پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۴۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
اتباع ایرانی مقیم انگلیس که تعدادشان به نیم میلیون نفر می‌رسد این روزها در رسیدگی به امور کنسولی خود با روند مشکل‌آفرین جدیدی مواجه شده‌اند و آن اضافه‌شدن دفتر پیشخوانی است که علاوه بر هزینه اضافی و دردسر، مراجعین را بین سفارت و خود پاسکاری می‌کند.

شعار سال: اتباع عزیز کشورمان در دیگر کشورها همواره پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به‌خصوص در سال‌های اخیر با مشکلات متعدد و محدودیت‌های سخت‌گیرانه‌ای از سوی دولت‌های خارجی میزبان خود مواجه بوده‌اند و انتظارشان از دفاتر دیپلماتیک کشورمان جز حمایت و حفظ عزت و احترام چیز دیگری نیست.

اما تحمل این مشکلات زمانی برایشان دشوارتر می‌شود که مشاهده می‌کنند در دفاتر کشور متبوعشان نیز به‌عوض تسهیل در امور و حفظ عزت و احترام، شاهد برخی سخت‌گیری‌ها و شاید سوء استفاده‌ها هستند.

اخیراً تعدادی از اتباع کشورمان در انگلیس در تماس‌ها و پیام‌هایی گلایه‌ و شکایاتی از روند زمان‌بر و هزینه‌بر و دردسرساز جدید در سفارت ایران در لندن مطرح کرده‌اند. آنها هنگام مراجعه به سایت کنسولی سفارت با اطلاعیه‌ای با این مضمون مواجه می‌شوند که مراجعه باید به دفتر پیشخوان صورت گیرد و حتی تماس‌های تلفنی مردم به سفارت نیز به همان پیشخوان ارجاع داده می‌شوند.

این در حالی است که فرد تماس‌گیرنده شاید به‌غیر از امور کنسولی قصد داشته باشد ارتباطی با کارکنان کنسولی حاضر و کنسول بگیرد و مطلب یا نکته‌ای را به آنها برساند اما با این حال تماس وی به این پیشخوان ارجاع داده می‌شود.

به‌گفته آنها، کنار آن باید برای مراجعه به دفتر پذیرش کنسولی که به 4 ایستگاه آن‌طرف‌تر منتقل شده، هزینه‌ای 5پوندی متحمل شوند که توسط خودرویی که برای انتقال افراد از سفارت به دفتر پیش‌بینی شده است، اخذ می‌شود.

علاوه بر این، به‌خلاف محیط ایرانی حاکم بر سفارت، آنها در دفتر کنسولی مذکور با سه نفر انگلیسی و یک آقایی مواجه می‌شوند که  مسئول دفتر بوده و گویا یک ایرانی است که از کودکی در انگلستان بزرگ شده و این را می‌توان از لهجه فارسی وی متوجه شد.

بنا بر گفته این هموطنان، هزینه‌های مطالبه‌شده در این دفتر خیلی متفاوت از آن چیزی است که قبلاً در سفارت گرفته می‌شد و علاوه بر خدمات، مبلغی به‌عنوان هزینه شارژ خدمات(!) نیز گرفته می‌شود و بعد از آن به آنها شماره‌ای داده می‌شود تا دوباره به سفارت رجوع کنند که بار دیگر همان هزینه خودرویی را باید پرداخت کنند.

نکته قابل توجه در این میان این که این هزینه بنا بر گفته این هموطنان به حساب یک فرد انگلیسی ریخته می‌شود که این امر خلاف رویه رسمی است.

در یکی از مواردی که اعتراض به این روند به یکی از کارمندان سفارت گفته شده توضیح این بوده که این دفتر مجزا از سفارت بوده و بخش خصوصی است و اگر وجهی اضافه گرفته‌اند فرد باید خود بار دیگر به دفتر مراجعه کند و اضافه‌پرداختی خود را تحویل بگیرد و این یعنی هزینه مجدد 10پوندی برای گرفتن وجه اضافه‌ای که به‌اشتباه از فرد مراجعه‌کننده گرفته شده است.

البته لازم به ذکر است که توجیهی که سفارت ایران در این رابطه ارائه می‌کند این است که مشابه این دفاتر توسط کشورهای دیگر نیز فعال هستند و امر رایجی است که امور کنسولی به آنها ارجاع داده می‌شود. در کشورمان نیز بسیاری از سفارتخانه‌ها امور کنسولی خود را در دفتری که در مکان دیگری است انجام می‌دهند. اما نکته اینجا است که کسانی که به روند صدور ویزا در سفارت‌های خارجی در تهران آشنا هستند می‌دانند که این دفاتر و این روند برای اتباع خارجی است و هزینه‌های مربوطه را دریافت می‌کنند و به‌محض مراجعه افرادی از اتباع همان کشور، کارکنان موظف هستند که فوراً و بی‌توجه به اتباع خارجی حاضر در صف درخواست امور کنسولی، به امور وی رسیدگی کنند و این کار در راستای تسهیل در امور اتباع کشور مذکور و حفظ عزت و احترام آنها انجام می‌گیرد.

حتی برخی از هموطنان ما در گلایه خود عنوان کردند که گویا مردم راست می‌گویند که دولت هزینه‌های خود را از جیب مردم تأمین می‌کند و اگر این‌طور است و موضوع برای کمک به دولت است، آنها مشکلی با این هزینه‌ها ندارند به‌شرطی که این پاسکاری و وقت تلف کردن‌ها در کار نباشد.

با این حال تحقیقات ما نشان داد که وزارت امور خارجه کشورمان چنین روندی را برای اتباع کشورمان در دیگر کشورها نمی‌پسندد و به‌شدت با آن مخالف است و در مورد مشابهی که چندی پیش در استرالیا پیش آمد و سوء استفاده سفیر و فرزندش مشخص شد و برخی اخبار آن در فضای مجازی پیچید، وزارت امور خارجه با اقدام بجا، به مشکل رسیدگی کرده است. باید منتظر ماند و دید که واکنش وزارت امور خارجه کشورمان به این گلایه هموطنانمان در انگلیس چگونه خواهد بود.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 20بهمن1398 ، کدخبر: 2199591: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین