پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۳۸۷۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، موضوع عجیبی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد که سیستم آموزش عالی کشور را کامل زیر سؤال برد؛ موضوع فروش صندلی در برخی دانشگاه‌های معتبر کشور، موضوعی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
شعار سال:همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید، موضوع عجیبی از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح شد که سیستم آموزش عالی کشور را کامل زیر سؤال برد؛ موضوع فروش صندلی در برخی دانشگاه‌های معتبر کشور، موضوعی نبود که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

این بحث که با دستگیری یک دختر در دانشکده دندانپزشکی ـ یکی از دانشگاه های معتبر تهران ـ همزمان شد، توجه‌ها را به سمت دانشگاه‌های دیگر نیز جلب کرده است.

بنا بر این گزارش، شواهد نشان می‌دهد، در برخی دانشگاه‌های سطح بالا، کرسی‌هایی به برخی افراد فروخته شده، ولی عمق فاجعه زمانی است که معلوم می‌شود، فروش صندلی در دانشگاه‌های خصوصی، به ویژه دانشگاه آزاد و برخی دانشگاه‌های غیر دولتی، چندین برابر دانشگاه‌های دولتی است.

پردیس‌های خودگردان یا همان واحد‌های بین الملل دانشگاه‌های سراسری، در ابتدا با هدف جذب دانشجویان خارجی و ایجاد سرمایه برای دانشگاه‌ها تأسیس شد، ولی از آن جا که دانشگاه‌ها آن طور که باید، در تحقق این هدف موفق نشدند شروع به جذب دانشجویان ایرانی کردند.

از آن جا که شهریه پردیس‌های خودگردان از همه دانشگاه‌ها ـ حتی از میزان شهریه دانشگاه آزاد نیز بیشتر است ـ تنها دانشجویانی قادر به ادامه تحصیل در این دانشگاه‌ها هستند که هیچ مشکلی از نظر پرداخت شهریه نداشته باشند. به همین دلیل، این شائبه برای برخی از مردم پدید آمده که هر شخصی با پرداخت پول و بدون توجه به رتبه کنکور، می‌تواند در رشته‌های پزشکی پردیس‌های خودگردان مشغول به تحصیل شود. این در حالی است که دانشگاه آزاد و پردیس‌های خودگردان می‌توانند برحسب رتبه کنکور افراد، دانشجوی پزشکی جذب کنند.

البته این موضوع نیز همچون دیگر موارد، ابتدا از سوی مدیران دانشگاه‌ها و وزارت بهداشت تکذیب شد، ولی شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، حکایت از تخلفات سیستماتیک از این ماجرا دارند. عده‌ای از مسئولان رده بالا، از موارد مشابه دیگر در دانشگاه بهشتی و چند دانشگاه دولتی، پردیس بین‌الملل و رد و بدل میلیارد‌ها تومان پول با مبدأ و مقصد مبهم سخن می‌گویند؛ اظهارنظر‌هایی مبنی بر فروش صندلی‌های پزشکی توسط برخی شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های وزارت بهداشت، حجم بالای حضور دانشجویان پولی در کنار پذیرفته شدگان سهمیه‌های آزاد در دانشگاه‌های دولتی، دخالت مخوف مافیای کنکور در این ماجرا و ارتباط مالی سنگین با دلال‌های علمی در داخل و خارج کشور از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به گونه ای که محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی در توییتی مدعی شد: باند‌های فروش صندلی با صداوسیما و مؤسسات آموزش کنکور سَروسِرّی دارند.

او در گفت‌وگو با یکی از سایت‌های خبری، به وجود فساد در سیستم پذیرش دانشجویان پزشکی اشاره کرده و گفته است: ظاهراً جریان فسادی وجود دارد که صندلی‌های رشته‌های پزشکی را به فروش می‌رسانند و ما گزارش‌های ابتدایی در این باره داریم و می‌خواهیم وزارت بهداشت را نیز درگیر موضوع کرده تا بتوانیم موضوع را برطرف کنیم.

از سوی دیگر، یک عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در واکنش به ماجرای صندلی فروشی در دانشگاه‌ها به روزنامه ایران، صراحتاً اعلام کرد، اگر ملاک ورود به دانشگاه، پول است، کنکور را جمع کنند و صندلی‌های دانشگاه را به مزایده بگذارند و چوب حراج بزنند تا هر کس پول بیشتری دارد، رشته مطلوب‌تری انتخاب کند.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به موضوع صندلی‌فروشی در دانشگاه آزاد گفت: بنده خودم این موضوع را از وزیر علوم تحقیقات و فناوری پرسیدم. وی به بنده گفت: تا کنون ۲۱۱ صندلی به فروش رسیده که در آن پول‌هایی رد و بدل شده است.

وی تأکید کرد: ما قصد نداریم بگوییم خدای ناکرده سازمان سنجش در این موضوع دخالتی داشته. ما فقط می‌گوییم این اتفاق رخ داده است. موضوع خرید و فروش صندلی در دانشگاه را هم وزیر علوم و هم وزیر بهداشت تأیید کرده‌اند. قطعا ما این مسأله را دوباره پیگیری خواهیم کرد تا مشخص شود، این ۲۱۱ صندلی به چه کسانی فروخته شده است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی تابناک،تاریخ انتشار:21مهر1398،کد خبر:۹۲۹۶۹۸،www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین