پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۱۴۳
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵
با توجه به ذخایر ارزشمند معدنی آذربایجان‌غربی می‌توان با توجه و مدیریت هوشمندانه از این ظرفیت در جهت توسعه اقتصادی و رهاشدن از اقتصاد نفتی گام‌های اثربخشی برداشت.

شعارسال:  با توجه به ذخایر ارزشمند معدنی آذربایجان‌غربی می‌توان با توجه و مدیریت هوشمندانه از این ظرفیت در جهت توسعه اقتصادی و رهاشدن از اقتصاد نفتی گام‌های اثربخشی برداشت.

 اتکای اقتصاد کشور به نفت یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌روی کشور در دهه‌های اخیر است.
 
باتوجه به ظرفیت‌های بسیار بالای کشور از لحاظ اقلیمی و دارا بودن ذخایر بسیار زیاد طبیعی و خدادادی می‌توان این وابستگی را رفع کرد و اقتصاد کشور را روی ریل توسعه قرار داد.
 
یکی از این ظرفیت‌ها بخش معادن است، که می‌تواند در صورت توجه و مدیریت جایگزین مناسبی برای اقتصاد نفتی باشد.
 
مقام معظم رهبری نیز در دیداری که سال ۹۴ با هیات دولت داشتند با اشاره به اهمیت بخش معدن در این باره فرمودند:«اگر بخواهیم جایگزین پیدا کنیم، یکی از بهترین جایگزین‌ها معادن است. آن‌وقت [در مورد] معادن هم بایستی از خام‌فروشی معادن به شدّت پرهیز کنیم. معادن باارزشی ما داریم. در استان کرمان یا در جنوب خراسان، سنگ‌های فوق‌العاده باارزشی وجود دارد. [اینکه] ما این سنگ را همین‌طور یک دفعه‌ای بِکَنیم، بفرستیم ایتالیا که آنها بعد تبدیل کنند و ارزش افزوده‌اش را چند ده برابر ببرند، احیاناً گاهی برای خود ما هم آنها را بفرستند و صادر کنند داخل کشور ما، آدم خیلی زورش می‌آید که یک چنین چیزی بشود.»
 
آذربایجان‌غربی نیز با داشتن ذخایر بسیار گرانبهای معادن از جمله استان‌هایی است که می‌تواند در صورت توجه در رفع وابستگی کشور به نفت از طریق توسعه این معادن موثر واقع شود و اقتصاد استان و کشور را متحول کند.
 

وجودبیش از۴۷۰معدن در آذربایجان‌غربی
 
هم اکنون در آذربایجان‌غربی طبق گفته مسئولان سازمان صنعت، معدن و تجارت ۴۷۳ معدن وجود دارد که شامل ۵۱ تنوع معدنی است که مهمترین آن‌ها طلا، تیتان، کان سنگ باریت، فلدسپات، میکا، کان سنگ نقره و انواع سنگ‌های تزیینی مانند گرانیت، دولومیت، تراورتن، مرمر، گنگلومرا و بازالت است.
 
بابایی رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت آذربایجان غربی می‌گوید:ظرفیت اسمی استخراج از معادن طلای استان بیش ازیک میلیون و ۷۵ هزار تن است، که علاوه بر این، بیش از ۶۰۰ کیلوگرم نقره و ۳۰۰۰ کیلوگرم جیوه نیز همزمان از این معادن استحصال می‌شود.
 
بابایی افزود:معادن و ذخایر معدنی در استان از جایگاه ویژه و مهمی برخوردار است و با استخراج و فرآوری این مواد بهترین جایگزین برای نفت به عنوان منبع درآمد در دسترس قرار می گیرد و می‌تواند استان را از اتکا به اقتصاد نفتی منفک نماید.
 
وی ادامه داد: خوشبختانه استان آذربایجان‌غربی از لحاظ وجود انواع مواد معدنی جزو رتبه‌های برتر کشور می باشد و نیازمند سرمایه گذاری هر چه بیشتر در حوزه فرآوری این مواد است که با به ثمر رسیدن واحد های فرآوری مواد معدنی موجود در استان ارزش افزوده زیادی قسمت استان خواهد شد.
 
بابایی افزود: کار در معادن استان باید به افراد دارای دانش فنی و سرمایه سپرده شود که توان و اهلیت معدنکاری را داشته باشد و بتواند از هدر رفت مواد معدنی، تخریب منابع طبیعی و بوجود آمدن مسائل نا خوشایند زیست محیطی جلوگیری کند.
 

اشتغال بیش از ۵هزار نفر در بخش معادن/آذربایجان‌غربی رتبه اول تنوع معادن کشور
 
  پریسا عابدپور معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی درباره تعداد معادن و همچنین میزان اشتغال افراد در این حوزه گفت:در حال حاضر ۴۶۷ معدن دارای پروانه بهره‌برداری در آذربایجان‌غربی با ایجاد اشتغال برای بیش از پنج هزار نفر فعال است آذربایجان‌غربی از لحاظ تنوع مواد معدنی در رتبه اول و از لحاظ معادن فعال در رتبه هفتم کشوری قرار دارد.
 
اعطای تسهیلات با بهره بانکی پایین جهت سرمایه در گردش و همچنین نوسازی ماشین‌آلات معدنی برای بهبود عملکرد معادن این استان ضروری است.
 
آذربایجان‌غربی از وضعیت مناسبی در زمینه ذخایر معدنی برخوردار است اما هنوز تا بهره‌برداری مطلوب از ظرفیت‌های بخش معدن و صنایع معدنی راهی طولانی در پیش دارد.
 
محدوده آذربایجان‌غربی تحت پوشش سه زون از زون‌های بیست گانه اکتشاف سیستماتیک کشور شامل ' اشنویه – خوی'، 'مریوان – مهاباد' و شاهین دژ – ماهنشان' قرار گرفته است.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر ۴۷۳ معدن در سطح استان دارای پروانه بهره‌برداری هستند، افزود: از این معادن ۱۶ میلیون و ۳۴۵ هزار و ۴۵۰ تن مواد معدنی استخراج می‌شود.
 
معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با بیان اینکه میزان ذخیره قطعی معادن مجوزدار استان برابر با یک میلیون و ۱۴۳ تن است، ادامه داد: ۲۱۱ محدوده معدنی نیز در استان در حال طی کردن مراحل اجرای اکتشاف قرار دارند که با بهره‌برداری از آن‌ها میزان استخراج مواد معدنی در استان افزایش می‌یابد.
 
وی با اشاره به اخذ گواهی کشف در ۲۶ محدوده معدنی استان عنوان کرد: در نیمه نخست سال ۹۷ ۳۴ پروانه اکتشاف معدنی در سطح استان صادر شده و ۱۳ معدن دیگر در مرحله اخذ مجوز اکتشاف قرار دارند.
 
عابدپور با اشاره به افزایش ۹۳ درصدی سرمایه‌گذاری در بخش معادن استان در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته تصریح کرد: این موضوع نشان دهنده توجه و اهمیت بیشتر معادن است که نقش مهمی می‌تواند در ایجاد اشتغال و توسعه استان داشته باشد.


تنها ۵۰ درصد معادن آذربایجان‌غربی فعالند/خام فروشی مشکل اصلی معادن استان
 
 قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: بخش معدن و صنایع پایین‌دستی آن محور توسعه آذربایجان‌غربی به شمار می‌رود  اما معادن سنگ این استان با مشکلات عدیده‌ای چون خام فروشی و نبود بازار مواجه است.
 
پریسا عابدپور با بیان اینکه ۸۰ درصد معادن آذربایجان غربی در حال استخراج سنگ‌های تزئینی و ساختمانی هستند، تصریح کرد: به دلیل کاهش ساخت و ساز و فعالیتهای عمرانی در استان و با توجه به اینکه عمده بخش مصرف سنگ های ساختمانی و تزئینی علاوه بر صادرات، مربوط به مصرف داخلی است به تبع آن بازار مصرف نیز کاهش یافته است و  در نتیجه فعالیت و بهره برداری از معادن استان طی ۴ سال اخیر روندی ثابت داشته است ولی بدون شک با توجه به ثبت ۱۰۷۹ محدوده اکتشافی یقینا این روند روبه رشد خواهد بود.
 
وی ادامه داد: این استان به دلیل تنوع مواد معدنی و سنگ‌هایی چون مرمریت، مرمر، چینی، تراورتن و گرانیت زبانزد است.
 
قائم مقام رئیس در امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت ۵۰ درصد واحدهای معدنی استان، گفت: رونق تولید معادن به دنبال بهبود وضعیت اقتصادی کشور میسر است. در حال حاضر تعداد معادن دارای پروانه بهره برداری ۴۶۳ فقره است که ۲۳۵ واحد فعال هستند.
 
وی اظهار کرد: معادن به عنوان زنجیره اول بسیاری از صنایع فرآوری ـ تبدیلی تاثیرپذیری بالایی از شرایط کلی اقتصاد کشور دارد که باتوجه به شرایط اقتصادی در فعالیت های عمرانی، معادن نیز متاثر از رکود کلی می‌شوند.
 
وی افزود: با بهبود شرایط اقتصادی کشور بدون شک معادن نیز از این شرایط متاثر خواهند بود و رونق را شاهد می‌شویم.
 
 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری  فارس ،تاریخ انتشار: 9  بهمن    1398،کدخبر:  13981109000176 ،www.farsnews.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین