پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۲۱۵
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۹
به‌تازگی فرامرز رستگار رئیس اتحادیه صنعت مخابرات با بیان اینکه باور جدی در استفاده از تجهیزات مخابراتی تولید داخل در میان اپراتورها وجود ندارد، خواستار افزایش تعرفه واردات این تجهیزات شد. در پی این اظهار نظر به سراغ فعالان حوزه صنعت مخابرات رفتیم تا نظر آنها را درباره این پیشنهاد جویا شده و این سؤال را مطرح کنیم که آیا چاره استفاده از تولیدات داخلی افزایش تعرفه واردات تجهیزات مخابراتی است؟ افزایش تعرفه چه تبعات مثبت و منفی در بردارد.

شعار سال: «اگر تجهیزات به روز و آپدیت شده صنعت مخابرات از سوی تولیدکنندگان ایرانی در کشور تولید می‌شود و می‌تواند نیاز بازار را تأمین کند ما به‌عنوان فعالان صنعت مخابرات با افزایش تعرفه مخالفتی نداریم

مهدی محبی رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی و لوازم جانبی با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: ما موافق این موضوع نیستیم که کشور ما در تولید تجهیزات صنعت مخابراتی از دنیا عقب بماند بنابراین تمایل داریم حتی واردکنندگان تجهیزات صنعت مخابراتی به سمت و سویی حرکت کنند که نمایندگی فروش محصولات و تجهیزات تولید داخل صنعت مخابرات را بر عهده بگیرند.

محبی افزود: باید افزایش تعرفه واردات تجهیزات صنعت مخابراتی به شرطی صورت بگیرد که زیرساخت آن در کشور فراهم باشد. به عبارتی باید کالای باکیفیت و به روز صنعت مخابرات در کشور تولید شود نه اینکه تجهیزات از مد افتاده که دیگر در صنعت مخابرات استفاده نمی‌شود، تولید کرده و راهی بازار کنند.

وی در ادامه گفت: از سوی دیگر وقتی کالای باکیفیت در داخل کشور تولید شود در حالی که بازار آن وجود ندارد، افزایش تعرفه واردات تجهیزات صنعت مخابرات نه تنها رغبتی برای خرید محصولات داخلی نمی‌کند، بلکه مشکلات این حوزه را افزایش داده و راه قاچاق تجهیزات صنعت مخابرات را در کشور باز می‌کند.

غلامحسین کریمی رئیس اتحادیه مخابرات نیز به «ایران» گفت: افزایش تعرفه تنها در زمینه تجهیزات اولیه مانند دکل‌ها، کابل و... که با قیمت و کیفیت خوبی در کشور تولید می‌شود و در واقع مشابه محصولات خارجی است، می‌توان اعمال کرد.

رئیس اتحادیه مخابرات افزود: برخی از تجهیزات صنعت مخابرات در داخل با کیفیت پایینی تولید می‌شود بنابراین نمی‌توان بر تمام تجهیزاتی که در داخل تولید می‌شود، افزایش تعرفه واردات را در نظر گرفت. برخی از تجهیزاتی هم که در داخل تولید می‌شود کیفیت پایینی دارد و استانداردهای جهانی در آنها رعایت نمی‌شود به همین دلیل اپراتورها مجبور به واردات تجهیزات خارجی هستند.

کریمی با اشاره به اینکه امکان تولید برخی از تجهیزات صنعت مخابرات بخصوص حوزه «های تک» در کشور وجود ندارد، گفت: تولید این بخش از تجهیزات حتی توجیه اقتصادی نیز ندارد بنابراین چاره‌ای نیست که اپراتورها و دیگر عوامل صنعت مخابرات به سمت خرید تجهیزات صنعت مخابرات از وندورهای خارجی بروند.

البته کریمی معتقد است که در کل با افزایش تعرفه موافق نیست، چرا که هر زمان بحث افزایش تعرفه واردات به میان می‌آید بازار قاچاق کالا داغ می‌شود و به بازار لطمه وارد می‌کند.

افزایش تعرفه مساوی با گرانی

صادق فیض آبادی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان صنعت تولید‌کنندگان الکترونیکی هم که دستی در صنعت مخابرات دارد معتقد است بدون ارزیابی بازار و بررسی آمار مربوط به تولید داخلی و امکان تأمین بازار نباید دست به اقدام دیگری مانند افزایش تعرفه واردات زد.

فیض آبادی به «ایران» گفت: باید آمار تولید داخل را به دقت بررسی کرد که آیا می‌تواند بازار داخل را پوشش دهد. آیا میزان تولید تجهیزات داخلی به اندازه‌ای رسیده است که در صنعت مخابرات کشور انحصار ایجاد نکند. اگر این دو مورد را بتواند پوشش دهد درخواست افزایش تعرفه واردات برخی از تجهیزات صنعت مخابرات می‌تواند، منطقی باشد.

وی افزود: ولی باز تأکید می‌کنم بدون آمار و بازدید میدانی و بدون ارزیابی و مدیریت ظرفیت‌های خود نباید هیچ اقدامی انجام دهیم، چرا که اقدام‌های بدون حساب و کتاب بجز گران شدن قیمت قطعات چیز دیگری در بر نخواهد داشت.

این فعال حوزه مخابرات در ادامه با بیان اینکه بهتر است به جای افزایش تعرفه واردات به فکر حمایت از تولید داخل به شیوه‌های دیگر باشیم، گفت: اگر در چند سال اول کار حمایت‌های مختلفی (مانند ارائه حامل‌های انرژی با قیمت پایین تر، دریافت بیمه و مالیات بعد از چند سال و...) از تولیدکنندگان تجهیزات داخلی صورت بگیرد، می‌توانند نیاز داخل را تأمین کنند.

وی افزود: از سوی دیگر باید در تأمین قطعات و مواد اولیه به تولیدکنندگان کمک کرد تا آنها بتوانند ابزارهای تولید تجهیزات صنعت مخابرات را نوسازی کنند. اکنون ابزارها در صنعت تولید در دنیا تغییر کرده است و اگر تجهیزات تولید نوسازی نشود، بهره‌ وری کاهش می‌یابد بنابراین برای بالا بردن بهره‌وری و کیفیت تجهیزات صنعت مخابرات باید از ابزارهای به روز در جهان استفاده کرد که این بخش نیز به حمایت نیاز دارد.

فیض آبادی معتقد است باید واحدهای تحقیقات (R&D) هم در کارخانه‌های صنعت مخابرات بیشتر حمایت شوند چون این بخش بسیار هزینه بر است. آنها باید حمایت شوند تا بتوانند تجهیزات به روز دنیا را در کشور تولید و وارد بازار کنند در غیر این صورت اپراتورها به سراغ تجهیزات به روز دنیا و باکیفیت می‌روند.

ارائه مشوق ها

دانیال حسینی فعال حوزه صنعت مخابرات نیز معتقد است تجربه از گذشته تاکنون نشان داده است که افزایش تعرفه در بخش واردات درباره هیچ کالایی مفید واقع نشده، بنابراین بهتر است برای فروش محصولات تولید داخل برای تولیدکنندگان و خریداران مشوق‌هایی در نظر گرفته شود.

حسینی گفت: به نظر من باید خدمات و افزایش تعرفه را برای تولید‌کننده در نظر بگیرند تا آنها بتوانند رقابت کنند، چرا که اگر افزایش تعرفه بازار محور شده و مانند بازار خودرو انحصار ایجاد کند، به صلاح تولید‌کننده و کشور نیست.

وی افزود: این اقدام موجب می‌شود کیفیت تولیدات محصولات داخلی پایین بیاید و رقابت در بازار از بین برود. کار تولید را با کندی مواجه کند و نتواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

علی ضیایی کارشناس حوزه مخابرات نیز اعتقاد دارد تاکنون افزایش تعرفه نتوانسته شرکت‌ها و حتی افراد را به خرید محصولی که در داخل تولید می‌شود ترغیب کند، چرا که مشکل تعرفه نیست، بلکه کیفیت است.

ضیایی با بیان اینکه نتیجه افزایش تعرفه را در صنعت خودرو به عینه مشاهده کرده ایم، به «ایران» گفت: وقتی تعرفه خودرو را تا صددرصد افزایش دادند خرید خودروی خارجی نه تنها به صفر نرسید، بلکه در عین حال فروش خودروی بی‌کیفیت داخلی هم افزایش نیافت، چرا که در افزایش فروش محصولات تولید داخل به کیفیت ارتباط دارد و تا کیفیت و به روزرسانی در تجهیزات صورت نگیرد بازاری وجود نخواهد داشت.

این کارشناس افزود: اگر تولیدکنندگان صنعت مخابرات به‌دنبال فروش بالای محصولات تولید داخل خود هستند باید به‌همان میزان هم کیفیت کالاهای خود را افزایش دهند. به‌عنوان مثال در بحث آنتن‌های مخابراتی سلامت مردم در میان است و اگر کیفیت آنتن بی‌تی اس خوب و مطابق با استاندارد جهانی تولید نشود، می‌تواند بر سلامت مردم تأثیر منفی بگذارد از این‌رو اپراتورها در زمینه خرید این نوع کالا هیچ گونه ریسکی نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند که از شرکت‌های معتبر خارجی تجهیزات دارای استاندارد‌های جهانی خریداری کنند.

ضیایی در ادامه گفت: تولیدکنندگان داخلی صنعت مخابرات باید کیفیت تجهیزات اولیه را افزایش دهند تا رغبت اپراتورها برای خرید محصولات داخلی افزایش یابد، چون قطعاً اپراتورها محصولات «های تک» خود را از وندورهای معتبر جهان که در دنیا انگشت شمار هستند، خریداری می‌کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سايت خبري ايران آنلاين ، تاریخ انتشار 17 مهر 98، کد خبر: 507008، www.ion.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین