پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
رئیس مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تامل هرچه بیشتر در علوم انسانی تاکید کرد و گفت: دانش پژوهان علوم انسانی باید پرسشگر باشند.

شعار سال: علی لاریجانی روز جمعه در آیین اختتامیه دومین دوره آموزشی گفتمان نخبگان علوم انسانی در قم افزود: در شرایط علمی امروز دنیا، نظام کاملی که در حوزه های مختلف همبستگی ایجاد کند، وجود ندارد و یکی از دلایل آن تخصصی شدن علوم است و هر کس در رشته خود دنبال پاسخگویی به پرسش های مطرح شده است و فقط در دوران قدیم بود که حکیمان با تسلط بر علوم مختلف به ارتباط میان آنها فکر می کردند.
وی با بیان این که نخستین دوره رشد و تکوین علوم، دوره قرون باستان است، اظهار داشت: غربی ها پیدایش علوم در این سال ها را از یونان باستان می دانند، اما بر اساس کاوش های انجام شده می دانیم که این زمینه های علمی، در ارتباط شرق و غرب ایجاد شده و اینگونه نبوده که حکیمان یونان باستان به تنهایی ایجاد کننده علوم گوناگون بوده اند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به چگونگی گسترش و تکوین علوم در قرون وسطی، خاطرنشان کرد: در قرون اولیه اسلام مجالس علمی گسترده ای در جوامع اسلامی ایجاد شد و اندیشمندان بزرگی همچون ابن سینا و ابوریحان بیرونی در جهان اسلام ظهور کردند که در پیشبرد علوم در جهان بشریت نقش بسزایی داشته اند و همه اینها در حالی است که در آن دوران در غرب به تعداد انگشتان یک دست اندیشمند وجود نداشته است.
وی با اشاره به کسالت علمی به وجود آمده در جهان اسلام پس از جنگ ها و درگیری های فکری بسیار، تصریح کرد: در دوران معاصر و به ویژه در دوران قاجاریه و پهلوی روحیه تقلید در علوم گوناگون در کشورمان ایجاد شد و روند رشد و توسعه علوم بسیار کند شده بود.
لاریجانی در ادامه افزود: اینکه گفته می شود توسعه و پیشرفت علوم در سایه دموکراسی بوجود می آید، البته تا حدودی موثر است، اما دموکراسی تنها عامل آن نیست و وقتی به تاریخ علم نگاه می کنیم، رویگردانی از خدا دیده نمی شود و این حرف درست نیست که پایه علوم جدید بر بی دینی بنا شده است.
وی با بیان این که علوم انسانی بیش از سایر علوم متاثر از نگرش به انسان و خداوند و عالم هستی است، اظهار داشت: ماموریت دین، سعادت و رستگاری انسان است و می تواند به علوم گوناگون جهت درستی بدهد، اما ما نمی توانیم به دلیل وحیانی بودن اسلام بگوییم که علوم مبتنی بر آموزه های دینی هم چون اقتصاد اسلامی تغییرناپذیر است.
رئیس قوه مقننه در پایان با بیان این که امروز دغدغه ها در حوزه علوم انسانی از سخنان کلی فراتر رفته است، تصریح کرد: اگرچه ما دچار عقب ماندگی های بسیاری در این حوزه هستیم، اما این عقب ماندگی ها در مدت کوتاه برطرف نمی شود و برای رسیدن به نظام های علمی جدید در این عرصه باید صبور باشیم.
دومین دوره گفتمان نخبگان علوم انسانی با حضور 300 تن از دانشجویان و نخبگان برتر علوم انسانی از سراسر کشور در روزهای 15 تا 29 مردادماه با حضور استادان برجسته حوزوی و دانشگاهی در مجموعه فرهنگی وسف در استان قم برگزار شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی، تاریخ انتشار 29 مرداد 95 ، کد مطلب: 82194414: www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
هم پرسشگر باشند و هم برای نشر علم خودشون بین مردم تلاش کنن
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین