پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۰۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
معاون رئیس جمهور گفت: چنانچه مدعیان حمایتِ ایران از حادثه تروریستی سال ۱۹۹۷ در آمریکا درخواست تجدیدنظر برای حکم استیناف الواح هخامنشی ندهند، این الواح پس از ۸۰ سال به کشور برگردانده می‌شوند.

شعار سال: مسعود سلطانی‌فر - رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - در نشست خبری امروز (یکشنبه ۳۱ مرداد) اظهار کرد: این سازمان تلاش می‌کند تا بزرگترین مجموعه اشیای فرهنگی تاریخی هخامنشی را که حدود ۸۰ سال پیش برای مطالعه‌ای سه ساله به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو رفت را به کشور برگرداند.

* الواح هخامنشی بازمی‌گردند، اگر...

او با اشاره به بازگشت بخشی از این حدود سه هزار قطعه لوح هخامنشی در سه دوره‌ی زمانی مختلف توضیح داد: پس از برگزاری سه دادگاه مختلف در سه سال گذشته و با کمک سازمان میراث فرهنگی و دفتر امور بین‌الملل وزارت امور خارجه، سومین حکم در ۲۹ تیر امسال صادر شد که بر اساس آن، این الواح جنبه فرهنگی دارند و نه بازرگانی و قابل فروش نیستند؛ در حال حاضر اگر مدعیان پرونده در دادگاه درخواست تجدیدنظر دهند، بار دیگر باید جلسه‌ی آن تشکیل شود و در غیر این‌صورت، باقی مانده الواح به ایران بازگردانده می‌شوند.

سلطانی‌فر در این نشست که به مناسبت روز خبرنگار و با حضور سه معاون میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و سرمایه‌گذاری نیز برگزار شده، اظهار کرد: ایران تا کنون اقدامات و بررسی‌های اولیه را برای بازگرداندن این آثار انجام داده است، همچنین مرکز شرق‌شناسی شیکاگو نیز در این زمینه ایران را کمک می‌کند.

معاون رئیس جمهور که در بخش نخست این نشست خبری به بیان گزارش عملکرد سه سالِ گذشته سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پرداخت، به ثبت‌های جهانی در سه سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این مدت، پنج اثر از ایران شامل «شهرسوخته»، «شوش»، «منظر فرهنگی میمند»، «قنات‌های ایرانی» و «بیابان لوت» در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیدند.

*فرمانداران و شهرداران حفاظت از میراث را فضیلت می‌دانند

وی گفت: مهمترین دستاوردهای این سازمان در طول سه سال گذشته، حفظ میراث ارزشمند فرهنگی ملموس و ناملموس در عرصه‌های مختلف و به عنوان یک اصل پذیرفته شده است، به گونه‌ای که موفق شدیم بسیاری از مسئولان کشور را به این باور برسانیم که اهتمام ویژه‌ای در این زمینه داشته باشند و امروز بسیاری از استانداران، وزرا، شهرداران و فرمانداران حفظ بنای تاریخی را به عنوان یک فضیلت می‌دانند.

او حتی به مذاکرات شهرداری‌ها با سازمان میراث فرهنگی اشاره کرد که درخواست مرمت بناها و بهره‌برداری از آن‌ها را دارند، اتفاقی که در حال ایجاد یک نوع رقابت بین مدیریت‌های شهری شده است، حتی‌ بسیاری از نمایندگان مجلس پیگیر طرح و تصویب برای حفاظت از میراث فرهنگی در کشور هستند.

معاون رئیس جمهور در ادامه به استرداد چهار محموله اشیای تاریخی فرهنگی از کشورهای دیگر به ایران اشاره کرد و از امضای ده‌ها تفاهم‌نامه همکاری، پژوهشی، تحقیقاتی و موزه‌ای و همچنین ثبت ملی اثار منقول، غیرمنقول، طبیعی وملموس و ناملموس خبر داد.

* ثبت آئین سوگواری و راهپیمایی اربعین

وی همچنین به وارد شدن این سازمان به بحث دفاع‌مقدس اشاره کرد و افزود: مراسم «سوگواری و راه‌پیمایی اربعین» نیز مدتی پیش در فهرست آثار ملی قرار گرفت، که با این اقدام مقدمه ثبت جهانی این آیین نیز فراهم شد.

* نیرو برای حفاظت از ۳۲ هزار بنای ثبتی نداریم

او در ادامه به ۵۵۰ مشارکت در مرمت خانه‌های تاریخی و راه‌اندازی هیات‌ امناهای پایگاه‌های جهانی پس از ۱۰ سال توقف و ایجاد حدود ۲۰ مورد از این هیات امناها از سه سال گذشته تاکنون اشاره و بیان کرد: فعال کردن انجمن‌های مردمی میراث فرهنگی یکی از مهمترین اقداماتی است که موفق به انجام آن شدیم، چون معتقدیم برای ۳۲ هزار بنای ثبت ملی شده کشور ظرفیت‌ حفاظت‌مان محدود بود که با این اقدام امیدواریم ستون‌ها و بستر قانونی این اتفاق در کشور محکم‌تر شوند.

وی تاکید کرد: تا امروز یک مجموعه ۱۲۰ هزار نفری از انجمن‌های مردمی دوستدار میراث فرهنگی وظیفه حفاظت از بناهای تاریخی را دارند.

*٤ میلیون گردشگر طبق چشم‌انداز ٢٠ ساله کم داریم

سلطانی‌فر در ادامه تشریح دستاوردهای این سازمان در طول سه سال گذشته در حوزه گردشگری به اقدامات سازمان میراث فرهنگی برای‌ فراهم کردن امکانات برای حضور سرمایه‌گذاران و گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: به دنبال مصوبه آمریکا درباره‌ی محدودیت سفر اتباع ۳۸ کشور به ایران، در ورود گردشگران خارجی به کشور یک سکته‌ی محدود ایجاد کرد که البته خوشبختانه در حال حاضر اوضاع عادی شده است که اگر این مشکل پیش نمی‌آمد، قطعا آمار ورود گردشگران به کشور بیشتر بود.

او با اشاره به این‌که براساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ باید ورود گردشگران خارجی به کشور به ۲۰ میلیون نفر می‌رسید، افزود: بر اساس این برنامه‌ریزی‌ها، در ۱۰ سال اول باید میزان ورود گردشگران به ۹ میلیون نفر می‌رسید که این آمار در حال حاضر به ۵ میلیون نفر رسیده است؛ چون مشکلاتی وجود داشت و از سوی دیگر در چند سال گذشته میزان حضور گردشگران به زیر عدد ۴ میلیون نفر رسیده بود، به همین دلیل با کاهش حضور گردشگران خارجی مواجه شدیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مقایسه‌ی میان ورود گردشگران خارجی در سال ۹۴ به نسبت سال ۹۲ اظهار کرد: در حال حاضر با رشد ۲۹ درصدی مواجه شدیم که میانگین آن حدود ۹ درصد است. در واقع این میزان رشد ورودی حدود ۲.۲ درصد میانگین دنیاست.

وی همچنین درباره‌ی زمان صدور ویزای فرودگاهی اظهار کرد: صدور ویزای فرودگاهی در دو سال گذشته از ۱۵ روز به یک ماه و سپس سه ماه افزایش یافت که در حال حاضر اتباع ۱۹۰ کشور دنیا در ۹ فرودگاه کشور می‌توانند ویزا بگیرند که تعداد این فرودگاه‌ها در یک ماه آینده با افزایش چهار فرودگاه به ۱۳ فرودگاه می‌رسد و مدت آن‌ها سه ماه و تمدید آن‌ها ۱۵ روز است.

او در ادامه از تهیه مقدمات صدور ویزای الکترونیک با همکاری وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اطلاعات و نیروی انتظامی خبر داد و بیان کرد: کار صدور ویزای الکترونیکی نیز به صورت آزمایشی آغاز شده است.

*‌ لغو روادید با سه کشور دیگر

معاون رئیس جمهور همچنین از اجرایی شدن لغو روادید با کشورهای گرجستان و ارمنستان خبر داد و گفت: در ماه‌های آینده در سه کشور دیگر نیز این اتفاق رخ می‌دهد، این لغو روادید بین کشورها به صورت متقابل و مرحله‌ای انجام می‌شود.

بررسی 500 درخواست برای صدور مجوز اقامتگاه بوم‌گردی

سلطانی‌فر در ادامه یکی از دستاوردهای خوب حوزه‌ی گردشگری را گسترش امکانات بوم‌گردی در مناطق روستایی دانست که از تعداد 37 اقامتگاه بوم‌گردی در حال حاضر به بالای 300 اقامتگاه افزایش یافته و این در حالیست که تقاضا برای صدور مجوز حدود 500 - 600 اقامتگاه بوم‌گردی هنوز ادامه دارد که باید به مرور این درخواست‌ها و اقامتگاه‌ها کنترل و نظارت شوند.

به گفته‌ وی، متقاضیان استفاده از اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه‌های روستایی هستند.

او همچنین از مستقر شدن 19 نماینده از ایران به عنوان نمایندگان اطلاع‌رسانی بناهای تاریخی در کشورهای دیگر خبر داد و افزود: براساس برنامه‌ریزی انجام شده، باید 25 نماینده تا پایان سال در کشورهای مختلف با هدف معرفی جاذبه‌های تاریخی ایران در کشورهای دیگر مستقر شوند که تا کنون 19 نماینده مستقر شده‌اند. این نمایندگان با استفاده از بخش‌های خصوصی فعال در کشورهای مختلف به کار گرفته می‌شوند و با هزینه‌ای معادل 10 درصد هزینه‌ای که بخش دولتی باید برای این کار اختصاص می‌داد، این کار را انجام می‌دهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به انتخاب 500 روستا به عنوان روستاهای هدف گردشگری با همکاری معاونت ریاست جمهوری افزود: در جلسه‌ای که دو روز گذشته با کارگروه عشایر کمیته‌ی گردشگری و صنایع دستی مربوط به عشایر برگزار شد، فعالیت این کمیته با اعضای بیشتری به تصویب رسید.

* اجلاس‌های بین‌المللی در دستور کار معاونت گردشگری

معاون رئیس جمهور در ادامه از برنامه‌های پیشنهادی اساسی در حوزه‌ گردشگری در برنامه‌ی ششم توسعه را تهیه‌ی شورای راهبردی گردشگری و تهیه‌ی برنامه جامع گردشگری کشور دانست و افزود: کانون ملی هماهنگی گردشگری با یک بستر قانونی خوب، همگرایی ایجاد می‌کند و همچنین نمایندگان 40 دستگاه دولتی و خصوصی در این کانون فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه از برگزاری اجلاش ورزشی گردشگری «مجمع گفت‌وگوهای آسیایی» در نهم شهریور در تبریز خبر داد و افزود: کنوانسیون بین‌المللی راهنمایان اسفند امسال در ایران برگزار می‌شود.

او همچنین به برگزاری همایش‌ بین‌المللی سرمایه‌گذاری در مهرماه با محوریت سازمان میراث فرهنگی و دستگاه‌های دیگر اشاره کرد و افزود: در سه سال گذشته 35 هتل چهار یا پنج ستاره با 800 میلیارد تومان اعتبار از محل منابع صندوق توسعه ملی به بهره‌برداری رسیدند که از مجموع هزار و 752 پروژه بخش گردشگری، 820 هتل یک تا پنج ستاره و هتل آپارتمان را شامل می‌شود که از این تعداد، 170 هتل چهار تا پنج ستاره در حال اجرائی شدن هستند.

معاون رئیس‌جمهور اضافه کرد: براساس تعهدات، زیرساخت‌هایی که در زمینه مراکز اقامتی باید تا 10 سال آینده به هتل‌های چهار یا پنج ستاره تبدیل شوند، در چند سال آینده و به زودی به هدف‌شان می‌رسیم.

* افزایش ادارات و نمایندگی‌های میراث فرهنگی

سلطانی‌فر همچنین به ایجاد اداره‌ها و نمایندگی‌های میراث فرهنگی در شهرستان‌ها و شهرهای مختلف کشور اشاره کرد و گفت: در هیچ سازمان یا وزارتخانه‌ای در کشور تعداد ادارات شهرستانی به 10 درصد تعداد شهرستان‌ها نیز نمی‌رسد، در حالیکه امروز در 200 شهرستان می‌خواهیم از میراث فرهنگی حفاظت کنیم.

او اضافه کرد: در زمانی که سازمان میراث فرهنگی را تحویل گرفتیم، سازمان میراث فرهنگی تنها تشکیلات دولتی بود که از 435 شهرستان کشور فقط در 46 شهرستان اداره و 140 نمایندگی در 230 روستا داشت که در حال حاضر در 200 شهرستان با ایجاد این نمایندگی‌ها از آثار تاریخی محافظت می‌کنیم.

هرچند سلطانی فر انجام این اقدام را به دنبال استفاده از نیروهای دستگاه‌های دیگر به دلیل نبود بودجه و نیروی انسانی در آن شهرستان‌ها دانست و ادامه داد: توانستیم 46 اداره را به 200 اداره برسانیم و در حال حاضر در 50 شهرستان اداره میراث فرهنگی ایجاد کرد یم که بدون اضافه کردن افراد به بدنه‌ی میراث فرهنگی و با استفاد ه از سایر پست‌ها این کار انجام شد.

او تاکید کرد : زمانی که می‌گوئیم انجمن های میراث فرهنگی تشکیل شدند باید کسی باشد که این نوع اقدامات ر ا دنبال کند، بنابراین با اقدامات کنونی، امروز به یک ساماندهی نسبی در این زمینه رسیده‌ایم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران«ایسنا»، تاریخ انتشار 31 مرداد 95 ، کد مطلب: 95050119711: www.isna.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین