پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۷۹۷۹
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳
پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره معامله قرن می گوید: ترامپ به موفقیتی در سیاست خارجی خود نیاز دارد که اگر بتواند شرایطی بوجود بیاورد و معامله قرن را به شکلی به فلسطینیان بقبولاند می تواند به عنوان برگ برنده برای رای دهندگان امریکایی به شمار رود، چون دنیا سالهاست با این مساله درگیر است.

شعار سال:پیرمحمد ملازهی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه درباره معامله قرن می گوید: ترامپ به موفقیتی در سیاست خارجی خود نیاز دارد که اگر بتواند شرایطی بوجود بیاورد و معامله قرن را به شکلی به فلسطینیان بقبولاند می تواند به عنوان برگ برنده برای رای دهندگان امریکایی به شمار رود، چون دنیا سالهاست با این مساله درگیر است.

متن گفت وگوی با ملازهی اشاره می شود:

*با توجه به گفته ترامپ که قصد دارد معامله قرن را رونمایی کند، فکر می کنید در صورت تصویب این طرح چه مشکلات و تبعاتی در دنیای اسلام خواهد داشت؟

بحث تصویب نیست بلکه بحث رونمایی مطرح است. در وضعیتی که نتانیاهو و ترامپ جزئیاتی را اعلام می کنند که این طرح چیست ولی فلسطینی ها در این طرح حضور ندارند. با توجه به مطرح بودن استیضاح آقای ترامپ و با توجه به وضعیتی که نتانیاهو در اسرائیل دارد، هر دو طرف نیاز دارند تا توجه افکار عمومی را به مسیری دیگر بکشانند و بهترین وسیله رونمایی از معامله قرن است، تا جزئیاتی را در اختیار افکار عمومی قرار بدهند و مساله داخلی خود را پوشش دهند. ولی واقعیت این است که تا اینجا هر آنچه اعلام شده چیزی برای فلسطینیان ندارد. اگر چه گفته شده است اصل دو کشور فلسطینی یهودی در این طرح گنجانده شده است. یعنی کشور فلسطین بوجود می آید و کشوری خواهد بود که نه ارتشی دارد و نه کنترل مرزی وجود دارد و همه چیز در اختیار اسرائیل خواهد بود و مشخص نیست وضعیت شهرک ها در این طرح چگونه گنجانده شود، چون یکی از مشکلات اصلی فلسطینیان با اسرائیل مساله شهرک هایی است که در خاک فلسطینیان ایجاد شده اند و اسرائیل حاضر به تخلیه نیست. نکته دوم، مساله پایتختی بیت المقدس است. در آن مورد هم فلسطینی ها عقیده دارند بخش فلسطینی نشین پایتخت فلسطینیان باشد که در این مورد نیز هنوز اسرائیل زیر بار نرفته است. تنها امتیازی که اسرائیلی ها به فلسطینیان می دهند این است که یک کریدور ارتباطی بین منطقه کرانه باختری رود اردن و نوار غزه در اختیار فلسطینیان باشد و مشخص نیست این به چه صورت باشد، تونل یا از روی زمین و با دیواری بر دور خود باشد و مشخص نیست چگونه اجرا می شود. گمان نمی کنم فلسطینیان این طرح را بپذیرند و کشورهای اسلامی نیز به رغم مشکلاتی که در درون دنیای اسلام است نمی توانند این طرح را جدی بگیرند.

* چرا آمریکا بر انعقاد سریع این معامله اصرار دارد؟

ترامپ برای انتخابات آینده تلاش می کند. ترامپ به موفقیتی در سیاست خارجی خود نیاز دارد اگر بتواند شرایطی بوجود بیاورد و معامله قرن را به شکلی به فلسطینیان بقبولاند می تواند به عنوان برگ برنده برای رای دهندگان امریکایی به شمار رود چون دنیا سالهاست با این مساله درگیر است. در نتیجه در انتخابات آینده موقعیت برای ترامپ مساعد تر از گذشته خواهد بود. انگیزه ترامپ کاملا مشخص است او فردی معامله گر است و به دنبال بدست آوردن چیزی از این قضیه است. به نظر من، در عملیاتی شدن صلح بین اعراب و اسرائیل و پذیرش فلسطینی ها تردید دارم. مگر اینکه شرایطی بوجود بیاید و فلسطینیان به بخشی از خواسته های خود دست پیدا کنند. چون هنوز جزئیات این طرح اعلام نشده است باید منتظر باشیم تا ببینیم مفاد این طرح چیست و چقدر می تواند نظر فلسطینیان را جلب کند.

* نظر کشورهای منطقه نسبت به این طرح چه خواهد بود؟

من فکر می کنم با توجه به مجموعه شرایط موجود واکنش کشورهای عربی نیز در همین راستا است. مصری ها تا حد زیادی سعی می کنند که با اسرائیل دچار مشکل نشوند. احتمال دارد موضعی بینابینی بگیرند از طرفی نمی خواهند فلسطینی ها و مردم مسلمان ناراضی باشند و از طرفی می خواهند با اسرائیل و آمریکا دچار مشکل نشوند. موضع بینابینی مصر قابل پیش بینی است. عربستان سعودی موضعی منفی نخواهد داشت. شورای همکاری های خلیج فارس از جمله قطر کمابیش با آمریکا بر سر این مسائل تفاهم دارد. ایران و جبهه مقاومت به شدت مخالفت می کنند و این طرح را محکوم خواهند کرد.

* با توجه به وضعیت حاکم امکان اینکه تنش بوجود بیاید هست؟

آنها می دانند اگر طرح به نوعی باشد که خواسته فلسطینی ها را برآورده نکند اعراب نمی پذیرند و در فلسطین تظاهرات و اعتصاب و درگیری پیش می آید ولی به نظر من کار به برخورد نظامی نمی رسد. وضعیت موجود قابل کنترل است و آمریکایی ها، اسرائیل را در موقعیتی قرار نمی دهند که حرکتی نظامی بر علیه حماس و نیروهای مقاومت انجام دهد. آمریکا مشکلات دیگری در منطقه دارد و در عراق و افغانستان درگیر است. پارلمان عراق خروج آمریکا را مطرح کرده است و آمریکا این را نمی خواهد و به اسرائیل فرصت درگیری با نیروهای جبهه مقاومت را نخواهد دارد به نظر من وضعیت خاص است و باید دید چه چیزی پیش می آید.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی شفقنا،تاریخ انتشار:8بهمن1398،کد خبر:879933،fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین