پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۳
فصل گذشته تاج در مقاطعی مدعی شد که سهمیه ایران 3+1 خواهد بود اما درنهایت سهمیه ایران کم شد. این اتفاق در فصل جاری نیز رخ داده؛ تاج در آبان 98 و در نشست خبری در مشهد اعلام کرد در سال آینده سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان 3+1 خواهد بود. با این حال باز هم اعلام شد که سهمیه ایران 2+2 است و استقلال، تیم سوم ایران باید مثل شهرخودرو به پلی‌آف برود. خدا را چه دیدید، شاید یک نامه دیگر هم در این خصوص به وزارت ورزش برسد!

شعار سال:رسانه‌ها زمان کنار رفتن تاج را گمانی زنی می‌کردند اما وقتی پای‌ AFC به میان آمد و صحبت از تعلیق فوتبال ایران شد ورق برگشت.

 برای شروع این گزارش لازم است برگردیم به سال گذشته. زمانی که بحث رفتن مهدی تاج از فدراسیون فوتبال به خاطر بازنشستگی داغ بود و ظاهرا وزارت ورزش نیز عقیده داشت که آقای رئیس باید قید صندلی ریاست را بزند و تاج هم به هر دری می‌زد تا ماندگار شود. رسانه‌ها زمان کنار رفتن تاج را گمانی زنی می‌کردند اما وقتی پای‌ AFC به میان آمد و صحبت از تعلیق فوتبال ایران شد ورق برگشت. کم‌کم فشارها هم کمتر شدند و درنهایت هم تاج ماندگار شد و مدیران وزارت ورزش نیز تنها توانستند حمایت‌های مالی از فدراسیون را کاهش دهند(که البته در پرونده برکناری کی‌روش و استخدام ویلموتس بار دیگر حمایت‌های دولتی شکل گرفت) آن زمان خیلی‌ها به تاج حمله کردند که او حاضر شده به خاطر ماندن در قدرت، فوتبال ایران را تا مرز تعلیق پیش ببرد اما آیا واقعا فوتبال ما در خطر تعلیق بود؟

بده و بستان به نفع قطر!

اطلاعات نشان می‌دهد احتمالا یک خیانت بزرگ رخ داده است که اثبات آن اتفاق خوبی برای فدراسیون فوتبال نیست. ماجرا مربوط به نامه‌ای است که ظاهرا نهادهای بالادستی سال گذشته به وزارت ورزش و جوانان ارسال کردند و در آن به توافقات تاج با شیخ سلمان و رئیس قطری کمیته مسابقات‌ AFCو اعلام حمایت ایران از شیخ سلمان بحرینی رئیس فعلی کنفدراسیون برای انتخابات پیش رو(که در اردیبهشت 98 برگزار شد و رئیس بحرینی به خاطر نداشتن رقیب دوباره به قدرت رسید) در ازای حمایت‌ AFC از رئیس فدراسیون فوتبال ایران برای ماندن در مسند قدرت با وجود بحث بازنشستگی اشاره شده است که باعث شده فدراسیون ایران از حق خود کوتاه آمده و نظاره‌گر یک تخلف باشد و سهمیه مستقیم به قطری‌ها برسد و نماینده سوم ایران یعنی ذوب‌آهن مانند سایپا مجبور به حضور در پلی‌آف شود. در این نامه اشاره شده که طبق آیین‌نامه مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هر کشور برای کسب سهمیه باید در لیگ خود برای هر تیم حداقل 27 بازی داشته باشد که تیم‌های قطر تنها 22 بازی در لیگ و دو بازی در مرحله حذفی و مجموعا 24 بازی داشتند و به عبارتی قطر طبق قانون نمی‌توانسته صاحب آن سهمیه مستقیم اضافی شود، سهمیه‌ای که متعلق به ایران بوده است!

فکت‌هایی برای اثبات؟

بد نیست به برخی اخبار که سال گذشته منتشر شد نگاهی بیندازیم؛ سه‌شنبه 8 آبان رسانه‌ها خبر دادند مهدی تاج و علی کفاشیان که برای شرکت در مراسم افتتاحیه ساختمان جدید کنفدراسیون فوتبال آسیا به مالزی سفر کرده‌اند، دیدار کوتاهی با شیخ سلمان رئیس این کنفدراسیون داشتند. همان زمان نیز تحلیل‌های زیادی صورت گرفت که این دیدار به مشکلات تاج برای ماندن در قدرت نیز مربوط است.

سه‌شنبه 22 آبان ماه کنفدراسیون فوتبال آسیا رسما با انتشار بیانیه‌ای فوتبال ایران و نهادهای حکومتی را در آستانه جام ملت‌های آسیا تهدید به تعلیق در صورت برکناری تاج کرد؛ «فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که یک سازمان غیردولتی است و طبق قوانین AFC فدراسیون‌ها یا اتحادیه‌های عضو باید فعالیت‌ها و وظایف خود را بدون دخالت هیچ طرف ثالثی چه از جانب دولت یا مجلس انجام دهند. AFC با فدراسیون فوتبال ایران که هیات‌رئیسه کنونی‌اش در ماه می‌۲۰۱۶ (اردیبهشت ماه ۹۵) و برای بازه زمانی چهار ساله انتخاب شده‌اند، در تعامل است تا از هرگونه دخالت خارجی ممانعت کند. سیاست AFC عدم پذیرش هرگونه دخالت طرفین ثالث در امور اتحادیه‌ها و فدراسیون‌ها بوده و از این‌رو امیدوار است که ظرف کمتر از دو ماه تا آغاز رقابت‌های جام ملت‌های آسیا امارات ۲۰۱۹ فدراسیون فوتبال ایران بتواند استقلال خود را حفظ کرده و از هرگونه مجازات جلوگیری کند.»

ماجرا وقتی جالب‌تر می‌شود که تنها یک روز بعد یعنی چهارشنبه 23 آبان اعلام شد برخلاف اخبار مطرح شده قبلی، سهمیه ایران در لیگ قهرمانان، 3+1 نیست؛ « با انتشار جدول مربوط به رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در سال 2019، به نظر می‌رسد سهمیه ایران در لیگ قهرمانان فصل آینده 2+2 است. پیش از این حضور سایپا در پلی‌آف مشخص بود اما مشخص است ذوب‌آهن هم باید کار خود را از مرحله دوم پلی‌آف آغاز کند.»

آذری: سهمیه ما را گرفتند

سعید آذری، مدیرعامل وقت ذوب‌آهن همان زمان نسبت به این ماجرا موضع گرفت که سهمیه ایران به قطر رسیده و این در تعارض با قوانین است اما اعتراضش به جایی نرسید. وی آن زمان در گفت‌وگویی اظهار داشت: «با بررسی پروتکل مسابقات لیگ قهرمانان متوجه شدیم که هر تیم برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا باید 27 بازی در مسابقات باشگاهی کشورش انجام دهد و مدت زمان این مسابقات هم هشت ماه باشد. قطری‌ها در دو سری از مسابقاتی که AFC معرفی کرده‌اند هیچ‌کدام از تیم‌های آنها 27 مسابقه در یک فصل انجام نمی‌دهند. به این ترتیب حضور تیم‌های قطری در مرحله اصلی لیگ قهرمانان آسیا غیرقانونی و غیرموجه است. به دبیرکل کنفدراسیون فوتبال آسیا و دبیرکل فدراسیون فوتبال نامه نوشتیم و خواستار رسیدگی به این مساله شدیم. به عقیده ما ایران باید 3+1 سهمیه در لیگ قهرمانان آسیا داشته باشد و تیم‌های قطری باید در پلی‌آف حاضر شوند.» دیروز دوباره با آذری تماس گرفتیم و درباره اتفاقی که ظاهرا قبلا رخ داده و حالا افشا شده با او صحبت کردیم. وی گفت: «همان زمان اعتراض کردیم چون قانونا سهمیه ایران 3+1 بود اما سهمیه را به راحتی از ما گرفتند و به قطر دادند. البته من در جریان این بده‌وبستان که می‌گویید نیستم و چیزی نشنیده بودم.»

تعلیق صوری!

مرور این وقایع نشان می‌دهد که احتمالا خطر تعلیق جدی نبوده و صرفا برای نگه داشتن تاج در قدرت مطرح شده است. امیر عابدینی در همان تاریخ 23آبان ماه به مهر گفته بود: «آقای شیخ سلمان اشتباه فرموده‌اند! فوتبال برای اجرای قانون «مادر» تعلیق نمی‌شود. متاسفانه این مساله دکان دو نبشی است که بعضی‌ها می‌خواهند از آن سوءاستفاده کنند.» شاید هم شیخ سلمان می‌دانسته که اشتباه می‌کند اما مطمئن بوده کسی در ایران پیگیر این مساله نخواهد شد و مهم ریاست دوباره‌اش در AFC است و سهمیه اضافه‌ای که کشور رقیب قطری‌اش در انتخابات می‌گیرد. رقیبی که درنهایت از انتخابات هم انصراف داد تا رئیس بحرینی بدون دردسر در سمتش ابقا شود.

سر استقلال هم بریده شد؟

نکته جالب اینجاست که فصل گذشته تاج در مقاطعی مدعی شد که سهمیه ایران 3+1 خواهد بود اما درنهایت سهمیه ایران کم شد. این اتفاق در فصل جاری نیز رخ داده؛ تاج در آبان 98 و در نشست خبری در مشهد اعلام کرد در سال آینده سهمیه فوتبال ایران در لیگ قهرمانان 3+1 خواهد بود. با این حال باز هم اعلام شد که سهمیه ایران 2+2 است و استقلال، تیم سوم ایران باید مثل شهرخودرو به پلی‌آف برود. خدا را چه دیدید، شاید یک نامه دیگر هم در این خصوص به وزارت ورزش برسد!

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه فرهیختگان،تاریخ انتشار:13آذر1398،کد خبر:34691،http://farhikhtegandaily.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین