پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۰
همه کارشناسان بر این باورند که در حمایت از زنان بی خانمان باید برنامه های جدی تری را دنبال کرد، اما نکته اینجاست که این برنامه ها و اظهارنظرها به بهانه های مختلفی مانند نبود بودجه راه به جایی نمی برد.

شعار سال: افزایش اعتیاد، طلاق و بحران‌های اقتصادی سبب افزایش بی‌خانمان‌ها در کشور شده، این در حالی است که زنان ۲۰ درصد آمار بی‌خانمان‌های شهر تهران را به خود ا ختصاص داده‌اند، ولی متاسفانه تعداد مراکز حمایتی که بتواند زنان بی‌خانمان را زیر چتر خود بگیرد، خیلی محدود است.

همه کارشناسان بر این باورند که در حمایت از زنان بی خانمان باید برنامه های جدی تری را دنبال کرد، اما نکته اینجاست که این برنامه ها و اظهارنظرها به بهانه های مختلفی مانند نبود بودجه راه به جایی نمی برد.

شهلا میرگلوی بیاتنایب رئیس فراکسیون زنان مجلسانتقاد از عدم ساماندهی زنان کارتن خواب، تصریح کرد: چون مسئولان ذی ربط برنامه‌ای بلندمدت برای ساماندهی این قشر ندارند لذا با برنامه کوتاه مدت و مقطعی این افراد را جمع آوری و بعد از چند روز دوباره در سطح شهر رها می کنند.

وی افزود:معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به عنوان یک نهاد دولتی که درحوزه زنان فعال است می تواند پیگیری کند تاسازمان هایی که وظیفه ساماندهی زنان کارتن خواب را بر عهده دارند وظیفه خود را به درستی انجام دهند.

میرگلو بیات ادامه داد:بانوان کارتن خواب نیاز به سامان سرا و محیط هایی امن برای رها شدن از کارتن خوابی دارند لذا مسئولان ذی ربط باید به صورت جدی و با همکاری مسئولانه، مشکلات زنان کارتن خواب را برطرف کنند.

فاطمه رهبر رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلسبا انتقاد از تدوین نکردن سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع، گفت: دولت موظف به ساماندهی زنان کارتن خواب نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور است و شهرداری‌ها می‌توانند پس از تدوین سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع بازوی کمکی مفیدی واقع شوند.

وی افزود: مشکلات فرهنگی بیشتر از مسائل اقتصادی سبب افزایش زنان خیابانی و کارتن خواب شده است و در واقع اگر مشکل مسائل اقتصادی بود که امروزه اکثر افراد به فقر و فحشا کشیده شده بودند اما اینگونه نیست و این توهین بزرگی است به کسانی که مشکل اقتصادی دارند.

رهبر با تاکید بر اینکه وجود یک زن خیابانی یا کارتن خواب هم در حکومت اسلامی زیاد است، گفت: در ماده ۲۲۷ برنامه توسعه پنجم آمده که دولت موظف است در جهت تدوین سند امنیت زنان و کودکان در اجتماع با دستگاه های ذیربط شامل وزارت کشور، معاونت امور زنان، سازمان بهزیستی، نیروی انتظامی، کمیته امداد امام خمینی(ره) اقدامات اساسی را انجام دهد.

رئیس فراکسیون زنان عنوانکرد: ذکر نام دولت در ماده ۲۲۷ برنامه پنجم توسعه یعنی همه باهم کمک کنند تا این افراد ساماندهی شوند، این درحالی است که در این ماده دستگاه‌های مربوطه قید شده است، البته معاونت امور زنان ریاست جمهوری باید دغدغه بیشتری نسبت به سایر دستگاه ها داشته و در دعوت نمایندگان، دستگاه‌ها، ایجاد ستاد ویژه و پیگیری امور زنان پیشگام باشد.

رسول خضری عضو کمیسیون بهداشت و درمان در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر پیش‌فروش کودکان زنان کارتن خواب پیش از تولد، گفت: سازمان بهزیستی و شهرداری‌ها در کلانشهرها متولی جمع آوری و ساماندهی زنان کارتن خواب هستند، افزایش زنان کارتن خواب نه تنها در کلانشهرها بلکه در مسیرهای حاشیه شهر و جاده‌های بین شهری نیز دیده می‌شود.

وی افزود:با وجود الزامات قانونی، دستگاه‌های اجرایی اراده اجرای قوانین را ندارند البته ضرورت دارد تا دولت هم کمک بودجه‌ای برای اجرای این قوانین داشته باشد واجرای نادرست قوانین و نبود مدیریت قوی سبب شده تا زنان کارتن خواب به اعتیاد و انواع بیماری‌هادچار شدهو حتی به شغل تکدی گری هم گرایش پیدا کنند.

در بین افراد بی خانمان از همه گروه های سنی از ۱۸ سال گرفته تا بیش از ۹۰ سال مشاهده می شود اما بیشتر افراد بی خانمان در گروه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال هستند. کارتن خواب ها تقریبا در تمام مناطق پایتخت حضور دارند اما تجمع آنها بیشتر در نقاط بی دفاع شهری مشاهده می شود و در برخی نقاط شهر مانند دروازه غار، فرحزاد، خاک سفید این افراد بیشتر حضور دارندوهمچنین برخی از بوستان های شهر نیز محل تجمع افراد بی خانمان شده است.

۳ مرکز نگهداری از افراد بی خانمان در تهران وجود دارد که این مراکز در تمام طول سال به کارتن خواب ها خدمات رسانی می کنند، علاوه بر این مراکز اصلی و دائمی امسال در فصل پاییز و زمستان، مددسراهای اضطراری در مناطق مختلف شهر ایجاد می شود که پیش بینی شده هریک از این مددسراها ظرفیت پذیرش ۵۰ بی خانمان را داشته باشند.

اما اینها جوابگوی نیاز بی خانمان های تهرانی نمیباشد مخصوصا زنان که باید توجه بیشتری نیز در این رابطه به آنها شود.

آبان ماه۹۳/رضا جهانگیریمعاون توسعه و خدمات اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران با اشاره بهتمهیدات در نظر گرفته شده برایزنانکارتن خواب تهرانی گفت:برای زنان بی خانمان نیز مرکزی در دست احداث است که از ابتدای آذرماه این مرکز هم پذیرای زنان کارتن خواب است. ظرفیت این مرکز ۱۵۰ نفر پیش بینی شده اما تعداد زنان بی خانمان بیش از این است و باید تعداد مراکز ویژه زنان افزایش یابد.

جهانگیری‌فر ادامه داد: از آنجا که نگهداری از کودکان وظیفه بهزیستی است، برنامه‌ای در این مورد به شهرداری ابلاغ نشده و از نظر قانونی نیز اجازه ایجاد مرکزی برای نگهداری شبانه از کودکان را نداریم.

۳۰ اردیبهشت ۹۴/ انوشیروان محسنی بندپیرئیس سازمان بهزیستی کشوربا اشاره به طرح جمع‌آوری ساماندهی زنان کارتن خواب در تهران گفت: این طرح در قالب تفاهم با شهرداری تهران اجرا خواهد شد به طوری که در این طرح جمع‌‌آوری افراد به عهده شهرداری و در نهایت ساماندهی آنها به عهده بهزیستی است که البته در این بخش می‌بایستی اعتبارات لازم از سوی دو نهاد شهرداری و بهزیستی تامین شود.

۲۲ مهر ۹۴/رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تشکیل ستادی برای رسیدگی به وضعیت زنان کارتن‌خواب گفت: این ستاد با توجه به شرایط و مشکلاتی که هر کدام از این زنان دارند به غربالگری و تصمیم‌‌گیری در مورد آنها می‌پردازد.انوشیروان محسنی‌بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با اقدامات صورت گرفته درباره ساماندهی زنان کارتن‌خواب در کشور گفت: ستادی با عضویت نماینده نیروی انتظامی، وزارت کشور، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی کشور برای تصمیم‌گیری در مورد زنان کارتن خواب تشکیل شده‌ است که به غربالگری افرادی که به عنوان زنان کارتن‌خواب شناسایی و جمع‌آوری شده‌اند، می‌پردازد و مشخص می‌کند که وظیفه نگه‌داری هرکدام از این افراد بر عهده کدام دستگاه قرار دارد.

واما بازهم درتاریخ۵آبان۹۴معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام تاسیس یک مرکز ویژه نگهداری بانوان بی‌خانمان در منطقه ۴ با ظرفیت ۲هزار نفر، وعده داد: حداکثر تا ۳ماه آینده همه بانوان بی‌خانمان درسطح پایتخت به این مرکز منتقل شوند و در شهر پراکنده نباشند.

وی با بیان اینکه در طرح انضباط شهری به دنبال برقراری انضباط اجتماعی نیستیم، تاکید کرد: شهرداری متولی اعتیاد، شرارت و روسپی‌گری نیست. ما وظایف روشنی داریم که باید در چارچوب آنها عمل کنیم.

وعده هایی که عملی نمی شود و فقط در حد صحبت می ماند و همیشه نوید آینده را می دهد باعث شده تا زنان کارتن خواب نیز نا امید گشته و امیدی به این وعده های بی اساس که به دلیل عدم بودجه همیشه عقب می افتد دل نبندند.

با اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري دانا، تاریخ انتشار سه شنبه 5 آبان 1394، كد مطلب: 513650: www. dana.ir



اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین