شعار سال: اردبیل با وجود موقعیت خاص جغرافیایی در شمالغرب ایران اسلامی قرار داشته و علاوه بر همسایگی با استانهای گیلان، آذربایجان شرقی و زنجان دارای مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان بوده و گمرک بیلهسوار در شمال این استان محلی برای تردد، صادرات و ترانزیت کالا به کشورهای حوزه قفقاز و بالعکس است.
وجود منابع مختلف طبیعی و آثار باستانی در جایجای این استان، خاک حاصلخیز و محصولات مختلف کشاورزی و باغی در شمال و جنوب استان اردبیل، وجود آبهای گرم و بهشتی در شهرهای سرعین، مشگینشهر، گیوی و خلخال و وجود کوه سرافراز و بلند سبلان و ... باعث شده تا مسافران مختلفی از استانها و حتی کشورهای دیگر در فصول مختلف سال و بهخصوص در فصل تابستان به استان اردبیل سفر کنند.
عدم وجود کارخانجات و صنایع بزرگ در استان اردبیل عامل بیکاری و عدم رشد اشتغال شده که توسعه گردشگری در استان اردبیل میتواند علاوه بر توسعه استان باعث اشتغالزایی و کاهش بیکاری در این استان شود.
جلسات و همایشهای مختلفی در جهت توسعه گردشگری در استان اردبیل برگزار شده، بهطوریکه این استان از ۲۸ خرداد ماه سالجاری میزبان ۱۵۰ مهمان داخلی و خارجی برای شرکت در کنفرانس بینالمللی کشورهای عضو اکو بود.
یکی از موارد مورد بحث در این اجلاس توجه ویژه به پتانسیلهای کشور ایران و در کنار آن استان اردبیل در حوزه گردشگری سلامت بود بهطوریکه قائم مقام وزارت بهداشت در مراسم افتتاحیه این اجلاس در استان اردبیل با اشاره به این موضوع گفت: امروزه شاهد رشد ۱۰برابری گردشگران سلامت در ایران هستیم و سالانه ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی برای درمان به ایران سفر میکنند.
ایرج حریرچی با اشاره به اینکه اتباع کشورهای همسایه از جمله جمهوری آذربایجان، عراق، افغانستان و پاکستان عمده گردشگران سلامت ایران هستند افزود: هدف ما تبدیل ایران به مرکز گردشگری سلامت منطقه است تا بتوانیم خدمات درمان و سلامت را برای اتباع کشورهای همسایه و مسلمان ارائه کنیم.
آدام کولا، دبیرکل اتاق بازرگانی و صنعت سازمان همکاریهای اقتصادی اکو نیز با اشاره به پتانسیلهای گردشگری موجود در استان اردبیل بیان کرده بود: برگزاری چنین همایشی در این وسعت ثابت کرد که استان اردبیل توانایی برگزاری کنفرانسهای بین المللی دیگر را دارد.
اکبر بهنامجو، استاندار اردبیل نیز در جلسات مختلف بر ضرورت توسعه گردشگری در استان اردبیل تاکید کرده و توسعه گردشگری را عامل توسعه استان و رفع بیکاری دانسته است.
وی با اشاره به پتانسیلهای موجود در استان اردبیل، حوزه گردشگری را یکی از بخشهای مهم توسعه استان اردبیل میداند که در سالهای اخیر نیز موضوع گردشگری سلامت مورد توجه مسؤولان استانی قرار گرفته و بر اساس آن گامهای مثبتی در این راستا برداشته شده است.
ارائه طرحهای مختلف برای گردشگرپذیری استان اردبیل در ۱۲ماه سال همانند طرح زمستان بیدار برای حضور مسافر در فصل زمستان و بهرهمندی از امکانات طبیعی استان برای انجام بازیها و ورزشهای زمستانی با توسعه پیستهای اسکی، توسعه هتلها، پلهای معلق و ... همگی نقش مهمی در توسعه و جذب گردشگر دارد.
اما در این بین برای حضور و سفر مسافران به استان زیبای اردبیل وجود راهها و وسایل نقلیه مختلف از اهمیت خاصی برخوردار است. وجود راهآهن، راههای ایمن و مناسب زمینی و وجود فرودگاه مناسب از مهمترین مسائل مربوط به جذب گردشگر و مسافر در هر منطقهای است.
این در حالی است که استان اردبیل تاکنون فاقد راهآهن بوده و با توجه به مکانیابی نامناسب فرودگاه اردبیل متاسفانه در بیشتر فصول سال به علت میزان مهگرفتگی مسافران با لغو پروازها مواجه میشوند.
بروز تصادفات در ماههای مختلف سال که بخشی مربوط به نوع رانندگی، شتاب و تخطی از قوانین راهنمایی و رانندگی است و بخشی دیگر به دلیل نبود بزرگراه و جادههای چهارخطه بوده که در این خصوص مسؤولان باید اقدامات جدی انجام دهند.
فوت ۱۶۰ نفر در تصادفات رانندگی سالجاری در اردبیل
محمد صفوی در 22 دی ماه سالجاری در نشست خبری با اشاره به آمار و ارقامهای مختلف ثبت شده در ۹ ماهه سالجاری در پلیس راه استان اردبیل، اظهار کرد: در ۹ماهه سالجاری ۱۶۰ نفر در تصادفات رانندگی محورهای مواصلاتی برون شهری استان اردبیل جان خود را از دست دادهاند که در این مدت ۱۲۶ فقره تصادف منجر به فوت در جادههای استان رخ داده است.
وی افزود: در مجموع یک هزار و ۹۶۵ فقره تصادف خسارتی، جرحی و فوتی در جادههای استان اردبیل ثبت شده که از این میزان یکهزار و ۴۰۷ مورد را تصادفات خسارتی با افزایش ۱۲ درصدی و ۵۰۲ مورد را تصادفات جرحی با افزایش ۱۳ درصدی به خود اختصاص میدهند.
رئیس پلیس راه استان اردبیل با اشاره به عمده دلایل وقوع تصادفات فوتی عنوان کرد: انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز ۳۴ درصد از علل وقوع تصادف فوتی را به خود اختصاص میدهند و همچنین ۲۶ درصد از دلایل وقوع تصادفات فوتی مربوط به سرعت غیرمجاز است که این آمارها لزوم ایجاد بزرگراه و افزایش دوربینهای کنترل سرعت را در محورهای استان نشان میدهد.
وقوع تصادفات در جادههای شمال و جنوب استان اردبیل که متاسفانه منجر به کشته و مجروح شدن تعدادی از هموطنانمان میشود، ضرورت توجه به مساله راههای مواصلاتی استان اردبیل توسط مسؤولان کشوری و استانی را افزایش میدهد.
داستان کنسلی پروازهای اردبیل در روزهای سرد سال
از سوی دیگر باید گفت که بیشترین تردد به استان اردبیل و بالعکس از طریق زمینی و جادههای استان انجام میشود چرا که پروازهای اردبیل - تهران و بالعکس که غالبا در ساعات خاص و ظهر و عصر انجام میشود، گاها بهدلیل وزش باد، مه گرفتگی، بارش باران و برف با کنسلی و یا تاخیر مواجه میشوند.
یکی از مسافران پروازهای فرودگاه اردبیل افزایش کنسلی پروازها از فرودگاه اردبیل و بالعکس در ایام سرد سال را عامل ایجاد مشکلات بسیاری برای مسافران و افرادی دانست که مجبور به حضور در برنامه یا قرار کاری هستند.
وی به کنسلی پرواز در روزهای 12 و 15بهمن سالجاری و همین طور برخی روزهای دیگر بهدلیل بارش برف و وزش باد اشاره کرد و گفت: در این صورت مجبور به سفر زمینی هستیم که وجود بزرگراه و جادههای چهارخطه هم در سرعت و هم ایمنی سفرها نقش مهمی خواهد داشت.
بهرهبرداری از راهآهن اردبیل در پایان سال 99 یا 1400؟
راهآهن اردبیل نیز جزو پروژههایی است که با وجود مطالبه مردم از مسؤولان مختلف و کلنگزنی آن در سال 1383 تاکنون به نتیجهای نرسیده است.
عملیات اجرایی پروژه راهآهن اردبیل - میانه از سال 1384 در قالب قطعات 5 و 6 به طول 50کیلومتر آغاز شد و در سالهای 1384 تا 1388 با پیشرفت 20درصدی مواجه بود.
این پروژه از سال 1388 تا 1392 نیز 39درصد پیشرفت کرد که مجموعه از سال 1384 با پیشرفت 59درصدی مواجه بود.
استاندار اردبیل در جلسات مختلف بر تامین اعتبار راهآهن از طریق فاینانس تاکید و بر افتتاح این پروژه در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ اذعان کرده است.(در اینجا بخوانید)
اما در 14 بهمنماه سالجاری بود که وزیر راه و شهرسازی با حضور در اردبیل و در جریان ریلگذاری راهآهن اردبیل به میانه بهرهبرداری از راهآهن اردبیل را به پایان دولت دوازدهم یعنی سال 1400 موکول کرد.(در اینجا بخوانید)
وی بیان کرد: امروز عملیات ریلگذاری راهآهن اردبیل آغاز شد که با روند فعلی تلاش میشود تا پایان کار این دولت، خطآهن اردبیل - میانه به بهرهبرداری برسد.(در اینجا بخوانید)
۷۵کیلومتر از راههای استان با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان صاحب ردیف بودجه ملی است
متاسفانه امروز راههای شریانی استان اردبیل ۴خطه نبوده و راههای دوطرفه نیز از ایمنی مناسبی برای تردد در فصول پربارش سال برخوردار نیستند.
اما مدیرکل راهوشهرسازی استان اردبیل از پیشرفت مناسب توسعه راههای شریانی استان اردبیل در طی سالهای اخیر خبر داده و به خبرنگار فارس گفت: از سال ۹۵ که مسؤولیت اداره راهوشهرسازی استان اردبیل را در اختیار گرفتهام اولین دغدغه این حوزه توسعه راهها به خصوص ارتقای راههای اصلی به بزرگراهها بوده و از کل راههای شریانی استان فقط ۲۵۰ کیلومتر صاحب ردیف بودجه ملی بود و این میزان نزدیک ۱۶ میلیارد تومان منابع ملی داشت.
وی افزود: در حال حاضر با توجه به اقدامات انجام یافته عدد ردیف ملی راههای اصلی استان اردبیل از ۲۵۰ کیلومتر سال ۹۵ به ۷۵۰ کیلومتر در سال ۹۸ رسیده و اعتبار آن نیز از ۱۶ میلیارد تومان به ۱۶۰ میلیارد تومان رسیده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل اذعان کرد: در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ موفق شدیم ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار از میزان کل منابع اعتباری راههای استان جذب کنیم که این میزان قابل قبول است.
وی اذعان کرد: در محور اردبیل به سرچم نزدیک به ۹۰ کیلومتر جهت تبدیل به بزرگراه تحت مناقصه قرار گرفته و پیمانکاران نیز در این محور فعال بوده و برای تکمیل ادامه این محور خود وزارت راه و شهرسازی وارد شده است.
حیدری گفت: محور اردبیل به آستارا نیز که در روزهای پنجشنبه و جمعه و سایر روزهای تعطیلی دارای بار ترافیکی سنگینی میشود، در سال ۹۷ صاحب ردیف بودجه ملی شد و این یعنی مطالعات امکانسنجی فاز یک و دوم این محورها جهت ارتقاء به بزرگراه انجام شد.
مدیرکل راه و شهرسازی بیان کرد: عملیات اجرایی ارتقاء این محور به بزرگراه در حوزه استان اردبیل قبل از عید آغاز خواهد شد.
وی با اشاره به محور سه راهی صحرا، گرمی به بیله سوار و پارس آباد به مشگین اظهار کرد: محورهای ذکر شده به طول ۴۰۰ کیلومتر جزو دغدغههای اصلی استان است که برهمین اساس مطالعات امکانسنجی و اخذ مجوزهای لازم انجام شده است.
حیدری گفت: پس از مطالعات انجام شده در خصوص محورهای شمال استان تصمیم بر اولویتبندی اجرای بزرگراه در این منطقه شد که بر این اساس مثلا بیله سوار به گوتپه، ورودی گرمی، سه راهی صحرا به رضی و سایر نقاط حادثه خیز جزو اولویت احداث بزرگراه انتخاب شد و پیمانکاران در این نقاط مشغول کار شدند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل بیان کرد: محور مشگین به اردبیل و پارس آباد به سربند در دست اجراء است و مطالعات سربند به مشگین شهر نیز در دست مطالعه است که بهزودی عملیات اجرایی آن نیز آغاز خواهد شد و همچنین محور نیر به سراب نیز در مرحله انتشار مناقصه است.
استان اردبیل با توجه به پتانسیلهای بالقوه موجود در حوزههای مختلف اقتصادی نیازمند راههای استاندارد و بزرگراههای امن برای حمل و نقل آسان و سریع بوده و طبق گفته مسؤولان در طی سالهای اخیر اقدامات مناسبی انجام یافته اما با توجه به اینکه این استان در این حوزه با ضعف بسیاری مواجه است از این رو نیاز به تلاش بیش از پیش مسؤولان برای توسعه ناوگان ریلی، جادهای و هوایی استان اردبیل وجود دارد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ 27 بهمن 98، کد مطلب: 13981026000673: www.farsnews.com