پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۹۰۳
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۹
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان کنفرانس مذاکره سند حقوقی ممنوعیت سلاح‌های هسته‌ای، حمایت کشورمان را از تلاش‌های بین‌المللی برای امحای کامل این سلاح‌ها اعلام کرد.

شعار سال: رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، طی سخنانی پس از تصویب این معاهده، گفت: جمهوری اسلامی ایران قویاً از هدف این معاهده در ممنوع کردن تملک و استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جهان حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ایران خود یکی از قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی است، به فتوای رهبر معظم انقلاب مبنی بر حرام بودن سلاح‌های کشتار جمعی نیز اشاره کرد و اقدام کنفرانس در اشاره به نقش رهبران مذهبی در تلاش برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای در متن معاهده را مورد تقدیر قرار داد.

وی با یادآوری خطرات سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی در منطقه حساس خاورمیانه گفت: پیشنهاد ایران در ایجاد منطقه عاری از سلاح هسته‌ای در خاورمیانه یکی از نمونه‌های تلاش کشورمان برای رفع خطر این سلاح‌ها از منطقه بوده است.

لازم به ذکر است که این معاهده برای اولین بار 70 سال بعد از استفاده آمریکا از سلاح هسته‌ای در هیروشیما و 50 سال پس از انعقاد معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی)، از نظر حقوقی تملک، تولید، استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای را تحت هر شرایطی به طور کامل ممنوع می‌کند.

همچنین، طبق این معاهده، دارندگان سلاح هسته‌ای موظف هستند پس از لازم الاجرا شدن آن، فهرست سلاح‌های هسته‌ای خود و تأسیسات تولید آنها را به دبیرکل سازمان ملل اعلام کرده و سریعاً آنها را از حالت عملیاتی خارج سازند و سپس طبق یک برنامه زمان بندی شده که باید به تصویب کشورهای عضو برسد، همه آنها را تحت نظارت و راستی آزمایی بین‌المللی منهدم کنند.

دارندگان سلاح‌های هسته‌ای و کشورهای تحت چتر هسته‌ای شرکت در این کنفرانس را تحریم کرده بودند.

به گزارش فارس، روز جمعه 16 تیرماه 1396 نمایندگان کشورهای مخالف سلاح هسته‌ای پس از سه هفته نشست و مذاکره فشرده در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک، متن معاهده بین‌المللی جدیدی را تدوین و تصویب کردند که می‌گوید ساخت، آزمایش، تولید، اکتساب، تملک، انباشت، انتقال، استفاده و تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای تحت هر شرایطی ممنوع است. طبق این معاهده کشوری که دارنده سلاح هسته‌ای است و به عضویت این معاهده در می‌آید باید زرادخانه هسته‌ای و تمامی تاسیسات مرتبط با آن را طی یک مهلت زمانی مشخص منهدم کند.

هدف اصلی معاهده ممنوعیت سلاح هسته‌ای ایجاد هنجار حقوقی برای بدنام کردن دارندگان سلاح هسته‌ای و ایجاد فشار سیاسی برای اجرای تعهدات خلع سلاح هسته‌ای است. مذاکره و تدوین این معاهده بیانگر نارضایتی عمیق و گسترده کشورهای غیر هسته‌ای عضو ان‌پی‌تی از وضعیت تبعیض آمیز حاکم در ان‌پی‌تی به ویژه عدم اجرای تعهدات خلع سلاح هسته‌ای است.

کشورهای دارنده سلاح هسته‌ای عضو ان‌پی‌تی که داشتن سلاح هسته‌ای و استفاده یا تهدید به استفاده از آن را حق قانونی خود می‌دانند با هرگونه تلاش و حرکتی برای ممنوعیت عام و غیر تبعیض‌آمیز سلاح هسته‌ای یا خلع سلاح هسته‌ای مخالف هستند و به همین دلیل این دسته از کشورها حضور در این مذاکرات را تحریم کردند. اکثر دول عضو ناتو و دیگر کشورهایی که تحت چتر هسته‌ای آمریکا هستند به خاطر فشار و دستور آمریکا، در این مذاکرات غایب بودند.

تصویب این معاهده جدید تحول بین‌المللی بسیار مهمی محسوب می‌شود، زیرا این معاهده نتیجه فرایندی است که طی آن اکثریت کشورهای غیر هسته‌ای تصمیم گرفته‌اند به سازوکار و دستورکاری که قدرت‌های بزرگ هسته‌ای طی نیم قرن اخیر با هدف حفظ منافع و تسلیحات هسته‌ایشان در سطح بین‌المللی تعریف و پیاده کرده بودند، نه بگویند و هنجارسازی در مورد ممنوعیت داشتن سلاح هسته‌ای و استفاده از چنین تسلیحاتی را خود به دست بگیرند.

قرار است این معاهده در 29 شهریورماه سال جاری برای امضا در نیویورک مفتوح شود که با آغاز نشست عالی‌رتبه مجمع عمومی همزمان خواهد بود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری فارس ، تاریخ انتشار 17 تیر 96، کدمطلب:13960417000046، www.farsnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین