پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۲۸۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
آتشکده سرمسجد یکی از بنا‌های تاریخی و ارزشمند در مسجدسلیمان است که این روز‌ها کابوس نابودی می‌بیند و رسیدگی به آن بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

شعار سال: هر گوشه و کنار استان خوزستان را که بنگرید، بناهایی وجود دارند که صدای پیشینیان و تاریخ را فریاد می‌زند که با دیدن آن‌ها گویی به تاریخ سفر می‌کنید و لحظاتی را با مردمان آن زمان قدم می‌زنید و گفت‌وگو می‌کنید.

 بنا‌های تاریخی در هر منطقه جزو سرمایه‌های ارزشمند محسوب می‌شوند که حفاظت از آن‌ها که یادگار و میراثی از پیشینیان است، نقش مهمی در انتقال فرهنگ به آیندگان ایفا می‌کنند.

شهرستان مسجدسلیمان یکی از شهر‌های مهم در خوزستان است که در بسیاری از موارد ازجمله؛ اکتشاف نفت جزو اولین‌ها محسوب می‌شود، البته بنا‌های تاریخی این شهرستان هم منحصربه‌فردند و بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست.

بنا‌های تاریخی و مناطق گردشگری جزوی از سرمایه هر منطقه به‌شمار می‌روند و حضور گردشگران، رونق اقتصادی، اشتغال‌زایی برای ساکنان  و شناخت بیش‌تر آن منطقه را به‌دنبال دارد.

آتشکده سرمسجد یکی از بنا‌های تاریخی و آثار باستانی شهرستان مسجدسلیمان است که این روز‌ها حال خوبی ندارد و از بی‌وفایی‌ها گلایه‌مند است.

حال آتشکده سرمسجد خوب نیست

مدیر اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان مسجدسلیمان آتشکده سرمسجد را یکی از بنا‌های تاریخی ثبت ملی شده این شهرستان عنوان کرد و گفت: این بنای ارزشمند تاریخی شرایط خوبی ندارد.

سهراب حسنوند گفت: بخش اندکی از این بنای تاریخی در دو مرحله در سال‌های ۹۵ و ۹۶ مرمت شد، اما درحال‌حاضر در معرض خطرات زیادی قرار دارد.

حسنوند اصلاح نکردن شیب‌بندی سطح صفه را یکی از مشکلات این بنای تاریخی عنوان و بیان کرد: به‌منظور جلوگیری از فرسایش و تخریب بیش‌تر سطح صفه براثر باران‌های سیل‌آسا، اقدامات لازم برای اصلاح شیب‌بندی آن ضروری است.

این مقام مسئول اظهار داشت: درصورتی‌که شیب‌بندی سطح صفه اصلاح نشود، سبب هدایت آب‌های سطحی به‌سمت جداره‌های اصلی بنا و در نتیجه ریزش دیوار‌های جانبی و نمای صفه خواهد شد.

مدیر اداره میراث‌فرهنگی شهرستان مسجدسلیمان تصریح کرد: پشت‌بندی نکردن بنا از دیگر مشکلات آتشکده سرمسجد است که باوجود این مشکل، امکان دارد این بنا هر لحظه ریزش کند، ضمن این‌که برخی جداره‌های اصلی بنا که مرمت شده‌اند، از استحکام‌بخشی لازم برخوردار نیستند.

خطر ریزش در کمین آتشکده

به‌گفته این مقام مسئول، هر لحظه براثر شدت باران امکان ریزش و تخریب مجدد دیوار‌ها وجود دارد و یکی‌ـ‌دو عدد از دیوار‌های مرمت‌شده همان ابتدای بارندگی‌های سیل‌آسا سال‌های گذشته تخریب شد، اما مجدد توسط پیمان‌کار مربوطه مرمت شد.

حسنوند با بیان این‌که سطح ارتفاعی نمای صفه با پشت بند‌های قبلی مرمت شده‌اند هم‌تراز نیستند و اختلاف ارتفاع دارند، ادامه داد: درصورت بارش باران‌های شدید خطر ریزش فوری بنا وجود دارد.

او بر ادامه ارتفاع جداره‌های بنا تا سطح صفه تأکید کرد و گفت: با این اقدام اختلاف ارتفاع سطح صفه و جداره‌ها به حد مطلوب و مورد نظر می‌رسند و می‌توان از ریزش بنا جلوگیری کرد.

حسنوند عایق‌بندی (کاهگل) روی سطح دیواره‌های مرمت‌شده را از دیگر مشکلات آتشکده سرمسجد عنوان کرد و گفت: عایق‌بندی محل مذکور ضروری است و بر مقاومت این بنا تأثیر به‌سزایی دارد.

صفه تاریخی سرمسجد از محوطه‌های تاریخی آسیب‌پذیر است

احمدرضا حسینی بروجنی، سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان، گفت: صفه تاریخی سرمسجد از محوطه‌های تاریخی آسیب‌پذیری محسوب می‌شود که به‌دلایل مختلف دچار آسیب شده است.

او عمده آسیب‌های این بنای تاریخی را ناشی از گذر زمان، عوامل جوی و دخل و تصرفات انسانی در سنوات گذشته عنوان کرد و افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به‌منظور حفاظت از این اثر با ارزش تاریخی در سنوات گذشته اقداماتی ازقبیل: مستندنگاری، آسیب‌شناسی و تهیه طرح‌های حفاظتی انجام داده است.

حسینی بروجنی اظهار داشت: پس از تهیه طرح‌ها با حضور کارشناسان خبره استانی و باستان‌شناسان کشوری اقدامات حفاظتی در این محوطه آغاز شد و اقداماتی ازقبیل دوباره‌چینی سنگ‌های فروریخته، شیب‌بندی بعضی قسمت‌ها، ترمیم جداره‌های سنگی و اجرای لایه حفاظتی کاهگل در بخش‌هایی از محوطه انجام شده است.

بنا‌های تاریخی نیازمند حفاظت و نگهداری مستمر

این مقام مسئول تصریح کرد: باید این نکته را مدنظر داشت که این‌گونه محوطه‌ها مدام در معرض خطر و آسیب هستند که باید مستمراً از آن‌ها حفاظت و نگهداری شود و این امر نیازمند اعتبارات مستمر سالانه است.

سرپرست معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خوزستان ادامه داد: به همین منظور این اداره‌کل سالانه با درخواست اعتبار اقدامات مستمر مرمتی را به انجام می‌رساند.

به‌گفته احمدرضا حسینی بروجنی، در سال جاری نیز اعتباری بالغ‌بر ۶۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات استانی با هدف آغاز عملیات حفاظت در نظر گرفته شده است و به‌زودی عملیات مرمتی در این محوطه آغاز خواهد شد.

او بیان داشت: به‌منظور مرمت و نگهداری این محوطه سایر ارگان‌های دولتی می‌توانند با حمایت مالی اعتباری در حفاظت این اثر باارزش سهیم باشند، ضمن این‌که اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان خوزستان در تلاش است با ایجاد پایگاه ملی محوطه صفه سرمسجد و بردنشانده نسبت به معرفی بیش از پیش و نگهداری این محوطه‌ها اقدام کند.

باتوجه به داستان غم‌انگیزی که از آتشکده سرمسجد خواندیم، حفظ این بنای تاریخی و میراث گذشتگان در گرو حمایت مسئولان مربوطه و تأمین اعتبارات لازم برای مرمت و بهسازی آن است تا علاوه‌بر حفظ آن شاهد رونق روزافزون صنعت گردشگری در این منطقه باشیم.

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار: 5اسفند1398 ، کدخبر: 81627: sabzineh.org

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین