پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۳۹۳۷
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
دولت اسکاتلند هم اکنون در دست حزب ملی اسکاتلند است که تلاش برای برگزاری همه پرسی و کسب استقلال از بریتانیا را یکی از برنامه مهم خود اعلام کرده است. این حزب در پارلمان اسکاتلند، اکثریت کرسی‌ها را در دست دارد. نخست وزیر اسکاتلند قصد دارد از طریق همه پرسی در سال آینده، استقلال این منطقه از بریتانیا را کسب کند و اسکاتلند به یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد تبدیل شود، اما دولت بریتانیا مخالف برگزاری این همه پرسی است. در صورت استقلال، اسکاتلند به مانند کشور‌های دیگر، اختیار تصمیم گیری اصلی در حوزه‌های سیاست خارجی، اقتصاد و ارتش را خواهد داشت.
شعار سال: ملی گرایان در اسکاتلند تلاش می‌کنند با برگزاری همه پرسی، از بریتانیا جدا شده و کشور مستقلی داشته باشند.
 
نخست وزیر اسکاتلند گفته است اطمینان دارد سال اینده میلادی، همه پرسی استقلال این منطقه از بریتانیا برگزار می‌شود.
 
به نقل از آسوشیتدپرس، نخست وزیر اسکاتلند قصد دارد از طریق همه پرسی در سال آینده، استقلال این منطقه از بریتانیا را کسب کند و اسکاتلند به یک کشور مستقل و عضو سازمان ملل متحد تبدیل شود، اما دولت بریتانیا مخالف برگزاری این همه پرسی است. در صورت استقلال، اسکاتلند به مانند کشور‌های دیگر، اختیار تصمیم گیری اصلی در حوزه‌های سیاست خارجی، اقتصاد و ارتش را خواهد داشت.
 
فوت ملکه و تمایل به همه پرسی برای استقلال در کشور‌های تابعه، شروع با اسکاتلند
بریتانیا متشکل از ۴ بخش یعنی انگلیس، اسکاتلند، ایرلند شمالی و ولز است. به جز انگلیس، سه منطقه دیگر دارای نخست وزیر، هیات دولت، پلیس و پارلمان و دستگاه قضایی جداگانه و ویژه منطقه خود است.

۵ میلیون نفر از جمعیت ۶۷ میلیون نفری بریتانیا، در اسکاتلند زندگی می‌کنند.

ملی گرایان در اسکاتلند تلاش می‌کنند با برگزاری همه پرسی، از بریتانیا جدا شده و کشور مستقلی داشته باشند.

نیکولا استورجن نخست وزیر اسکاتلند روز یکشنبه گفت اطمینان دارد همه پرسی دوم برای استقلال از بریتانیا در اکتبر اینده برگزار شود.

دادگاه عالی در بریتانیا روز سه شنبه آینده جلسات استماع درباره صدور مجوز برگزاری همه پرسی استقلال در اسکاتلند بدون موافقت نخست وزیر و دولت بریتانیا را آغاز می‌کند.

اسکاتلند به دنبال همه پرسی دوباره استقلال

نخست وزیر اسکاتلند در مصاحبه با بی بی سی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا اطمینان دارد این اتفاق خواهد افتاد جواب داد: "بله من اطمینان دارم که این اتفاق می‌تواند رخ دهد. ما باید منتظر باشیم و ببینیم دادگاه چه می‌گوید من اطمینان دارم اسکاتلند مستقل خواهد شد".

در صورت استقلال اسکاتلند، بریتانیا از منابع بزرگ نفت و گاز از جمله بخش مهمی از منابع نفت برنت در دریای شمال محروم خواهد شد.

قبل از این استورجن نخست وزیر اسکاتلند گفته بود در صورت شکست در دادگاه عالی، حزب ملی اسکاتلند در انتخابات بعدی (سال ۲۰۲۴) با برنامه استقلال اسکاتلند شرکت خواهد کرد تا در واقعیت به همه پرسی تبدیل شود.

نخست وزیر اسکاتلند گفت: "این گزینه آخر ماست، اما گزینه اولویت دار ما نیست".
 
فوت ملکه و تمایل به همه پرسی برای استقلال در کشور‌های تابعه، شروع با اسکاتلند
در همه پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ که با موافقت دولت بریتانیا برگزار شد مردم اسکاتلند با نتیجه ۵۵ درصد در مقابل ۴۵ درصد، اکثریت شرکت کنندگان، استقلال را رد کردند. همه پرسی در محدوده اسکاتلند برگزار شد.

حزب ملی اسکاتلند می‌گوید همه پرسی برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) که دو سال بعد از آن انجام شد و موفقیت آمیز بود قواعد بازی و شرایط را تغییر داد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اسکاتلند ۵.۵ میلیون نفری شاهد دو دستگی درباره موضوع استقلال است.

استورجن نخست وزیر اسکاتلند برای برگزاری همه پرسی دوم فشار می‌آورد، زیرا معتقد است در شرایط فعلی در صورت استقلال از بریتانیا امکان بازگشت اسکاتلند به اتحادیه اروپا به عنوان کشور مستقل ممکن می‌شود.

در همه پرسی برگزیت، با اینکه اکثریت در بریتانیا، رای مثبت به خروج این کشور از اتحادیه اروپا داده بودند، اما اکثریت در اسکاتلند رای منفی دادند.
 
فوت ملکه و تمایل به همه پرسی برای استقلال در کشور‌های تابعه، شروع با اسکاتلند
دولت اسکاتلند تلاش می‌کند در تاریخ ۱۹ اکتوبر ۲۰۲۳ همه پرسی استقلال را برگزار کند، اما تاکنون نخست وزیر و دولت بریتانیا با این موضوع موافقت نکرده است.
دولت اسکاتلند هم اکنون در دست حزب ملی اسکاتلند است که تلاش برای برگزاری همه پرسی و کسب استقلال از بریتانیا را یکی از برنامه مهم خود اعلام کرده است. این حزب در پارلمان اسکاتلند، اکثریت کرسی‌ها را در دست دارد.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی خبری عصر ایران، تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۱، کدخبر: ۸۶۱۲۵۱،www.asriran.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین