پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۹۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۹
استاد دانشگاه کلارمونت آمریکا معتقد است ماهیت علم در حال حاضر سکولار است هر چند برخی اندیشمندان غربی به اهمیت پیوند میان علم و دین آگاه هستند.

شعار سال: به نقل از طلیعه، پروفسور «پل زاک» استاد دانشگاه کلارمونت آمریکا است. در گفتگویی با وی نسبت علم و دین مورد بررسی قرار گرفته است. پل زاک دانش آموخته نورو-اقتصاد از دانشگاه پنسیلوانیا بوده و فوق دکترای خود را از دانشگاه هاروارد أخذ کرده است. کتاب «بازار اخلاقی: نقش انتقادی ارزشها در اقتصاد» از جمله آثار او به شمار می‌روند.

پروفسور «پل زاک»در مورد ماهیت کنونی علم (science) و اینکه آیا علم در حال حاضر سکولار است؟ گفت:در حال حاضر علم، ماهیتی سکولار دارد. این روند در ادامه روندی است که علم از عصر روشنگری شروع کرده است. علم در گذشته جدا از دین نبود و گزاره های متافیزیکی نیز در علم وجود داشت. عصر روشنگری و مدرنیته در سکولار شدن علم نقش بسزایی ایفا کردند.

وی ادامه داد: علم بر مقوله «چگونه» (how) تأکید دارد. در واقع علم به بررسی چگونگی می پردازد. اما فلسفه و دین به بررسی «چرایی» (why) می پردازند. لذا هم علم و هم دین می توانند زمینه هایی از معرفت بشر را مورد انکشاف قرار دهند.در واقع برای فهم زندگی بشر هم علم و هم دین لازم و ضروری هستند و نمی توان نسبت به هیچکدام از اینها بی تفاوت و بی توجه بود.

استاد دانشگاه کلارمونت آمریکا در پاسخ به این سوال کهدر آینده نیز علم همین روند را دنبال می کند و یا ممکن است به دین نزدیکتر شود، گفت:اندیشمندان زیادی در غرب وجود دارند که از مطالعات علمی در خصوص ابعاد و جنبه هایی از دین از جمله شعائر و مناسک دینی بهره می گیرند. به عبارت دیگر در مغرب زمین نیز برخی اندیشمندان و دانشمندان علم نسبت به دین بی توجه نیستند هر چند که ماهیت علم سکولار است.

وی افزود: در واقع مطالعات علمی می تواند با مطالعات دینی پیوند بخورد. برای نمونه علم می تواند در خصوص «چگونگی» دین و البته نه «چرایی» دین کمک کننده باشد و در این خصوص با دین پیوند برقرار کند.

وی گفت: من معتقدم که بیشتر مطالعات مرتبط با رفتار انسان ابعاد اخلاقی و دینی دارد. یعنی شما نمی توانید در بررسی جنبه های رفتاری انسان و جوامع انسانی به دین بی توجه باشید.انسان دارای ابعاد اخلاقی است و علم نیز باید به این موضوع بی توجه نباشد. علمی که به بعد اخلاقی بی توجه باشد دارای آثار و تبعات خطرناکی برای انسان است.انسان در میان گزینه ها و انتخابهایی قرار می گیرد که باید میان «درست» و «اشتباه» دست به انتخاب بزند. حال چگونه تشخیص دهد که درست چیست و نادرست کدام است.از آنجایی که میان «درست» و «اشتباه» در میان فرهنگ های مختلف تقریباً اشتراک نظر وجود دارد لذا مسائل و مشکلاتی برای بشر وجود دارد که ماهیت جهانشمول دارد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چگونه می توان به مسائل و مشکلات بشر پاسخ داد، گفت:پاسخ به این پرسش های بشری از طریق ایجاد یک ساختار فلسفی یا دینی میسر است. یا اینکه بشر دریابد که برای حل این مسائل و مشکلات نیاز به همکاری و تشریک مساعی با سایر انسانها دارد. بر این اساس علم می تواند ما را درباره برخی «چرایی» هایی که دین درصدد پاسخ بدان است مطلع و آگاه کند.

پل زاک افزود: لذا به رغم اینکه علم در حال حاضر ماهیت سکولار دارد اما برخی اندیشمندان ارتباط میان علم و دین را مهم می دانند و نظر به اینکه علم بدون توجه به آموزه های دینی ممکن است مخاطره آمیز برای بشر باشد لذا در مطالعات خود به مباحث دینی بی توجه نیستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار 19 مرداد 95 ، کد مطلب: 3736537: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
دیگه چقدر جامعه ی حوزوی ما باید به ما اخطار بده که دشمن داره تمام تلاششو برای خوراندن سکولاریته در ذهن عوام میکنه توروخدا بیایم حواسمونو تو این بهبوهه جهانی جمع کنیم
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین