پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۴۷۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
در حال حاضر منطقه در یک حالت ملتهب به سر می‌برد که منتظر است ببیند واکنش آمریکا چه خواهد بود، در حال حاضر هر امکانی وجود دارد که فضا به هر طرفی برود، اما این وضعیت تعلیق کوتاه مدت خواهد بود و به زودی تکلیف خیلی از مسائل در منطقه روشن خواهد شد.

شعارسال: بعد از پنچ روز ایران انتقام سخت خود از آمریکا را گرفت. حال قرار است برای پاسخ به این حملات ترامپ تا ساعتی دیگر سخنرانی کند.
 در این راستا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد: بامداد امروز رزمندگان شجاع نیروی هوافضای سپاه در عملیاتی موفق به نام عملیات شهید سلیمانی با رمز «یا زهرا (س)» با شلیک ده‌ها فروند موشک زمین به زمین، پایگاه هوایی اشغالی ارتش تروریستی و متجاوز آمریکا موسوم به «عین الاسد» را در هم کوبیدند.

از سوی دیگر پنتاگون نیز اعلام کرد: ایران بیش از ۱۲ موشک به سمت نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف در عراق شلیک کرد. روشن است که این موشک‌ها از ایران شلیک شده و دستکم دو پایگاه میزبان نیرو‌های آمریکایی در الأسد و اربیل را هدف قرار داده است. در حال کار بر روی ارزیابی اولیه خسارت هستیم.
در گزارش زیر نظرات کارشناسان داخلی و خارجی درباره ابعاد حمله موشکی سپاه و پاسخ احتمالی آمریکا آمده است:

بیگدلی: شرایط پیش رو بستگی به میزان تلفات حمله موشکی ایران و واکنش آمریکا به آن دارد
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۷:۱۱

علی بیگدلی استاد دانشگاه تحلیلگر مسائل بین الملل درباره حمله سپاه پاسداران به مواضع آمریکا در عراق به فرارو گفت: «این اقدام توانست مقداری زیادی التهاب جامعه را کاهش داد و جامعه را مقداری راضی کند. این اقدام بسیار موثر بود. اگر چه رهبر انقلاب هم فرمودند که این همه کار نیست. ممکن است منظور ایشان اقدامات سیاسی باشد و یا شاید هم اقدامات نظامی تداوم داشته باشد که این بستگی به واکنش امریکا دارد.»

او افزود: «واکنش آمریکا هم بستگی به این دارد که چه اتفاقی در حملات رخ داده است. اگر آنگونه که رسانه‌های ایران می‌گویند تعداد زیادی کشته و زخمی شده اند، ممکن است آمریکا پاسخ دهد، اما اگر کسی کشته نشده باشد، ممکن است آمریکا واکنش نظامی نشان ندهد. به هر صورت باید منتظر واکنش مقامات آمریکایی در ساعات آینده بود.»

بیگدلی تاکید کرد: "تا الان وضعیت خوب بوده است و امیدواریم که تنش‌ها ادامه پیدا نکند و آمریکا هم سر عقل بیاید و دست به اقدام متقابل نزند. البته این بستگی به اتفقات رخداده در حملات دارد. اگر خونی ریخته نشده باشد احتمال واکنش آمریکا کاهش می‌یابد. با این حال با تامل بیشتری در این باره صحبت کرد تا واکنش‌ها را دید."
ابوالفتح: باید منتظر واکنش آمریکا بود
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۷:۱۱

امیرعلی ابوالفتح تحلیلگر مسائل آمریکا نیز درباره واکنش احتمالی ایالات متحده به فرارو گفت: "باید منتظر آغاز روز کاری در آمریکا و موضع گیری مقامات این کشور بود."

او درباره واکنش‌ها در آمریکا گفت: "واکنش‌ها طبیعی بود، جمهوری خواهان انتقاد کردند و اقدام ایران را محکوم کردند. دموکرات‌ها تقریبا همگی ابراز نگرانی کردند که این حوادث آمریکا را وارد جنگ کند برخی جمهوری خواهان موضع معتدل‌تری گرفتند نه از این جهت که اعمال ایران را تائید کنند، آن‌ها نگران این هستند که ادامه منازعه به جنگی تمام عیار بدل شود."
قدیری ابیانه: آمریکا حماقت کند، مراکز نفتی متحدانش را تخریب می‌کنیم
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۷:۱۰

«محمد حسن قدیری ابیانه»، سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت و گو با خبرنگار برنا، با اشاره به قاطعیت ایران در پاسخ سخت و سریع به آمریکا تاکید کرد: آمریکایی‌ها باید منطقه را ترک کنند.

او پاسخ قاطعانه و انتقام ایران را نقطه عطفی در تاریخ جهان دانست و افزود: پس از این، کشورهای منطقه به تلاش زیادی برای ممانعت از اقدامات آمریکا علیه ایران خواهند‌ پرداخت تا واشنگتن دست به اقدام جنگی نزند، چرا که می‌دانند در این صورت تمام منابع آن‌ها مورد هجوم ایران قرار خواهد گرفت، اتفاقی که از سوی آن‌ها قابل تحمل نیست.
یک تحلیلگر آمریکایی: فکر می کنم در حال حاضر، اینها مقدمات جنگ هستند
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۴۸



"هری کازیانیس" مدیر مطالعات دفاعی مرکز منافع ملی در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی آمریکا درباره حمله موشکی ایران به پایگاه نظامی آمریکا در عراق گفت: "فکر می کنم در حال حاضر، اینها مقدمات جنگ هستند و به عقیده من اکنون سوال واقعی این است که دولت ترامپ چه واکنشی به این حملات نشان می دهد؟

کازیانیس در پاسخ به پرسش خود اضافه کرد: "دو حرکت احتمالی از طرف دولت ترامپ پیش بینی می شود؛

نخست آنکه دولت ترامپ می تواند به پایگاه هایی که این موشک ها را پرتاب کرده اند، حمله کند و احتمال دیگر آن است از حمله موشکی ایران به عنوان بهانه ای برای یک حمله نظامی راهبردی بزرگ به ایران استفاده کند. چنین حمله ای می تواند تمام تاسیسات هسته ای ایران، تاسیسات موشکی، تاسیسات تولید موشک و پایگاههای اصلی را از میان ببرد".

این تحلیلگر آمریکایی افزود: "فکر نمی کنم ایالات متحده آمریکا بتواند گزینه دوم را در خاورمیانه انتخاب کند زیرا آماده سازی برای چنین حمله ای دستکم چند هفته طول می کشد و همین امر به ایران زمان لازم برای حملات پیشگیرانه را می دهد".

وی همچنین بزرگترین نگرانی در شرایط کنونی را نبود هیچ نشانه ای از کاهش تنش و فضا برای دیپلماسی دانست.
حاجی‌صادقی: هیچ آمریکایی از امروز در منطقه امنیت ندارد‌
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۱۶

حجت‌الاسلام والمسلمین حاجی‌صادقی: هیچ آمریکایی از امروز در منطقه امنیت ندارد‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح امروز در آئین یادبود سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید سرتیپ پورجعفری که با حضور خانواده‌های معظم این دو شهید بزرگوار در مصلی بزرگ امام علی(ع) کرمان برگزار شد، گفت: ترامپ بیشترین ظلم را به مردم خود کرده و به حیثیت آمریکا ضربه زد عنوان کرد: امروز هیچ آمریکایی در منطقه خاورمیانه امنیت ندارد.
سردار سنایی راد: انتظار می‌رود آمریکایی ها دست به حماقتی نزنند
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۶:۱۵



سردار رسول سنایی راد، معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا با اشاره به حملات موشکی ایران به یکی از پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا در عراق، به ایسنا گفت: اگر آمریکایی‌ها واکنش احمقانه‌ای نشان دهند حتما سناریوهای دیگری اجرا خواهد شد و همانطور که در اطلاعیه سپاه آمده، ما سرنوشت اسرائیل را از آمریکایی‌ها جدا نمیدانیم؛ بنابراین انتظار می‌رود دست به حماقتی نزنند و الا همین سرنوشتی که برای تروریستهای آمریکایی رقم خورد، برای رفقای صهیونیستی شان هم قابل تصور است.

سردار سنایی راد تصریح کرد: این مرحله از انتقام جمهوری اسلامی ایران معطوف به عوامل میدانی جنایت بزرگ به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی و هم‌رزمانش بود و اگرآمریکایی‌ها بخواهند واکنشی نشان دهند، انتقام احتمالا به سمت آمران کثیف این جنایت هم کشیده خواهد شد.

وی در ادامه درباره هشدار ایران به کشورهای منطقه درخصوص همکاری با آمریکایی‌ها در زمینه اجرا سیاستت‌های‌شان علیه ایران با تاکید بر اینکه ما به دنبال امنیت منطقه هستیم، اظهار کرد: این کشورهای منطقه هستند که باید در جوار ما زندگی کنند و بعید است که امنیت خود را فدای آمریکایی‌ها بکنند که مجبور به کوچ از منطقه خواهند شد.
شفیعی: به نظر می‌آید که ایران و آمریکا وارد یک درگیری با هزینه بالا نشوند
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۵۲

شفیعی: به نظر می‌آید که ایران و آمریکا به این سمت حرکت کنند که وارد یک درگیری با هزینه بالا نشوند.

دکتر نوذر شفیعی، تحلیلگر مسائل بین الملل و استاد دانشگاه در گفتگو با فرارو گفت: "سه گزینه پیش روی آمریکایی‌ها قرار دارد: در گزینه اول، واکنش آمریکایی‌ها بستگی به این دارد که خسارتی که در نتیجه حملات موشکی ایران به آمریکا واردشده، چه اندازه ارزیابی شود.در این گزینه چنانچه تلفات آمریکا بیش از حد ارزیابی شود، احتمال واکنش ایالات متحده وجود دارد.

در گزینه دوم، شاید برداشت ایران و آمریکا این باشد که این واکنش‌ها علیه یکدیگر کفایت می‌کند. گزینه سوم این است که آمریکا این گونه قلمداد کند که به اعتبارش لطمه خورده، چون خودش را یک ابرقدرت تلقی می‌کند واز طرف دیگر ترامپ هم در معرض استیضاح قرار داشته و این موضوع هم بر مشکلات او بیش از پیش می‌افزاید. در چنین حالتی آمریکایی‌ها هم ممکن است که صرف نظر از کمیت و کیفیت آن، واکنش نشان دهند.

وی اضافه کرد: "ولی به نظر می‌آید که ایران و آمریکا به این سمت حرکت کنند که وارد یک درگیری با هزینه بالا نشوند. یعنی هر موضوعی اگر مدیریت شده نباشد ممکن است هزینه‌هایی بیش از آنکه یک کشور متصور است به آن وارد شود. "
امیر پوردستان: پاسخ‌ به آمریکا در صورت تداوم شرارت‌ها ادامه خواهد داشت
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۴۶

امیر پوردستان: پاسخ‌ به آمریکا در صورت تداوم شرارت‌ها ادامه خواهد داشت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، امیر سرتیپ «احمدرضا پوردستان» روز چهارشنبه درخصوص حمله موشکی ایران به پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق اظهار داشت: این حمله پاسخی بود به اعمال آمریکا؛ آمریکایی که ناجوانمردانه سردار سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را ترور کرده بود.

وی با بیان اینکه قدرت و اقتدار ایران در سطح بالایی قرار دارد، افزود: ایران از همان ابتدا اعلام کرد که پاسخ این اقدام تروریستی را خواهد داد و این کار عملی شد و پاسخی کوبنده به تروریست‌های آمریکایی‌ داده شد.

رییس مرکز مطالعات راهبردی ارتش خاطرنشان کرد: این پاسخ یکی از پاسخ‌ها به گستاخی‌ آمریکاست و در صورت تداوم شرارت آنها، پاسخ‌های کوبنده‌تر ادامه خواهد داشت.
پروفسور ماروین زونیس: ایران و آمریکا به دنبال تنش بیشتر نیستند
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۳۷

پروفسور «ماروین زونیس» استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با ایلنا: حس کمی خوش‌بینانه من این است که ترامپ به حملات علیه تجهیزات آمریکا، ممکن است هیچ واکنش جدی نشان ندهد. اعتقاد دارم که نه ترامپ و نه ایران به دنبال تنش بیشتر نیستند.

استاد دانشگاه شیکاگو در ادامه در مورد اظهارات متناقض ترامپ در مورد تمایل برای درگیری با ایران گفت: او حساسیت استراتژیکی ندارد و متفکر بسیار ضعیفی است.
مطهرنیا: حمله به پایگاه الاسد نمی‌تواند پایان این جنگ محدود را رقم بزند
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۵:۰۴

دکتر مهدی مطهرنیا تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره رفتار آمریکا پس از اقدام ایران، به فرارو گفت: " اکنون بین ایران و آمریکا جنگ محدود در جریان است. تمام نشانگان مبنی بر اینکه هر دو کشور وارد وضعیت جنگی درآمده به نمایش درآمده است."

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه اذعان داشت: "به نظر می‌رسد که حمله به پایگاه الاسد نمی‌تواند پایانی بر این جنگ محدود را رقم بزند. باید پیامد‌های این ضربه را در چارچوب محوریت کشته شدن آمریکایی‌ها در منطقه مورد توجه قرار داد. اخبار و اطلاعات کاملا روشن نیست. شایعه‌های فراوانی وجود دارد. هنوز به شکل رسمی کشته شدن امریکایی‌ها در این عملیات از منابع مستقل مورد تایید یا تکذیب قرار نگرفته است."

اگر این حمله منجر به کشته شدن آمریکایی‌ها در منطقه شود. باید گفت که ضربه دیگر آمریکا به عنوان ضربه تقابلی احتمال بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد. از یک طرف ترامپ اکنون در ایالات متحده آمریکا به دلیل آغاز انتخابات و مسئله استیضاحش تحت فشار دموکرات‌ها قرار دارد. "

وی ادامه داد: " اما راه گریز از این فشار برای ترامپ، چیزی جز ورود به یک جنگ گسترده‌تر از جنگ محدود نخواهد بود. از طرف دیگر باید بر این قضایا پافشاری کرد که در ایران هم به نوعی شاهد یک واگرایی ملی به دلیل واقعه اخیر بودیم. "

وی اضافه کرد: "اما تمام نشانگان نشان دهنده این است که وضعیت کنونی دیگر نمی‌تواند به وضعیت قبل از مسئله جنگ محدود میان ایران و آمریکا برگردد. جنگ اقصادی به همراه جنگ دیپلماسی که میان ایران آمریکا بود با یکدیگر تلفیق شده و اکنون وارد جنگ نظامی شده است."

این تحلیگر مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: "این رودررویی نظامی دیر یا زود می‌تواند خود را گسترده‌تر به نمایش بگذارد. مگر اینکه نوعی خردورزی و نوعی شجاعت میان واشنگتن و تهران ظهور کند و از گسترش این جنگ محدود به جنگ فراگیرتر جلوگیری نماید."


حسین شیخ‌الاسلام: انتقام ما باید مستمر باشد تا منجر به خروج آمریکا از منطقه شود
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۵۲

حسین شیخ‌الاسلام: انتقام ما باید مستمر باشد تا منجر به خروج آمریکا از منطقه شود

حسین شیخ‌الاسلام، مشاور وزیر امور خارجه و معاون امور بین‌الملل مجمع تقریب مذاهب اسلامی در گفتگو با ایرنا پلاس گفت: مسلماً خروج آمریکا از این منطقه می‌تواند بهترین دستاورد ما از انتقام سخت باشد و هر کاری که می‌کنیم باید برای این هدف باشد و انتقام ما باید مستمر باشد و این‌گونه نباشد که یک دفعه بزنیم و تمام شود تا منجر به خروج آمریکا از منطقه شود.
آشنا: هر نوع حمله نظامی آمریکا با جنگ تمام عیار در منطقه روبرو خواهد شد
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۴:۳۶

حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در توییتر نوشت: هر نوع حمله نظامی آمریکا با جنگ تمام عیار در منطقه روبرو خواهد شد. البته سعودی‌ها می‌توانند رویکرد متفاوتی اتخاذ کنند. آنها می‌توانند در صلح کامل باشند.
امیر حاتمی: اقدامات بعدی ایران متناسب با رفتار آمریکایی‌هاست
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۵۳

امیر سرتیپ امیر حاتمی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تلفات حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد و احتمال استمرار این حملات اظهار داشت: آنها آمادگی‌هایی را کسب کرده بودند. البته آمادگی آنها منجر به این نشد که بتوانند از اصابت موشک جلوگیری کنند. اما حتما تمهیداتی را برای جلوگیری از تلفات انجام داده بودند. باید زمان داشته باشیم تا ببینیم که چه اتفاقی در آنجا افتاده است.

وی خاطرنشان کرد: اقدام بعدی ما نیز قاعدتا متناسب با اقداماتی خواهد بود که آمریکایی‌ها انجام بدهند. اقدامات ما حتما استمرار پیدا خواهد کرد.
سردار نیلفروشان: پاسخ بعدی ما بسیار سهمگین و دردناک و کوبنده و پشیمان کننده خواهد بود.
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۵۳

سردار نیلفروشان: پاسخ بعدی ما بسیار سهمگین و دردناک و کوبنده و پشیمان کننده خواهد بود.

سردار عباس نیلفروشان معاون عملیات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: ما امروز در آمادگی صددرصد هستیم و هرگونه حرکت را رصد می‌کنیم. چنانچه دشمن قصد شرارت داشته باشد پاسخ بعدی ما بسیار سهمگین و دردناک و کوبنده و پشیمان کننده خواهد بود. دشمن می‌داند که ما در وعده صادق هستیم همان‌طور که پاسخ ضربه اول را دادیم.

وی با بیان اینکه "ما قصد راه‌اندازی جنگ تمام‌عیار نداریم"، گفت: با این حال آماده صددرصدی دفاع از آرمانهای انقلاب هستیم و چنانچه دشمن دست از پا خطا کند تا حد بازدارندگی که شأن ملت ایران است حرف آخر را می‌زنیم. دشمن باید بداند بازدارندگی حق مسلم ما است و ما شروع کننده نبوده‌ایم. ما مدافعیم و بنابراین برای جبران هرگونه ضربه‌ای تا حد بازدارندگی که در شأن ملت انقلابی ایران است ایستاده‌ایم و در صورت ادامه شرارت آمریکا پاسخ ما تا رسیدن به موازنه در شأن ملت ایران ادامه خواهد داشت.
واعظی: اگر آمریکایی‌ها دوباره بخواهند حمله کنند، تردیدی نیست که ایران اقدام متقابل انجام می‌دهد و آنرا بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت.
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۲۶



محمود واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت و در جمع خبرنگاران با تسلیت جانباختن شماری از هموطنان در حادثه روز گذشته در کرمان و همچنین سانحه صبح امروز سقوط هواپیما در خلج‌آباد شهریار، به عملیات سپاه پاسداران به پایگاه هوایی آمریکا در عراق اشاره کرد و گفت: از ابتدا اعلام کردیم این کار (ترور سردار سلیمانی) بدون پاسخ نمی‌ماند و قطعا انتقام گرفته خواهد شد. همان‌طور که نظام، دولت و مردم وعده کرده بودند این کار انجام شد و اقدام بسیار مهمی بود.



وی اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید بدانند که با ترور شهید سلیمانی، از خط قرمز ایران خارج شدند و باید هزینه بسیار سنگینی را بدهند.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه اگر آمریکا بخواهد به حمله موشکی سپاه پاسداران در هدف قرار دادن پایگاه‌های نظامی واکنش نشان بدهد، پاسخ جدید ایران در چه سطحی خواهد بود، تصریح کرد: معمولا پاسخ‌ها به شکلی است که نباید کاملا روشن باشد تا طرف مقابل آمادگی کامل را پیدا کند. اگر آمریکایی‌ها دوباره بخواهند حمله کنند، تردیدی نیست که ایران اقدام متقابل انجام می‌دهد و آنرا بی‌پاسخ نخواهیم گذاشت.
محسن رضایی: اگر آمریکایی‌ها کوچکترین خطایی انجام دهند خودشان خواهند دید که فوران خشم و غضب نیروهای انقلاب چگونه خواهد بود.
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۰۳


به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، صبح روز چهارشنبه ساعاتی پس از پاسخ سپاه پاسداران علیه نیروهای تروریست آمریکا گفت: انتقام سخت برادران عزیز سپاه را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری و ملت شریف و داغدیده در شهادت سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی تبریک عرض می‌کنم.

سرلشکر پاسدار رضایی درباره ادامه دار بودن عملیات انتقام از طرف ایران و سوی محور مقاومت گفت: ما منتظر عکس‌العمل می مانیم. با آماده باش کامل نیروها، با انگشت هایی که روی ماشه است اوضاع را رصد می کنیم.

وی بیان کرد:‌ اگر آمریکایی‌ها کوچکترین خطایی انجام دهند خودشان خواهند دید که فوران خشم و غضب نیروهای انقلاب چگونه خواهد بود. به رؤسای کشورهای منطقه اعلان می‌کنیم که فکر نکنید شما می‌توانید پایگاه های آنها را در آنجا نگه دارید و آنها می‌توانند از پایگاه‌هایی که در خاک شما دارند پرواز کنند و آسیبی به ایران وارد کنند و به خاطر اینکه شما همسایه ما هستید، ما دست روی دست بگذاریم.

فرمانده سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس تصریح کرد:‌ما هیچ خط قرمزی مقابل خودمان نداریم. سعی کنید که از پرواز های این‌ها جلوگیری نمایید و بیرون‌شان کنید و گرنه ما تلافی خواهیم کرد و تلافی ما هم بسیار سخت خواهد بود. مقصر این وضعیت شما خواهید بود و ما تقصیری نخواهیم داشت.
سرلشکر باقری: هرگونه شرارت جدید آمریکا پاسخ کوبنده‌تری دارد
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۳:۰۰



به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری فارس، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی در پی عملیات مقتدرانه شب گذشته دلاورمردان نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، به سردمداران کج فهم رژیم تروریستی ایالات متحده آمریکا هشدار داد: عملیات غرورآفرین شب گذشته تنها بیانگر گوشه‌ای از توانمندی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و در پاسخ به اقدام تروریستی رژیم آمریکا در به شهادت رساندن شهید بزرگوار سردار سپهبد پاسدار قاسم سلیمانی است و از این پس هرگونه شرارت جدید آمریکا با پاسخی قوی تر، کوبنده تر و با وسعت بیشتر مواجه خواهد شد.

سرلشکر باقری تاکید کرد: اینک وقت آن رسیده است تا سردمداران شرور ایالات متحده با درک توانمندی جمهوری اسلامی ایران در گستره‌ی وسیعی از جغرافیای جهان، روشی اصولی را اتخاذ کرده و هر چه سریعتر نیروهای ارتش تروریستی خود را از منطقه خارج کنند.
ایزدی: اگر آمریکا در پاسخ به سیلی دیشب اقدامی کند ما پاسخ کوبنده‌تری خواهیم داد
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۵۳



فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس درباره پاسخ ایران به اقدام جنایتکارانه آمریکا گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی و اقدام جنایتکارانه آمریکا اتفاقی که رخ داد این بود که در همان ابتدا یک عده از ترامپ انتقاد کردند و اقدامی که ترامپ انجام داده بود را در نهایت به ضرر آمریکا تفسیر کردند.

ایزدی یادآور شد: وقتی عملیات دیشب انجام شد و سیلی جمهوری اسلامی ایران به آمریکایی‌ها زده شد شکست آمریکا به صورت خیلی جدی تر نمایان شد.

وی تصریح کرد: ترامپ گفته بود اگر ایران پایگاه‌های آمریکایی را هدف قرار دهد آنها هم چندین نقطه ایران را هدف قرار می‌دهند، ایران الان دقیقا همان کاری را کرد که ترامپ گفته بود، یعنی گفت اگر آمریکا در پاسخ به سیلی دیشب اقدامی کند ما پاسخ کوبنده‌تری خواهیم داد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قاعدتاً ما نباید شاهد اقدامی از سوی آمریکایی ها باشیم. البته آمریکایی‌ها با شهادت سردار سلیمانی نشان دادند بسیار جنایتکار هستند ولی اگر ما پاسخی نمی‌دادیم قطعاً جریان جنگ طلب شهادت سردار سلیمانی را به عنوان امتحان می‌دید.

وی گفت: آنها منتظر بودند ببینند ایران چه کاری می‌کند اگر اقدامی از سوی ایران نمی شد قطعاً به داخل ایران هم حمله می‌کردند و احساس می‌کردند ایران ضعیف شده چون می‌گفتند وقتی سردار ارشد ایران را هدف قرار دادیم اتفاق خاصی نیفتاد و اگر داخل ایران را هدف قرار دهیم اتفاقی نخواهد افتاد.
هانی زاده: اگر آمریکا حماقت کند، پاسخ سختی خواهد گرفت
۱۸ دی ۱۳۹۸ ۱۲:۴۲


حسن هانی زاده کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه ایران با پاسخ قاطع خود انتقام سختی از آمریکا گرفت، اظهار داشت: بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد ایران حق قانونی داشته تا به حمله آمریکا جواب بدهد، از سوی دیگر دو ملت ایران و عراق نیز در تشییع سرداران شهید قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس نشان دادند که خواستار پاسخ قاطعی بودند.

وی افزود: این شهادت باعث وحدت و همگرایی دو ملت شد و همگان خواستار پاسخ کوبنده‌ای به این جنایت آمریکایی شدند، بنابراین این انتقام از سوی ایران گرفته شد، حال اگر آمریکا و ترامپ عاقل باشند، پاسخی نخواهند داد، اما اگر پاسخ شتاب زده‌ای از سوی آمریکا سر بزند، ایران نیز تمام پایگاه‌های آمریکایی‌ها در منطقه را خواهد زد.

هانی‌زاده گفت: باید دید واکنش ترامپ به این واکنش چیست، اگر آن‌ها عاقل باشند، از پاسخ به ایران اجتناب می‌کنند، زیرا که اگر پاسخ احمقانه‌ای به ایران بدهند، یک جنگ ویرانگیر و فرسایشی در کل منطقه خاورمیانه شکل می‌گیرد که هیچ یک از کشور‌های عرب منطقه نیز از آن جان سالم به در نخواهند برد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی فرارو ، تاریخ انتشار: 18 دی 1398 ، کدخبر:   424503 ، www.fararu.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین