پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۳۶۷۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
ممانعت از انتقال تجهیزات پزشکی و دارویی از سوئد و کره‌جنوبی به ایران در هفته اخیر نمونه‌ای از جنایت و قانون‌شکنی آمریکایی‌هاست

شعار سال : حتی برای کسانی که از بهره هوشی پایینی برخوردارند محرز شده که آمریکا با وجود انکارهای متعدد، راه انتقال داروهای خاص به ایران را بسته و هیچ ارزشی برای جان بیماران کشور قائل نیست.

 آمریکایی‌ها بارها اعلام کرده‌اند غذا و دارو را تحریم نکرده‌اند اما حقیقت چیز دیگری است؛ بیماران خاص ایرانی به علت تحریم‌های ظالمانه، غیرقانونی و ضدبشری آمریکا پرپر می‌شوند و کشورهای غربی نظاره‌گر این ترور پزشکی هستند و برای حل این بحران کاری نمی‌کنند. قطعا تحریم دارویی، ایران را به سمت خودکفایی خواهد کشاند اما نمی‌توان از این جنایت آمریکایی‌ها گذشت.
در این باره سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره تاثیر تحریم دارو توسط آمریکا بر روند درمان بیماران کشور، گفت: اقدام ناجوانمردانه دشمنان بویژه آمریکا در تحریم مستقیم و غیرمستقیم غذا و دارو علیه کشورمان عملا نقض قانون حقوق بشر را آشکار کرده است که البته این اقدام ضد بشری با توجه به توانمندی‌های داخل در تولید و تامین دارو، نتوانسته خلل آنچنانی بر روند درمان بیماران کشورمان ایجاد کند.
کیانوش جهانپور به پتانسیل و توان تخصصی بالای کشور در تولید انواع دارو و تجهیزات پزشکی اشاره کرد و افزود: بهره‌گیری از توان تخصصی ساخت داروهای کیفی در کنار رصد بازار دارویی جدید و کمیاب، ایران را در زمره معدود کشورهای تولید‌کننده دارو قرار داده است تا جایی که اکنون 97 درصد داروهای مورد نیاز بیماران در داخل تولید می‌شود.
وی ایران را رکورددار مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه بویژه تحریم ضدبشری دارویی توسط آمریکا و غرب دانست و افزود: هر چند آمریکا محدودیت‌های شدیدی را برای دست نیافتن ایران به دارو و تجهیزات پزشکی ایجاد کرده است اما این به معنای آن نیست که چنین اقدام ناجوانمردانه‌ای تهدید‌کننده سلامت جامعه و درمان بیماران شود، زیرا ایران در تولید و تهیه دارو و تجهیزات پزشکی خود را واکسینه کرده است، البته تحریم مشکلاتی را برای تهیه تعداد بسیار کمی از اقلام دارویی بیماران صعب‌العلاج و خاص نظیر MPS  ایجاد کرده که ممانعت از صادرات این نوع داروها و تجهیزات پزشکی از سوی شرکت‌های دارویی سوئدی و کره‌جنوبی در هفته‌های اخیر، نمونه بارز جنایت و قانون‌شکنی بین‌المللی است.
سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در پاسخ به اینکه با توجه به پتانسیل‌های موجود و توان متخصصان داخل در تولید 97 درصدی دارو، فکر می‌کنید چه وقت می‌توانیم در تولید 100 درصدی دارو و تجهیزات پزشکی به خودکفایی کامل برسیم؟ گفت: هرچند تامین 99 درصدی تولید داروهای مورد نیاز مردم و
80 درصدی ساخت تجهیزات پزشکی و مواد اولیه تا پایان دولت دوازدهم هدف‌گذاری شده است اما باید گفت که خودکفایی کامل در بخش دارو برای هیچ کشوری میسر نیست، چرا که با ورود داروهای جدید، تکنولوژی ساخت آن زمان‌بر است و کار تولید در قالب مشابه‌سازی را در زمان کم سخت می‌کند.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با «وطن امروز» تحریم دارویی توسط آمریکا و تاثیر آن بر روند درمان بیماران کشور، گفت: آمریکا با تحریم دارویی ایران، ضدبشری و منفور بودن خود را به جهان نشان داد، غافل از اینکه ایران از سال‌ها پیش اقدامات قابل توجهی را در راستای خودکفایی دارو، مواد اولیه و تجهیزات پزشکی به کار گرفته و در این مسیر به موفقیت‌های خاصی رسیده است.
حسینعلی شهریاری با بیان اینکه خوشبختانه کار مدیریت و رصد تامین دارو و تولید آن در کشور بخوبی انجام شده است، گفت: وزارت بهداشت و درمان باید تمهیدات لازم را بیندیشد تا پزشکان اقدام به نسخه‌پیچی دارو‌هایی که مشابه آن در داخل وجود دارد، نکنند، چرا که بیماران و خانواده آنها با مشاهده داروهای خارجی نسخه شده توسط پزشکان و کمبود آن در کشور، دچار یاس و ناامیدی می‌شوند، در حالی که خیلی از این داروها در ایران وجود دارد.
وی افزود: برخی داروها در کشور بسیار گران و کمیاب است، در چنین شرایطی وزارت بهداشت باید در این مواقع حمایت‌های لازم را از نیازمندان به چنین داروهایی به عمل آورد، هر چند مشکل محدودیت‌های مالی نیز وجود دارد. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی توجه به سلامت و درمان را  از هر چیزی مهم‌تر دانست و گفت: بنابراین سازمان برنامه و بودجه در تامین منابع برای تولید دارو باید حساس باشد و از طرفی وزارت بهداشت به همراه شرکت‌های دانش‌بنیان مسیری را بپیمایند که نتیجه آن به تولید انبوه داورها بویژه داروهای کمیاب ختم شود، چرا که با توجه به افزایش قیمت دلار و محدودیت‌های بین‌المللی تامین برخی داروهای بیماران خاص مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده است.
 
* در بخش دارو و خیلی از تجهیزات پزشکی  خودکفا شده‌ایم
عضو جامعه بسیج پزشکان نیز در همین ارتباط گفت: در بخش دارو و خیلی از تجهیزات پزشکی  خودکفا شده‌ایم و در تلاشیم تا  همچنان مسیر خودکفایی دارو، تجهیزات پزشکی و... را در پیش گیریم. دکترعبدالمجید چراغعلی در گفت‌وگو با «وطن امروز» افزود: پس از جنگ نیروهای بسیجی بهداشت و درمان بخوبی توانسته‌اند در حوزه علمی ورود کنند. به‌طور مثال در بحث داروسازی موفق شده‌ایم تمام داروهای مورد نیاز کشور را بخوبی تامین کنیم. از طرفی با همکاری مراکز دانش‌بنیان سعی بر آن است تا علاوه بر اینکه به آخرین دستاوردهای و پیشرفت‌های علمی برسیم در بخش دارو و خیلی از تجهیزات پزشکی نیز خودکفا شویم. تولید داروهای کمیاب برای بیماران صعب‌العلاج و... اکنون در داخل به همت  نیروهای توانمند داخلی انجام می‌شود و هیچ ابایی در تحریم دارویی از سوی دشمن نداریم. رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم‌پزشکی بقیه‌الله همچنین به دایر کردن این دانشکده اشاره کرد و گفت: بحمدالله نخستین گروه دانش‌آموختگان این دانشکده سال 99 فارغ‌التحصیل خواهند شد. همان‌طور که در بخش نظامی دانشکده دافوس را داریم، در بخش بهداشت و درمان نیز نیازمند دانشکده‌های تخصصی هستیم.
 
* توزیع «انسولین» در ۶۰۰۰ داروخانه منتخب
به دنبال انتشار خبرهایی درباره سهمیه‌بندی انسولین به دلیل کمبود این دارو در کشور، مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: داروی انسولین در ۶۰۰۰ داروخانه منتخب در سراسر کشور توزیع شده و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.
 غلامحسین مهرعلیان ‌با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه کمبودی در زمینه داروی انسولین وجود ندارد، گفت: سازمان غذا و دارو برای نظارت بیشتر بر توزیع و عرضه داروی انسولین، این دارو را در داروخانه‌های منتخب توزیع کرده و به مردم ارائه می‌دهیم.
وی با بیان اینکه بنابراین برای نظارت دقیق‌تر در توزیع و در عین حال دسترسی راحت‌تر بیماران، انسولین را در داروخانه‌های منتخب توزیع کردیم، افزود: بنابراین هیچ‌گونه کمبودی در زمینه داروی انسولین وجود ندارد و سهمیه‌بندی هم در این زمینه انجام نشده است.
مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو تاکید کرد: بنابراین تنها توزیع انسولین محدود شده و در ۶۰۰۰  داروخانه منتخب در سراسر کشور توزیع شده است. سهمیه‌بندی به معنای کمبود است اما ما هیچ کمبودی در این زمینه نداریم. بر این اساس نظارت‌های‌مان را بیشتر و دقیق‌تر کرده‌ایم و این داروخانه‌ها هم پاسخگویی‌شان در برابر جامعه بیشتر می‌شود.
مهرعلیان درباره میزان ذخایر داروی انسولین در کشور نیز گفت: با توجه به اینکه اخیرا یکسری از داروهای انسولین را توزیع کرده‌ایم، تا آخر بهمن‌ماه کفایت می‌کند. در عین حال برای بعد از آن هم در گمرک و انبارهای‌مان به اندازه کافی انسولین ذخیره داریم و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
مهرعلیان با اشاره به اثرات تحریم و ایجاد مشکلات پیچیده در نقل‌وانتقال منابع مالی برای تأمین داروی بیماران MPS، گفت: به تبع اعمال تحریم‌های ظالمانه آمریکا، تأمین دارو از شرکت‌های آمریکایی و کره‌ای برای این بیماران با مشکل جدی مواجه شده است.
وی با اشاره به تلاش‌های سازمان غذا و دارو برای تأمین داروی بیماران MPS از کانال‌های متعدد، افزود: پیگیری‌های ما در چند ماه اخیر برای نقل و انتقال منابع ارزی و تأمین دارو با مشکل جدی مواجه شده اما به همه بیماران MPS و خانواده‌های آنها قول می‌دهیم با وجود تمام این موانع، داروهای مورد نیاز را در آینده بسیار نزدیک تهیه خواهیم کرد.
 
* نامه وزیر بهداشت به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت
وزیر بهداشت در نامه‌ای به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتقاد از تحریم‌های آمریکا گفت: این تحریم‌ها باعث شده تهیه و واردات دارو و وسایل پزشکی برای شهروندان غیرممکن شود.
به گزارش فارس، سعید نمکی با اشاره به تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در نامه‌ای به «تدروس آدانوم» دبیرکل سازمان جهانی بهداشت اظهار داشت: همان‌طور که مسلماً آگاه هستید، ایرانیان قربانی جنگ اقتصادی هستند که توسط دولت ایالات متحده آمریکا تحمیل شده است.
وی در بخشی از این نامه تاکید کرده است: محدودیت‌های شدید اعمال شده توسط آمریکا تهیه و واردات دارو و وسایل پزشکی را برای شهروندان ما غیرممکن کرده است. در حالی که دولت آمریکا مدعی است تحریم‌های اقتصادی آنان علیه ایران شامل دارو، مواد غذایی و وسایل پزشکی نمی‌شود. اما واشنگتن تقریبا تمام معاملات مالی ایران از طریق سیستم بانکی بین‌المللی را مسدود کرده است.
به گفته نمکی، آمریکا با اعمال قوانین سختگیرانه در حقیقت انجام معاملات بشردوستانه توسط شرکت‌ها را محدود کرده و مانع ورود کالاهایی پزشکی به ایران است.
وزیر بهداشت افزود: به دنبال نامه قبلی من در تاریخ ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) ۲۰۱۹، اوضاع بدتر شده است و ما برای رفع این اوضاع وخیم، مطلقا اقدامی از جامعه بین‌المللی و بویژه هیچ یک از نمایندگان سازمان ملل ندیده‌ایم. بر اساس نامه نمکی به دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، آمریکا با تحریم ایران نه‌تنها متهم به انجام «تروریسم اقتصادی» است، بلکه علیه شهروندان ایرانی دست به ارتکاب جنایت علیه بشریت زده است. وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا یادآور شده: موانع عمده بر واردات مواد غذایی، دارو و وسایل پزشکی و گزینه‌های درمانی موجود برای بیماران ایرانی تأثیر گذاشته است. به طور خاص، من بر تحریم‌های جدید آمریکا علیه داروهای ۳۴۵ بیمار موکوپلی‌ساکاریدوز (MPS) متذکر می‌شوم که 2 شرکت آمریکایی مانع ارسال داروهای این نوع از بیماری به ایران می‌شوند.
به گفته وزیر بهداشت، جمهوری اسلامی ایران همواره بر اساس منافع مشترک و احترام متقابل به دنبال تعامل سازنده و عزتمندانه با جهان بوده است. در مقابل، ایالات متحده بدون توجه به حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل با خروج یکجانبه از توافق هسته‌ای تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اعمال کرده است.
نمکی به دبیرکل سازمان بهداشت جهانی یاد‌آور شد: می‌خواهم به شما اطلاع دهم که صدها کودک ایرانی مبتلا به MPS به دلیل کمبود داروهای فوق در معرض خطر مرگ‌و‌میر و عوارض جانبی قرار گرفته‌اند.
***
[ممانعت از واردات کالاهای پزشکی در صورت وجود کالاهای مشابه آن در داخل]
رئیس سازمان غذا و دارو درباره شرایط ممنوع شدن واردات کالاهای پزشکی که مشابه آنها در داخل تولید می‌شود، توضیحاتی ارائه داد. محمدرضا شانه‌ساز در حاشیه اولین همایش صادرات تجهیزات پزشکی، درباره ممنوعیت واردات اقلام مشابه داخلی در حوزه تجهیزات پزشکی به مهر گفت: در رابطه با تمام کالاهای مرتبط با حوزه سازمان غذا و دارو، در صورتی که تولید‌کننده داخلی بتواند نیاز بازار را تأمین کند، قطعاً ما برای اقلام خارجی مشابه آن، محدودیت واردات قائل خواهیم شد، این یک موضوع کاملاً قانونی است. وی اضافه کرد: البته به طور کلی، یک محصول از زمانی که تاییدیه‌های کیفی را دریافت می‌کند و وارد بازار می‌شود تا زمانی که بتواند از نظر کمی و کیفی، خودش را در بازار ثابت کند، یک بازه زمانی لازم دارد. پس از آن، اگر بتواند جایگاه خودش را میان مصرف‌کنندگان و متخصصان پیدا کند، قطعاً ما برای واردات مشابه خارجی آن، محدودیت‌های جدی وضع خواهیم کرد. رئیس سازمان غذا و دارو درباره بیماران دیابتی و دستگاه‌های تست قند خون ایرانی اظهار داشت: دستگاه تست قند خون تولید داخلی بتازگی در بازار عرضه شده و با توجه به کیفیت قابل دفاعی که دارد و توسط مراجع مختلف تأیید شده، ما منتظر هستیم ببینیم آیا تولیدکنندگان آن می‌توانند از لحاظ کمی بازار را پوشش دهند یا خیر.
وی تاکید کرد: در صورتی که از لحاظ کمی بتوانند نیاز بازار را تأمین کنند و اطمینان کنیم با ایجاد ممنوعیت واردات، کمبودی در بازار رخ نخواهد داد، ما قطعاً بازار را در اختیار آنها قرار خواهیم داد.
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه وطن امروز ، تاریخ انتشار 14 دی 98  ، کد خبر : 214763 ،  vatanemrooz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین