پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۰۸۱
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳
سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران درانگلیس گفت: دولت بریتانبا بخواهد تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا خارج شود مشکلات جدید و ناشناخته دیگری گریبان آنها را خواهد گرفت؛ بهترین و کم هزینه ترین کاری که می توانند انجام دهند، مراجعه مجدد به آرای عمومی است و یک همه پرسی دیگر، تکلیف دولت، مردم و پارلمان را مشخص خواهد کرد.

شعارسال: سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران درانگلیس گفت: دولت بریتانبا بخواهد تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا خارج شود مشکلات جدید و ناشناخته دیگری گریبان آنها را خواهد گرفت؛ بهترین و کم هزینه ترین کاری که می توانند انجام دهند، مراجعه مجدد به آرای عمومی است و یک همه پرسی دیگر، تکلیف دولت، مردم و پارلمان را مشخص خواهد کرد.

«سیدجلال ساداتیان» در پاسخ به این پرسش که استعفای خانم «می» چه تبعات، پیامدها و چشم اندازی را در آینده برای بریتانیا به دنبال خواهد داشت؟ اظهار داشت: پیش بینی من این است که شرایط به گونه ای پیش می رود که به همه پرسی دوم منجر خواهد شد. توافقی که ترزا می با اتحادیه اروپا انجام داد مورد پذیرش پارلمان انگلیس قرار نگرفت. این توافق مبتنی بر این پایه است که بریتانیا خساراتی را به اتحادیه اروپایی برای مسائل گمرکی، بیمه ای، مهاجران خارجی و زیان هایی که به بعضی شرکت های اروپایی وارد شده است را بپردازد.

ساداتیان افزود: نخست وزیر تلاشش بر این بود توافقاتی که با اتحادیه اروپایی انجام داده است را به تصویب پارلمان برساند، ولی این توافق سه بار در مجلس انگلیس رد شد و پنجشنبه هفته گذشته (۲ خرداد/ ۲۳ می) برای چهارمین بار تصویب نشد. خانم می‌هم علیرغم تلاش‌هایی که کرد و تعهدی که به موضوع داشت استعفا داد.

وی ادامه داد: دلیل مخالفت پارلمان با توافقات نخست وزیر با اتحادیه اروپایی این بود که حاضر نبودند زیر بار خسارت های ناشی از توافق بروند. البته ریشه این داستان از موضوع پذیرش یا عدم پذیرش مهاجرین و پناهجویان جنگ های خاورمیانه و شمال آفریقا توسط انگلیس شروع شده بود.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل قبل از اقدام به همه پرسی، انگلیس نسبت به پذیرش مهاجران، مقاومت نشان داد و پس از خروج نیز گرچه نخست وزیر تا حدودی سهم انگلیس را پذیرفت ولی پارلمان، مخالف این موضوع بود.

روز به روز طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا بیشتر می‌شوند

این کارشناس روابط بین الملل یادآور شد: بر اساس پیشنهاد خانم مرکل صدراعظم آلمان، بریتانیا باید سهمی از آوارگان، پناهجویان و مهاجرانی که به اروپای غربی سرازیر شدند را بپذیرد، در واقع اساس و پایه مخالفت پارلمان، با این قسمت از توافق خانم می ‌با اروپایی‌ها است.

وی یاد آور شد به نظر من حزب محافظه کار به دنبال این بود وضعیتی را ایجاد کند که به همه پرسی دوم منجر شود، چون روز به روز طرفداران ماندن در اتحادیه اروپا نسبت به موافقان خروج بیشتر می‌شوند.

ساداتیان خاطرنشان کرد: نباید فراموش کرد که برگزیت با اختلاف خیلی کم، رای آورد و موافقان خروج با ۵۲ درصد پیروز شدند. به نظر می‌رسد اگر امروز همه پرسی دوم برگزار شود بیش از ۶۰ درصد مردم بریتانیا موافق ماندن در اتحادیه اروپا خواهند بود بنابراین مخالفان خروج و پارلمان، این قضیه را طولانی کردند که خروج اتفاق نیفتد.

سفیر پیشین ایران در لندن در پاسخ به این پرسش که تاثیرات برگزیت بر ابعاد مختلف زندگی مردم اروپا و انگلیس چیست؟ اظهار کرد: برگزیت اثرات کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت بر بریتانیا، اتحادیه اروپا و کل جهان خواهد گذاشت.

ساداتیان گفت؛ در کوتاه مدت، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ایجاد شوک‌های روانی و قیمتی به بازار خواهد کرد. در میان مدت، برگزیت می‌تواند واکنش دولت‌ها و مردم کشورهای دیگر را برانگیزد و آنها نیز خواهان همه‌پرسی برای خروج از اتحادیه اروپا شوند.

به گفته این دیپلمات پیشین در این صورت و در بلند مدت، واحد پول مشترک اتحادیه اروپا تأثیر خواهد گرفت و این امر می‌تواند ماهیت یورو را تغییر داده، کاهش سرمایه‌گذاری در این منطقه را به دنبال داشته باشد که آن هم حاصلی جز رکود نخواهد داشت.

حزب کارگر به انحلال مجلس و اعلام انتخابات زودرس دل بسته است

ساداتیان در تشریح پیامدها و عواقب استعفای خانم می و شرایط آتی دولت انگلیس گفت: احتمال دیگری که به جز همه پرسی دوم ممکن است رخ دهد این است که دولت بعدی انگلیس به توافقات نخست وزیر با اتحادیه اروپایی گردن نهد و پارلمان هم با آن همراهی کند که البته این احتمال دور از ذهن است و کمتر امکان تحقق دارد.

به گفته این کارشناس مسائل اروپا راه دیگری که ممکن است پیش روی دولت انگلیس قرار گیرد پذیرش نخست وزیری بوریس جانسون وزیر خارجه پیشین است که ممکن است پارلمان را اقناع کند که بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شوند که این حالت، خطرناک ترین شرایط اقتصادی، سیاسی و بین المللی را برای بریتانیا به وجود می آورد.

وی تصریح کرد؛ خروج بدون توافق یعنی انگلیس یک دعوای طولانی با اتحادیه اروپایی پیدا خواهد کرد.

ساداتیان عنوان کرد: فارغ از مشکلاتی که انگلیس در صورت خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا با اتحادیه پیدا خواهد کرد، در داخل هم کشمکش ها و چالش های فراوانی با کشورهای ولز، اسکاتلند و ایرلند خواهند داشت. این کشورهای عضو بریتانیا با خروج، موافق نیستند و در صورت خروج با توافق یا بی توافق دولت، آنها اعلام کرده اند در قالب اتحادیه اروپایی، مراودات اقتصادی و تجاری خود را ادامه می دهند.

سفیر پیشین ایران در انگلیس تاکید کرد: اگر انگلیس بخواهد تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا خارج شود مشکلات جدید و ناشناخته دیگری هم گریبان آنها را خواهد گرفت. به نظر من بهترین و کم هزینه ترین کاری که می توانند انجام دهند، مراجعه مجدد به آرای عمومی است و یک همه پرسی دیگر، تکلیف دولت، مردم و پارلمان را مشخص خواهد کرد.

وی گفت: احتمال کم رنگ دیگری هم برای آینده سیاسی انگلیس می شود متصور بود، انحلال مجلس و اعلام انتخابات زودرس است که حزب کارگر به آن امید بسته است، البته این حزب امید داشت حزب محافظه کار با چند استعفای دیگر از اکثریت بیفتد ولی محقق نشد. با این وجود تا پایان دوره، کماکان دولت در اختیار حزب محافظه کار است ولی اینکه دولت بعدی چقدر قدرت لابی و کار خواهد داشت و با پارلمان چگونه تعاملی خواهد داشت باید منظر ماند ولی به عقیده من نهایتا به ماندن در اتحادیه اروپایی منجر خواهد شد.

«ترزا می» روز جمعه سوم خرداد سرانجام در واکنش به فشارهای داخلی برای کناره گیری از قدرت اعلام کرد هفتم ژوئن از مقام نخست وزیری انگلیس استعفا می کند.

وی طی سخنانی در برابر داونینگ استریت اظهار داشت؛ اکنون برای من روشن شده که به نفع کشور است تا یک نخست‌وزیر جدید، تلاش‌ها برای برگزیت را هدایت کند. پس امروز اعلام می‌کنم که به‌عنوان رهبر حزب محافظه‌کار در روز جمعه ۷ ژوئن استعفا می‌دهم تا نفر بعدی انتخاب شود.

می با اشاره به اینکه تمام تلاش خود را برای خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا صورت داده، افزود: برای من همیشه جای تأسف عمیق خواهد بود که نتوانستم برگزیت را اجرا کنم.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار:6 خرداد 1398 ، کدخبر:83329164 ،www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین