پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۲۰۱
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۶
ابتدا عملیات بی‌ثبات‌کننده در مولداوی پیش آمد، به‌دنبال آن مسموم کردن دلال اسلحه در بلغارستان و سپس کودتای خنثی شده در مونته‌نگرو. سال گذشته، تلاش‌هایی برای ترور جاسوس سابق روس در بریتانیا با استفاده از گاز اعصاب صورت گرفت. با این حال، این اقدامات انگشت اتهام را به سوی نیروهای اطلاعاتی روس برد و مقام‌های این کشورها این اقدامات را «حملاتی بی‌ربط» نامیدند.

شعارسال: ابتدا عملیات بی‌ثبات‌کننده در مولداوی پیش آمد، به‌دنبال آن مسموم کردن دلال اسلحه در بلغارستان و سپس کودتای خنثی شده در مونته‌نگرو. سال گذشته، تلاش‌هایی برای ترور جاسوس سابق روس در بریتانیا با استفاده از گاز اعصاب صورت گرفت. با این حال، این اقدامات انگشت اتهام را به سوی نیروهای اطلاعاتی روس برد و مقام‌های این کشورها این اقدامات را «حملاتی بی‌ربط» نامیدند.

مقام‌های امنیتی غرب بر این باورند که این عملیات و اقدامات بالقوه بی‌ثبات‌کننده دیگر بخشی از عملیات هماهنگ برای بی‌ثبات کردن اروپاست که از سوی واحدهای نخبه سرویس اطلاعاتی روسیه انجام می‌شود که در براندازی، خرابکاری و ترور کارکشته هستند. «مایکل شویرتز» در گزارش ۸ اکتبر برای نیویورک تایمز نوشت این گروه که «واحد ۲۹۱۵۵» نام دارد یک دهه است فعالیت دارد، اما مقام‌های امنیتی غربی به تازگی پی به‌وجود آن برده‌اند. مقام‌های امنیتی در ۴ کشور اروپای غربی می‌گویند معلوم نیست این واحد چگونه بسیج می‌شود. آنها هشدار می‌دهند که دانستن زمان و مکان انجام عملیاتشان امکان‌پذیر است.هدف واحد ۲۹۱۵۵ که هنوز گزارش نشده، تاکیدی است بر میزان نقشی که پوتین فعالانه برای بی‌ثباتی غرب بازی می‌کند. در حقیقت پوتین از طریق واحد مذکور وارد جنگی ترکیبی – ترکیبی از پروپاگاندا، حملات هکری و اطلاعات دروغ- و تقابل‌های نظامی «باز» با غرب شده است. «پیتر زواک» افسر اطلاعاتی بازنشسته و وابسته نظامی سابق سفارت آمریکا در مسکو می‌گوید: «من فکر می‌کنم فراموش کرده‌ایم که روس‌ها چقدر قسی‌القلب و بی‌رحم می‌توانند باشند.» او می‌گوید که من هم از وجود این واحد باخبر نبودم. این واحد که در پشت دیوارهای بتنی «دفتر مرکزی آموزش تخصصی اهداف ویژه صد و شصت و یکم» در شرق مسکو واقع است در حقیقت در سلسله مراتب فرماندهی آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه قرار دارد که به GRU معروف است. اگرچه اطلاعات زیادی در مورد عملیات GRU وجود ندارد و فعالیت‌های آن در ‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد اما نهادهای اطلاعاتی غرب به‌دنبال ارائه چهره‌ای روشن‌تر از معماری این نهاد امنیتی- اطلاعاتی هستند. در ماه‌های قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که دو واحد سایبری GRU با عنوان «واحد ۲۶۱۶۵» و «۷۴۴۵۵» سرورهای کمیته ملی دموکرات‌ها و اردوگاه کلینتون را هک کردند.

رازهای GRU

این حروف اختصاری نمایانگر نام «اداره اصلی اطلاعات روسیه» است که مخوف‌ترین سازمان جاسوسی به‌شمار می‌رود. ترجمه دقیق نام این سازمان «اداره کل اطلاعات ستاد نیروهای مسلح» است که بیش از هر چیز در زمینه انجام حملات سایبری در سراسر جهان شناخته شده است. این اداره همچنین وظیفه «حذف» ماموران قدیمی روس را که اصطلاحا به کشور خود «خیانت» کرده‌اند به عهده دارد و هنگام درگیری‌های مهم خارجی نیروهای نخبه خود موسوم به «اسپتسناز» را وارد عمل می‌کند. جی‌آریو در سال ۱۹۱۸، یعنی درست ۱۰۰ سال پیش به‌دست رهبران بلشویک آن دوران تاسیس شد. این اداره از همان آغاز ضمن پایش اوضاع داخلی، دستی هم در جاسوسی خارج از کشور داشت. رئیس کنونی آن ایگور کوروبف باید به تاریخ اداره تحت مدیریت خود مفتخر باشد زیرا با وجود آنکه سازمان موازی تشکیلات او در زمان شوروی سابق یعنی «کاگ‌ب» منحل شد، او توانست همچنان در صدر قوی‌ترین اداره اطلاعات روسیه به کار خود ادامه دهد. جالب‌تر از همه اینکه نام کوروبف در سیاهه مقام‌های روسی تحریم شده از سوی آمریکا دیده نمی‌شود.

جی‌آریو یا آژانس اطلاعاتی ارتش روسیه تاکنون با فرستادن نیروهای نخبه خود برای اجرای عملیات در صحنه‌های درگیری نظامی جدی مانند افغانستان، چچن و گرجستان، نقش مهم خود در بازیگری خارجی را نشان داده است. براساس برخی گزارش‌های سرویس‌های مخفی غرب، نیروهای جی‌آریو در سال‌های اخیر نیز در حمایت از جدایی‌طلبان شرق اوکراین نقش مهمی برعهده داشته‌اند. آنها بعد از آن نیز در همان منطقه موفق شدند روند جدایی شبه جزیره کریمه از اوکراین را تسریع کنند. این نیروها در سوریه نیز اصطلاحا به‌عنوان «مستشار» نظامی از دولت سوریه حمایت می‌کنند. در سه سال گذشته جی‌آریو به‌عنوان یک سازمان بسیار ماهر در حملات سایبری مطرح شده است. مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا اعلام کرد که بسیاری از حملات گروه‌هایی از این سازمان روسی تحت نام‌های رمزی «خرس فانتزی»، «کرم خاکی» و... را شناسایی کرده است. بریتانیا به‌ویژه روسیه را به هماهنگی برای خرابکاری رایانه‌ای ژوئن ۲۰۱۷ موسوم به عملیات «NotPetya» متهم کرد.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری دنیای اقتصاد ،تاریخ انتشار: 18 مهر1398،کدخبر:3581295 ،www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین