پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۵۹۵۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شناسایی شهرک‌ها و نواحی صنعتی در معرض بحران‌های طبیعی با استفاده از ابزار GIS خبر داد.

شعارسال: محسن صالحی‌نیا با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی برای مدیریت بحران در جنبه‌های پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی، اظهار داشت:

تاریخچه مدیریت بحران‌ها در کشور از منظر حادثه در این سازمان مورد بررسی قرار گرفته و زلزله و سیل به‌عنوان عوامل طبیعی و واحدهای صنعتی پرخطر به‌عنوان عوامل انسان ساخت، مهمترین منشاء امکان وقوع بحران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی شناسایی شده‌اند.

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: اطلاعات تدوین شده منجر به ارائه راهکارهایی برای مقابله با بحران، اعم از تکمیل و به‌روزرسانی چک لیست برنامه‌ریزی برای مدیریت لجستیک در زمان وقوع بحران، بهینه‌سازی ساختمان‌های صنعتی و رعایت اصول ایمنی در ساخت و نظارت بر اجرا، نظارت کامل بر ضوابط ساخت‌و‌ساز واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی در معرض زلزله و همچنین کنترل هرچه بیشتر آئین‌نامه‌های مرتبط با ساخت‌و‌ساز، تمرین و تکرار وضعیت مشابه با زمان وقوع زلزله به‌صورت مانورهای شبیه‌سازی شده، پیشگیری از حوادث احتمالی گاز و برق در زمان وقوع زلزله و تعبیه تجهیزات اتوماتیک قطع کن شده است.

*** تشکیل ستادهای مدیریت بحران در شرکت‌های استانی

وی در ادامه بیان کرد: پیش‌بینی سامانه‌‌های هشدار دهنده، جمع‌آوری آب‌های سطحی و کنترل سیلاب، پیش‌بینی دایک انحرافی و سیلاب‌بند و حمایت از طرح‌های آبخیزداری بالا دست، کنترل واحدهای پرخطر از طریق ظرفیت‌های قانونی پیش‌بینی شده در قانون کار، انجام هماهنگی‌های لازم با مدیریت بحران استان‌ها و پدافند غیرعامل درخصوص واحدهای صنعتی پرخطر به منظور کاهش آسیب‌های وارده، ممیزی ایمنی واحدهای پرخطر و تکرار ارزیابی ریسک برای آن‌ها در بازه‌های زمانی مناسب به‌عنوان بخش دیگری از راهکارهای مدیریت بحران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌توان نام برد.

صالحی‌نیا ضمن تأکید بر تقویت همه ابزارهای موجود و مورد نیاز برای پیشگیری و برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران‌ها، اضافه کرد سطح‌بندی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور از منظر آسیب‌های بالقوه وارد به هریک از آن‌ها نیز مشخص شده است.

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: سامانه جامع حوادث به وقوع پیوسته در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور تهیه و به‌طور مستمر تجزیه و تحلیل شده و گزارش‌های درس آموزی از حوادث در واحدهای صنعتی دارای فعالیت مشابه ترویج می‌شود.

وی همچنین به تشکیل ستادهای مدیریت بحران در شرکت‌های استانی تابعه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اشاره و عنوان کرد دستورالعمل و چک لیست اقدامات لازم در زمان آمادگی و مقابله با بحران توسط مدیریت ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی این سازمان تهیه و به شرکت‌های تابعه برای اقدام لازم ابلاغ شده است.

*** برگزاری مانورهای دوره‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی

صالحی‌نیا یادآور شد: تهیه شناسنامه HSE و ممیزی ایمنی ۱۸۰۰۰ واحد صنعتی از سال ۱۳۹۵ تا کنون صورت گرفته و طی یک برنامه پنج ساله برای کل واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور عملیاتی خواهد شد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به برگزاری مانورهای دوره‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای آمادگی اعضای ستادهای مدیریت بحران، ایستگاه‌های آتش‌نشانی و همچنین واحدهای صنعتی و دوره‌های آموزشی متعدد در این زمینه نیز اشاره و ابراز امیدواری کرد با همکاری تمامی دستگاه‌های ذی‌ مدخل، امکان پیشگیری از انواع بحران‌ها و همچنین آمادگی برای مقابله و نهایتاً بازسازی و بازتوانی فراهم شود.

وی با اشاره به وقوع سیل در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان، خاطرنشان کرد:

با تمهیدات فنی لازم و اجرای طرح‌های کنترل سیلاب، هیچ‌یک از شهرک‌ها و نواحی صنعتی این سه استان در معرض خطر سیل قرار نگرفته‌اند.

*** حمایت سازمان صنایع کوچک از تولید و ایجاد اشتغال

 مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پایان، با تأکید بر اینکه سازمان صنایع کوچک با به‌کارگیری تمام توان خود در راستای حمایت از تولید و ایجاد اشتغال در صنایع کوچک و متوسط، اظهار داشت:

خوشبختانه همه دست‌ اندرکاران این مجموعه، چه در بخش خصوصی و چه در بخش‌های حمایتی و حاکمیتی، مقابله با اتفاقات طبیعی همچون سیل اواخر اسفند سال پیش و ابتدای فروردین سال جاری، زلزله آبان امسال و سیل اخیر در سه استان کشور را مدیریت و با سربلندی پشت سر گذاشته‌اند.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری صنایع، تاریخ انتشار: 25دی1398، کدخبر: 155839: sanayepress.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین