پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۴۹۲۱
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۶
نهادهای حقوق‌بشری و کانون‌های وکلا در سراسر کشور می‌توانند برای استیفای حق سلامت شهروندان از وجاهت مدنی خود بهره گرفته و برای افکار عمومی دنیا و مجامع بین‌المللی روشنگری کنند. حق حیات و سلامت شهروندان در معرض خطر است.
شعارسال:
‌1. به‌تازگی، هیئت‌رئیسه مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی ایران و انجمن داروسازان كشور در جلسه مشترکی با هیئت‌مدیره کانون وکلای دادگستری، سوگمندانه از عوارض ناشی از تحریم بر ‌حق سلامت شهروندان گفتند و خواستار همکاری نهادهای مدنی مستقل برای ابراز این ظلم حقوق‌بشری به مجامع بین‌المللی شدند. مستندات فراوانی ارائه شد که حاکی از شمشیر آهیخته تحریم‌ در کمین‌گاه سلامت ایرانیان ارزیابی و خسارات جبران‌ناپذیری تحمیل کرده است.

2. پیامدهای تحريم و آثار حقوق‌بشري آن در حوزه سلامت و نارسایی‌های دارويي یک اعلام جنگ در مصاف حق حیات شهروندان است. نمایندگان جامعه پزشکان کشور گزارشی از مصادیق نقض حقوق بشر به واسطه اعمال تحریم‌ها در حوزه خدمات سلامت از‌جمله نارسایی مواد اوليه صنایع دارویی و تبعات زیان‌بار دسترسی‌نداشتن به برخی داروها به‌ویژه برای بيماران خاص و كودكان و افراد سالمند ارائه کردند؛ صدایی که باید شنیده شود و واکنش داشته باشد.
3. پیامدهای قطع ارتباط با سیستم مالی بین‌المللی و تبعات نبود امکان واردات داروهای بیماران خاص و اختلال دسترسی کالاهای درمانی فوریتی و بشر‌دوستانه و نبود امکان خرید برخی تجهیزات پزشکی و عوارض قطع روابط بانکی در حوزه خدمات درمانی موضوعی است که باید ضمن طرح آن با افکار عمومی، تحریم‌گران را به چالش کشانده و مطالبه حق حیات ایرانیان را با صدای رسا فریاد زد.
4. در این روند مستندسازی عوارض تحریمی ناقض حقوق بشر و حق سلامت و بهداشت شهروندان و ارائه آن به مجامع بین‌المللی جهانی حقوق‌بشری و سازمان بهداشت جهانی و گزارشگران تحریم سازمان ملل و کانون بین‌المللی وکلا IBA و نیز نهادها و فعالان حقوق بشر در جهان ضرورت دارد. تنویر افکار عمومی و بین‌المللی و ایجاد یک اجماع جهانی به منظور مقابله با قتل خاموش شهروندان به دلیل اعمال تحریم یک رسالت مدنی است.
5. گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر بارها عباراتی مانند این گفته: «...تحریم‌های بین‌المللی باید هدفی قانونی داشته، متناسب باشند و نباید به حقوق شهروندان عادی آسیب برسانند. نکاتی که هیچ‌یک درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران رعایت نشده‌اند. این تحریم‌های ناعادلانه و مضر، در حال تخریب اقتصاد و واحد پولی ایران بوده و میلیون‌ها ایرانی را به وادی فقر خواهد کشاند...». این موضع‌گیری روشن می‌کند که وجدان عمومی جهانی ادراک واقع‌بینانه‌ای از پیامدهای تحریم دارد و به نظر باید از فرصت و وجاهت جامعه مدنی مستقل برای تبیین شفاف پیامدهای ناقض حقوق بشر تحریم به نحو حسن استفاده کرد.
6. از‌آنجا‌که ساختار فعلی تحریم‌ها غیر‌شفاف بوده و واردات کالاهای فوریتی و ضروری بشردوستانه را برای ایران ناممکن می‌‌کند، این ابهام منجر به مرگ‌ خاموش بیماران به دلیل کمبود دارو در بیمارستان‌ها شده و با اعمال تحریم‌های ثانویه، همه شرکت‌ها و بانک‌ها را از معامله با شرکت‌های ایرانی می‌ترسانند و استثنائی برای ‏دارو و تجهیزات پزشکی نیز وجود ندارد. تبعات این اقدام غیر‌انسانی، عوارض کمبود تجهیزات و داروهای شیمی‌درمانی و... است.
7. ایجاد هم‌گرایی عمومی و حکمرانی همکارانه مدنی به منظور افشای پیامدهای تحریم بر حق سلامت و بهداشت شهروندان از منظر حقوقی و پزشکی و اشتراک دغدغه‌های پاسداران حق سلامت و حق دفاع شهروندان با رویکرد غیر‌سیاسی و صرفا مدنی ناظر بر خیر عمومی و استیفای حقوق سلامت و بهداشت شهروندان ضروری است و نهادهای حقوق‌بشری و کانون‌های وکلا در سراسر کشور می‌توانند برای استیفای حق سلامت شهروندان از وجاهت مدنی خود بهره گرفته و برای افکار عمومی دنیا و مجامع بین‌المللی روشنگری کنند. حق حیات و سلامت شهروندان در معرض خطر است. آن را جدی بگیریم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از سایت روزنامه شرق ، تاریخ انتشار: 21 دی 1398 ، کد خبر: 256788 ، www.sharghdaily.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین