پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۸۹۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: حدود ۷۰ نفر از اتباع ایرانی اعم از دانشجویان و مردم عادی مثل تجار در ووهان چین هستند.

شعارسال: سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری امروز خود، ضمن تبریک آغاز چهل و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گفت: انقلاب ما با حمایت و پشتیبانی مردمی ادامه یافت، گام دوم این انقلاب علی رغم تمام پستی و بلندی ها به پیش می‌رود و دستگاه دیپلماسی هم برای دستیابی به اهداف در خارج از کشور تلاش می‌کند.

او افزود: امروز جوزف بورل به ایران آمده و ظهر مهمان ظریف است، او درباره مسائل برجامی با وزیر امور خارجه کشورمان گفت وگو می‌کند.

موسوی درباره معامله قرن تصریح کرد: این طرح یکی از ننگین‌ترین پیشنهادات و ابتکاراتی بود که توسط آمریکا بدون در نظر گرفتن حقوق فلسطین مطرح شده است و جمهوری اسلامی ایران هم با آن مخالف است؛ از نظر ما مراجعه به آرای عمومی بهترین راه حل است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان گفت: امیدواریم با اتفاقاتی که رخ داده کشور‌های اسلامی متوجه شوند که چه کسانی دوست یا دشمن آنها هستند.

او درباره سفر جوزپ بورل به تهران گفت: اروپایی ها هنوز مکانیسم ماشه را فعال نکرده اند، می خواستند به این سمت بروند، ولی چنین اقدامی را انجام نداده اند. ظریف یک نامه ١۴ صفحه ای به بورل نوشت و با استدلال های حقوقی توجیهات آنها را زیر سئوال بر و به چالش کشید، در هر صورت ما از رفت و آمد‌های دیپلماتیک استقبال می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: ظریف در کنفرانس امنیتی مونیخ شرکت و سخنرانی خواهد کرد.

او درباره اینکه پس از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، آینده روابط ایران و بریتانیا به چه صورت پیش خواهد رفت، گفت: آنها طبق تصمیم داخلی کشورشان خواستند از اروپا خارج شوند، اما رابطه تهران و بریتانیا طبق احترام است، جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد انگلیس به عنوان کشور مستقل و مسئول رفتار کند. امیدواریم که روابط دوکشور به خواستن و نخواستن کشور ثالثی نباشد(بستگی نداشته باشد).

موسوی در پاسخ به سوالی مربوط به تحولات اخیر سوریه گفت: ارتش سوریه حق دارد که در کشور خود در مناطق اشغالی دست به عملیات بزند. این اقدام حق آنهاست. لازم است کشور‌های دیگر هم در این روند به تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارند، البته برخی کشور‌های نگرانی‌هایی دارند. اما باید اجازه داد دولت و ملت سوریه در مورد سرنوشت کشورشان تصمیم بگیرند.

این دیپلمات کشورمان درباره آخرین تحولات مربوط به اینستکس توضیح داد: از هر روزنه‌ای که به ملت ما کمک کند حمایت می‌کنیم، به هر حال اینستکس مقدمه‌ای بر تعهدات یازده گانه اروپا بود، ولی شاهد بودیم که مدت‌ها طول کشید تا این کار عملی شود، متاسفانه عدم استقلال و حرف شنوی آنها از آمریکا مانعی بر سر راه توافقات اروپایی ها با سایر کشور‌ها بوده است، اما آنها باز به دنبال ساز و کار و راه حل هستند. به نظر می‌رسد که اروپایی ها به دنبال چراغ سبز آمریکا هستند. به هر حال به خودشان مربوط است، ولی ما آمادگی کار‌های لازم در این زمینه را انجام شود.

او درباره کانال مالی سوئیس، تاکید کرد: تحریم مواد غذایی و دارو جزء هیچ تحریمی نبود، ما از همه روزنه‌هایی که باعث کاهش فشار بر ملت ایران شود استفاده می‌کنیم، اما آمریکایی‌ها می‌دانند که دارو و مواد غذایی جزء تحریم ها نبوده است. به نظر ما آمریکا قصد دارد با صدور مجوز‌های قطره چکانی خود را از جنایت مختلف مبرا کند.

او افزود: از یک سال پیش باید خدمات دارو انجام می‌شد. شرکت سوئیسی برای انجام این کار پول می‌گیرد و باید به ایران دارو ارسال می کرد.

موسوی درباره سفر‌های کم نظیر و پی در پی یوسف بن علوی به ایران ، گفت: این سفر‌ها روتین است ما با چند کشور صحبت کردیم که در موارد مورد نیاز به کشورهای یکدیگر سفر داشته باشیم. این بار درمورد مکانیسمی صحبت شد که در دو طرف تنگه هرمز قرار دارد. دو‌کشور با هم توافق کردند تا برای امنیت بیشتر به این سمت بروند در غیر اینصورت این سفر‌ها معمولی است. ضمن اینکه دوستان ما در مورد تحولات اخیر نگران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با اینکه شاهد بروز اختلاف در حاکمیت هستیم یا پیش‌بینی می شود که فشار‌های اخیر بر ظریف می‌تواند منجر به تغییر در سیاست خارجی ما شود، گفت: نگرانی ما هم همین است که این هجمه‌های عجیب و غریب که از روی کم اطلاعی وارد می شود دوگانه‌ای ایجاد کند، جمهوری اسلامی ایران یک کل متحد است. وزارت امور خارجه به عنوان یک دستگاه مجری، اجرا کننده تصمیماتی است که گرفته می‌شود و وزیر امور خارجه هم حرفش، گفته نظام است.

او ادامه داد: دوگانه‌ای که برخی در صدد اجرایی کردن آن هستند، (درکشور)وجود ندارد. این دوگانگی مضر هست. سوابق و اقدامات ظریف در سیاست خارجی کشور به بیش از چهل سال پیش بازمی گردد و بر کسی پوشیده نیست که او چه دیدگاهی دارد، نظرات وزیر امور خارجه براساس نظام است.

دیپلمات کشورمان تصریح کرد: آنچه وزیر امورخارجه در هر سطحی بیان می‌کند، حرف نظام جمهوری اسلامی ایران است و چیزی خارج از این موضوع نیست. صحبت‌های او در مصاحبه با اشپیگل موضعی است که نظام داشته، جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه مذاکره‌ای با آمریکا ندارد.تاکید نظام آنچه نظام بر این است که آمریکایی‌ها باید به قبل از سال ٢٠١٧ برگرشته و تحریم‌های ظالمانه را بردارند، آنها باید به ١ + ۵ وارد برگشته و وارد این معادله شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا ایران می‌خواهد تغییر موضعی در منطقه ایجاد کند، گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه سیاستی ثبات ساز است. هرجا احساس کردیم نفوذ ما شنونده دارد، از آن استفاده کردیم، اگر جایی حضور مستشاری داریم با درخواست رسمی دولت‌های منطقه بوده. فکر نمی‌کنم سیاست اصولی، منطقی و قانونی عوض شود و تغییر هم نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد معامله قرن، تصریح کرد: دلیل اینکه چرا برخی کشور‌های منطقه در مورد معامله قرن سکوت کردند را نمی‌دانم، ولی به آنها هشدار می‌دهیم که حیثیت اعراب را بر باد خواهد داد، به آنها تاکید می‌کنیم که دوست، حتی دشمن خود راا بشناسد. آنها باید بدانند که جمهوری اسلامی ایران خیر خواه کشور‌های منطقه بوده و براساس قانون اساسی خواستار اتحاد جهان اسلام است، تنها مانع در مقابل این کشور‌ها رژیم صهیونیستی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا اقدامات انصار الله یمن در ادامه انتقام سخت است، توضیح داد: هر گردی گردو نیست و هر سلاحی برای ایران نیست، برای برخی کشور‌ها سخت است ببینند، ملتی که تحت محاصره و جنگ قرار دارد به این درجه از پیشرفت‌های نظامی رسیده و آنها را مورد هدف قرار دهد، ولی ملت یمن تحت محاصره شدید هستند.

او در پاسخ به سوال دیگر گفت: چندی پیش کارشناسان دو طرف ایران و اروپایی صحبت‌های شد و سفر بورل به ایران هم در زمینه برجام است. پیش از این توافق شد کمیسیون مشترکی برگزار شود، ولی زمان دقیقش مشخص نیست.

موسوی درباره اینکه تهدیدهای ایران درباره آمریکا که در منطقه انجام می شود گفت: اینجا منطقه ما بوده و طبیعی است هر بیگانه‌ای در این منطقه احساس ترس کند، بویژه در حمله موشکی به پایگاه عین الاسد اهل تعارف نیستیم. جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اقدامات ظالمانه یک جا نمی‌نشیند.

او درباره اینکه در دو روز گذشته نماینده افغانستان به ایران سفر کرده بود همچنین اینکه دستور کار وزارت خارجه پیرو صلح افغانستان چگونه بوده است، تصریح کرد: خلا وجود سپهبد شهید سلیمانی پر شدنی نیست او با اینکه فردی نظامی بود، اما واقعا خیر منطقه را می خواست و نگران افراط گرایی و تروریست بود، به هر حال با وزارت خارجه همکاری داشت، با این وجود همان روند‌ها در افغانستان و سایر کشور‌های منطقه با جانشینان او دنبال می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره شرکت نکردن وزیر خارجه کشورمان در نشست جده، گفت: این نگرانی را داریم که مسئله قدس عربی است، ولی برخی کشور‌ها بر اساس محاسباتی که البته از دیدگاه ما غلط است، سعی می‌کنند قدری موضوع معامله قرن را کمرنگ نشان دهند، اگر آنها دیر بجبند سرنوشت کشور‌های اسلامی بویژه عربی تغییر خواهد کرد.

دیپلمات کشورمان درباره ویروس کرونا و اقداماتی که قراراست وزارت خارجه و سفارت ما در چین برای کمک به آنها انجام بدهند، گفت: لازم است، عملکرد آنها را تحسین کنم. علاوه براین بگویم که آمریکا فرصت طلب بوده و به دنبال سو استفاده است، وزارت خارجه و سفارت ما در پکن در جای جای چین به حالت آماده باش در آمده اند،آنها سعی کردند تا اقلام مورد نیاز را به چین رسانده شود. همه همکاری‌ها باید تحت نظر دولت پکن باشد. اتباع ما در آن کشور هستند. سفارت خانه و سرکنسولگری‌های ما به صورت ویژه همه توان خود را صرف می کنند تا به آنها (اتباع کشورمان) رسیدگی کنند.

موسوی در ادامه این نشست خبری در رابطه با وضعیت اتباع کشورمان در چین گفت: حدود ۷۰ نفر از اتباع ایرانی اعم از دانشجویان و مردم عادی مثل تجار در ووهان هستند. دولت برای انتقال اتباع ایرانی بسیج شده است که هم در داخل مشکلی به وجود نیاید و ویروس به داخل کشور منتقل نشود و هم اینکه دوستانی که تاکنون مراقبت خوبی از آنها شده است و مبتلا نشده‌اند، با سلامت و البته با رعایت پروتکل‌های پزشکی و استانداردهای خاص از چین خارج شوند.

او با قدردانی از تلاش‌های دولت چین تأکید کرد: من از نزدیک شاهد پشتکار چینی، همت چینی و مدیریت چینی در مقاطع مختلف بودم و آنها قطعاً این مرحله سخت را با موفقیت پشت سر خواهند گذاشت. ما هم به‌عنوان ملت و دولت ایران هر کمکی از دستمان بربیاید کوتاهی نخواهیم کرد.



موسوی در مورد اعلام ژاپن مبنی براینکه قصد پیوستن به ائتلاف آمریکایی را ندارد، گفت: ژاپنی‌ها اعلام کردند که ناوشکن‌ها را برای امنیت خود به آنجا اعزام کردند نه برای پیوستن به ائتلاف آمریکا، ما هم اعلام کردیم که خودمان می‌توانیم از منطقه محافظت کنیم همچنین اعلام کردیم که این اقدام سازنده‌ نبوده و درست نیست، امیدواریم در اقدامات خود تجدید نظر کنند.


‎دیپلمات کشورمان در رابطه با پرداخت غرامت به خانواده های حادثه دیدگان اوکراینی در سانحه هواپیمایی اخیر گفت: نهاد‌ها و افراد دیگری هستند که به این لیست اضافه خواهند شد و در رابطه با اتباع اوکراینی و بحث پرداخت غرامت به آنها، دو طرف مذاکرات خوبی به صورت حضوری و غیر حضوری داشتند، اما نمی دانیم چقدر از حرف‌هایی که علنی زده می‌شود اجرایی خواهد شد، این کمیته در حال بررسی است و موضوع غرامت هم در آن بررسی می‌شود و به نظر الان برای اظهار نظر زود است.

او درباره انتقام سخت ایران به دنبال شهادت سردار سلیمانی، گفت: اقدام ما به اطلاع دولت عراق رسیده است، اگر قرار باشد جمهوری اسلامی ایران اقدامی انجام دهد، قطعا به صراحت اعلام خواهد کرد. ضمن اینکه نگرانی آنها را درک می‌کنیم باید بگویم اگر قرار باشد از سوی ما اقدامی انجام شود رسمی و علنی خواهد بود، بنابراین گمانه زنی‌های مختلفی که می‌خواهند به ایران نسبت دهند صحت ندارد.


موسوی در پاسخ به سوالی در مورد NPT، تصریح کرد: این تصمیمی است که نظام باید بگیرد، اما در صورتی که اروپایی‌ها بخواهند به صورت غیر قانونی بحث بردن پرونده ایران به شورای امنیت را دنبال کنند، ما اقدات خود را انجام خواهیم داد که خروج از NPT هم شامل آن خواهد بود.

و در پاسخ به این سوال که در مورد اظهارات وزیر خارجه فرانسه در ارتباط با وضعیت دو شهروند فرانسوی که در ایران در زندان به سر می‌برد و درخواست او مبنی بر آزادی هرچه زودتر این دو نفر که بنا به ادعای وزیر خارجه فرانسه در شرایط بدی به سر می‌برند، گفت: در مورد این موضوع نهاد‌های قضایی می‌توانند توضیح بیشتری بدهند، آنچه که وزیر خارجه فرانسه گفته مربوط به یک شهروند ایرانی و یک شهروند فرانسوی است و جرم آن‌ها امنیتی است و برخلاف اظهارنظر‌هایی مبنی بر تبرئه آن‌ها منتشر شده بود با بررسی‌هایی که کردیم متوجه شدیم که تا به امروز چنین موضوعی صحت ندارد وآن‌ها هنوز متهم و مجرم هستند.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه برخی از نگرانی‌های دوستان فرانسوی را درک می‌کنیم ادامه داد: این دو نفر از حقوق قانونی خود برخوردار هستند چنانکه شهروند فرانسوی دسترسی کنسولی دارد و شهروند ایرانی که ما تابعیت دوگانه آن را قبول نداریم و شهروند ایرانی محسوب می‌کنیم چند بار با خانواده و دوستانشان دیدار کردند و تمامی امکانات برای آن‌ها فراهم است.

او خطاب به مقامات فرانسوی ادامه داد: آنها باید اجازه بدهند که این پرونده روند حقوقی خود را طی کند و ما فکر نمی‌کنیم که آن‌ها با اینگونه فشار‌ها و اظهارنظر‌ها بتوانند به نتیجه دلخواه خود برسند باید اجازه داد که روند این پرونده طی شود و مطمئن هستیم که حقی ضایع نمی‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه ایران چه اقدامی برای اخراج نیرو‌های نظامی آمریکایی از عراق انجام داده است؟، تاکید کرد: فکر می‌کنم با تنفری که در منطقه از نیرو‌های آمریکایی وجود دارد نیازی نیست که ایران اقدامی انجام بدهد، به نظر من رسد که دولت و ملت عراق خواستار خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از کشورشان هستند و جمهوری اسلامی ایران هم از این اقدام حمایت و اگر لازم باشد هم کمک می‌کند، ما از هر حرکتی که در جهت خروج نیرو‌های نظامی از منطقه حمایت خواهد کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 14 بهمن  1398 ، کدخبر: 7232700 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین