان در پاسخ به این سوال که آیا متوفایی وجود دارد که در سیستم یارانه بگیران باشد؟ گفت: سیستم اداره ثبت احوال با فوت فرد به صورت برخط یارانه او را حذف می کند و ما یارانه ای در قبال متوفی پرداخت نکرده ایم، اما نزدیک به ۴۰ هزار فرد فوت شده را در سازمان‌های حمایتی پیدا کردیم که مستمری آن‌ها به دلیل بروزرسانی نشدن اطلاعات قطع نشده بود، با ریزداده‌های موجود از این سازمان‌ها درخواست کردیم در صورت لزوم مستمری این افراد را حذف کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 18 مهر 98، کد خبر: 7099383، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین