پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۲۵۱۶۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۸
در آخرین جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی وضع عوارض ۱۰ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی و کاهش عوارض صادراتی برای کنسانتره مس، سنگ کروم و کنسانتره سرب، تصویب شد.
شعارسال:در آخرین جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی وضع عوارض ۱۰ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی و کاهش عوارض صادراتی برای کنسانتره مس، سنگ کروم و کنسانتره سرب، تصویب شد.
 
*** عوارض ۱۰ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی
 
 در آخرین جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی که با حضور وزرای صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و روسای بانک مرکزی و اتاق بازرگانی برگزار شد، اصلاح عوارض صادراتی مواد معدنی مورد بررسی قرار گرفت.
 
در گذشته صادرات آهن اسفنجی آزاد بود و مشکلی نیز در این حوزه وجود نداشت اما در ماه‌های اخیر واحدهای داخلی با کمبود آهن اسفنجی و افزایش قیمت روبرو شدند و به همین پس از کلی پیگیری و جلسات، سرانجام حل این مشکل به جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی رسید.
 
*** تصمیم جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی
 
در این جلسه مقرر شد از صادرات آهن اسفنجی ۱۰ درصد عوارض گمرکی اخذ شود تا به این ترتیب با کاهش صادرات و افزایش عرضه در داخل، شاهد رفع مشکلات واحدهای داخلی باشیم.
 
حال باید دید آیا با وضع عوارض ۱۰ درصدی بر صادرات آهن اسفنجی آیا مشکل بسیاری از واحدهای کوچک و بزرگ تولید فولاد در کشور را که بجای ضایعات و آهن قراضه جهت تامین منبع ذوب از آن استفاده می‌کنند حل می‌شود یا خیر که البته در آینده نزدیک مشخص خواهد شد.
 
*** آهن اسفنجی چیست؟
 
آهن اسفنجی منبعی با عیار بالا برای ساخت آهن و فولاد است که از احیای مستقیم سنگ آهن بدست می‌آید و به آن DRI نیز گفته می‌شود.
 
آهن اسفنجی پس از ذوب و احیا در فولاد سازی در فرآیند ریخته‌گری به شکل محصولات مورد نیاز درمی‌آید و به سه شکل اسلب (تختال)، بیلت (شمش) و میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 
امروزه حدود ۵% از فولاد جهان از آهن اسفنجی تولید می‌شود که البته این روند رو به افزایش است.
 
در پاسخ به این سوال نیز که چرا از واژه اسفنجی برای آهن اسفنجی استفاده می‌شود، کارشناسان می‌گویند:
 
آهن اسفنجی که بصورت قطعات کروی (گندله) متخلخل است، دارای ظاهری اسفنجی است و به همین دلیل به آن آهن اسفنجی می‌گویند.
 
*** کاهش عوارض صادراتی برخی مواد معدنی

در شهریورماه بود که عوارضی برای صادرات برخی مواد معدنی تعیین و از ابتدای مهرماه نیز اجرا شد.
 
از همان زمان نظرات مختلفی پیرامون درست یا غلط بودن این تصمیمات مطرح می‌شد و فعالان این حوزه به هر دری زدند تا بتوانند این عوارض را اصلاح کنند.
 
از درست یا اشتباه بودن این تصمیمات که بگدریم، جلسه اخیر کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی، ایستگاه تعدیل این عوارض بود.
 
در این جلسه که با حضور مسئولان و نمایندگان فعالان این حوزه برگزار شد، عوارض صادراتی کنسانتره مس ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد و از ۱۰ به ۵ درصد رسید.
 
کاهش عوارض صادراتی سنگ کروم از ۵۰ درصد نیز بیشتر بود و از ۲۵ به ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد اما عوارض صادراتی کنسانتره سرب کمتر از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرد.
 
عوارض صادراتی کنسانتره سرب که ۲۰ درصد تعیین شده بود در تصمیمات جدید به ۱۲ درصد کاهش پیدا کرد و در واقع ۸ درصد کاهش پیدا کرد.
 
*** کاهش و افزایش عوارض صادراتی برای تنظیم بازار داخلی و صادراتی/ دو شرط مهم برای ادامه صادرات
 
در پایان می‌توان گفت، مسئولان مربوطه در آخرین جلسه کارگروه هماهنگی سیاست‌های صادراتی تلاش کردند تا از طرفی با وضع عوارض ۱۰ درصدی برای صادرات آهن اسفنجی و از طرف دیگر با کاهش حدود ۵۰ درصدی عوارض صادراتی کنسانتره مس، سنگ کروم و کنسانتره سرب، از طرفی مشکلات واحدهای تولیدی داخل به مواد معدنی مورد نیاز را رفع کنند و از طرف دیگر صادرکنندگان را در حفظ بازارهای صادراتی خود که براحتی نیز بدست نیامدند، یاری کنند.
 
البته صادرکنندگان مواد معدنی باید بدانند اگر دو نکته را رعایت نکنند باز با محدودیت صادرات روبرو خواهند شد،
 
اول رعایت کف عرضه به بورس
 
دوم بازگرداندن حداقل ۵۰ درصد از ارز صادراتی به چرخه اقتصادی کشور.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری صنایع    ،تاریخ انتشار:  2 دی   1398،کدخبر:  152562 ،www.sanayepress.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
0
0
آهن در بازار بورس هم چندان سود آوری نداشته
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین