پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۸۱۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۱
استاندار خوزستان گفت: در صورت برنامه ریزی مناسب و تامین اعتبار لازم، باید آموزش کشاورزان در دستور کار استان قرار بگیرد که در این صورت می‌توان پیش‌بینی کرد در یک افق کوتاه مدت، امکان رسیدن به تولید ۳۰ میلیون تن انواع محصولات در سال محقق شود.

شعار سال: غلامرضا شریعتی در شانزدهمین کنگره ملی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان، اظهار کرد: همواره تاکید استان بر جلوگیری از انتقال آب از سرشاخه های رودخانه‌های استان است تا خوزستان با بیشترین ظرفیت به تولید بالاتر و گسترش کمی و کیفی محصولات کشاورزی بپردازد تا شاهد شاهد بهره برداری بهینه و استفاده لازم از زمین‌های و مزارع کشاورزی استان باشیم.

او با اشاره به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، گفت: فاز اول این طرح با موفقیت اجرا شد اما اجرای ۲۵۰ هزار هکتار باقی مانده که قول رییس جمهوری به مردم استان در این باره نیز باید همواره مورد توجه قرار بگیرد.

استاندار خوزستان افزود: با اجرایی شدن کامل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، استان خوزستان به ۱۰ کارخانه تولید قند چغندر نیازمن می شود که در این بین با راه اندازی چهار کارخانه موافقت شده است.

نماینده عالی دولت در خوزستان بر توسعه کشت چغندر قند در استان تاکید بیان کرد: ایجاد کارخانه‌های مرتبط با آن باید راه‌اندازی شوند و با توجه به اینکه کشت این محصول، یک کشت پاییزه است و میزان آبی که هر هکتار چقدر قند در استان مصرف می‌کند بین هفت تا ۹ هزار متر مکعب است، کشت این محصول در استان می‌تواند از ارزش افزوده بالایی برخوردار شود.

شریعتی همچنین در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه هنوز قابلیت‌ها و ظرفیت‌های موجود استان به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است، تصریح کرد: در صورت برنامه ریزی مناسب و تامین اعتبار لازم، باید آموزش کشاورزان در دستور کار استان قرار بگیرد که در این صورت می‌توان پیش‌بینی کرد در یک افق کوتاه مدت، امکان رسیدن به تولید ۳۰ میلیون تن انواع محصولات در سال محقق شود.

او ادامه داد: در همین راستا لازم است ارتباط تنگاتنگی بین مطالعات علمی و اجرا در حوزه کشاورزی به وجود بیاید که با انجام برنامه ریزی‌های کارشناسی شده، این امکان فراهم خواهد شد.

استاندار خوزستان با اشاره به ضرورت اصلاح ساختار اداری ویژه بخش کشاورزی در استان خوزستان، اضافه کرد: در این رابطه ایده‌های استان به اطلاع رییس جمهوری، معاون اول و رییس سازمان اداری و استخدامی کشور رسید تا ساختاری متناسب با حجم کاری موجود در خوزستان تعریف شود.

نماینده عالی دولت در استان با تاکید بر اینکه ساختارها نباید در کشور، جغرافیا محور باشند افزود: با توجه به اینکه در خوزستان یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت زراعی و باغی وجود دارد که منجر به برداشت ۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شده، تنها ساختار موجود برای استان، سازمان جهادکشاورزی استان است.

استاندار خوزستان گفت: به عنوان مثال در شهرستان شوش ۷۰ هزار هکتار زمین آبی وجود دارد اما تنها ساختار آن یک اداره جهاد کشاورزی است که از نیروی انسانی بسیار محدودی برخوردار است اما در کشور استان هایی وجود دارند که کل زمین‌های زیر کشت آنها بین ۱۵ تا ۲۵ هزار هکتار است که این نشان دهنده حجم کاری بالای یک شهرستان استان نسبت به برخی استان های کشور است.

او ادامه داد: این ساختار در استان خوزستان متناسب با حجم عملیات کاری نیست و به همین دلیل ممکن است آموزش کشاورزان استان با مشکل روبه رو شود.

شریعتی همچنین در بخش دیگری از این آیین به سهم خوزستان در تولید ناخالص ملی کشور به واسطه فعالیت صنایع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: همانطور که صنایع موجود استان، همزمان ماهیت ملی هم دارند، کشاورزی استان خوزستان نیز ملی است و استراتژی محور محسوب می‌شود.

نماینده عالی دولت در خوزستان با بیان اینکه کارکرد بخش کشاورزی استان در حوزه محصولاتی است که استراتژیک هستند، بیان کرد: تولید این محصولات باعث استقلال غذایی کشور می‌شود که از جمله این محصولات، گندم، برنج، کلزا، چغندر است.

شریعتی تصریح کرد: به رغم شرایط نامساعد از نظر بارش و دما به خصوص در چند سال اخیر، شرایط متنوع اقلیمی، زیرساخت‌های ایجاد شده در استان، انرژی خورشیدی، پیوند بین تحقیقات و اجرا باعث شده که این استان همچنان مهمترین قطب تولید کشاورزی کشور باشد.

استاندار خوزستان در پایان با اشاره به تولید ۱۷ میلیون تن محصولات کشاورزی با تنوع ۱۳۸ نوع محصولات زراعی و باغی در استان، افزود: کشت در خوزستان همواره پویا و مستمر است و در برخی مناطق، کشت سه نوبت در سال از ویژگی‌های این استان محسوب می‌شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1398، کدخبر: 955586، www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۵
0
0
بله در صورتی که آب کافی باشه در صورتی که سیل نیاد در صورتی که کشاورزی مدرن صورت بگیره و در صورتی که با توجه به نوع آب و هوای منطقه کشت انجام بشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۶
0
0
مطالعات علمی و اجرا در حوزه کشاورزی به وجود بیاید که با انجام برنامه ریزی‌های کارشناسی شده، این امکان فراهم خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین