پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۶۰۸۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۷
عمده‌ترین فعالیت‌ها برای استقبال از سال نو بر عهده وزارت صمت بویژه ستادتنظیم بازار است که باید دید وضعیت فعلی آن‌ها چگونه است.
شعارسال: بازار خرید و فروش کشورمان کم‌کم بوی عید به خود می‌گیرد، ویترین لباس فروش‌ها تغییر کرده، آجیل فروش‌ها بار تازه آورده‌اند، سبزه‌های گلفروش‌ها جوانه زده و دست فروش‌ها با ظرف ماهی‌های قرمزشان در گوشه و کنار شهر به چشم می‌خورند، اما در دل تمام این زیبایی‌ها دلهره‌ای از جنس افزایش قیمت وجود دارد.

همواره بازار شب عید فرصت مناسبی برای سودجویان بوده تا مردم را فریب داده و تخلفاتی را در خرید و فروش اقلام مختلف مرتکب شوند؛ هر ساله با نزدیک شدن به ایام نوروز تمام بخش‌های نظارتی بسیج شده و فعالیت خود را برای کنترل بازار چند برابر می‌کنند، امسال هم از این قاعده مستثنی نبوده و بخش‌های بسیاری تمام قوای خود را برای جلوگیری از تخلفات احتمالی به کار گرفته‌اند.
آغاز عملیات ویژه طرح نوروزی سازمان حمایت از اول اسفند

سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، از تدوین و ابلاغ طرح نظارتی ویژه عید خبرداد و اظهار کرد: مراحل عملیاتی طرح ویژه عید نوروز از ابتدای اسفند امسال آغاز شده و تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

او گفت: به طورکلی در روز‌های پایانی سال، تقاضا برای برخی از گروه‌های کالایی و خدماتی از جمله کیف، کفش، پوشاک، آجیل، خشکبار، میوه، شیرینی، گوشت، مرغ، خدمات حمل و نقل برون شهری، جاده ای، ریلی، هوایی، آژانس‌های فروش بلیت، اماکن تفریحی و اقامتی، رستوران ها، غذاخوری‌ها، هتل‌ها، خشکشویی‌ها، قالیشویی‌ها و موارد از این قبیل افزایش پیدا می‌کند که نیاز به نظارت ویژه دارد.

احمدی با اشاره به شرایط مناسبی که با افزایش تقاضا برای سودجویان فراهم می‌شود، بیان کرد: تحت چنین شرایطی نظارت و بازرسی‌ها اهمیت دو چندان پیدا می‌کند نظارت مناسب می‌تواند ضمن جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، مانع از وقوع انواع تخلفات صنفی شود.

سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان با تاکید بر این که فرایند بازرسی‌ها در طول تمام سال انجام می‌شود، تصریح کرد: ارائه هرگونه تخفیف در قالب حراج و یا فروش فوق‌العاده باید برمبنای قیمت خرید کالا مستند به صورتحساب معتبر و نیز مجوز لازم از اتحادیه صنف مربوطه لحاظ شود بنابراین به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و صیانت از تولیدکنندگان و حمایت از حقوق مصرف کنندگان هرگونه حراج در این ایام کنترل خواهد شد.

او برگزاری هرگونه نمایشگاه عرضه مستقیم را مشروط به کسب مجوز از کمیته نمایشگاهی دانست و افزود: هرگونه اقدامی با عناوین مجهول و مشابه بدون نظارت بازرسی و قیمت گذاری کالا توسط کارشناسان و بازرسان سازمان‌های صمت مجاز نبوده و در صورت برگزاری موجب تضییع حق اصناف و شهروندان خواهد شد.

احمدی از انجام گشت‌های مشترک محسوس و نامحسوس خبر داد و گفت: برگزاری گشت‌های مشترک بازرسی با دستگاه‌های ذیربط استانی از جمله ادارات کل تعزیرات حکومتی و استاندارد، اتاق اصناف، معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی، سازمان حمل و نقل و پایانه‌ها و تعزیرات حکومتی از دیگر بخش‌های اجرایی این طرح است.

سرپرست معاونت بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: در این ایام بر نحوه فروش بلیط‌های پرواز‌های داخلی و خارجی، تور‌های داخلی و چگونگی ارائه خدمات به مسافران مطابق قرارداد‌های منعقده دفاتر با مسافران و نیز نحوه ارائه خدمات پارکینگ‌ها و توقفگاه‌ها به منظور حصول اطمینان از رعایت سقف قیمت‌های مصوب، نظارت خواهد شد.

تمرکز وزارت صنعت، معدن و تجارت برای کنترل نوسانات احتمالی در بازار، افزایش ذخیره استراتژیک است، این وزارت خانه از مدت‌ها قبل کالا‌های اساسی و استراتژیکی مثل گوشت، برنج، شکر و مواردی این قبیل را ذخیره کرده بود تا در صورت بروز کمبود در بازار و افزایش میزان تقاضا شروع به عرضه آن‌ها کنند.

عرضه به موقع ذخیره استراتژیک می‌تواند پاسخگوی نیاز بازار بوده و از ایجاد تورم احتمالی در مواقع خاصی مثل بازار شب عید جلوگیری کند، این موضوع در کالا‌های اساسی اهمیت بیشتری پیدا کرده و احتمال بروز اختلالات اقتصادی در بازار را تا حدد زیادی کاهش می‌دهد.
کالا‌های ملزوم عید از ماه‌ها قبل انبار شده است

عباس قبادی دبیر ستاد تنظیم بازار در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات وزارت صمت برای کنترل بازار شب عید، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بازار شب عید و احتمال بروز نوسانات قیمتی، وزارت صمت از مدتی پیش اقدام به ذخیره‌سازی اقلام ضروری برای این بازه زمانی مهم کرده است.

او تصریح کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده، کالا‌هایی که امکان ذخیره آن‌ها وجود داشت به اندازه کافی انبار شده است و فرایند به ترتیب برنامه ریزی شده ادامه پیدا می‌کند؛ اقلام خاصی وجود دارند که باید در زمان مناسب ذخیره‌سازی آن‌ها آغاز شود که از جمله این اقلام می‌توان به انواع میوه‌های پر مصرف اشاره کرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار افزود: ذخیره‌سازی اغلب کالا‌های اساسی از مدت‌ها پیش آغاز شده و امروز حجم مناسبی از گوشت قرمز، گوشت سفید، برنج و سایر اقلام پرمصرف برای مدت زمان ضروری در اختیار داریم. ذخیره مناسب اقلام ضروری می‌تواند این نوید را به مردم کشور بدهد که تغییرات میزان تقاضا در بازار شب عید تأثیری در قیمت‌ها نخواهد داشت.

او با اشاره به برنامه‌های جامع وزارت صمت برای کنترل نوسانات قیمتی، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه‌های مناسبی برای کنترل میزان عرضه و تنظیم بازار دارد؛ ذخیره‌سازی اقلام مصرفی در نهایت باعث کنترل قیمت‌ها خواهد شد. با تدابیر اتخاذ شده جلوی بسیاری از شوک‌های اقتصادی در مقاطع مختلف زمانی گرفته شد؛ برای حفظ تعادل بازار و در تامین به موقع کالا در سطح بازار، باید منافع مردم و بخش تولید در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.

حال باید دید بازار شب عید تا چه تحت نظارت ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت خواهد بود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار: 24 بهمن  1398 ، کدخبر: 7245170 ، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۴
0
0
ارائه هرگونه تخفیف در قالب حراج و یا فروش فوق‌العاده باید برمبنای قیمت خرید کالا مستند به صورتحساب معتبر و نیز مجوز لازم از اتحادیه صنف مربوطه لحاظ شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین