پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
کد خبر: ۲۴۱۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۰
مهرداد لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ظرافت هایی وجود دارد که در بحث مالیات باید در نظر گرفته شود و با حل آنها مشکلات تولیدکنندگان نیز در کشور برطرف شود؛ معافیت از مالیات بر درآمد حق مناطق آزاد است اما معافیت از مالیات بر ارزش افزوده اساساً ربطی به تولید کننده ندارد.
شعار سال:مهرداد لاهوتی گفت: ظرافت هایی وجود دارد که در بحث مالیات باید در نظر گرفته شود و با حل آنها مشکلات تولیدکنندگان نیز در کشور برطرف شود؛ معافیت از مالیات بر درآمد حق مناطق آزاد است اما معافیت از مالیات بر ارزش افزوده اساساً ربطی به تولید کننده ندارد.

مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  در خصوص روند بررسی لایحه مالیات برارزش افزوده و معافیت مناطق آزاد از اعطای مالیات بر ارزش افزوده اظهار داشت: قانون مالیات بر ارزش افزوده یک قانون آزمایشی بوده و این لایحه مذکور به مدت 5 سال به صورت آزمایشی اجرا و پس از آن نیز در حدود 5 سال تمدید شده است.

وی با بیان اینکه دولت طی لایحه ای درخواست دائمی شدن این لایحه را داشته است عنوان کرد: علاوه بر مناطق آزادبرخی موارد دیگر مانند محصولات کشاورزی و ... از معافیت مالیات بر ارزش افزوده برخوردار هستند؛ اگر منطقه آزاد به تعریف اصلی خود نزدیک شود و سرمایه گذاران در این مناطق به تولید بپردازند، طبیعی است که از معافیت هایی برخودار باشند.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در ادامه افزود: این معافیت های گمرکی باعث می شود تولیدکنندگان بتوانند مواد اولیه خود را راحت تر وارد کرده و از طرف دیگر محصول خود را صادر کنند؛ البته مناطق آزاد کشور سال ها از ماموریت اصلی خود دور تر شده بودند اما در چند سال گذشته و با پیگیری های صورت گرفته، مدیر جدید در حال تلاش برای بازگرداندن مناطق آزاد به مسیر اصلی خودش است.

لاهوتی با بیان اینکه در همه دنیا به این شکل است که مناطق آزاد باید الزاماً از معافیت مالیاتی برخوردار باشند گفت: مالیات بر ارزش افزوده اساساً از تولید کننده اخذ نمی شود و بر عهده مصرف کننده است؛ این مصرف کننده ممکن است در داخل و یا خارج از منطقه آزاد باشد از همین رو حذف مالیات آن تاثیری بر روی تولید کننده ندارد.

وی همچنین گفت: نحوه وصول مالیات بر ارزش افزوده در کشور ما به شکلی است که آن را از تولید کننده هم اخذ می کنند و این مساله غلط است از همین رو ابهاماتی در این لایحه وجود دارد و باید این ابهامات بر طرف شود؛ در همه جای دنیا مالیات بر ارزش افزوده از حلقه آخر گرفته می شود  و تولید کننده نباید این مالیات را پرداخت کند.

اخذ چندباره مالیات از یک کالا، قیمت نهایی آن را بالاتر می‌برد

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از اخذ مالیات به روش سنتی در کشور عنوان کرد: چون روش مالیات ستانی در کشور ما غلط است یک کالا چندین بار مشمول مالیات می شود و همین مساله باعث بالارفتن قیمت نهایی می شود؛ یکبار برای ساخت یا واردات قطعات خودرو مالیات اخذ می شود و بار دیگر هنگامی که خودرو ساخته شد مالیات آن را از مردم می گیرند.

لاهوتی همچنین گفت: اینها ظرافت هایی است که در بحث مالیات باید در نظر گرفته شود و با حل آنها مشکلات تولیدکنندگان نیز در کشور برطرف شود؛ معافیت از مالیات بر درآمد حق مناطق آزاد است اما معافیت از مالیات بر ارزش افزوده اساساً ربطی به تولید کننده ندارد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شبکه اطلاع رسانی راه دانا،تاریخ انتشار:5آبان1398،کد خبر:1541844،www.dana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین