پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۸۰۳۹
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی درخصوص موضوع یارانه‌های پنهان، قاچاق سوخت و شاخصه حذف یارانه اقشار پردرآمد، مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرار گرفت.

شعار سال:جلسه غیر علنی مجلس شورای اسلامی درخصوص موضوع یارانه‌های پنهان، قاچاق سوخت و شاخصه حذف یارانه اقشار پردرآمد، مورد توجه و بررسی رسانه های داخلی قرار گرفت.

 بررسی امروز سه شنبه ۱۶ مهر رسانه های داخلی نشان می دهد که روز گذشته موضوع یارانه‌های پنهان و قاچاق سوخت در یک جلسه غیرعلنی سه ساعته در مجلس بررسی شد.

به گزارش رسانه های داخلی، اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها پس از حدود ۹ سال، از مهر ماه امسال با یک تغییر مهم همراه شد و دولت اعلام کرد که از این ماه یارانه نقدی اقشار پردرآمد را حذف خواهد کرد.  خودرو و مسکن، شاخصه حذف یارانه پولدارها، اعلام شده است.

به عقیده رسانه های اصلاح طلب، اصلی‌ترین بخش یارانه‌هایی که در کشور پرداخت می‌شود، یارانه‌های پنهانی است که به صورت عمده در بخش انرژی نهفته است ...سال‌هاست که مسایلی نظیر یارانه‌های پنهان مشکلات عدیده‌ای را در ساختار اقتصاد ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد برای بهبود شرایط موجود باید مورد بازنگری قرار گیرد. این اصلاحات به نوعی ادامه طرح هدفمند کردن یارانه‌های انرژی خواهد بود و غفلت در انجام آن، فراتر از موضوع اقتصاد، اثرات سوء اجتماعی دارد؛ نظیر تشدید بی‌عدالتی اجتماعی.

همچنین این رسانه ها به نقل از یک اقتصاددان آورده اند: یک نقد جدی به کسانی که یارانه پنهان را مطرح می‌کنند وارد است. اگر قرار باشد که قیمت انرژی را بر اساس نرخ‌های جهانی محاسبه کنیم، باید دیگر متغیرها مثل دستمزد را نیز برهمین مبنا احتساب کنیم و نباید منطق دوگانه باشد.

سناریوهای مختلف افزایش قیمت ‌بنزین و هدایت یارانه به نفع طبقات پایین از دیگر محورهای مورد بررسی در رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب است.

رسانه های نزدیک به جریان اصولگرا آورده اند: بررسی یارانه‌های پیدا و پنهان بودجه سال ۹۹ در مجلس دولتی‌ها غایب بودند.  دیروز مجلس کار خود را با جلسه غیرعلنی برای بررسی یارانه‌های پیدا و پنهان در بودجه سال۹۹ آغاز کرد و چنان‌که برخی نمایندگان گفتند قرار بود ۶ وزیر دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه دیروز حاضر باشند؛ لاریجانی در حاشیه صحن علنی گفت که تلاش مجلس حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه است.  

بررسی یارانه پنهان در مجلس و  پایان فرآیند شناسایی سه دهک بالای درآمدی نیز از دیگر محورهای مورد بررسی دراین رسانه هاست.

رسانه های اصلاح طلب

 یارانه پنهان

پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها: حذف یارانه پنهان بدون افزایش قیمت بنزین، عنوان میان تیتری است که در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه ایران آمده است. در این مطلب می خوانیم: آنطور که برخی نمایندگان مجلس در گفت‌وگو با «ایران» روایت کرده‌اند، مهم‌ترین بخش جلسه دیروز گزارشی بود که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس تهیه شده بود. گزارشی که احتمالاً اساس پیشنهادات مجلس برای تغییر در وضعیت یارانه‌های پنهان و قاچاق سوخت باشد. این گزارش تأکید دارد که بر اساس یافته‌های اخیر مرکز پژوهش‌های مجلس در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۵ بیش از سه چهارم یارانه ضمنی هیدروکربنی به غیرخانوار اختصاص داشته و در واقع انرژی ارزان مهم‌ترین روش حمایت دولت از بخش تولید در ایران است. بر همین اساس این گزارش پیشنهاد کرده که هرگونه تغییری در روش توزیع یارانه‌ها باید به صورتی باشد که تبعات و آثار منفی آن روی بخش تولید درنظر گرفته شود. این گزارش همچنین با توجه به آمارهای موجود توصیه کرده که اولویت سیاستگذاری در مورد یارانه انرژی باید اول نیروگاه‌های کشور و سپس بخش خانگی باشد.

 یارانه‌های پنهان به سود ثروتمندان، عنوان یادداشتی است که به قلم جمشید پژویان اقتصاددان در روزنامه ایران منتشر شده،  در بخشی از این یادداشت آمده است: اقتصاد ایران نیازمند یک اصلاح ساختار جدی است. سال‌هاست که مسائلی نظیر یارانه‌های پنهان مشکلات عدیده‌ای را در ساختار اقتصاد ایجاد کرده است که به نظر می‌رسد برای بهبود شرایط موجود باید مورد بازنگری قرار گیرد. این اصلاحات به نوعی ادامه طرح هدفمند کردن یارانه‌های انرژی خواهد بود و غفلت در انجام آن، فراتر از موضوع اقتصاد، اثرات سوء اجتماعی دارد؛ نظیر تشدید بی‌عدالتی اجتماعی.

موضوعی که برخی به اشتباه متوجه شده‌اند، این است که یارانه‌های پنهان به نفع اقشار کم درآمد است و اصلاح آن بیشترین فشار را به اقشار ضعیف جامعه وارد خواهد کرد. ولی اساساً چنین نیست و تحلیل‌ها و تجربه‌های اقتصادی نشان می‌دهد که این تصور غلط است و بیشترین سود از یارانه‌های پنهان نصیب اقشار مرفه و ثروتمند جامعه می‌شود و به همین نسبت اصلاح نظام پرداخت یارانه‌های پنهان و پیدا بیشترین ضرر را به این بخش وارد خواهد کرد. بنابراین اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها و حذف یارانه‌های پنهان به نفع دهک‌های کم درآمد است و بیشترین فایده را نیز برای این گروه دارد.

این اتفاق ممکن است که منجر به رشد نرخ تورم در یک دوره زمانی شود اما اساساً سیاستی ضد تورم و ضد ابرتورم است که باید یکباره انجام شود.  افزون براینها، یارانه‌هایی که بخش اعظم آن نصیب اقشار پردرآمد جامعه می‌شود، از جیب دولت پرداخت نمی‌شود و حامل‌های انرژی نیز متعلق به دولت نیست. حتی نفت نیز متعلق به همه است و هرچه که از درآمد نفتی تبدیل به یارانه می‌شود، بدترین نوع عایدی است. یعنی، این یارانه‌ها از سهم دهک‌های ضعیف جامعه کاسته می‌شود و دارایی دهک‌های بالا را بیشتر می‌کند. به تعبیری یارانه‌ها را ما خودمان می‌پردازیم و بار بیشتر آن به دوش گروه‌های متوسط و کم درآمد است.

در بخشی از گزارش منتشر شده روزنامه ایران می خوانیم: اصلی‌ترین بخش یارانه‌هایی که در کشور پرداخت می‌شود، یارانه‌های پنهانی است که به صورت عمده در بخش انرژی نهفته است و بیش ۹۸۰ هزار میلیارد تومان ارزش دارد. درواقع این یارانه عدم‌النفع دولت به دلیل فروش کالاهای تولیدی در داخل کشور با قیمت پایین‌تر از قیمت قابل فروش در خارج از کشور است. یارانه بنزین و یارانه کالاهای اساسی مهم‌ترین بخش‌های یارانه پنهان است که دولت در قالب اصلاح ساختار بودجه برای ساماندهی آن برنامه‌ریزی کرده است. برپایه گزارش‌های رسمی در سال‌جاری ارزش کل یارانه‌های بودجه‌ای، فرابودجه‌ای، پنهان و تسهیلات یارانه‌ای (با ۷۳ هزار میلیارد تومان ارزش) به ۱۳۰۰ هزارمیلیارد تومان می‌رسد.

به گزارش این روزنامه ایران محمد قاسمی اقتصاددان در زمینه یارانه پنهان، سه پرسش اساسی مطرح کرده و آورده است: به عقیده وی، ‌با توجه به اهمیت موضوع یارانه‌ها، طرح مسأله بسیار مهم است که در شناخت ریشه‌های این معضل و همچنین یافتن راه حل‌های ممکن مفید است. این درحالی است که دراین بخش قضیه به درستی مطرح نشده است. هم‌اکنون یک سوم از انرژی کشور در بخش خانگی و دوسوم مابقی در بخش تولید شامل کشاورزی، صنعت، معدن و حمل و نقل مصرف می‌شود. اگر همین نسبت را مبنا قرار دهیم، تبدیل یارانه‌های پنهان به آشکار صحیح نیست، چرا که نمی‌توان گفت برق مصرفی واحدهای تولیدی را واقعی می‌کنیم و مابه التفاوت آن را به مردم می‌دهیم.

مشکل این است که باید برای هر بخش به صورت جداگانه تصمیم‌گیری و اجرا کرد یعنی برای بخش خانگی باید یک برنامه و برای تولید برنامه دیگری تهیه کرد.  همواره مهم‌ترین هدف در اصلاح قیمت‌ها افزایش بهره وری در مصرف انرژی و کاهش شدت مصرف است. اما برای دستیابی به این هدف باید به سه پرسش اساسی پاسخ دهیم. پرسش نخست به امکان پذیری فنی مربوط می‌شود به این معنا که برای بهره ور کردن مصرف انرژی آیا تکنولوژی مورد نیاز در اختیار ما قرار دارد یا خیر. برای مثال آیا توان تولید یا واردات خودروهای کم مصرف وجود دارد؟

پرسش دوم امکانپذیری اقتصادی است، این که آیا مصرف کنندگان خانگی و تولیدی تا چه حد به تداوم سیاست‌های دولت اطمینان دارند تا برای افزایش بهره وری مصرف انرژی هزینه و سرمایه‌گذاری کنند. سومین پرسش نیز به امکان‌پذیری مالی مربوط می‌شود. یعنی این که منابعی که برای بهره وری انرژی نیاز است توسط چه کسی تأمین می‌شود.

به گزارش روزنامه ایران علی دینی اقتصاددان، مطرح کرد: یک نقد جدی به کسانی که یارانه پنهان را مطرح می‌کنند وارد است. اگر قرار باشد که قیمت انرژی را براساس نرخ‌های جهانی محاسبه کنیم باید سایر متغیرها مثل دستمزد را نیز برهمین مبنا احتساب کنیم و نباید منطق دوگانه باشد. البته دراین خصوص پاسخی ارائه می‌شود مبنی براین که حامل‌های انرژی به دلیل این که جزو کالاهای قابل تجارت است و دستمزد قابل تجارت نیست نمی‌توان این دو را یکسان دید. این درحالی است که تمام حامل‌های انرژی قابل تجارت نیست. اگر فرض کنیم که مصرف داخلی گاز صفر شود با تولید گاز چه کار خواهیم کرد ایا امکان صادرات تمام گاز و برق و نفت مازاد وجود دارد؟

تنها راه حل برای این موضوع این است که زمانی که اقتصاد در شرایط باثباتی قرار دارد و تعامل سازنده‌ای نیز با دنیا دارد و انباشت سرمایه قوی است باید اصلاح قیمت‌های انرژی را اجرا کرد. دراین زمینه نیز باید به صورت تدریجی و گام به گام حرکت کرد. درواقع با تقویت بخش‌های واقعی اقتصاد می‌توان به بخش تولید فرصت رشد بهره وری انرژی را داد.

شهرام معینی اقتصاد دان به‌ روزنامه ایران گفت: در اقتصاد ایران طیف وسیعی از یارانه پرداخت می‌شود که اصلی‌ترین آن یارانه‌هایی است که در بخش انرژی وجود دارد. پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی در دهه‌های اخیر باعث شده است تا میزان مصرف آن با رشد چشمگیری همراه شود. برهمین اساس حتی ایجاد صنایع مختلف نیز بر اساس همین نرخ پایین انرژی  روی صنایع انرژی بر و پرمصرف بنا شده است... ت. بنابراین زمانی که قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود در ابتدا به این کمک می‌کند تا میزان مصرف و شدت مصرف انرژی در کشور منطقی شود.

بهترین زمان برای اصلاح و حذف یارانه‌های انرژی هنگامی است که اقتصاد ایران رشد پایداری داشته باشد و به تدریج سهم این یارانه‌ها در اقتصاد و زندگی مردم کاهش یابد. بدین ترتیب راحت‌تر می‌توان این یارانه‌ها را که سال‌ها بر دوش اقتصاد ایران سنگینی می‌کند حذف کرد... د. در چند دهه اخیر روی ضرورت اصلاح یارانه‌ها تأکید می‌شود و اجرای آن را متوجه دولت می‌دانند در صورتی که این راه دشواری است که نیازمند یک عزم ملی است.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، رییس مجلس در پاسخ به سوالی درباره وضعیت یارانه‌های پنهان و آشکار در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور تصریح کرد: در نشست غیرعلنی مجلس در این رابطه، سازمان برنامه و بودجه مباحثی را مطرح کرد، البته این موضوع مطرح شد که مساله یارانه پنهان را به یکباره نمی‌توان اصلاح  کرد و تغییر داد، از این رو باید حل این مساله به‌صورت تدریجی محقق شود. لاریجانی ادامه داد: تاکید می‌کنم که نظر قاطبه نمایندگان مجلس این است که هر تغییری در بحث قانون هدفمندی یارانه‌ها باید وضع زندگی مردم به ویژه طبقات پایین‌تر را بهبود بخشد نه اینکه این اقدامات موجب بروز تلاطم شود، از این رو پیدا کردن فرمول مناسب در این حوزه باید با بررسی و فکر صورت گیرد.

روزنامه اعتماد در بخشی از گزارش منتشر شده خود با استفاده از میان تیتر یارانه انرژی، بالاتر از خط فقر، نوشت: کل رقم یارانه نقدی که دولت در طول سال برای پرداخت یارانه نقدی هزینه می‌کند، ۴۲ هزار میلیارد تومان است اما مجموع یارانه پرداختی در سال از مرز ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان نیز عبور می‌کند که بخش عمده‌ای از آن به یارانه مخفی و یارانه سوخت اختصاص دارد؛ تا جایی که بسیاری از گزارش‌ها حاکی از آن است که دولت در سال حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی پرداخت می‌کند.

با توجه به اینکه میزان بهره‌مندی از یارانه انرژی ارتباط مستقیمی با میزان بهره‌مندی اقتصادی دارد و در چنین ساختاری، افراد ثروتمند بسیار بیشتر از اقشار کم‌درآمد از یارانه دولت بهره‌مند می‌شوند، عملا تداوم این شرایط به معنی دوری دولت از سیاست‌های عدالت‌محور اقتصادی است، در حالی که در طول سال بخش مهمی از منابع مالی به این حوزه اختصاص می‌یابد. تداوم حرکت فعلی از سوی دولت، نه صرفه اقتصادی دارد و نه حتی شبیه به مسیری است که در کشورهای حاشیه خلیج فارس طی می‌شود. با توجه به مقاومت‌هایی که در برابر افزایش نرخ سوخت در ایران شکل گرفت، باید دید آیا دولت به راهکاری جدید در این زمینه خواهد رسید یا در آینده نزدیک، قیمت سوخت تغییر خواهد کرد؟

خودرو و مسکن، شاخص حذف یارانه پولدارها

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان خودرو و مسکن، شاخص حذف یارانه پولدارها، آورده است: اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها پس از حدود ۹ سال، از مهر ماه امسال با یک تغییر مهم همراه شد و دولت اعلام کرد که از این ماه یارانه نقدی اقشار پردرآمد را حذف خواهد کرد ...در شهریور امسال دولت اعلام کرد که حذف پولدارها از فهرست دریافت یارانه نقدی را آغاز کرده و گام نخست آن را مهر امسال کلید می‌زند. این خبر را ابتدا ربیعی سخنگوی دولت اعلام کرد و پس از آن شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از این گفت که دولت یارانه ۲۰۰ هزار خانوار که حدودا ۷۰۰ هزار نفر هستند را حذف کرده است.

با توجه به تاکید دولت بر این موضوع که برای حذف یارانه پولدارها از اطلاعات حساب‌های بانکی‌شان استفاده نکرده و تنها در صورتی که افراد حذف شده نسبت به این تصمیم اعتراض داشته باشند، ‌باید اطلاعات حساب‌های بانکی‌شان را ارایه کنند، این سوال به وجود آمد که منبع اطلاعاتی دولت برای حذف این افراد چیست؟ چند هفته پس از اجرایی شدن این برنامه، حالا یکی از مسوولان دولتی توضیحاتی جدید در این زمینه ارایه کرده و اطلاعات مربوط به خودرو و مسکن افراد را یکی از اصلی‌ترین راهکارهای دولت برای رسیدن به ثروتمندان قلمداد کرده است.

 روزنامه آرمان ملی نیز با اشاره به حذف یارانه مالکان خودروهای بالای ۲۰۰ میلیون تومان، نوشت: حسین میرزایی سخنگوی ستاد حذف یارانه گفت: بیش از ۱۵ هزار و ۶۰۰ خانوار از حدود ۱۷۰ هزار خانواری که در این مرحله حذف شدند، مجموع ارزش خودروی آنها بالای ۵۰۰ میلیون تومان بود و بیش از ۴۲ هزار خانوار مجموع ارزش خودروی آنها بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بود که کل اطلاعات خودرو بر اساس آخرین آمار قیمت‌گذاری شده است. مسکن و معاملات مسکنی نیز به توان مالی برمی‌گردد، حقوقی که برای افراد ثبت شده است، رتبه فرد از نظر تمول مالی در حوزه سفر خارجی نیز در اولویت حذف یارانه است، اما سفرهای زیارتی، مسکن استیجاری و اجاره‌ها نیز از اولویت کسر شده است.

سناریوهای مختلف افزایش قیمت ‌بنزین

در بخشی از گزارش منتشر شده در روزنامه دنیای اقتصاد آمده است: مجلسی‌ها دیروز درباره هدفمندی یارانه‌ها جلسه‌ای ۴ ساعته و غیرعلنی داشتند؛ جلسه‌ای که در غیاب وزیران مدعو برگزار شد. علی لاریجانی به خبرنگاران گفت که هنوز درباره اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و سهمیه‌بندی تصمیم قاطعی اتخاذ نشده و در این زمینه نباید فشاری به مردم وارد شود و مجلس تصمیم فوری نمی‌گیرد. البته پیگیری‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که در جلسه اخیر شورای هماهنگی سران قوا سناریوهایی درباره سهمیه بندی بنزین مشخص شده اما تصمیم‌گیری نهایی به تایید مقامات عالی نظام موکول شده است.

بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده است، دو سناریو درباره زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین وجود دارد. فصل مشترک این دو سناریو، اجرایی شدن سهمیه‌بندی در آبان امسال است، اما یک سناریو بر اجرای این تصمیم در میانه آبان تاکید دارد و سناریوی دیگر، زمان اجرای سهمیه‌بندی بنزین را پایان آبان درنظر گرفته است.  

همچنین سه سناریو نیز درباره نحوه سهمیه‌بندی و اجرای تغییرات قیمتی برای بنزین در جلسه شورای اقتصادی سران قوا درنظر گرفته شده است. سناریوی نخست، بر اختصاص سهمیه ۶۰ لیتری به هر خودرو با قیمت فعلی یعنی لیتری ۱۰۰۰ تومان و همچنین بنزین لیتری ۲۵۰۰ تومان به‌عنوان قیمت آزاد(غیرسهمیه‌ای) تاکید دارد. از سوی دیگر، در سناریوی دوم، قسمت بنزین سهمیه‌ای، هر لیتر حدود ۱۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده و در عین حال قیمت برای هر لیتر بنزین آزاد، حدود ۳۰۰۰ تومان تعیین شده است. در سناریوی سوم، قیمت بنزین سهمیه‌ای به لیتری ۱۵۰۰ تومان افزایش یافته و قیمت غیر سهمیه‌ای (آزاد) برای هر لیتر بنزین بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان خواهد بود. البته پیگیری‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد اگرچه اصل تصمیم سران قوا بر اجرای سهمیه‌بندی است و سناریوهای نحوه و زمان اجزای این تصمیم هم مشخص شده اما سران قوا در انتظار تایید این تصمیم از سوی مقامات عالی نظام هستند. بنابراین در صورت تایید این تصمیم، درباره سناریوهای مطرح شده و انتخاب یکی از این سناریوها به‌صورت جدی‌تر بحث خواهد شد.

هدایت یارانه به نفع طبقات پایین

روزنامه ایران تیتر نخست خود را به این موضوع اختصاص داد و نوشت: موضوع یارانه‌های پنهان و قاچاق سوخت در یک جلسه غیرعلنی سه ساعته در مجلس بررسی شد. در حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف از معاونان۵ وزارتخانه اقتصادی دولت و کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس گرفته تا جانشین فرمانده کل سپاه. اما تا آنجا که به نظر می‌رسد این جلسه خروجی خاصی نداشته. آن‌طور که علی لاریجانی گفته اگر تصمیمی گرفته شود، این تصمیم در چارچوب بودجه سال ۹۹ خواهد بود. تصمیمی که هنوز برای رسیدن به آن به گفته رئیس مجلس باید جلسات بیشتری برگزار شود... د. بخش اصلی روایت آنچه در جلسه غیرعلنی دیروز مجلس گذشته توسط علی لاریجانی انجام شد. مهم‌ترین حرف لاریجانی هم این بود که مجلس هنوز تصمیمی برای تغییر وضعیت یارانه‌ها نگرفته و بررسی‌ها در این زمینه تا زمان رسیدگی به بودجه سال آینده ادامه خواهند داشت.

رسانه های اصولگرا

 بررسی یارانه های پیدا و پنهان مجلس شورای اسلامی

روزنامه کیهان در گزارشی می نویسد: بررسی یارانه‌های پیدا و پنهان بودجه سال ۹۹ در مجلس دولتی‌ها غایب بودند.  دیروز مجلس کار خود را با جلسه غیرعلنی برای بررسی یارانه‌های پیدا و پنهان در بودجه سال۹۹ آغاز کرد و چنان‌که برخی نمایندگان گفتند قرار بود ۶ وزیر دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه دیروز حاضر باشند؛ لاریجانی در حاشیه صحن علنی گفت که تلاش مجلس حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه است.  

به گزارش این روزنامه، لاریجانی درباره یارانه‌های پیدا و پنهان گفت: «کار نسبتا تحقیقاتی گسترده‌ای در این‌باره در مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان برنامه و بودجه و مراکزی در دولت در این باره انجام شده است و اطلاعات مفیدی را آنها ارائه دادند.» وی با اشاره به اینکه در رسانه‌ها اعداد و ارقام مختلفی راجع به میزان یارانه‌ها مطرح می‌شود، گفت: «باید در وهله اول مشخص شود چه مقدار از یارانه مربوط به خانوارها و چه مقدار مربوط به بخش‌هایی مانند بنزین، حمل و نقل، صنعت و تولید است و پس از روشن شدن این مساله می‌توان در این‌باره تصمیم‌گیری کرد.» رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «تصمیم‌گیری درباره موضوع یارانه‌ها یک خطی نیست و باید مراقبت شود که به خانوارها و همچنین به بخش تولید صدمه‌ای وارد نشود.»

 خبرگزاری فارس به تشکیک مرکز پژوهش های مجلس در ارقام اعلام شده برای یارانه های پنهان، اشاره کرد و آورده است: در نشست غیر علنی دیروز، مرکز پژوهش‌های مجلس به ارائه گزارشی درباره وضعیت یارانه پنهان پرداخت. یارانه هایی که سازمان برنامه و بودجه آن را در سال گذشته حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان و هم اینک عضو هیئت رئیسه مجلس آن را ۱۳۹۰ هزار میلیارد تومان در سال اعلام کرده است. مرکز پژوهش های مجلس در ابتدا به نکات ابهامی در خصوص محاسبه این ارقام برای محاسبه یارانه پنهان اشاره کرده و یادآور شده است: در روش مرسوم محاسبه یارانه پنهان، فرض شده است کل انرژی مصرف شده در داخل کشور می‌تواند در خارج از کشور به فروش برسد، همچنین، درباره حامل‌هایی مانند بنزین که قیمت‌های جهانی دارند، می‌توان قیمت فوب خلیج فارس را به‌عنوان قیمت مرجع در نظر گرفت، اما درباره حامل‌هایی مانند گاز طبیعی و برق که قیمت منطقه‌ای دارند، تعیین نرخ مرجع دشوار می‌شود. همچنین نرخ ارز مبنای تبدیل قیمت فروش انرژی موضوعی به‌شدت اختلاف‌برانگیز است و بخش زیادی از یارانه پنهان که به این روش محاسبه می‌شود چیزی جز تأثیرات افزایش نرخ ارز نیست، بدون آن که در مصرف واقعی مردم تغییر محسوسی صورت گرفته باشد.

 پایان فرآیند شناسایی سه دهک بالای درآمدی

خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان حذف یارانه نقدی سه دهک ثروتمند منتظر تصمیم دولت، خبر از پایان یافتن مرحله شناسایی، داده و آورده است: سخنگوی ستاد حذف یارانه از پایان فرآیند شناسایی سه دهک بالای درآمدی با کمک اطلاعاتی هفت دستگاه و بر اساس هشت معیار خبر داد و گفت: با اعلام سخنگوی دولت فرآیند حذف انجام خواهد شد.

حسین میرزایی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اعلام کرد: در حال حاضر فرآیند شناسایی سه دهک بالای درآمدی که در فهرست حذف یارانه نقدی قرار گرفته‌اند به اتمام رسیده است. اما ما قصد داریم فرآیند حذف یارانه نقدی مرحله به مرحله انجام شود یا حداقل خطا و حداکثر دقت در فرآیند حذف پردرآمدها لحاظ شود تا فرآیند رسیدگی به اعتراضات نیز با سرعت مناسب صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که در چه‌زمانی فرآیند حذف یارانه نقدی سه دهک بالای درآمدی تکمیل خواهد شد، گفت: با توجه به اینکه فرآیند حذف یارانه نقدی یک تصمیم ملی است و تعداد قابل توجهی از افراد در این فرآیند از صف دریافت یارانه نقدی خارج خواهند شد، بعد از اعلام سخنگوی دولت سه دهک یارانه‌بگیر حذف می‌شوند اما همان‌طور که اشاره شد فرآیند شناسایی این سه دهک تکمیل شده و این اطلاعات در اختیار صدای تبصره ۱۴ قانون بودجه قرار دارد. در فرآیند حذف یارانه نقدی نیز برای هر کدام از بانک‌های اطلاعاتی یک ضریب در آزمون وسع لحاظ شد، به‌عنوان مثال ۱۶ هزار خانوار حذف‌شده مالک بیش از ۵۰۰ میلیون تومان خودرو بودند که مشخصاً یارانه این افراد قطع شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:16مهر1398،کد خبر: 83508381،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین