پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۱۹۸۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
ماجرا مربوط به چند روز پیش و بعد از بازی سپاهان با سایپا در رقابت‌های لیگ برتر است که با تساوی به پایان رسید. بعد از بازی، امیر قلعه‌نویی که در چندسال اخیر تلاش کرده خودش را یکی از «اخلاق‌مدارترین» آدم‌های فوتبال معرفی کند، در کنفرانس خبری جملات ناشایستی به زبان آورد که «مثبت 18» برایش کم بود.
شعارسال:  امیر قلعه‌نویی و ادبیاتش، البته اگر بتوان کلمه «ادبیات» را برایش به کار برد، این روزها دوباره جنجال‌آفرین شده است؛ ماجرا مربوط به چند روز پیش و بعد از بازی سپاهان با سایپا در رقابت‌های لیگ برتر است که با تساوی به پایان رسید. بعد از بازی، امیر قلعه‌نویی که در چندسال اخیر تلاش کرده خودش را یکی از «اخلاق‌مدارترین» آدم‌های فوتبال معرفی کند، در کنفرانس خبری جملات ناشایستی به زبان آورد که «مثبت 18» برایش کم بود. قلعه‌نویی درباره توهین‌هایی که خطاب به او در ورزشگاه می‌شود به طرز ناشایستی جبهه می‌گیرد و می‌گوید: «این آقایان یک اتاق فکر راه انداخته‌اند و جالب است؛ خدا شاهد است قبل از مسابقه می‌گویند که فلان لیدر در فلان جایگاه به شما توهین می‌کند و این اتفاق هم رخ می‌دهد و لیدر جایگاه روبه‌رو مثلا به شما کاری ندارد. اشکالی ندارد. به نظرم کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند، لقمه و نطفه‌شان ایراد دارد و این برمی‌گردد به خودشان و خانواده‌ای که ندارند. معمولا کسی که خانواده داشته باشد و بداند پدرش کیست، این الفاظ را نمی‌گوید. من هم تقدیم می‌کنم به خودشان و خانواده‌های نداشته‌شان. امیدوارم پدرشان را هم پیدا کنند». البته این برای اولین‌بار نیست که امیر قلعه‌نویی درباره «نطفه» آدم‌هایی که رودررویش می‌ایستند صحبت می‌کند؛ اولین‌باری که ادبیات ضعیف این مربی سروصدای زیادی به راه انداخت مربوط به آذر 1390 می‌شود؛ او آن سال‌ها هدایت تراکتور را برعهده داشت و به‌خاطر تیتر چند روزنامه ‌یکباره به خبرنگاران توهین کرد. در آن زمان چند نشریه خبر از درگیری علی فتح‌الله‌زاده با یکی از دوستان قلعه‌نویی را دادند که واکنش سرمربی وقت تراکتورسازی به این موضوع بسیار زننده بود. «هر کس اینها را نوشته باید به نطفه‌اش شک کرد». 
صحبت‌های عجیب قلعه‌نویی آن‌قدر زشت بود که بسیاری از خبرنگاران با تنظیم بیانیه‌ای از این مربی شکایت کردند؛ در آن زمان بیش از 60 نفر از خبرنگاران از ارکان قضائی فوتبال خواستند نسبت به ادبیات زننده قلعه‌نویی واکنشی تند نشان دهند. البته قلعه‌نویی یکی، دو ماه بعد نشان داد نه‌تنها از بیان آن جملات پشیمان نیست، بلکه تکرار دوباره‌اش هم کاری برایش ندارد! او دی 1390 در واکنش به بیانیه خبرنگاران گفت: «چندی قبل یکی از خبرنگاران درباره مطلب نادرستی از من سؤال پرسید و بنده هم گفتم قلم حرمت دارد و قداست آن باید حفظ شود و نباید با این وسیله آبروی مردم را به بازی گرفت؛ وقتی عده‌ای با این وسیله این کار را می‌کنند باید به لقمه و نطفه آنه ا شک کرد. حالا نمی‌دانم که این عده چرا به خودشان شک دارند؟! برایم خیلی جالب است که این عده علیه من بیانیه داده‌اند و از این ماجرا می‌توان دو برداشت داشت؛ یا اینکه منظور مرا نفهمیده‌اند یا اینکه خودشان از همان طایفه‌ای هستند که من گفتم و با این بیانیه این موضوع را نشان داده‌اند». صحبت‌های قلعه‌نویی و تأکید بر تشکیک در نطفه و لقمه افراد در حالی چندین‌بار در آن روزها تکرار شد که فقط برایش جریمه‌ای پنج میلیون‌تومانی داشت؛ جریمه‌ای سبک که هرگز باعث نشد او این لغات زشت را از دایره ادبیاتش خارج کند. درواقع قلعه‌نویی نه‌تنها ترک عادت نکرد، بلکه بعدها چندین‌بار دیگر هم این دو کلمه را کنار هم و به مناسبت‌های مختلف به کار برد؛ نمونه‌اش مهر 1394 است که در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به نطفه پاک مرحوم هادی نوروزی، خیلی زیرپوستی دوباره نطفه عده‌ای دیگر را زیر سؤال برد. «مرگ از رگ گردن به انسان نزدیک‌تر است. خدا هادی نوروزی را رحمت کند و امیدوارم راه و افکار هادی در فوتبال حاکم شود. این موضوع در لقمه و نطفه آدم‌هاست و نطفه هادی پاک بود و اکنون دردناک است که کنار ما حضور ندارد. برخی افراد جلوی درِ خانه‌ام التماس می‌‌کردند، دو نفر واسطه می‌فرستادند و گریه می‌کردند که در حال نابودی هستند و کمکشان کنم، من هم به آنها محبت کردم، اما رفتارشان تغییر کرد. حالا بروید ببینید چه زندگی شخصی‌ای دارند و چه کارهایی می‌کنند. این آقایان بدانند که بار کج به منزل نمی‌رسد. شاید بتوانند سر مردم کلاه بگذارند، ولی نمی‌توانند سر خدا را کلاه بگذارند».
حضور مستمر و پررنگ امیر قلعه‌نویی در ایام سوگواری امام حسین از یک سو و صحبت از فرهنگ و تمدن ایرانی و اخلاق و انسانیت از سوی دیگر، این موضوع را ترسیم کرده بود که قلعه‌نویی تبدیل به انسانی پخته‌تر شده و قرار نیست ادبیات زشتی را که یک دهه پیش برایش دردسر به بار آورد تکرار کند. بااین‌حال، پختگی او در گفت‌وگو با رسانه‌ها یا کامل نشده یا اینکه او هنوز هم تصور می‌کند اگر بگوید نطفه و لقمه کسی حرام است، توهین بزرگی نکرده است. قلعه‌نویی حتی همین سال پیش در دو نوبت دوباره از کلمات موردعلاقه‌اش استفاده کرد که کمتر در رسانه‌ها بازتاب داشت. ابتدای اردیبهشت 97 درباره اینکه از باشگاه استقلال به کمیته تعیین وضعیت بابت طلب‌هایش شکایت کرده، گفت: «واقعا آدم به یک‌سری از افراد تأسف می‌خورد، کمیته تعیین وضعیت پرونده‌هایی را که از قبل بوده باید به کنفدراسیون فوتبال آسیا گزارش بدهد و این در حالی است که من از استقلال و تراکتورسازی طلب دارم و آنها این درخواست را انجام دادند. الان جباری، نکونام و کاوه رضایی هم از استقلال به کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت کردند، آیا آنها هم با هماهنگی قلعه‌نویی این کار را کردند؟ لقمه و نطفه یک‌سری از افراد مشخص است». او آبان سال گذشته و این‌بار پیش از جدال با مس کرمان هم دوباره به مخالفانش تاخت و گفت: «متأسفانه دو، سه گروه فیک در فضای مجازی دنبال این مسائل (خوشحالی قلعه‌نویی مقابل تیم سابق) هستند. گواردیولا هم جلوی بارسا برد و خوشحالی کرد، آیا برای او هم این مسائل را به وجود آوردند؟ آنهایی که دست به چنین کارهایی می‌زنند نطفه‌شان مشکل دارد. البته دو جای دیگر کار این افراد مشکل دارد که بهتر است چیزی در موردشان نگویم».
اینکه قلعه‌نویی تنها آدم فوتبالی ایران است که با نطفه و لقمه بقیه مشکل دارد، مورد عجیبی نیست؛ او برخلاف ادعایی که بعضا در کلامش دیده می‌شود تغییری نسبت به گذشته نکرده و تلاش‌هایش در این زمینه بیهوده است؛ نکته عجیب اما ضعف ارکان قضائی فدراسیون فوتبال است که هرگز با این مربی برخورد جدی‌ای نداشته یا ظاهرا توان برخورد با مربیانی از این قبیل را ندارند. البته شاید در این بین عده‌ای هم در فدراسیون فوتبال باشند که اعمال قانون را فدای مصلحت‌اندیشی کنند تا همه‌چیز مشمول گذر زمان شود؛ آن‌وقت زمان بگذرد تا اینکه دوباره قلعه‌نویی به نطفه آدم دیگری شک کند! شاید البته تنها تفاوت این‌دفعه این باشد که قلعه‌نویی نوع معذرت‌خواهی‌اش متفاوت شده است؛ او بعد از به‌کار‌بردن چنین کلماتی، در صفحه اینستاگرامش نوعی عذرخواهی منتشر کرده که بیش از آنکه نشان‌دهنده پشیمانی از رفتار باشد، خط‌ونشان‌کشیدن برای ارکان فدراسیون فوتبال است. «من بابت لغزش کلام و خارج‌شدنم از دایره‌ ادب شهامت و شجاعت عذرخواهی را دارم. اما آیا مدیران آن تیمی که هوادارانش نود دقیقه بدترین الفاظ را به من نسبت دادند هم حاضرند از من عذرخواهی کنند؟ آیا فدراسیون، کمیته‌های اخلاق و انضباطی در این جفایی که به من و خانواده‌ام شده و خواهد شد واکنشی خواهند داشت. این جریان اگر جلویش گرفته نشود به روزی می‌رسیم که هیچ کسی از این فحاشی سازمان‌یافته در امان نخواهد بود».

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق ، تاریخ انتشار 8 آبان 98 ، کد خبر  : 241908 ، sharghdaily.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
0
0
قعه نویی حیا که این صنعت و رها کن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین