پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۹۳۳۰
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸
زمانی که حمایت از تولید ملی بر سر هر صفحه‌ای خودنمایی می‌کند، فعالان صنعتی از بی تدبیری متولیان این بخش به دلیل ایجاد تنگنا‌های اقتصادی گلایه دارند چراکه تولید نمی‌تواند با دست خالی ملی شود.

شعار سال :  اکثر تولیدکنندگان معتقدند که موضوع حمایت از تولید داخلی تنها در حد همان شعار مانده و قدرت دلالان بیش از آن‌ها و حتی مسئولان این بخش است.
براساس اعلام مرکز آمار تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) در فصل پاییز ١٣٩٨ به منفی ٢,٣ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل، ٢.۵ واحد درصد کاهش دارد.
تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) در فصل پاییز ١٣٩٨ به ٢٧,٠ درصد رسید که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل، ٣٣.۶ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالا‌های خود در داخل کشور، در فصل پاییز ١٣٩٨ نسبت به فصل پاییز سال قبل، ٢٧ درصد افزایش دارد.
همچنین تغییرات میانگین شاخص قیمت تولیدکننده محصولات صنعتی در داخل کشور در چهار فصل منتهی به فصل پاییز ١٣٩٨ نسبت به مدت مشابه در سال قبل به ۶١,۵ درصد رسید که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل ١۵.۵ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
بالا رفتن تورم، رکود اقتصادی، تحریم، فشار‌های اقتصادی خارجی و واردات بی رویه محصولات و کالا‌های مشابه داخلی سبب شده روند تعطیلی واحد‌های تولیدی و صنعتی کوچک و بزرگ سرعت بیشتر گرفته و این واحد‌ها دیگر توان فعالیت نداشته باشند.
البته در این میان دولت و مسئولان وزارت صمت تلاش کرده‌اند تا با ارائه تسهیلات رونق تولید این واحد‌های تولیدی را احیا کنند، اما مشاهدات عینی و آمار‌های ارائه شده نشان از رکود در حوزه تولید و صنعت کشور دارد.
برای حمایت از تولید داخلی، سیاست‌های شکست خورده گذشته از جمله ممنوعیت و محدودیت و افزایش تعرفه ها، این روز‌ها مطرح می‌شود ولی موضوع اینجا است که اگر بخواهیم برای حمایت از کالای ایرانی و محقق کردن آن با این نوع سیاست‌های به اصطلاح حمایتی به سمت تحقق شعار و نامگذاری برویم، باز با شکست مواجه می‌شویم.
با شعار همچنان مشکلات پابرجا است
هربار از سوی مسئولان موضوع حمایت از تولید شنیده می‌شود، زخم کهنه فعالان صنعتی دوباره سرباز می‌کند، چراکه می‌دانند این حمایت تنها بر روی کاغذ است و شعاری بیش نیست. برای توسعه و قرار گرفتن تولید در جایگاه ملی، باید حمایت‌ها اجرایی شود.
رضا جواهری صاحب یکی از این واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان تهران است که مشکل واحد خود را نبود مواد اولیه برای تولید می‌داند و برای حل این موضوع نیز با بسیاری از مسئولان در وزارت صنعت گفت وگو و رایزنی کرده، اما به هیچ نتیجه مثبتی نرسیده است.
وی با اشاره به وضعیت واحد تولیدی خود و مشکل آن در حال حاضر گفت: واحد تولیدی ما توانسته با وجود کمبود نقدینگی و مشکلات مالی همچنان به فعالیت تولیدی خود ادامه دهد، اما مشکل نبود مواد اولیه همچنان پابرجا و مشکل‌زا ست.
به گفته جواهری، وجود دلالان که این روز‌ها قدرت‌شان از قانون، مسئولان و همچنین تولیدکنندگان بیشتر است، اجازه تولید و فعالیت به هیچ واحدی را نمی‌دهند تا اینکه تولید کننده مجبور شود از بازار سیاه مواد اولیه خود را خریداری کند. در واقع تولید با بی قانونی زورآزمایی دارد.
این فعال صنعتی ادامه داد: دلالان با بستن قرارداد با شرکت‌های واردکننده، باعث افزایش قیمت‌ها شده‌اند و گاهی با توقف در روند توزیع مواد اولیه، افزایش قیمت را تکرار می‌کنند که این موضوع به دلیل عدم هماهنگی وزارت صنعت با سایر بخش‌های تولید باعث شده است که هم مواد اولیه دیر به دست تولید‌کننده برسد و هم اینکه با مبالغ هنگفتی وارد چرخه تولید شود که این زمینه گرانی محصول نهایی را رقم می‌زند. متاسفانه این مشکل در مقابل چشمان متولیان در این بخش صورت می‌گیرد، اما نمی‌دانیم چرا هیچ مقابله‌ای با این دلال بازی‌ها نمی‌شود چراکه یا پای منافع عده‌ای در میان است یا واقعا از مقابله با این پدیده ناتوان هستند؟!
جواهری در پایان از متولیان این بخش خواست برای التهام زخم تولید، از حمایت‌های کاغذی فاصله بگیرند و برای نجات اقتصاد کشور به وعده‌ها جامه عمل بپوشانند.
سخت‌گیری‌ها تا نابودی صنعت
سال‌هاست که مطالبات بخش تولید همچنان روی کاغذ باقی مانده است و تاکنون هنوز وزیری نتوانسته درباره تحقق برنامه‌های حمایتی از این بخش به نتیجه برسد.
از بی برنامگی تا کمبود‌ها در اجرای توسعه و تقویت تولید ملی همواره این بخش مهم و مولد در اقتصاد کشور را با سختی‌ها و کسری‌های غیر قابل جبران مواجه کرده است تا جایی که امروز شاهد افزایش تورم و قیمت در بخش تولید هستیم که علت اصلی آن به گرانی و کمبود مواد اولیه و سایر سختگیری‌ها در این بخش برمی‌گردد که تمام این اتفاقات نسخه نابودی صنایع کشور را می‌پیچند.
رضا جلالی، مدیرعامل سابق مجتمع هیئت‌های امنای شهرک‌های صنعتی تهران با تاکید بر اینکه صنایع کوچک و متوسط نسبت‌ به صنایع بزرگ در مقابل هر تکان و بحرانی آسیب‌پذیرتر است، گفت: حمایت از این بخش‌ها به دلیل شرایطی که دارند در اولویت است، چرا که واحد‌های تولیدی کوچک همواره به دلیل کمبود تکنولوژی و بخش‌های تحقیقی از برخی مسائل عقب هستند، از این رو باید جهت جبران با تقویت بنیه اقتصادی این بخش‌ها، تولید را در وهله اول سودآور و در ادامه رقابت‌پذیر نگه دارند.
«نبود مواد اولیه برای تولید یکی از معضلاتی است که بار‌ها بر آن تاکید شده است»؛ جلالی با اعلام این مطلب و با انتقاد از عملکرد متولیان در بخش صنعت گفت: این واحد‌ها به‌ سبب آسیب‌پذیر بودن نیاز به حمایت دارند، اما متولیان همواره در حاشیه هستند و از رسیدگی به اوضاع تولید غافلند.
این فعال صنعتی با اشاره به اینکه ارز، تحریم‌های خارجی، کمبود مواد اولیه و افزایش هزینه تمام شده، مشکلات زیادی را به تولید تحمیل کرده که در این بین همواره بخش صنعت کشور در حال پرداخت تاوان است.
مدیرعامل سابق مجتمع هیئت‌های امنای شهرک‌های صنعتی تهران ادامه داد: نباید فراموش کرد که فعال بودن واحد‌های تولیدی و چرخاندن چرخ تولید توسط همین واحد‌های کوچک و متوسط در شرایط کنونی، اولویتی است که باید وزارت صمت و تمام دستگاه‌های مرتبط نسبت به آن اهتمام داشته باشند. این در حالی است که با تمام وعده‌های تکراری همچنان توسعه تولید سه قفله شده است و قرار نیست این قفل گشوده شود.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ابتکار ، تاریخ انتشار 16 بهمن 98 ، کد خبر : 151712 ، ebtekarnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین