پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۰۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عدم توجه جدی به وضعیت بودجه‌های پژوهشی در سال‌های نه چندان دور (شاید یکی دو سال آینده) اثراث خود را نشان خواهد داد و به طور یقین ادامه این روند، اولا به کمیت و ثانیا به کیفیت پژوهش در کشور صدمه جدی می‌زند.

شعارسال: دکتر شاهین آخوند زاده روز شنبه با اشاره به اینکه بی مهرها در بودجه های پژوهشی کم کم اثرات خود را خواهد گذاشت افزود: مقالات تاپ محققان ایرانی در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی ۲ هزار و ۳۲۴ مورد بوده که متاسفانه مقالات یکی از کشورهای عربی که حرفی برای گفتن ندارند به ۲ هزار و ۶۴۵ مقاله رسیده است.                             

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از مسوولان تقاضا داریم توجه ویژه ای به بودجه های تحقیقاتی کشور داشته باشند تا پژوهشگران برجسته کشور، دانشمندان و استادان دانشگاه با آرامش بتوانند به فعالیت های پژوهشی بپردازند.

وی گفت: اگر ما از ترکیه جایگاه خیلی بالاتری در تعداد مقالات و استنادات داریم، به دلیل سعی و تلاش محققان ما است که با ادامه این روند، شاهد روند نزولی رتبه های علمی ایران در منطقه و دنیا خواهیم بود.

حال بودجه پژوهشی کشور خوب نیست

براساس برنامه پنجم توسعه اقتصادی قرار بود که سهم بودجه پژوهشی کشور از نیم درصد به ۳ درصد تولید ناخالص ملی برسد، علاوه بر اینکه این هدف محقق نشده، این سهم پژوهشی به کمتر از نیم درصد رسیده و این موضوع نشان می دهد که حال بودجه پژوهشی اصلا خوب نیست.

به رغم تاکیدات برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی و وعده های مسوولان، به جای روند صعودی بودجه پژوهشی، شاهد کاهش سهم بودجه پژوهشی در کشور هستیم که ادامه این روند می تواند، آسیب هایی از جمله کاهش کمیت و کیفیت مقالات را در پی داشته باشد.

قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دراین باره گفت: سهم بودجه پژوهشی در ایران طی ۲۵ سال اخیر از ۴ دهم درصد به حدود نیم درصد افزایش یافت و در سال های اخیر نهایتا به ۳ دهم درصد رسید که روند مناسبی نیست.

وی با اشاره به اینکه ما برخلاف ترکیه در بودجه های پژوهشی، پسرفت داشتیم، گفت: بودجه تحقیقاتی ۲۰۱۸ ترکیه حدود یک درصد تولید ناخالص ملی آن کشور است و فقط ۲.۵ میلیارد دلار سهم تحقیقات دانشگاهی دولتی این کشور در این سال بود. در مجموع ۷ میلیارد دلار، بودجه توسعه پژوهش، تحقیقات و فناوری در ترکیه است.

آخوند زاده ادامه داد: سهم بودجه پژوهشی در ترکیه از ۶ دهم درصد آغاز شده و به تدریج افزایش یافته و به حدود یک درصد رسیده است.

وی، بودجه سالانه پژوهش کشور را حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: سهم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور از بودجه پژوهشی حدود هزار میلیارد تومان و سهم وزارت علوم تحقیقات و فناوری ۳ هزار میلیارد تومان است.

رشد و شکوفایی کشور با برگزاری جشنواره رازی

وی به برگزاری بیست و پنجمین دوره جشنواره رازی اشاره کرد و گفت: همراه با برگزاری جشنواره رازی، رشد و شکوفایی کشور را شاهد هستیم، بسیاری از نمادهای رشد و پژوهش کشور در بخش های جشنواره رازی به تدریج وارد شده است.

آخوندزاده ادامه داد: ۲۵ سال پیش (سال ۱۳۷۴ ) در شروع جشنواره رازی ما رتبه سوم منطقه از نظر تحقیقات علوم پزشکی را داشتیم و الان به جایگاه والا در منطقه و دنیا رسیده ایم.

وی اظهار داشت: تحقیقات انجام شده داروسازی توسط شرکت های دانش بنیان یا شرکت های بزرگ دارو سازی، کمک خوبی برای عبور از مشکلات تحریم بوده و در عین تحریم کامل کشور، صنعت داروسازی ما فلج نشده است، مقالاتی که در رشته داروسازی تولید شده سبب تولید داروهای متعدد شده است.

شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت فانا، تاریخ انتشار: 29دی1398، کدخبر: 24419: phana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین