پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۴۷۶
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل خلع سلاح کامل هسته‌ای را یک اولویت مطلق خواند و خواستار حذف مفهوم استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح های هسته ای از دکترین های نظامی بین المللی شد.

شعارسال: غلامعلی خوشرو روز سه‌شنبه (به وقت محلی) در نشست آزاد شورای امنیت این سازمان که به منظور بحث پیرامون خلع سلاح هسته‌ای برگزار شد به نمایندگی از طرف جنبش عدم تعهد بر نگرانی این جنبش از وجود سلاح‌های کشتار جمعی و به ویژه سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد و خواستار انهدام کامل این سلاح‌ها شد.

وی دسترسی گروه‌های تروریستی به این سلاح‌ها را خطری علیه بشریت دانست که مقابله با آن به حمایت همه کشورها نیازمند است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل از توافق میان کشورهای سازمان ملل برای جلوگیری از دسترسی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های کشتار جمعی در چارچوب قطعنامه ۳۶/۷۰ مجمع عمومی استقبال کرد اما‌ تاکید کرد که قطعنامه‌ها و اقدامات شورای امنیت نباید خللی در اصول منشور ملل متحد و پیمان‌های چند جانبه بین‌المللی در زمینه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی به وجود آورد.

خوشرو در ادامه با ابراز نگرانی از کندی روند خلع سلاح هسته‌ای و عدم پیشرفت فرایند نابودسازی زرادخانه‌های هسته‌ای تاکید کرد: از نظر جنبش عدم تعهد خلع سلاح هسته‌ای یک اولویت مطلق بوده و ضروری است و رژیم‌های عدم اشاعه و خلع سلاح پا به پای هم به پیش روند.

وی افزود: جنبش عدم تعهد از اینکه استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هنوز در دکترین پیمان‌های نظامی نظیر پیمان ناتو وجود دارد بسیار نگران است و خواستار حذف این مفهوم از دکترین‌های نظامی بین‌المللی است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در ادامه گفت: جنبش عدم تعهد بار دیگر پایبندی مطلق خود را به دیپلماسی چند جانبه در زمینه خلع سلاح و عدم اشاعه مورد تاکید قرار می‌دهد و خواستار ترویج و ارتقا دیپلماسی در این زمینه‌هاست.

خوشرو ادامه داد که جنبش عدم تعهد با تاکید و تمرکز بر خطر سلاح‌های هسته ای و تاثیر آن بر روند توسعه کشورها، از نامگذاری روز ۲۶ سپتامبر به عنوان روز امحا کلیه سلاح‌های هسته ای استقبال می‌کند و از همه کشورها، سازمان‌های غیردولتی، مجالس ملی و رسانه‌های جمعی می‌خواهد که از این مناسبت برای پیشبرد اهداف این روز استفاده کنند.

وی محو کامل کلیه سلاح‌های هسته‌ای را بهترین روش تضمین دور ماندن از خطر این سلاح‌های مرگبار ذکر کرد و افزود: جنبش عدم تعهد از ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌ای در سراسر جهان استقبال می‌کند و از همه کشورهای دارنده این سلاح‌ها می‌خواهد که بدون هیچ قید و شرطی به این ترتیبات بپیوندند.

وی افزود: در همین راستا جنبش حمایت کامل خود را از ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار جمعی اعلام می کند و تا زمان تحقق چنین درخواستی، از رژیم صهیونیستی که هنوز به پیمان عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای ملحق نشده است می‌خواهد که با خلع سلاح هسته‌ای خود، فورا و بدون قید و شرط به پیمان عدم اشاعه ملحق شود و تاسیسات هسته‌ای خود را طبق قطعنامه ۴۸۷ شورای امنیت تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای قرار دهد.

برگزاری نشست آزاد شورای امنیت پیرامون عدم اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی به ابتکار نماینده دولت مالزی که ریاست شورای امنیت در ماه اوت را به عهده دارد صورت گرفت و بیش از ۶۵ کشور در این نشست شرکت کردند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 3شهریور1395،کدخبر: 403932: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین