پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 03
کد خبر: ۲۴۲۱۴۷
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴
مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: در صورتی که ایران بتواند ۵ درصد از گردش مالی کنونی حلال دنیا را به عنوان حق واقعی خود کسب کند دیگر نیازی به نفت نخواهیم داشت.

شعار سال: مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران گفت: در صورتی که ایران بتواند ۵ درصد از گردش مالی کنونی حلال دنیا را به عنوان حق واقعی خود کسب کند دیگر نیازی به نفت نخواهیم داشت.

غلامرضا امینی در آیین تجلیل از واحدهای نمونه تولیدی در زمینه استاندارد در استان مرکزی اظهار کرد: استاندارد مسیری است که بر محور نظم هدفمند بر مبنای علم، فن و تجربه طراحی شده و از نظام شگفت‌انگیز جهان الگو گرفته که تخصص، تعهد و اخلاق مداری پایه آن است. استاندارد استراتژی و راهنامه‌ای است که مبنای اصلی آن انسانیت و اخلاق‌مداری است و شروع یک حرکت سازنده است.

وی با بیان اینکه براساس مدل ریاضی عوامل تعیین کننده رشد و توسعه، افزایش سرمایه، افزایش میزان کار و پیشرفت فنی هستند، افزود: بررسی‌های صورت گرفته در کشورهای توسعه‌یافته نشان از رابطه پایداری استاندارد با رشد اقتصادی دارد به گونه‌ای که  ۰.۹ درصد از رشد اقتصادی آلمان، ۰.۳ درصد از رشد اقتصادی انگلیس و ۰.۲ درصد از رشد اقتصادی کانادا براساس توسعه استاندارد بوده است.

مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع غذایی، آرایشی، بهداشتی و حلال سازمان استاندارد ایران تصریح کرد: پیشرفت فنی می‌تواند تمایز و رقابت‌پذیری کالاها را افزایش دهد و بهترین و مهمترین عامل برای پیشرفت فنی، استانداردها هستند که در این خصوص در استان مرکزی سه کمیته متناظر با کمیته‌های فنی استانداردهای جهانی مستقر است که این کمیته‌ها کمک کننده پیشرفت فنی در استان و کشور هستند.

امینی بیان کرد: امسال با توجه به تلاش‌ها  و مشارکت‌های صورت گرفته در حوزه استاندارد بین‌الملل، ایران در بین ۱۶۳ کشور عضو سازمان بین المللی استاندارد رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است و این در حالی است که این رتبه در سال گذشته ۲۲ و در سالیان قبل ۴۰ بوده است.

وی افزود: همچنین استاندارد ملی ایران یکی از ۱۵ کرسی هیئت مدیره فنی سازمان بین‌المللی استاندارد را در اختیار دارد و با معرفی ۸ هزار نفر از کارشناسان و متخصصان کشور به  سازمان بین‌المللی در ۴۸۳ کمیته فنی فرعی حضور فعال و در ۴۲۸ کمیته به عنوان ناظر حضور داشته است، همچنین ۸ دبیرخانه در کشور رهبری تدوین استانداردهای بین المللی را بر عهده دارند.

مدیرکل دفتر نظارت صنایع غذایی، بهداشت و حلال سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: با توجه به توفیقات بدست آمده، در بین کشورهای آسیایی بعد از ژاپن و چین به همراه کره جنوبی مقام سوم و در منطقه و بین کشورهای اسلامی مقام نخست در حوزه استانداردسازی به کشور ایران اختصاص پیدا کرده است که این مهم را در افق ۱۴۰۰ در نظر قرار داشتیم و در حال حاضر به آن دست پیدا کرده‌ایم.

امینی تصریح کرد: استاندارد ملی ایران در ۱۱ مجمع بین‌المللی مرتبط با استاندارد و در موسسه استاندارد و اندازه شناسی کشورهای اسلامی حضور فعال دارد که این موسسه بنا به تصمیم سران و روسای کشورهای اسلامی به شکل وابسته به سازمان کنفرانس اسلامی ایجاد شد تا فعالیت‌های استانداردسازی و تسهیل بین کشورهای اسلامی و دیگر کشورها را فراهم کند.

وی افزود: استانداردهای حلال اولین و مهمترین موضوع مورد بحث و مطرح شده در این موسسه بود و استاندارد ملی ایران به عنوان عضو هیئت رئیسه کمیته انطباق این موسسه به عنوان یکی از کمیته‌های مهم و تاثیرگذار حضور دارد.

 مدیرکل دفتر نظارت صنایع غذایی، بهداشت و حلال سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: با حضور در این موسسه توانستیم، علیرغم اینکه استانداردهای حلال براساس فقه سایر مذاهب اسلامی نوشته شده بود، با ۱۵۰ کامنت اولیه، این استانداردها را با تکیه بر اشتراکات مذهبی مطابق با فقه جعفری منطبق کنیم و در حال حاضر استانداردهای این موسسه بیش از ۹۵ درصد تا ۹۸ درصد با فقه جعفری مطابقت دارد.

امینی بیان کرد: این توفیق که نمانیدگان جمهوری اسلامی آن را کسب کرده‌اند و می‌تواند سبب جلوگیری از به انجام رسیدن نیت پلید بدخواهان که به دنبال ایجاد تفرقه در جهان اسلام هستند شود و همچنین به ایجاد فضای رقابتی جدیدی در رابطه با موضوع استاندارد حلال که در جهان به وجود آمده کمک کند.

وی افزود: استقبال از فرآورده‌های حلال در دنیا بسیار زیاد است و گردش مالی حلال در دنیا ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال‌های آینده به ۴ هزار میلیارد دلار برسد. در صورتی که ایران بتواند ۵ درصد از گردش مالی کنونی حلال در دنیا را به عنوان حق واقعی خود کسب کند دیگر نیازی به نفت نخواهیم داشت.

مدیرکل دفتر نظارت صنایع غذایی، بهداشت و حلال سازمان ملی استاندارد اضافه کرد: در حال حاضر ۳۳ هزار و ۵۰۰ استاندارد ملی در داخل کشور به عنوان گنجینه‌های علمی و مهم در اختیار سازمان است که می‌توان آنها را برای پیش‌برد اهداف کشور بکار برد، همچنین حدود ۲۳ هزار مهندس و متخصص در سازمان ملی استاندارد به عنوان مدیران کنترل کیفیت مشغول فعالیت هستند، تا بتوانند تولیدات فنی خوبی به جامعه ارائه دهند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:8آبان1398،کد خبر:98080804148،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین