پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۵۶۰
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۹
عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی گفت: کودک‌ همسری ازدواج نیست، کودک‌ آزاری است.

شعار سال: «زهره لاجوردی» نماینده منتخب مردم در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طی گفتگویی  گفته بود: «اگر به بحث کودک همسری نگاه کنیم آیا این بحث در کل جامعه ما مسئله اصلی بوده است که ساعت‌ها وقت مجلس دهم برای این مسئله بخواهد گرفته شود، یا بحث حضور زنان در ورزشگاه‌ها چقدر مسئله اصلی زنان است؟ نگاه ما باید به این مسائل دقیق‌تر باشد. این که بخواهیم سهمیه‌ای را مشخص کنیم و بگوییم این تعداد کرسی مجلس برای خانم‌ها باشد خیلی پسندیده نیست.»

«معصومه آقاپور علیشاهی»، عضو فراکسیون زنان مجلس دهم، در واکنش به صحبت‌های لاجوردی گفت: در پاسخ به اینکه می‌گویند، این موارد مسائل مهمی نیست لازم به یادآوری است که عملکرد نمایندگان مجلس را مردم قضاوت می‌کنند و این قبیل افراد اجازه ندارند، قضاوت کنند. لذا این مسائل تنها مختص کشور ما نیست بلکه مسئله جهانی است و در این راستا از تجارب سایر کشورها استفاده کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در رابطه با سهمیه زنان در مجلس، دو سال پیش در ماه فوریه اجلاس زنان مسلمانان در پاکستان تشکیل و در آنجا موضوع سهمیه زنان مطرح شد. در همین مورد چند ماه قبل هم در بورکینافاسو کشورهای آفریقایی این مسئله را مطرح کردند. بنابراین این مسائل جهانی است.

علیشاهی در رابطه با قوانین ازدواج در سایر کشورها تصریح کرد: در بورکینافاسو که وزارت زنان و خانواده دارند، طبق قانون ازدواج زنان زیر 17 سال و مردان زیر 18 سال ممنوع است و غیرقانونی قلمداد می‌شود. در این کشور ازدواج در شهرداری‌ها ثبت می‌شود و برای زنان مسلمان علاوه بر ثبت در شهرداری‌ها صیغه عقد هم، خوانده می‌شود.

این عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین این کشور آفریقایی در رابطه با سهمیه مجلس هیچ محدودیتی ندارد و براساس قانون اساسی 30 درصد مجلس را زنان تشکیل می‌دهند. در بورکینافاسو حتی رأی زنان جداگانه شمارش می‌شود و زنان جدای از مردان و با یکدیگر، رقابت می‌کنند. این سهمیه 30درصدی حضور زنان در مجلس حتی در کشور عراق در نظر گرفته شده است و در برخی کشورهای اروپایی، این سهمیه به 50درصد می‌رسد. همچنین در پاکستان 55درصد کرسی‌های مجلس را زنان تشکیل می‌دهند در این کشور حتی، رئیس مجلس زن است.

علیشاهی با نگاه مقایسه‌ای میان حضور مردان با حضور زنان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این حال که محدودیت نداشتیم و پذیرفتیم، هر تعداد زن که شرکت کردند رأی بیاورند اما متاسفانه حداقلی هم برای این حضور در نظر گرفته نشده است. همچنان که اگر مجلس یازدهم خودش را هم بکشد و به مرحله دوم انتخابات برسد، نهایتا به اندازه مجلس دهم یعنی 6 درصد از مجموع نمایندگان را زنان تشکیل می‌دهند که این 6درصد بسیار کم است!

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به گسترش کودک همسری در شهرها و روستاهای کوچک یادآور شد: برای افرادی که چنین صحبت‌هایی را در مورد کودک همسری می‌زنند، متاسفم! بهتر است این افراد با حضور در شهرستان‌ها و روستاها عمق فاجعه را مشاهده کنند و ببینند که دختران 9 و 10 ساله را صیغه می‌کنند و به عقد موقت درمی‌آورند. این ازدواج نیست بلکه کودک آزاری است!

علیشاهی در پایان اظهار کرد: زنانی که چنین تفکری دارند، مطمئن باشند مورد هجمه جامعه قرار می گیرند. در واقع فردی که چنین نظراتی را می‌دهد یا در بطن و ریشه جامعه نیست و از این مسائل خبر ندارد و یا اینکه هست و چنین نظراتی را می‌دهد! در این صورت باید به او شک کرد و به شاخص او در ارزیابی مشکلات کودک همسری باید تردید کرد. اگر قرار است چنین جهت‌گیری در مجلس یازدهم شکل بگیرد، متاسف هستم!

شعار سال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 16اسفند1398 ، کدخبر: 973711: www.borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین