پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۳۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۸
چهار پژوهشکده در نامه‌ای تحلیلی خطاب به رئیس‌جمهور خواستار بازنگری جدی در تدابیر و سیاست‌های حوزه امنیت بیولوژیک شدند.
شعار سال: چهار پژوهشکده در نامه‌ای تحلیلی خطاب به رئیس‌جمهور خواستار بازنگری جدی در تدابیر و سیاست‌های حوزه امنیت بیولوژیک شدند.
 
در نامه تحلیلی مرکز مطالعات آمریکا پژوهشکده شهید صدر، پژوهشکده تمدن توحیدی، اندیشکده سیاست‌گذاری دولت اسلامی و دفتر مطالعات آمریکا دانشگاه امام صادق (ع) خطاب به حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور آمده است:

با سلام و احترام

شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) در دنیا تبدیل به تهدیدی جهانی شده است، در این میانه، هیچ یک از سازمان‌ها و پروتکل‌های جهانی سلامت نتوانسته‌اند آن را مهار کنند، و از دیگر سو برخی دانشمندان و اندیشکده‌ها و مراکز علمی بین المللی اذعان نموده‌اند که این ویروس یک ویروس ساخته آزمایشگاه‌های بیولوژیک و حاصل ترکیب دو ویروس خطرناک دیگر است. همچنین شواهد و قرائن مهم دیگری وجود دارد، که نشان می‌دهد شیوع این بیماری می‌تواند حاصل نوعی حمله بیولوژیک به بشریت و یا نشت بیولوژیک از آزمایشگاه‌های سری بیوتروریستی باشد.

توجه به سابقه سیاه کشور‌های استعمارگر در استفاده از ابزار‌های بیولوژیک در اهداف جنایتکارانه‌شان که نیاز به تذکر مجدد ندارد نشان می‌دهد که دامنه این استفاده اگرچه در ابتدا منحصر به منازعات نظامی بود، اما توسعه دانش منجر شد تا منازعه بیولوژیک امروزه تقریباً همه حوزه‌های راهبردی کشور‌ها را درگیر خود کند. از تولید محصولات استراتژیک کشاورزی و دامی تا نرخ زاد و ولد و مدیریت بیماری‌ها از زمره موارد متعددی هستند که ردپای تروریسم بیولوژیک را در آن‌ها می‌توان جستجو کرد.

با این مقدمات می‌توان گفت که آمریکا، رژیم صهیونیستی، چین و روسیه در مظان این اتهام قرار دارند؛ همچنین مجتمع‌های نظامی صنعتی، کارتل‌ها و مؤسسات بین المللی وابسته به این کشور‌ها نیز ممکن است نقش مستقیم و مستقلی در این شیوع جهانی داشته باشند.

طبیعتاً اثبات علمی و قطعی این مدعا متضمن مرور زمان و تحقیقات گسترده و پیچیده علمی است، اما باتوجه به تجارب تاریخی و واقعیات‌های قدرت در جهان، خصوصاً افول بیش از پیش جایگاه جهانی آمریکا و چالش‌های داخلی و بین المللی صهیونیست‌ها، نقش ایالات متحده آمریکا و رژیم صهیونیستی در چنین جنایت جهانی محتمل‌تر است. قدرت‌ها در دوران افول خود، تلاش می‌کنند چالش‌ها و افول خود را به جهان صادر کنند، تا افول خود را به عقب‌تر بیاندازند و یا اینکه جهان را به همراه خود به نابودی بکشانند.

فارغ از مسائل مربوط به ماهیت و منشأ این ویروس خاص؛ گسترش سریع ویروس و واکنش سخت و نرم بخش‌های مختلف دولت دراین خصوص را می‌توان به رزمایشی تعبیر نمود که هم در حوزه فنی و سخت و هم در حوزه رسانه‌ای و نرم نشان دهنده اهمیت و تأثیرگذاری مسائل بیولوژیک در حوزه امنیت است.

آنچه در این مرحله حائز اهمیت است رویکرد فعال جمهوری اسلامی در قبال این فعالیت‌های جنایت‌کارانه است. این موضوع ضرورتی است که بار‌ها از سوی متخصصان دلسوز در موضوعات مختلف از واردات و استفاده از محصولات تراریخته تا حراست از ذخایر ژنتیکی کشور و موارد متعدد دیگر مورد تأکید قرارگرفته است. به نظر می‌رسد ناتوانی مجموعه سیاست‌های اتخاذ شده در مواجهه با ویروسی که از مدت‌ها قبل شیوع و همه‌گیری آن در کشور دیگری روشن شده بود نیاز به بازبینی جدی تدابیر و سیاست‌های حوزه امنیت بیولوژیک را دوچندان می‌کند. مجموعه اهم موارد برجسته و قابل پیگیری در جهت تأمین امنیت بیولوژیکی جهت تنویر افکار عمومی و پیگیری توسط نهاد‌های مربوطه به شرح ذیل است:

۱- فقدان سند بالادستی و رسمی جامع در خصوص نقش پدافند غیرعامل در برابر بیوتروریسم در کشور:

مروری بر اتفاقات رخ داده در خصوص کرونا ویروس به خوبی نشان می‌دهد که نوعی سردرگمی و عدم آمادگی سازمانی و اسنادی و مدیریت واحد در خصوص مواجهه با این تهدیدات در کشور وجود دارد. اظهارنظر مسئول پدافند غیرعامل در خصوص حذف این سازمان از ستاد مبارزه با کرونا در تصمیمی یک‌شبه و عدم سیاست‌گذاری و آمادگی پیشینی در این خصوص ضرورت تدوین سندی جامع و به‌روز را به‌خوبی تبیین می‌کند.

۲- ضرورت دیپلماسی فعال در ایجاد اجماع جهانی برای نظارت بر اقدامات بیولوژیک آمریکا و رژیم صهیونیستی

باوجود پیگیری‌های طولانی مدت بین‌المللی برای اعمال محدودیت جهانی نسبت به اقدامات بیوتروریستی کشور‌های مشخص تا به امروز با مداخله برخی قدرت‌ها خصوصاً ایالات متحده امریکا این اقدامات بی‌نتیجه مانده است. زمینه طرح جهانی کرونا ویروس این فرصت را برای دستگاه دیپلماسی فراهم می‌کند تا به طورجدی در جامعه بین‌الملل به دنبال پیگیری حقوق مردم ایران و اعمال محدودیت بر کشور‌های گریزان از نظارت و مسئولیت در این زمینه باشد. همچنین باتوجه به پیش رو بودن کنفرانس بازنگری کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیک در سال ۲۰۲۱، ضروری است وزارت امور خارجه برنامه‌ریزی لازم جهت حضور مؤثر و تحقق اهداف مذکور در این کنفرانس را داشته باشد.

۳- دیپلماسی فعال در محکومیت جنایت بشری امریکا در تحریم دارو‌های حیاتی

ایالات متحده امریکا در اقدامی جنایت‌کارانه، واردات دارو را بر روی ملت ایران بسته است و با اعمال تحریم‌های حداکثری سعی در فشار بیش از پیش بر مردم ایران دارد، در شرایط شیوع جهانی کرونا این اقدام نه تنها جنایت علیه ایرانیان که جنایت علیه بشریت است، لذا دستگاه دیپلماسی باید تلاش نماید، با پیگیری‌های حقوقی و سیاسی بین‌المللی ضمن محکومیت این اقدام امریکا، راه واردات دارو را باز نماید.

۴- صیانت از نقشه ژنتیکی ایرانیان و احقاق منافع ملی در این حوزه

بدون شک در حملات بیوتروریستی ارزشمندترین اطلاعات مربوط به نقشه ژنتیکی هر کشور است. متأسفانه در موارد متعدد شاهد سرقت این اطلاعات ارزشمند توسط عوامل بیگانه بوده‌ایم که پروژه ژنوم ایرانیان دانشگاه استنفورد تنها یکی از این موارد است که نیاز به پیگیری جدی در دادگاه‌ها و محاکم بین‌المللی دارد.

5- ممنوعیت واردات محصولات تراریخته وابسته به امریکا و صهیونیست‌ها

یکی از مهم‌ترین ابزار‌های این نبرد بیولوژیک توسعه استفاده از محصولات تراریخته در کشور است، که وزارت جهاد کشاورزی باید برنامه‌ها و نظارت‌های موثرتری برای حفاظت از امنیت ژنتیکی کشور در این زمینه داشته باشد. در این زمینه باید به محصولات تراریخته ایالات متحده امریکا و شرکت‌ها و کارخانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی بدبین بود.

6- ممنوعیت واردات و اجازه فعالیت شرکت‌ها و کارخانه‌های غذایی با سابقه بیوتروریسم

متأسفانه برخی محصولات غذایی شرکت‌ها و کارخانه‌های مواد غذایی وابسته به صهیونیست‌ها در ایران عرضه می‌گردد، و این امر می‌توانند امنیت بیولوژیک مردم را به خطر بیندازند؛ لذا ضروری است ضمن ممنوعیت واردات چنین موادغذایی، هرگونه فعالیت مستقیم و یا غیرمستقیم چنین کارخانه‌هایی در کشور ممنوع گردد.

7-ضرورت تمهیدات بازدارنده در خصوص تهدیدات بیولوژیک

دولت جمهوری اسلامی ایران باید قوانین و زیرساخت‌هایی را تمهید نماید، تا در صورت هرگونه حمله بیولوژیک به کشور، سازوکار و سطح اقدام متقابل علیه کشور متخاصم مشخص باشد. باتوجه به اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام بیولوژیک علیه هر کشوری را ممنوع و خلاف شرع و قانون می‌داند، باید برحق پاسخگویی کشور در کلیه سطوح صراحتاً تأکید گردد، تا بازدارندگی لازم را در قبال دولت‌ها و قدرت‌های تروریستی ایجاد نماید.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 28 اسفند 1398، کدخبر: 2226176 ، www.tasnimnews.com
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین