پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۷۴۰۳
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۳:۴۷
پایه‌گذار برنامه کلینیک‌های مثلثی در جلوگیری از گسترش ایدز در ایران گفت: کلینیک‌های مثلثی در ایران وجود دارند اما در دسترس نیستند.

شعارسال:  کامیار علائی در گفت‌وگویی به مناسبت فرارسیدن اول دسامبر روز جهانی ایدز با اشاره به اینکه در ایران در زمینه کلینیک‌های مثلثی سیاستگذاری‌های نادرستی وجود دارد، افزود: از سال 2000 تا 2005 تعداد موارد جدید شناسایی شده در ایران رو به رشد بوده است اما از سال 2005 تا 2012 این روند به نسبت کاهش یافت. هم‌اکنون تخمین زده می‌شود که بین 100 تا 120 هزار بیمار مبتلا به اچ‌آی‌وی‌/ایدز در ایران وجود داشته باشند که تنها 40 هزار نفر از آنها شناسایی شده‌اند. اگر کارها در این زمینه درست انجام می‌شد انتظار داشتیم که هر سال درصد بیشتری از مبتلایان شناسایی شوند در حالی که اینطور نبوده است.

وی گفت: دلیل اصلی این وضعیت این است که افراد اعتماد خود را به کلینیک‌های مثلثی از دست داده‌اند و اگرچه کلینیک‌ها در کشور موجود هستند اما در دسترس نیستند.

او با اشاره به اینکه چرا باید داروهای اچ‌آی‌وی‌/ایدز تاریخ مصرف گذشته یا نزدیک به اتمام تاریخ مصرف در کشور توزیع شوند، اظهار کرد: این اتفاقا چند ماه پیش رخ داد و خوشبختانه با اطلاع‌رسانی که انجام شد این روند تغییر یافت. برنامه‌‌ریزی برای تامین داروهای بیماران اچ‌آی‌وی‌/ایدز مشخص است و نباید در این زمینه شاهد غافلگیر شدن مسوولان باشیم.

کامیار علائی با انتقاد از برنامه وزارت بهداشت برای توزیع متادون از طریق داروخانه‌ها به جای کلینیک‌های کاهش آسیب توضیح داد: قرار است براساس این برنامه متادون از کلینیک‌ها جمع شده و در داروخانه‌ها توزیع شوند. این در حالی است که به بهانه توزیع متادون قرار بود بیمارانی که به این کلینیک‌ها مراجعه می‌کردند تست اچ‌آی‌وی‌ بدهند، آموزش ببینند و تشویق شوند تا دوباره به این مراکز مراجعه کنند. این اتفاقات در داروخانه‌ها رخ نمی‌دهند و احتمال نشت متادون در داروخانه‌ها نیز بیشتر است. این سیاستگذاری غلط ضمن تعطیلی 7000 کلینیک، باعث انحراف در برنامه کاهش گسترش ایدز در ایران می‌شود.

وی عنوان کرد: 50 درصد کودکانی که مبتلا به اچ‌آی‌وی‌ به دنیا آمده‌اند، مادرانشان در دوران بارداری هیچ‌گونه تستی نداده‌اند در صورتی که اگر در زمان حاملگی تست می‌دادند، امروز نباید شاهد تولد این کودکان مبتلا می‌بودیم. همچنین در 10 سال اخیر میزان موارد اچ‌آی‌وی‌ در کودکان از 0.1 درصد به 2 درصد رسیده یعنی 20 برابر شده که این موضوع هیچ توجیهی ندارد. موارد ابتلا در زنان از 10 درصد به 35 درصد رسیده است که اکثر این زنان اچ‌آی‌وی‌ را از همسرانشان گرفته‌اند. در صورتی که اگر آموزش‌ها برقرار بود انتقال عفونت از مرد به همسرش رخ نمی‌داد. از هنرمندان و سلبریتی‌های ایران می‌خواهیم همانطور که پرنسس دایانا در بریتانیا و الیزابت تیلور در آمریکا تابوی ایدز را شکستند، آنها نیز به اشکال مختلف تابوی ایدز را در ایران بشکنند.

آرش علائی مدیر اسبق امور بین‌المللی آموزش و پژوهش در مرکز ملی آموزشی پژوهشی و درمانی سل و بیماری‌های ریوی نیز با اشاره به اینکه حدود 30 درصد افراد زنده مبتلا به اچ‌آی‌وی‌/ایدز در ایران شناسایی شده و از بیماری خود باخبر هستند، توضیح داد: از این تعداد حدود 40 درصد درمان را شروع کرده‌اند و از این تعداد هم 40 درصد درمان آنها موثر بوده است. این در حالی است که در کشوری مانند تاجیکستان 60 درصد افراد مبتلا از بیماری خو باخبر هستند و از این تعداد 80 درصد درمان خود را شروع کرده‌اند و از این تعداد نیز حدود 80 درصد درمانشان موثر بوده است. هدف سازمان ملل متحد رسیدن به 90، 90، 90 است و ایران از این هدف بسیار عقب است.

وی گفت: ما شنیدیم که چندین ماه است که تست‌های سنجش تعداد ویروس دیگر در مراکز دولتی و به صورت رایگان در ایران انجام نمی‌شود و افراد مجبورند این تست‌ها را در مراکز خصوصی انجام دهند. همچنین شاهد توزیع داروهای تاریخ مصرف گذشته یا نزدیک به اتمام تاریخ مصرف در بین بیماران بودیم. این در حالی است که تمام داروهای اچ‌آی‌وی‌/ایدز موردنیاز بیماران ایرانی از طریق سازمان ملل و صندوقی که در این زمینه وجود دارد تامین مالی می‌شود و دولت ایران هیچ هزینه‌ای در این زمینه نمی‌پردازد اما بطورکلی مدیریت بر داروهای اچ‌آی‌وی‌/ایدز در ایران مناسب نیست.

آرش علائی تصریح کرد: در دو سال اخیر رئیس جمهوری تاجیکستان هر شش ماه یکبار درباره ایدز صحبت می‌کند و ایدز را به عنوان یکی از اولویت‌های این کشور در حوزه بهداشت و درمان انتخاب کرده است اما در ایران در هیچ زمانی رئیس جمهوری درباره ایدز صحبت نکرده است. وزیر بهداشت هم اگر صحبتی درباره ایدز می‌کند، بعضا انگ‌زننده است. در چنین شرایطی چه انتظاری داریم که ترس از ایدز در بین مردم کمتر شود. مردم باید از خودشان شروع کنند و بروند و تست اچ‌آی‌وی‌/ایدز بدهند. پیشرفت‌های درمانی در این حوزه آنقدر چشمگیر بوده که شاید سال 2030 سال خداحافظی با اچ‌آی‌وی‌/ایدز نام بگیرد.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فانا، تاریخ انتشار: 8آذر1398 ، کدخبر: 23347: phana.ir

 

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین