پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۲۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
در چند ماه اخیر موج‌های خبری بسیاری درباره خطاهای پزشکی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد. موضوع خطاهای پزشکی متعددی به رسانه‌ها کشیده شد و البته پیامدهای زیادی هم به دنبال داشت.
شعارسال: روزی می‌خوانیم بخیه را از صورت کودک اصفهانی کشیدند و روزی کپسول گاز صورت مادری را می‌سوزاند. چند هفته بعد در اتاق عمل پلک نوزادی شکافته می‌شود و جا ماندن ابزار جراحی در شکم بیمار و سوختگی بیمار قلبی در بیمارستان هم که خود داستانی دارد اما در چند ماه اخیر مرگ عباس کیارستمی کارگردان مشهور سینما باعث شد بار دیگر بحث خطاهای پزشکی بیش از گذشته بر سرزبان‌ها بیفتد و رسانه‌ها و حتی مسئولان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی بررسی روند درمان وی را مورد کنکاش و ارزیابی قرار دهند. حالا در شرایطی که تب هشتگ و فراخوان خطای پزشکی، جامعه پزشکان را در محاصره خود گرفته‌اند و کوچک‌ترین خطایی را نشانه رفته‌اند سازمان نظام پزشکی کشور روز گذشته موضوع همایش «علمی فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران» را به تخلفات و خطاهای پزشکی اختصاص داد که به نظر می‌رسد دیوار بی‌اعتمادی بین پزشک و بیمار را بسیار بلند کرده و تبعات زیادی را ایجاد می‌کند.رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور که روز گذشته در گردهمایی فصلی انجمن پزشکان عمومی ایران، میزبان رئیس تعزیرات حکومتی کشور و وزیر دادگستری بود، حرف‌های زیادی زد. از تشکیل 5600 پرونده تخلفات پزشکی گرفته تا پیگیری جدی 7 هزار پرونده خطا از تمام پزشکان و اینکه بیشترین آمار تخلفات پزشکی در کشور مربوط به پزشکان متخصص زنان و زایمان است و پزشکان عمومی، دندانپزشکان و جراحان عمومی در رتبه‌های بعدی بیشترین خطاهای پزشکی هستند.وی به رشد میزان تخلفات پزشکی در سازمان نظام پزشکی در سال 94 هم اشاره کرد.« میزان تخلفات پزشکی در سازمان نظام پزشکی در سال 94 نسبت به 93 با 11 درصد رشد رو به رو بوده است اما آمار پرونده‌های پزشکی در حوزه تخلفات در پزشکی قانونی رشد 7 / 9 درصدی دارد.»زالی در ادامه از وجود 7 هزار پرونده خطا از تمام پزشکان خبر داد و گفت: رسیدگی به پرونده‌های تخلفات پزشکی در تعزیرات حکومتی انجام می‌شود که 86 درصد پرونده‌ها در این سازمان مربوط به مسائل غذایی، بهداشتی و آرایشی و فقط 14 درصد خطاهای پزشکی است و از مجموع پرونده‌های پزشکی در کشور 60 درصد مربوط به بروز عارضه است.

رئیس سازمان نظام پزشکی گفت: با توجه به اینکه برخی بیماران در مسیر درمان دچار عارضه می‌شوند و البته قصور و خطایی هم متوجه پزشک نیست، ضروری است صندوق حمایتی از این قبیل بیماران تشکیل شود که این قبیل افراد بتوانند از این صندوق استفاده کنند.

وی افزود: بخشی از منابع مالی صندوق حمایتی از بیماران از حاکمیت و بخشی از مالیات جامعه پزشکی و همچنین بیمه تکمیلی تأمین شود.

* نظام مجازات‌ها در قوانین نظام پزشکی نیاز به بازنگری دارد

وزیر دادگستری نیز در این گردهمایی خطاب به پزشکان عمومی گفت: موضوع خطای پزشکی را جدی بگیرید و آن را با حق الناس تعریف کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی افزود: پزشکان باید قبل از همه به موضوع خطای پزشکی حساس باشند، خیلی مناسب نیست که پزشکی به دادگاه احضار شود پس در خدمات‌رسانی به مردم دقت بیشتری داشته باشید.وی ادامه داد: در جامعه قضایی به دلیل کثرت پرونده‌ها، قضات فرصت کافی برای رسیدگی به پرونده‌ها ندارند و این موضوع به احکام ما آسیب می‌زند اما شما پزشکان به دلیل وجود تجهیزات مناسب و پزشکان متخصص، بیشتر برای مردم وقت بگذارید.وزیر دادگستری گفت: این بد است که پزشک به خاطر خطای پزشکی به دادگاه بیاید، مردم با اعتماد به سراغ شما می‌آیند و از همین رو در تشخیص بیماری‌ها دقت کنید.

وی در ادامه سخنانش تأکید کرد: قوانین حوزه نظام پزشکی مناسب است همچنین چهار هزار نفر در خدمت هیأت‌های انتظامی با نظام پزشکی فعالیت دارند تا تخلفات پزشکی بخوبی رسیدگی شود اما باید موضوع مراقبت و پیشگیری از تخلفات به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز در ادامه این مراسم گفت: در قوانین، شیوه رسیدگی و نظام مجازات‌ها در حوزه جرایم پزشکی نیاز به بازنگری دارد.

به گفته علیرضا جمشیدی، اگر این موضوع ها اتفاق بیفتد شاهد یک نظام رسیدگی عادلانه با کمترین آسیب به جامعه پزشکی است.وی گفت: اکنون آمار جرایم و تخلفات پزشکی بالا نیست و بیشترین تخلفات در سازمان مربوط به حوزه دارو، تجهیزات پزشکی و داروهای تاریخ مصرف گذشته است که مسئولان آنها مجازات شدند.

وی تأکید کرد : نظام رسیدگی به تخلفات باید با حضور قضات و پزشک باشد تا موارد تخلف به صورت جدی رسیدگی شود چرا که نباید به سمت حبس و مجازات برویم و باید عدالت ترمیمی و احقاق حقوق بیماران را داشته باشیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 7 ، تاریخ انتشار: پنجشنبه 28 مرداد 1395، شماره: 6289 .

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین