پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۲۲۸۹
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۳
تراکتور برای تبریزی‌ها نه یک تیم فوتبال که بخشی از زندگی آنهاست. کدام تبریزی‌ای است که نداند وقتی این تیم در لیگ یک برای صعود به لیگ برتر دست و پا می‌زد، هواداران این تیم چه خون‌دل‌ها خوردند تا سرخ‌پوشان محبوب آذربایجان را در سطح اول فوتبال ایران ببینند. از آن روزها سال‌ها گذشته، روزی که تراکتور صعود کرد و به لیگ برتر بازگشت، هر روز یک رکورد جدید خلق می‌شد. هواداران این تیم از تماشای تیم‌شان سیراب نمی‌شدند و هر بازی در ورزشگاه یادگار امام(ره) جایی برای نمایش عشق به تراکتور بود. به مرور اما استقبال‌ها کمتر شد، موفقیت‌ها رنگ باخت و تراکتور رو به افول رفت.

شعارسال: تراکتور برای تبریزی‌ها نه یک تیم فوتبال که بخشی از زندگی آنهاست. کدام تبریزی‌ای است که نداند وقتی این تیم در لیگ یک برای صعود به لیگ برتر دست و پا می‌زد، هواداران این تیم چه خون‌دل‌ها خوردند تا سرخ‌پوشان محبوب آذربایجان را در سطح اول فوتبال ایران ببینند. از آن روزها سال‌ها گذشته، روزی که تراکتور صعود کرد و به لیگ برتر بازگشت، هر روز یک رکورد جدید خلق می‌شد. هواداران این تیم از تماشای تیم‌شان سیراب نمی‌شدند و هر بازی در ورزشگاه یادگار امام(ره) جایی برای نمایش عشق به تراکتور بود. به مرور اما استقبال‌ها کمتر شد، موفقیت‌ها رنگ باخت و تراکتور رو به افول رفت. مشکلات مالی هم به‌تدریج مشکل‌ساز شد، اما یک ناجی به کمک این تیم آمد. در همان روزهای نخست حضور محمدرضا زنوزی در فوتبال یک صفت درباره او به‌کرات شنیده می‌شد؛ «خیلی پولداره!» آن روزها زنوزی با فولادگستر (گسترش فولاد فعلی) ابتدا به لیگ سه صعود کرد و در ادامه با کسب عنوان قهرمانی در لیگ 88-87 راهی لیگ دو شد. سال 88 وقتی نیروی زمینی دچار مشکل مالی شد، امتیاز خود را به فولادگستر فروخت و تیم زنوزی راهی لیگ یک شد. اوایل اسفندماه 1390 بود که محمود احمدی‌نژاد تصمیم گرفت پژو 405 خود را به مزایده بگذارد و مبلغ حاصل از آن را به‌منظور تامین مسکن معلولان هزینه کند. یک هفته پس از نمایش خودروی رئیس پیشین دولت در نمایشگاه خودروهای کلاسیک منطقه آزاد اروند، خبر آمد که یک میلیاردر تبریزی آن خودرو را دو میلیارد و 500 میلیون تومان خریده است. اول تیرماه 1390، ضمیمه یکی از روزنامه‌های صبح کشور با تیتری سوالی پرسید: «خریدار ماشین احمدی‌نژاد همان بدهکار بانکی است؟» از همان روزها بحث درباره بدهکار بودن محمدرضا زنوزی شدت بیشتری گرفت. زنوزی در فوتبال پیشتاز بود و گسترش فولاد را که در فصل 92-91 قهرمان لیگ یک شد و به لیگ برتر صعود کرد، با قدرت به پیش می‌برد. او به‌تدریج به تراکتور هم نزدیک شد و درنهایت به آرزوی دیرینه خود دست یافت و در خرداد 1397 موفق شد تراکتور را خریده و مالک این باشگاه شود. از همان روزها زنوزی شروع به هزینه‌های میلیاردی برای این باشگاه کرد و ستاره‌ها یکی پس از دیگری راهی تبریز شدند. زنوزی شرایط حضور هواداران را در ورزشگاه فراهم کرد و آنها با بلیت‌های 500 تومانی، رکوردهای جدیدی را خلق می‌کردند، درحالی که هواداران پرسپولیس و استقلال نه‌تنها مجبور بودند به باشگاه‌های محبوب‌شان کمک‌مالی کنند بلکه بلیت‌ها را هم 15 هزارتومان می‌خریدند. نقل‌قول معروفی درباره زنوزی وجود دارد که اطرافیان او همواره عنوان می‌کنند: «دنبال پول‌های جزئی نروید.» می‌گویند او برنامه‌ای برای درآمدزایی از بلیت و لباس ندارد و معتقد است این درآمدها جزئی است.

بازگشت به عصر بلیت کاغذی!

تراکتور به مرور حرفه‌ای‌تر شد و حتی از لباس‌های آدیداس استفاده کرد، انتشار برخی تصاویر اما نشان داد بازیکنان تراکتور در تمرینات خود از لباس‌های «مجید» و «یوسف» استفاده می‌کنند. زنوزی هتل محل اقامت دژاگه، شجاعی و حاج‌صفی را هم تغییر داد و هتل شماره یک تبریز را از آنها گرفت. درآمدهای جزئی هم به مرور مهم‌تر شدند. یک سال پس از واگذاری تراکتور به زنوزی، این باشگاه تصمیم گرفت بلیت‌فروشی کاغذی را در آستانه دیدار استقلال انجام دهد، اما سازمان لیگ درمقابل آن ایستاد. زنوزی اعتقاد داشت روستاییان اطراف تبریز که تصمیم به حضور در ورزشگاه دارند و از اینترنت بی‌بهره هستند، نمی‌توانند بلیت‌های الکترونیکی را تهیه کنند. آنها تصمیم گرفته بودند بلیت‌ها را گران‌تر بفروشند تا مردم عادت کنند بلیت‌هایشان را خودشان بخرند. فتاحی هم در تایید این گران‌فروشی از اصطلاح «همه‌جای دنیا این موضوع وجود دارد» استفاده کرد. تراکتور یک روز پیش از مطرح کردن بلیت‌فروشی کاغذی درمقابل ورزشگاه، بلیت‌فروشی تلفنی را هم راه‌اندازی کرد و کال‌سنتر (Call Center) را فعال کرد. زمزمه‌ها کم‌کم بلندتر شد، می‌گفتند اوضاع مالی چندان مناسب نیست. شاید برای همین باشد که مسئولان باشگاه تراکتور تصمیم گرفتند پاداش‌های بازیکنان را پیش از بازی استقلال واریز کنند تا حاشیه‌ها را فعلا از این تیم دور کنند. شنیده‌ها اما حاکی از اخبار ناخوشایندی برای هواداران این تیم است، می‌گویند باشگاه جز چند بازیکن خارجی و سه کاپیتان تیم ملی که 30 درصد از مطالبات‌شان را دریافت کرده‌اند، توانسته 10 تا 15 درصد به سایر بازیکنان پول بدهد و بدهکار است. صدای اعتراض‌های بازیکنان اما به جایی نمی‌رسد، بازیکنان این تیم به صادقیان، مدیرعامل باشگاه گفته‌اند هرچه سریع‌تر مشکل مالی‌شان را حل کند، اما مالک تراکتور آنها را به صبوری دعوت کرده است. او 6 روز پیش (سوم آبان) به بازیکنان قول داده تا 10 روز دیگر، 10 درصد دیگر از قراردادهایشان را دریافت خواهند کرد. با وجود این، دریافتی برخی بازیکنان تا پایان هفته نهم به 20 درصد خواهد رسید، درحالی که تقریبا یک‌سوم از لیگ، سپری شده است. می‌گویند بازیکنان جرات اعتراض در فضای مجازی ندارند و می‌دانند اگر کوچک‌ترین اعتراضی بکنند علاوه‌بر زنوزی، با غضب هواداران هم مواجه خواهند شد.

سوغات زنوزی از فرنگ!

پول‌ها کجاست؟ این سوال بسیاری از هواداران تراکتور است. از داخل باشگاه خبرهایی می‌رسد که زنوزی به دلیل سرمایه‌گذاری در تاتارستان، تحت فشار مالی قرار دارد و درواقع پول‌هایش را خارج از ایران، سرمایه‌گذاری کرده است. می‌گویند زنوزی درحال تاسیس یک بازار تره‌بار در تاتارستان است که سود کلانی را نصیب او خواهد کرد. مالک تراکتور به اطرافیانش گفته اگر این بازار تاسیس شود، میلیون‌ها نفر به صورت مستقیم یا غیرمستقیم (مشتری، تجار، فروشنده، کارگر، سیستم حمل‌ونقل، سردخانه‌داران، کشاورزان و...) منتفع خواهند شد. هرچند زنوزی حداقل تا چند سال آینده، تیمداری در لیگ ایران را کنار نخواهد گذاشت، اما به نظر می‌رسد او به هدف خود رسیده و برندسازی مدنظرش را انجام داده است. تراکتوری‌ها امسال یکی از مدعیان اصلی قهرمانی در لیگ برتر ایران هستند و با قدرت پیش می‌روند، زنوزی اما مهم‌ترین حریف سرخ‌پوشان تبریزی برای کسب عنوان قهرمانی است. او فصل گذشته درست در آستانه قهرمانی با مطرح کردن ماجرای «احتمال شرط‌بندی فروزان»، تراکتور را به حاشیه برد و قهرمانی را از این تیم گرفت. این‌بار اما مشکلات مالی گریبانگیر باشگاه شده است.


شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری  فرهیختگان  ،تاریخ انتشار: 9 آبان 1398،کدخبر: 164737،www.farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین