پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۶۶۸۳
تاریخ انتشار : ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۴:۰۴
در این گزارش مروری بر مهم‌ترین طرح‌های راهسازی در سال 98 انجام گرفته که نکته مهم استفاده از تجهیزات ملی و ساخت داخل در بسیاری از این طرح‌هاست.

 شعارسال:منطقه یک آزادراه تهران - شمال ۱۷ سال فعالیت پیمانکاران چینی ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، طی ۲.۵ سال،‌ پیشرفت فیزیکی آن به ۸۵ درصد رسید که در اسفندماه عملیات عمرانی این اَبَرپروژه‌ راهسازی کشور تمام شد.
 
از جمله حوزه‌هایی که در سال 98 با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه شد، حوزه راهسازی بود که علیرغم تحریم‌های آمریکا علیه ایران و تنگناهایی که در ماشین‌آلات و ملزومات راهسازی برای دولت و دستگاه‌های مرتبط وجود داشت، شاهد توسعه و تکمیل طرح‌ها و پروژه هایی در این زمینه بودیم که برخی از آن‌ها پس از گذشت 24 سال از کلنگ زنی هنوز نیمه کاره مانده‌ بودند. علاوه بر تکمیل و اتمام، تعداد زیادی از پروژه‌های راهسازی در سال 98 افتتاح و به بهره‌برداری رسید.
 
شبکه‌های اصلی ارتباطی، مهم‌ترین و حساس‌ترین فضاهای عمومی یک شهر را تشکیل می‌دهند و از آن‌جایی که یکی از مهم ترین بخش زنجیره تامین نیازهای اساسی، حمل و نقل است، توسعه راه‎های ارتباطی چه جاده‌ای و ریلی و چه دریایی و هوایی جایگاه اساسی در رونق فعالیت‌های اقتصادی دارد. اشتغالزایی از دیگر پیامدهای مثبت اجرا و افتتاح پروژه‌های راهسازی است.
 
به همین دلیل بودجه عمرانی مهم‌ترین بخش لوایح سالیانه بودجه است و این مساله در لایحه بودجه 99 نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته‌ است.
 
هزینه‌های عمرانی یا همان تملک دارایی‌های سرمایه‌ای لایحه بودجه سال ۹۹ در مقایسه با قانون بودجه سال ۹۸ با رشدی ۴.۵ هزار میلیارد تومانی، حدود ۷۰.۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده و احداث و تکمیل خطوط ۶ و ۷ متروی تهران در مجموع به طول بیش از ۲۱ کیلومتر و احداث و تکمیل و بهره‌برداری بیش از ۱۰ ایستگاه قطار شهری در کلانشهرهای کشور از جمله اهدافی است که در لایحه بودجه 99 برای این حوزه در نظر گرفته شده‌ است.

در این گزارش مروری بر مهم‌ترین طرح‌های راهسازی در سال 98 انجام گرفته که نکته مهم استفاده از تجهیزات ملی و ساخت داخل در بسیاری از این طرح‌هاست.
 
افتتاح قطعات 2 و 3 آزاد راه شهید همت – کرج
 
در آخرین روزهای سال 98، قطعات 2 و 3 آزاد راه شهید همت – کرج روز 28 بهمن ماه با حضور و دستور رئیس جمهور افتتاح شد و کرونا هم نتوانست مانع افتتاح این پروژه شود.
 
پروژه ساخت آزاد راه همت – کرج که قطعه اول آن از منطقه 22 تهران تا گرمدره به طول 5 کیلومتر سال 1391 افتتاح شد، نزدیک به 7 هزار میلیارد ریال هزینه داشته است که 70 درصد آن سهم دولت و 30 درصد آن سهم سرمایه گذار است.
 
قطعه دوم این آزاد راه از گرمدره تا شهرک جهان نما و قطعه 3 از شهرک جهان نما تا ابتدای جاده چالوس را شامل می‌شود که طول این دو قطعه 9 هزار و 600 متر است. ارزش امروز این پروژه 15 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود.
 
از مزایای این پروژه آزادراهی، کاهش استهلاک خودرو، تصادفات، مصرف سوخت و آلاینده ها و همچنین کاهش زمان سفر است که سالانه یک هزار و 200 میلیارد ریال پیش بینی می‌شود.
 
مرحله بعدی این پروژه آزادراهی از ادامه قطعه سوم تا آزادراه کرج – قزوین از مسیر کنارگذر شمالی کرج خواهد بود که با احداث و تکمیل آن، ظرفیت تردد آزادراه همت – کرج صد درصدی خواهد شد.
 
سوم اسفندماه زیر راه و شهرسازی به‌ منظور افتتاح پروژه‌های عمرانی به استان خوزستان سفر کرد و در این سفر به افتتاح پل سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اقدام کرد.
 
محمد اسلامی در این مراسم با اشاره به انجام توافق با استاندار خوزستان برای احداث باند دوم، جاده اهواز به خرمشهر، خاطرنشان کرد: مطابق گزارش‌ها شرکت راه‌آهن، در محور ریلی درود به اندیمشک، یک بازسازی بزرگ در ۲۹۰ کیلومتر از مسیر بعد از گذشت یک‌دوره ۶۰ ساله، اتفاق افتاده و کیفیت و سرعت قطارها به‌میزان چشمگیری، افزایش یافته است. به طوری‌که سرعت قطارها اکنون به ۸۰ کیلومتر رسیده و از آن راندمان خسته‌کننده نجات پیدا کرده است.
 
وزیر راه و شهرسازی، ابراز امیدواری کرد؛ ساخت، راه‌آهن اصفهان به اهواز نیز به‌زودی آغاز شود و این محور، می‌تواند یکی از جریان‌های اصلی برای توسعه باشد. در این خصوص، با سرمایه‌گذار، تفاهم اولیه، صورت گرفته است و ان‌شاءالله، این پروژه نیز تأثیرات خود را خواهد گذاشت.
 
در 4 اسفندماه نیز عملیات اجرایی پل ملاثانی به دهستان عنافچه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان این استان، آغاز شد.
 
این پل، به‌طول ۴۲۶ متر و عرض ۹/۵ متر با سازه تیر فلزی صندوقه‌ای و دال بتنی، ساخته خواهد شد و حجم کل بتن‌ریزی آن، بالغ‌بر هفت هزار و ۹۷۳ مترمکعب خواهد بود؛  پیمانکار پروژه،  متعهد شده است که پل را ظرف ۳۶ ماه تکمیل و آماده افتتاح کند. با احداث این پل راه دسترسی و تردد ایمن ۳۰ روستا و حدود ۱۵ هزار نفر جمعیت این منطقه فراهم می‌شود.
 
افتتاح آزادراه تهران- شمال
 
قطعه یک آزادراه تهران - شمال ۲۴ سال بعد از کلنگ زنی آن روز 6اسفند با حضور رئیس‌جمهور افتتاح و زیر بار ترافیک رفت تا مسافران شمال با عبور از این آزادراه مسیر رسیدن به آن منطقه را با مسافت کمتری طی کنند.
 
منطقه یک آزادراه تهران - شمال ۱۷ سال فعالیت پیمانکاران چینی ۲۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما پس از روی کار آمدن دولت یازدهم، طی ۲.۵ سال،‌ پیشرفت فیزیکی آن به ۸۵ درصد رسید که در اسفندماه عملیات عمرانی این اَبَرپروژه‌ راهسازی کشور تمام شد.
 
طول قطعه یک آزادراه تهران - شمال۳۲ کیلومتر است که با افتتاح این قطعه مسافت بین شهر تهران تا چالوس ۶۰ کیلومتر کاهش می یابد.
 
پیش‌بینی می‌شود که در هر شبانه روز حدود ۱۲ هزار تردد در این آزاد راه انجام شده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۵ درصد مردم از آن استفاده مستمر داشته باشند و ۲۰ درصد نیز به شکل عبوری از آن استفاده کنند؛ به همین دلیل تصمیم بر شناور بودن نرخ عوارضی این آزادراه است.
 
4 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان از  منابع اعتباری دولت و بنیاد مستضعفان برای ساخت این آزادراه هزینه شده است و نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان ارزش روز این ابر پروژه عمرانی است.
 
آغاز عملیات و افتتاح ۲۴ پروژه دریایی و بندری با ارزش ۴ هزار و ۹۸۰میلیارد ریال در چابهار
 
در دهه فجر سال جاری ۲۴ پروژه دریایی و بندری با ارزش ۴ هزار و ۹۸۰میلیارد ریال در چابهار افتتاح شد که ظرفیت اشتغالزایی برای بیش از 1000 نفر را داشت.
 
افتتاح فاز سوم خط یک قطار شهری تبریز
 
24 بهمن ماه فاز سوم خط یک قطار شهری تبریز با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور، افتتاح شد.
 
به گفته مدیرعامل قطار شهری تبریز، هر سه ماه یکبار بخشی از قطار شهری تبریز به بهره‌برداری خواهد رسید که این خبری خوش برای مردم این شهر است.
 
در بهمن ماه پروژه بهسازی محور گنبد- اینچه برون (جاده نفت) با اعتباری بالغ بر 60.000 میلیون ریال شامل تعریض، بهسازی و اجرای آسفالت گرم به طول 6 کیلومتر نیز بهره برداری شد.
 
11 دی ماه نیز توسط رئیس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس تعداد زیادی پروژه عمرانی و اقتصادی در استان اردبیل افتتاح شد که از جمله طرح‌های حوزه راهسازی این استان افتتاح پل معلق هیر شامل 216 متر پل، افتتاح باند دوم محورهای مواصلاتی بزرگراهی شهرستان های اردبیل، مشگین شهر و گرمی، بهره برداری از راههای روستایی به طول 33 کیلومتر، افتتاح پروژه لکه گیری و روکش آسفالت راههای ارتباطی استان اردبیل، افتتاح راه ارتباطی گیوی به خلخال و خلخال به اسالم، آغازعملیات اجرایی پروژه سیستم کمک ناوبری و روشنایی فرودگاه اردبیل برای تامین ایمنی نشست و برخاست هواپیما، آغاز عملیات اجرایی احداث باند دوم محورهای مواصلاتی استان و آغاز عملیات اجرایی بهسازی و آسفالت راه‌های گردشگری استان اردبیل بود.
 
توسعه 95درصدی ناوگان ریلی
 
سعید رسولی، مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، با اعلام اینکه 456 دستگاه به ناوگان ریلی کشور اضافه شده‌است، از توسعه 95 درصدی ناوگان ریلی کشور در سال 98 خبر داد.
 
۲۴۳ دستگاه ناوگان ریلی ساخت ایران دی ماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، و سعید رسولی، مدیرعامل راه آهن، به بهره برداری رسید.
 
افتتاح قطار برقی گلشهر به شهر جدید هشتگرد
 
قطار سریع السیر برقی گلشهر-جدید هشتگرد پس از سال‌ها چشم انتظاری دهم دی ماه با حضور دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور، به بهره برداری رسید.
 
پروژه قطار سریع السیر برقی به طول ۲۵ کیلومتر و با ظرفیت جابجایی روزانه ۲۵۰ هزار مسافر و با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال اجرا شده است.
 
افتتاح قطعه 4 آزادراه تبریز- ارومیه
 
6 آذرماه 22 عنوان طرح و پروژه زیربنایی، صنعتی و اقتصادی در استان آذربایجان شرقی با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.
 
افتتاح قطعه 4 آزادراه تبریز- ارومیه، بزرگراه تبریز- اهر(قطعه 2 و 3)، پل بزرگ میدان معلم بناب، بهسازی و روکش آسفالت راه های روستایی از جمله طرح‌های افتتاح شده در استان آذربایجان شرقی در آذر 98 بود.
 
افتتاح راه آهن میانه- بستان آباد
 
6 آذرماه راه آهن میانه- بستان آباد توسط رئیس جمهور افتتاح شد که این خط ریلی در 6 قطعه و به طول 132 کیلومتر با هزینه  5 هزار میلیارد ریالی از ایستگاه میانه شروع شده و با گذر از مسیر کوهستانی و عبور از شهرهای ترکمنچای و تیکمه داش به ایستگاه راه آهن بستان آباد متصل می شود.
 
 در فاز بعدی این طرح، مسیر 71 کیلومتری بستان آباد به ائل گلی در تبریز به بهره برداری می رسد.
 
طرح احداث راه آهن میانه- بستان آباد- تبریز به طول 203 کیلومتر با هدف کاهش 114 کیلومتر مسیر ریلی از شمال غرب به مرکز کشور، با اعتبار 14هزار و 140 میلیارد ریالی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد که با اتمام عملیات اجرایی این طرح، زمان حرکت قطار تهران - تبریز حدود 5.5 ساعت کاهش می یابد و این امر در کاهش هزینه های تمام شده جابجایی کالا و مسافر داخلی و همچنین رشد سهم ایران در ترانزیت بین المللی در منطقه نقش اساسی دارد.
 
اشتغالزایی برای 200 نفر و ظرفیت جابجایی سالانه 7 میلیون تن بار و 2 میلیون نفر مسافر از مزایای این طرح توسعه ای در استان آذربایجان شرقی است.
 
در این طرح ریلی اولین محموله ریل ملی تولید ذوب آهن اصفهان در راه آهن بستان آباد- میانه نصب شده است.
 
21 آبان ماه رئیس جمهور با سفر به استان کرمان دستور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی ۴۱ طرح و پروژه زیربنایی و صنعتی و اقتصادی در این استان را صادر کرد که از جمله این طرح‌ها افتتاح باند دوم بزرگراه بافت-سیرجان، طرح تکمیل و آسفالت راه های روستایی بود.
 
19 آبان‌ماه، 659 طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی با اعتبار 4434 میلیارد تومان و 167 میلیون یورو و 22 میلیون  دلار در سطح استان یزد با حضور رییس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها  آغاز شد که از جمله آن‌ها افتتاح فاز اول خط راه آهن بافق- زرین شهر و تکمیل سه بزرگراه در این استان بود.
 
23 تیر ماه رئیس جمهور در جریان سفر به استان خراسان شمالی دستور افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 40 طرح و پروژه زیربنایی و صنعتی و اقتصادی را در سطح استان صادر کرد.
 
افتتاح ۵۴۷ میلیارد ریال پروژه های سرمایه گذاری در بندرامیرآباد
 
نهم شهریور ماه، با حضور معاون مهندسی و امور زیربنایی سازمان بنادرودریانوردی، استاندار مازندران، نماینده شهرستان بهشهر در مجلس و مدیران کل ستادی و استانی، ۳ پروژه بزرگ سرمایه گذاری و عمرانی به ارزش ۵۴۷ میلیارد ریال در بندرامیرآباد افتتاح و به بهره برداری رسید.
 
افتتاح ترمینال گالری سلام شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)
 
ترمینال گالری سلام در 28 خرداد ماه توسط رئیس جمهور افتتاح شد که با این افتتاح برای اولین بار پروازهای داخلی فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می گیرد.
 
این ترمینال با همت جوانان ایرانی و با دانش و فن آوری داخلی و فعالیت پنج شرکت دانش بنیان با اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومان و با صرفه جویی ارزی سه میلیون یورویی ساخته شده است و به عنوان الگویی برای ساخت سایر ترمینال های فرودگاهی کشور قرار خواهد گرفت.
 
در این ترمینال با مساحت ۴۰ هکتار، برای اولین بار تجهیزات به روز فرودگاهی ساخت داخلی استفاده شده است.
 
۲۲ طرح و پروژه اقتصادی و زیربنایی در استان آذربایجان غربی با دستور رئیس جمهور افتتاح و یا عملیات اجرایی آنها آغاز شد که آغاز عملیات اجرایی قطعه ۳ آزادراه بازرگان – مرند از جمله این طرح‌ها بود.
 
رئیس جمهور در جریان سفر به استان کرمانشاه به صورت ویدئو کنفرانس 13 پروژه اقتصادی و زیربنایی را در حوزه‌های راه و شهرسازی، جهادکشاورزی، نیرو، ارتباطات و فناوری اطلاعات و بنیاد مسکن افتتاح و یا دستور آغاز عملیات اجرایی آنها را صادر کرد که آغاز عملیات اجرایی احداث محور 4 خطه نهاوند به کنگاور از جمله این پروژه‌ها بود.

 
شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  خبرگزاری    برنا ،تاریخ انتشار:1 فروردین    1399،کدخبر:    979610 ،www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین