پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۱۳۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۶
طعم بد آب آبیک و قزوین مدت‌هاست که موجب شده «آب شرب» به مطالبه اصلی مردم این شهر مبدل شود و خواستار انتقال آب سد طالقان به قزوین باشند. به‌رغم وعده‌ها و پیگیری های مسئولان برای رسیدن آب سد طالقان به شهر آبیک در شهریورماه 98، این امر اتفاق نیفتاد و مطالبه اصلی مردم آبیک همچنان وجود دارد.

شعار سال:طعم بد آب آبیک و قزوین مدت‌هاست که موجب شده «آب شرب» به مطالبه اصلی مردم این شهر مبدل شود و خواستار انتقال آب سد طالقان به قزوین باشند. به‌رغم وعده‌ها و پیگیری های مسئولان برای رسیدن آب سد طالقان به شهر آبیک در شهریورماه 98، این امر اتفاق نیفتاد و مطالبه اصلی مردم آبیک همچنان وجود دارد.

سال‌هاست درد خشک‌سالی و کم‌آبی بر جان شهرها و روستاهای استان افتاده و چهره زرد و لبان خشکیده، بیابان‌زایی و بی‌حاصلی را به بار آورده است و در این میان، ذهن افسرده و پژولیده قزوین هرشب رویای خیس آب سد طالقان را با خود تکرار می‌کند.

وقتی به دشت قزوین در کتاب‌ها و منابع تاریخی سرک می‌کشی، آن را توصیف‌شده با واژه دشت آبی که نشان از سرسبزی و بهره‌مندی از نعمت آب است، می‌یابی؛ ولی امروز وقتی به این دشت غنی و سرشار سر میزنی آن را کویری لم‌یزرع و رو به بیابانی شدن می‌بینی.

به‌راستی امروز لبان شهرها و روستاهای قزوین از آبیک تا آوج و در سراسر دشت قزوین برای جرعه‌جرعه آب، تشنه و خشکیده‌‌اند و باید برای رفع عطش خود منتظر فرارسیدن باران‌های موسمی و فصل بارش باشند.

این‌جا قزوین است، شهری که در تاریخ به سرسبزی و پرمحصولی توصیف شده است؛ اما امروز حفر چاه‌های بدون مجوز، چرای بی‌رویه دام‌ها، الگوی کشت نامناسب و روش‌های کشاورزی غیراصولی، منابع آبی زیرزمینی آن را تا عمق ۲۰۰ و ۲۵۰ متری زمین افت داده است.

انتقال آب سد طالقان، راهکاری برای رفع عطش قزوین

در پی سال‌ها خشک‌سالی و کمبود جدی آب شرب در قزوین، طرح انتقال آب سد طالقان به قزوین به‌عنوان یکی از مطالبات جدی مردم استان مطرح شد تا تسکینی بر درد بی‌آبی، بحران آب و افت منابع آبی استان باشد.

این طرح به‌عنوان یکی از مطالبات چندین‌ساله مردم استان در سفر رئیس‌جمهوری به قزوین در سال ۹۵ تصویب شد و برای اجرای آن طی سه سال یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر تخصیص یافت.

این طرح، مشکل کمبود آب شرب ۱۴ شهر و ۱۹۸ روستای استان را برطرف می‌کند و حتی برای تأمین کمبود آب در بخش کشاورزی استان نیز موثر خواهد بود.

گام‌به‌گام تا تحقق رویای دیرینه مردم قزوین

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین گفت: بهره‌مندی از آب سد طالقان آرزوی دیرینه مردم استان بود و طرح آن از سال‌های ۷۰ در دستور کار مسئولان استان قرار داشت.

علی فرخزاد افزود: این طرح طی این سال‌ها مصوبه‌ای برای تأمین اعتبار نداشت تا این‌که در سفر رئیس‌جمهوری به استان ردیف‌دار شد.

وی اضافه کرد: در گام دوم، اقدام بزرگ دیگری در این طرح صورت گرفت و منابع تأمین اعتبار آن از ۱۰ درصد دولتی و ۹۰ درصد بخش خصوصی به ۷۰ درصد دولتی و ۳۰ درصد بخش خصوصی تغییر یافت.

این مسئول افزود: در گام سوم چون شهر آبیک بیش‌ترین مشکل را در خصوص تأمین آب شرب داشت، مقرر شد تصفیه‌خانه طرح در زیاران و خط انتقال آن در آبیک با ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار احداث شود.

وی اضافه کرد: طرح تصفیه‌خانه و لوله‌گذاری قرار بود، به‌صورت BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) انجام شود که هم‌اکنون با محدودیت در تأمین منابع مالی مواجه بوده و به همین دلیل به پیشرفت لازم نرسیده است.

فرخزاد ادامه داد: در جلسه‌ای با استاندار و مسئولان مربوط تأکید شد در اجرای طرح تسریع لازم صورت گیرد و با تأمین ۷۰ درصد منابع دولتی، گام‌های بلندی برای افتتاح آن برداشته شود.

وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین، گفت: درصورت اجرای این طرح،۸۰ درصد جمعیت استان به آرزوی دیرینه خود برای بهره‌مندی از آب با کیفیت سد طالقان خواهند رسید و آب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان تأمین خواهد شد.

گذر از هفت‌خوان رستم برای تصویب سهیمه آب از سد طالقان

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود: طرح انتقال آب از سد طالقان به قزوین دو مرحله داشت که یکی مرحله اخذ مجوز برای برداشت آب از سد و دیگری تغییر در درصد تأمین اعتبارات آن بود.

داوود محمدی افزود: فرآیند دریافت مجوز برای برداشت آب از سد طالقان، بسیار زمان‌بر و نفس‌گیر بود، چون سهمیه‌ای از این سد به استان قزوین اختصاص نمی‌یافت و تمامی منابع آبی آن مخصوص استان‌های تهران و البرز با ۲۰ میلیون نفر جمعیت اعلام می‌شد.

وی اضافه کرد: چهار سال برای این طرح دوندگی کردیم و شش جلسه با شخص وزیر نیرو، دو جلسه با رئیس مجلس شورای اسلامی و جلسات متعدد دیگر با کارشناسان، نخبگان و مسئولان وزارت نیرو برگزار کردیم تا در نهایت ۶۰ میلیون مترمکعب سهمیه آب برای استان دریافت شد.

این نماینده اضافه کرد: با پیگیری‎های صورت‌گرفته این طرح در سفر رئیس‌جمهوری به استان تصویب شد و قرارداد اولیه تأمین اعتبار آن به‌صورت ۱۰ درصد از منابع دولتی و ۹۰ درصد از بخش خصوصی در لایحه بودجه قرار گرفت.

محمدی اضافه کرد: در مرحله بعد چون انجام این طرح یک‌هزار میلیارد تومانی با ۱۰ درصد منابع دولتی غیرممکن بود، برای تغییر این نسبت تلاش کردیم و موفق شدیم قرارداد اجرایی آن را به ۷۰ درصد از منابع دولتی و ۳۰ درصد از منابع بخش خصوصی تغییر دهیم.

کمبود اعتبارات مهم‌ترین عامل تأخیر در اجرای طرح

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی افزود: هم‌اینک به‌دلیل کمبود اعتبارات دولتی از یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار طرح، تنها ۱۸ میلیارد تومان تخصیص یافته است که با این رقم نمی‌توان عملیات اجرایی آن را تسریع کرد.

وی اضافه کرد: برای رفع این مشکل مقرر شد از ظرفیت‌های دولتی مثل تهاتر بدهی‌های شرکت‌های لوله‌ساز استفاده شده و لوله و اتصالات این طرح تأمین شود.

محمدی گفت: هم‌اینک لوله‌گذاری خطوط انتقال این طرح از تصفیه‌خانه تا شهر آبیک به‌طول سه کیلومتر انجام شده و ۱۴ کیلومتر دیگر لوله‌گذاری تا این شهر باقی مانده است.

این نماینده افزود: قرار بود طبق تعهد کتبی شرکت آب منطقه‌ای استان، آب سد طالقان تا شهریورماه امسال به شهر آبیک برسد که به‌دلیل کمبود اعتبارات اجرا نشد. وی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری خط انتقال این طرح تا شهر آبیک افتتاح شود.

طرح انتقال آب سد طالقان به قزوین با هشت درصد پیشرفت فیزیکی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین در این خصوص گفت: این طرح بعد از دو سال از آغاز عملیات اجرایی هم‌اینک تنها هشت درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یدالله ملکی مهم‌ترین عامل کندی پیشرفت طرح را کمبود منابع و اعتبارات عنوان کرد و افزود: کل اعتبار این پروژه یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که ۲۵۰ میلیارد تومان برای احداث تصفیه‌خانه و ۸۵۰ میلیارد تومان برای احداث خط انتقال هزینه خواهد شد.

ملکی ادامه داد: سرمایه‌گذاری طرح احداث تصفیه‌خانه و خط انتقال به شکل BOT است و سرمایه‌گذار بعد از احداث به‌مدت ۲۵ سال حق فروش آب تصفیه‌شده را دارد.

وی اضافه کرد: هم‌اینک گشایش‌هایی در احداث تصفیه‌خانه طرح، شروع شده و با حضور پیمان‌کار و سرمایه‌گذار، دوباره پروژه فعال شده است.

ملکی گفت: خطوط انتقال این طرح نیز هم‌اکنون در مرحله اجرا قرار دارد، ولی چون نقدینگی طرح، ضعیف است، عملیات اجرایی چنان که باید پیش نمی‌رود.

این مسئول گفت: هم‌اینک در حال رایزنی و پیگیری از وزارتخانه و مسئولان کشوری هستیم تا مشکل کمبود اعتبارات و نقدینگی طرح با سرعت بیش‌تری حل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قزوین گفت: فاز اول این طرح به‌منظور تأمین منابع آبی شهر آبیک و روستاهای این شهرستان قرار بود تا پایان شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری برسد که به‌دلیل تأمین نشدن منابع مالی محقق نشد.

ملکی ادامه داد: ساخت دوواحد مخزن ۲۰ هزار مترمکعبی، خطوط انتقال آب به‌طول ۱۲۱ کیلومتر و احداث ۳۰۰ حوضچه شیرآلات از دیگر اقداماتی است که در این طرح انجام می‌شود.

طرح انتقال آب از سد طالقان به استان قزوین یکی از مهم‌ترین مصوبات سفر هیئت دولت به استان در سال ۹۵ بود که مقرر شد ظرف مدت سه سال با مشارکت بخش خصوصی به بهره‌برداری برسد؛ متأسفانه بعد از گذشت این مدت هنوز پیشرفت چندانی در این طرح ایجاد نشده است و مسئولان تکمیل و افتتاح آن را به تأمین اعتبارات و رفع مشکل نقدینگی منوط می‌کنند.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه سبزینه،تاریخ انتشار:24آبان1398،کد خبر:78196،sabzineh.org

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۷
0
0
رصورت اجرای این طرح،۸۰ درصد جمعیت استان به آرزوی دیرینه خود برای بهره‌مندی از آب با کیفیت سد طالقان خواهند رسید و آب ۱۴ شهر و ۱۹۴ روستای استان تأمین خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین