پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۷۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۵
ساعت ۱۱ شامگاه جمعه به وقت لندن، پرچم انگلیس در بروکسل و پرچم اتحادیه اروپا در لندن به پایین کشیده شد تا عضویت ۴۷ ساله بریتانیا در این سازمان اروپایی به‌طور رسمی به پایان برسد. سه سال و ۶ ماه طول کشید تا طرح «برگزیت» یا همان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا به نتیجه مطلوب برسد و سرانجام این «بوریس جانسون» بود که پس از دو نخست‌وزیر توانست این برد را در کارنامه کاری اش به ثبت برساند.

شعارسال: در آخرین دقایق تا اجرای برگزیت، بریتانیا که تحت تدابیر امنیتی پیشگیرانه قرار داشت، پارادوکس احساسات را تجربه کرد. شماری خوشحال از این دستاورد فریاد شادی سر داده بودند و گروهی نیز با چهره‌هایی مغموم نگرانی خود از آینده مبهم کشور را فریاد می‌زدند. در لندن گروهی پرچم اتحادیه اروپا را آتش زدند، اما در اسکاتلند مردم حتی اجازه ندادند پرچم اتحادیه اروپا پایین کشیده شود و در سکوت خواسته‌شان را بیان کردند.
گرچه سناریوی جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا با نمایشی پرطمطراق به اجرا درآمد، اما واقعیت این است که در عمل تا ۱۱ ماه دیگر (پایان فرآیند انتقالی برگزیت) هیچ تغییری در شرایط پیش نخواهد آمد و بریتانیا تا پایان ۲۰۲۰ همچنان از قوانین اتحادیه اروپا پیروی خواهد کرد.
خوشحالی پیشتازان برگزیت
به‌گزارش «اسپوتنیک»، «بوریس جانسون»، نخست‌وزیر بریتانیا اجرای برگزیت را «لحظه شکوهمند امید» نامید و با تمجید از اقدامات اتحادیه اروپا گفت: «بدون شک این لحظه تحول و تغییر برای ملت است. پس‌از ۵۰ سال به جایی رسیده‌ایم که اتحادیه اروپا دیگر برای کشور ما سودی ندارد. این را خود شما مردم در نظرسنجی‌ها گفتید. آن هم نه یک بار، بلکه دو بار.» «نایجل فاراژ»، رهبر حزب برگزیت هم که خودش جرقه این جدایی را روشن کرده بود، خرسندترین فرد در آغاز «برگزیت» بود. او درمیان فریاد خوشحالی هوادارانش مقابل پارلمان انگلیس گفت: «ما چشم‌انداز جدیدی برای کشور ایجاد کردیم. بسیاری می‌گفتند ما نباید امشب را جشن بگیریم...، اما امشب تنها لحظه مهم در تاریخ مدرن ملت بزرگ ماست.»
تقویت احتمال همه پرسی استقلال اسکاتلند
به‌گزارش «رویترز»، برگزیت با درخواست انگلیس و ولز و با مخالفت ایرلند شمالی و اسکاتلند به نتیجه رسید و حالا دور از ذهن نیست که اسکاتلندی‌ها پس از این جدایی، دیگر بار برای همه پرسی استقلال از کشور مادر اشتیاق داشته باشند. «نیکولا استرجن»، وزیر اول منطقه اسکاتلند گفت: «ما برای بازگشت به اتحادیه اروپا نیاز به یک همه پرسی دموکراتیک و محکم برای استقلال داریم.» این اظهارات در حالی بیان شده است که نظرسنجی مؤسسه «YouGov» در اسکاتلند نیز از تمایل ۵۱ درصدی مردم این کشور برای استقلال حکایت دارد. ایرلند شمالی نیز پس از پایان روند انتقالی با مرزبندی جدید با ایرلند شرایط جدیدی را تجربه خواهد کرد و این امر بر روند تجارت در این منطقه تأثیرگذار خواهد بود.
پیام همبستگی اتحادیه اروپا
با وجود خوشحالی سیاستمداران حامی برگزیت در بریتانیا، در اتحادیه اروپا، واکنش‎ها به‌گونه‎ای دیگر بود. «اورسلا فون درلاین»، رئیس کمیسیون اروپا با تأکید بر تداوم قدرت در اتحادیه اروپا گفت: «وقتی بریتانیا به اتحادیه اروپا پیوست من دانش‌آموز بودم و اتحادیه اروپا تنها ۶ عضو داشت، اما حالا بعد از جدایی این کشور ۲۷ عضو خواهیم بود. قدرت در یک جدایی شکوهمند نخواهد بود بلکه در یک اتحادیه منسجم است. بدون شک فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی اروپا با برگزیت تغییری نخواهد کرد و ما همچنان به‌عنوان سازمانی پیشرو در تمامی حوزه‌ها از فناوری تا موضوعات آب و هوایی خواهیم بودیم.»
«دیوید ساسولی»، رئیس پارلمان اروپا نیز گفت: «جدایی هرگز شادی نمی‌آورد. ما همچنان روابطمان با انگلیس را حفظ می‌کنیم و با انرژی مضاعف برای ایجاد یک اتحاد قدرتمند تلاش خواهیم کرد.»
«ژان کلود یونکر»، رئیس سابق کمیسیون اروپا نیز به «فرانس ۲۴» گفت: «برگزیت اتلاف وقت و انرژی بود و من مطمئنم که هیچ عضو دیگری راه انگلیس را ادامه نخواهد داد. برگزیت لحظه‌ای غم انگیز برای اتحادیه اروپا و تراژدی در تاریخ است. اما بریتانیا ملت بزرگی است و مردم این کشور افکار بزرگی برای جهان دارند و همین امر نیز سبب شده من هرگز نتوانم برایشان اظهار تأسف کنم.»
هشدار مکرون، فرصت طلبی روسیه
«امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه، برگزیت را «هشداری تاریخی» برای اروپا برای سوق یافتن به سوی ماهیتی دموکراتیک خوانده است. آنچه که پس از برگزیت نگرانی‌ها را برانگیخته، وضعیت موهوم حق شهروندی انگلیسی‌ها در اروپا و اروپایی‌های مقیم انگلیس است. موضوعی که مکرون نیز به آن پرداخته است: «من می‌خواهم به انگلیسی‌هایی که مقیم فرانسه هستند، آن‌هایی که سال‌ها در این کشور زندگی کرده‌اند اطمینان بدهم که هیچ چیز برای شما تغییر نخواهد کرد و فرانسه همچنان خانه شماست.»
«آندری کلین»، سفیر روسیه در بریتانیا اعلام کرد مسکو برای همکاری تجاری با لندن پس از جدایی از اتحادیه اروپا تمایل دارد.
بریتانیا پس از برگزیت
بدون شک ۳۱ ژانویه ابتدای راه دشواری است که بریتانیا برای جدایی از اتحادیه اروپا آغاز کرده است. شاید تا پایان سال ۲۰۲۰ و فرآیند انتقالی، مردم بریتانیا تغییرات را حس نکنند، اما آینده چندان برای آن‌ها روشن نیست چراکه بوریس جانسون نیز تمایلی به تمدید این مهلت ندارد. به نوشته اسپوتنیک، یکی از مسائل مهم تداوم روابط تجاری با اروپا است. بریتانیایی‌ها پیشنهاد روابط تجاری شبیه به روابط اتحادیه اروپا و کانادا را دارند. روابطی که هیچ تعرفه‌ای در آن تعریف نشده است، اما با وجود تأکید بریتانیایی‌ها، اتحادیه اروپا مخالف آن است.
اما علاوه بر این، بریتانیا پس از برگزیت مشکلات بزرگ دیگری نیز پیش رویش خواهد داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم تمایل شرکت‌های خودروسازی برای ماندن در بریتانیا و کاهش فروش خودرو‌های انگلیسی، مشکلات انگلیسی‌های مهاجر و اروپایی‌های مقیم انگلیس، محدودیت صیادی و... اشاره کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 13 بهمن 1398 ، شماره روزنامه: 7269 ، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۳
0
0
هوش انگلیسی در مسائل سیاسی و اقتصادی فوق العاده است به نظرم فرار کردن از آینده سیاه این اتحادیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین