پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۵۲۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۴
متن کامل گزارش ۱۲ شاخص‌ ماده ۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

شعار سال: گزارش شاخص‌های ماده ۶۸ قانون برنامه پنجم توسعه (مصوب شورای عالی آمار) ۱۳۹۳-۱۳۸۹از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد.

از آنجا که هدف اصلی در برنامه‌ریزی، طراحی و اجرای برنامه‌های توسعه است، لذا پیش‌بینی تحولات اقتصادی و اجتماعی در آینده‌، شرط لازم برنامه‌ریزی و تدوین برنامه‌های توسعه است.

پیش‌بینی آینده اقتصاد، براساس الگوهای حاصل از اظهارنظرهای شخصی امکان‌پذیر نیست. در کشورهای توسعه یافته،‌ از الگوهای کمی برای تحلیل وضعیت موجود و تدوین وضعیت مطلوب استفاده می‌شود. تحلیل وضعیت موجود به داده‌های آماری شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد و بدون این داده‌ها امکان برنامه‌ریزی صحیح اقتصادی وجود نخواهد داشت. لذا تحت این شرایط نقش مرکز آمار ایران، به عنوان مرجع رسیمی تولید و جمع‌آوری داده‌های آماری و پردازش اطلاعات حائز اهمیت است.

از سوی دیگر با توجه به اعلام نیازهای آماری روزافزون کاربران رده‌های مدیریتی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مشخص شد که این نیازها غالبا در حوزه‌های 12 گانه مندرج در ماده 68 قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران است.

از این رو از سال 1389 دفتر محاسبه شاخص برنامه‌ها و سیاست‌های کلان در تشکیلات سازمانی مرکز آمار ایران قرار گرفت و دریافت شناسنامه شاخص‌های هر جزوه و تهیه آمار و اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه شاخص‌های مندرج در ماده 68 در دستور کار این دفتر قرار گرفت.

به همین منظور تاکنون جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی با حضور همکاران این دفتر و مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی برگزار شده است و طی آن شناسنامه شاخص‌ های هر حوزه تکمیل و ارسال شده و پس از بحث و بررسی‌های مکرر به تصویب شورای عالی آمار رسیده است.

تولید و انتشار بخش عمده‌ای از آمار و اطلاعات مذکور با همکاری دستگا‌ه‌های اجرایی متولی در این مجموعه ارائه شده است.

ماده 68 قانون برنامه پنجم توسعه

به منظور تهیه آمار و اطلاعات مورد نیاز برای محاسبه شاخص‌های حوزه‌های تخصصی مختلف، از قبیل:

1. الگوی اسلامی- ایرانی توسعه

2. ارزیابی سند چشم‌انداز بیست ساله کشور

3. ارزیابی عملکرد قانون برنامه پنجم

4. بهره‌وری ملی

5. توسعه انسانی

6. الگوی مصرف

7. تدوین استانداردهای ملی

8. داده‌های مکانی

9. آمایش سرزمین

10.نظام اداری و مدیریت فناوری اطلاعات

11.اهداف توسعه هزاره (MDGs)

12.نقشه جامع علمی کشور

مرکز آمار ایران مکلف است پس از دریافت شناسنامه شاخص‌ها، نسبت به عملیاتی کردن برنامه‌ اجرایی مربوط، شامل طرح‌های آمارگیری، پایگاه اطلاعات آماری کشور، سامانه‌های اطلاعاتی- عملیاتی و زمان‌بندی اقدام کند و اعتبارات مورد نیاز را حداکثر ظرف 6 ماه تهیه و به تصویب شورای عالی آمار برساند.

دستگاه‌های اجرایی متولی حوزه‌های تخصصی مکلف‌اند شناسنامه‌های مربوط را حداکثر ظرف 6 ماه پس از ابلاغ برنامه، به مرکز آمار ایران ارائه نمایند.

یک نفر از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات و یک نفر از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در جلسات شورای عالی آمار شرکت می‌کنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 16 مرداد 95 ، کد مطلب: 13950516001459: www.farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین