پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
کد خبر: ۲۸۳۷۱۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
نایب رئیس اتحادیه قالیشویان تهران: ثابت ماندن تعرفه باعث شده است که واحد‌ها ضررده باشند. قیمت شستشوی هر متر قالی همچنان ۱۰ هزار تومان است. کارخانه‌ها و کارگاه‌ها فقط خود را سرپا نگه داشته‌اند
شعار سال: حجت محمدی کمسرخ، نایب رئیس اتحادیه قالیشویان درباره فعالیت قالیشویان آنلاین گفت: «بسیاری از قالیشویی‌ها آنلاین تحت نظر اتحادیه کار نمی‌کنند و هیچ نظارتی بر آن‌ها نمی‌شود. آدرس مشخصی ندارند و هیچ مسئولیتی تقبل نمی‌کنند و ما در اتحادیه نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. حجم شکایات مردم از آن‌ها زیاد است، اما امکان بررسی و پیگیری نداریم».

استعلام کنید
وی در ادامه افزود: «مردم برای اطلاع از قالیشویی‌های مجاز کافی است به سایت اتحادیه مراجعه کنند و اسم قالیشویی مدنظر خود را وارد کنند. نبود اسم و مشخصات قالیشویی به معنای غیرمجاز بودن آن است. هیچ‌یک از قالیشویی‌هایی که دفتر دارند غیرمجاز نیستند».

از تعرفه ۹۶ استفاده می‌کنیم
نایب رئیس اتحادیه قالیشویان در ارتباط با وضعیت کسب‌وکار اهالی این صمت به خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: «نرخنامه حدود ۳ سال است که تقریباً هیچ تغییری نداشته است. در این مدت، قیمت همه کالا‌ها و خدمات، چند برابر شده، ولی ما همچنان از تعرفه سال ۹۶ استفاده می‌کنیم. به‌عنوان‌مثال قیمت ماشین قالیشویی از ۳۰ میلیون تومان به ۱۳۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که نرخ شستشوی فرش حداکثر سه هزار تومان بیشتر شده است. قرار بود قیمت‌ها افزایش یابد، اما هیچ اصلاحی انجام نشد. ثابت ماندن تعرفه باعث شده است که واحد‌ها ضررده باشند. قیمت شستشوی هر متر قالی همچنان ۱۰ هزار تومان است. کارخانه‌ها و کارگاه‌ها فقط خود را سرپا نگه داشته‌اند».

راه‌اندازی قالیشویی توصیه نمی‌شود
در حال حاضر تاسیس کارگاه قالیشویی توصیه نمی‌شود. نایب رئیس اتحادیه ضمن بیان این مطلب گفت: «نرخ شستشوی قالی حداقل باید ۲۰ هزار تومان باشد، اما فقط ۱۰ هزار تومان است. رکود اقتصادی و نبود همبستگی میان همکاران باعث شده است که بعضی از آن‌ها قیمت‌ها را باز هم کمتر و کمتر کنند. زیر بار ضرر می‌روند، بلکه کمی گردش مالی داشته باشند».

چقدر سرمایه نیاز است؟
وی افزود: «سرمایه موردنیاز برای راه‌اندازی قالیشویی به این بستگی دارد که کارخانه قالیشویی دایر کنید یا نه. برای راه‌اندازی یک کارخانه قالیشویی حداقل ۲ میلیارد تومان نیاز است. اگر کارخانه اجاره‌ای باشد حداقل به ۵۰۰ میلیون تومان نیاز خواهد بود. برای تهیه اقلام دیگر هم به ۵۰۰ میلیون دیگر هم نیاز است. البته اگر به شکل پیمانکاری عمل شود سرمایه موردنیاز برای خرید یا اجاره کارخانه منتفی می‌شود. عمده همکاران به شکل پیمانکاری کار می‌کنند. آن‌ها سفارش‌ها را به کارخانه‌دار ارجاع می‌دهند. درصد پیمانکار و کارخانه دار به عوامل مختلفی بستگی دارد، ولی معمولا حدود پنجاه پنجاه است»

سوءاستفاده از نام برند‌های معتبر
نایب رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در ادامه گفت: «هر چه سریع‌تر باید به وضعیت قالیشویی‌های غیرمجاز رسیدگی شود. آن‌ها صرفا از طریق یک خط تلفن و یک کارت، شروع به کار می‌کنند. اگر اتحادیه هم اقدام به شکایت کند حداکثر کاری که انجام می‌شود آن است که خط تلفنشان مسدود می‌شود. تازه همین کار ساده هم چند ماه طول می‌کشد. همان‌طور که گفته شد اتحادیه امکان کنترل این واحد‌ها را ندارد، اما وقتی تخلفی انجام می‌شود اتحادیه را مسئول می‌دانند. متاسفانه بسیاری از مردم به اشتباه به قالیشویی‌هایی که هیچ دفتری ندارند اعتماد می‌کنند و زیان می‌بینند. بسیاری از سایت‌ها از اسامی و برند‌های معتبری که ممکن است یک دهه برای خلق آن‌ها زحمت کشیده شده باشند استفاده می‌کنند و اعتماد مشتری را جلب می‌کنند. اگر صاحب برند شکایت کند دو سال طول می‌کشد تا دادگاه به نفع او حکم صادر کند. حداکثر چیزی که نصیب او می‌شود آن است که فرد متخلف عذرخواهی می‌کند. اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی صرفاً برای گرفتن حق عضویت به هرکسی مجوز فعالیت می‌دهد. از بازرسی و پیگیری هیچ خبری نیست. در این شرایط راه سوءاستفاده و تخلف باز است».

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: 4 تیر 1399، کد خبر: 106109،www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین