پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۳۵۶۸۴
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
نماینده مردم اسدآباد حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: البته هیچ گاه موافق نیستم که چرخ زندگی فقرا و طبقات متوسط جامعه به سختی و با مشقت بچرخد.

شعار سال: اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در ارزیابی خود نسبت به حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه، این موضوع را نزدیک به عدالت دانست و اظهار داشت: در حالی دهک های بالای جامعه یارانه های پنهان را دریافت می کنند که دهک های پایین به لحاظ اینکه امکان دستیابی به این یارانه ها را ندارند، نمی توانند از این ظرفیت ها استفاده کنند.

وی با ذکر مثالی در خصوص بهره مندی دهک های بالای جامعه از یارانه های پنهان، افزود: به طور مثال فردی که کارخانه دارد از برق ارزان کشور استفاده می کند این در حالی است که اگر همین کارخانه در کشوری مانند ترکیه باشد فرد باید با ضرایب بسیار بالاتری هزینه برق و یا گاز را پرداخت کند. بنابراین یارانه های مختلفی در کشور وجود دارد که صرفا سرمایه گذاران، سرمایه داران و افراد ثروتمند از آن استفاده می کنند و قشر متوسط و ضعیف جامعه هیچ بهره ای از آن نمی برند.

رنجبرزاده با تاکید براینکه ۶-۷ دهک بالا به ویژه سه دهک اول جامعه هزاران برابر از دیگر دهک های جامعه از یارانه های پنهان استفاده می کنند، گفت: ما ۸۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان داریم این یارانه به جیب چه کسانی می رود؟ آن کسی که ۴۰ متر خانه دارد از یارانه برق استفاده می کند یا آن کسی که ۵۰۰ متر خانه دارد؟ آن فردی که ۱۰ کارگاه دارد از یارانه برق استفاده می کند یا آن روستایی که یک لانه مرغ دارد؟ متاسفانه هیچ کس این افراد را شناسایی نمی کند.

وی با بیان اینکه بهتر است اجازه دهیم همین حداقل پول یارانه ها به جیب دهک های پایین جامعه برود، تصریح کرد: براساس قانون، یارانه سه دهک پردرآمد جامعه حذف می شود اما کاش یارانه ۵ دهک پردرآمد حذف میشد تا به دهک های پایین کمک بیشتری میشد.

نماینده مردم اسدآباد حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه را اقدامی ارزشمند برشمرد و گفت: البته هیچ گاه موافق نیستم که چرخ زندگی فقرا و طبقات متوسط جامعه به سختی و با مشقت بچرخد.

وی با بیان اینکه حذف یارانه پردرآمدها و اضافه کردن آن به دهک های پایین جامعه حتما به عدالت نزدیک است، در خصوص مخالفت برخی از افراد با این اقدام گفت: باید دید چه کسانی با این اقدام مخالف هستند، اگر این مخالفت از سوی ثروتمندان صورت می گیرد به این دلیل است که این افراد به فکر منافع خود هستند اما اگر مخالفت از سوی برخی مسئولان مشاهده شود به نظرم به این دلیل خواهد بود که هنوز آگاهی نسبت به خیلی از مفاهیم جامعه همچون عدالت ندارند و یا شاید باور ندارند که فقرا هم در این کشور حقی دارند. شاید این افراد قصد دارند شکاف فاصله طبقاتی همچنان افزایش یابد که متاسفانه در حال حاضر اینگونه است.

وی بیان داشت: ما نتوانستیم در مسیر اجرای اقدامات اقتصادی کاری کنیم که فاصله ها کم شود و این ناتوانی در کارنامه همه مسئولان از جمله دولت و مجلس وجود دارد.

رنجبرزاده در پایان خاطرنشان کرد: بیشتر انهایی که دستی بر ثروت و سرمایه گذاری و سرمایه داری دارند از یارانه بیشتری استفاده می کنند، اگر همه این یارانه ها آزادسازی شد آن زمان ما هم با پرداخت یارانه ها به صورت مساوری موافقت خواهیم کرد.

باید این را نیز اضافه کرد که، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان رانت پنهان منابع معدنی، نفت، گاز و انرژی وجود دارد.در سال ۱۳۹۷، سهم صادرات با رانت «نفت، گاز و انرژی» ۵۷، با رانت «معادن و انرژی» ۱۹ و با رانت «آب و انرژی و نهاده ها» ۱۲ درصد از کل صادرات ایران بود.بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رانت پنهان منابع معدنی، نفت، گاز و انرژی به صادرات داده می شود که شامل دهها هزار میلیارد تومان رانت پنهان حمل و نقل است. با فروش داخلی، حجم رانت پنهان بنگاه های خصولتی-رانتی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. در شرایطی این رانت پنهان که حق همه مردم ایران است به خصولتی-رانتی ها داده می شود که دولت برای جبران کسری بودجه دست در جیب بانک مرکزی یا استقراض می کند و تصمیم به افزایش بهای بنزین می گیرد.

دولت به جای استمرار روند گرانی که با موجه سازی عوامل نئولیبرال در دستگاه های اجرایی انجام می شود، لازم است با «افزایش بهای نهاده های معدنی، نفت، گاز و انرژی متناسب با قیمت های فروش محصولات در دو سال اخیر» و «لغو معافیت های گسترده مالیاتی» بنگاه های خصولتی-رانتی کسری بودجه خود را جبران کند.

۸۰۰هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به جیب چه کسانی می رود؟!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی انصاف، تاریخ 5 مهر 98، کد مطلب: 192834: www.ensafnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین